اخبارقرآنی(یک گزارش جالب اینترنتی)

 

یک گزارش جالب اینترنتی

 

 حجاب یکی از احکام اسلامی است که برای پوشش مردان و زنان وضع شده‌است که بخشی از این احکام که در آیات ۳۰ و ۳۱ سوره نور در کتاب قرآن مورد اشاره قرار گرفته‌اند. در این گزارش به بررسی میزان فراوانی پرداختن به «حجاب» اسلامی در فضای مجازی پرداخته‌ایم.

حجاب و پوشش صحیح زنان یکی از عوامل بسیار مؤثر در حفظ خانواده است. زنی که خودسرانه جلوه‌گری کند، آتش هوس مردان را می‌افروزد و چشم و دل سبکسران را بی‌اختیار به دنبال خود روان می‌کند.

هزاران پرونده جنایی و ناموسی، فحشا و روابط نامشروع بی‌شمار از عواقب تلخ بلای بی‌حجابی و بدحجابی است که گریبان دنیای امروز را گرفته‌است.

حجاب، حصار و حریم عفت زن و سنگر محکمی است که راه ورود فساد و هرزگی‌ها را سد می‌کند و به زن شخصیت و احترام می‌بخشد تا ملعبه شهوات و بازیچه بوالهوسی‌ها قرار نگیرد. در جامعه‌ای که زنانش با حجاب صحیح و پوشش کامل رفت و آمد کنند، جوانان هم با خاطری آرام به کار خود مشغول می‌شوند و دور از هر گونه تحریک بی‌جا و خیال خام، در زمان مناسب، با رضایت و خرسندی به تشکیل خانواده علاقمند می‌گردند و ازدواج می‌کنند.

در قرآن مجید بیش از ده آیه در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرم وجود دارد. یکی از این آیات، آیه 59 سوره احزاب است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا، اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است.»

جلاب به معنای یک پوشش سراسری است؛ یعنی زن باید همه اندامش پوشیده باشد تا همچون گلی لطیف از دسترس هوسرانان مصون و محفوظ باشد. در سوره نور آیه 31 نیز مفصلا در مورد حجاب و حرمت نگاه به نامحرمان سخن به میان آمده است.


آیات سوره نور را با دو ترجمه فارسی فولادوند و آیت الله مکارم شیرازی، اینجا کلیک کنید!

نتایح حاصل از جستجوی کلمه «حجاب» در موتور جستجوگر گوگل تکرار 838,000 بار و «عفاف» 280,000 بار و کلمه «hijab» نیز 1,860,000بار است.

پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه ملی مدارس ایران(رشد) به نشانی «daneshnameh.roshd.ir» بحث مفصلی درباره حجاب انجام داده و با توجه به اینکه در دین مقدس اسلام به حجاب اهمیت خاصی داده‌شده‌است، به مواردی چون حجاب در قرآن، حجاب در روایات، نگاه به نامحرم، رابطه زن و مرد از دیدگاه چند روایت، حجاب نزد فاطمه زهرا(س) و عذاب زنان بدکردار اشاره کرده‌است.
برای دسترسی به نسخه آن‌لاین کتاب «مسئله حجاب» اینجا کلیک کنید!

پایگاه اینترنتی «غدیر» به نشانی «www.ghadeer.org» در بخش «آثار مولفان» خود نسخه آن‌لاین کتاب «مسئله حجاب» نوشته شهید مطهری را در دسترس کاربران خود قرار داده‌است.
نسخه آن‌لاین کتاب «حجاب‌شناسی» را اینجا ببینید!

پایگاه اینترنتی درگاه پاسخ‌گویی به مسائل دینی به نشانی «www.porsojoo.com» در بخش «پوشش بانوان(حجاب و ایده‌ها - فقه)» نسخه آن‌لاین کتاب «حجاب‌شناسی» و مقاله «حجاب در قرآن (سیداحمد فقیهى) را در دسترس کاربران خود قرار داده‌است.
مقاله‌ «حجاب آن‌طور که هست» را اینجا ببینید!

پایگاه اینترنتی «کتاب‌نیوز» نیز با قرار دادن مقاله‌ای با عنوان «حجاب آن‌طور که هست» نوشته «مصطفی حریری» به این موضوع پرداخته و در پایان مطلب به کتاب «مسئله حجاب» نوشته شهید مطهری لینک داده‌است.
مقاله «حجاب و جنگ نشانه‌ها» را اینجا کلیک کنید!

سایت شخصی «محمدسعید حنایی کاشانی» به نشانی «www.fallosafah.org» نیز در یکی از مطالب خود با عنوان «حجاب و جنگ نشانه‌ها» به این موضوع به‌طور مفصل پرداخته‌است.

نتایج حاصل از جست‌وجوی واژه «حجاب» در سرویس‌دهنده وبلاگ بلاگفا تکرار 97,800 بار این کلمه و کلمه «عفاف» 14,100 بار و «hijab» نیز 142 بار در متن پست‌های تولید شده در این سرویس‌دهنده است.

وبلاگ حجاب به نشانی «www.hejabezan.blogfa.com» توسط گروهی از جوانان ایرانی با هدف احیاء ارزش والای زن در جهان و فرهنگ حجاب در جامعه فعالیت می‌کند.

این وبلاگ فعالیت خود را از اردیبهشت‌ماه 1386 در سرویس‌دهنده بلاگفا آغاز کرده و تاکنون 72 پست را با موضوع اختصاصی حجاب به‌روز کرده‌است.

 آیه 59 سوره احزاب
اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است

وبلاگ «حجاب و عفاف» به نشانی «www.hejab-effaf.blogfa.com» توسط دانش‌آموزان سال سوم انسانی مدرسه شاهد(2) ارومیه راه‌اندازی شده‌است.

این وبلاگ با هدف گسترش و پیشبرد گوهر ناب حجاب و عفاف فعالیت می‌کند و در بخش پیوندهای خود به خط سرخ شهادت، سلما، حاج احمد کاظمی، همه چیز برای خدا و ... لینک داده‌است.

وبلاگ «یار وبلاگی» به نشانی «yarweb123.blogfa.com» برای به‌روز کردن پست‌هایش از سرویس‌دهنده بلاگفا استفاده می‌کند و تاکنون 276 پست را به‌روز کرده‌است.

بلاگر پست بیست و چهارم خود را به موضوع حجاب اختصاص داده و در این پست برای استدلال در مطالبش به توضیح درباره سوره نور آیه ۳۰ و 58 می‌پردازد.

وبلاگ «گوهر ناب» به نشانی «www.goharenab.blogfa.com» برای به‌روز کردن پست‌هایش از سرویس‌دهنده بلاگفا استفاده می‌کند و تاکنون پنجاه و چهار پست را به‌روز کرده‌است.

«نشریه اینترنتی عفاف» به نشانی «efaaf.blogfa.com» از تاریخ

بنابر نتایج حاصل از جستجوگر گوگل کلمه حجاب 13,000 بار و کلمه «عفاف» 1,480 بار در مطالب وبلاگ‌های ثبت شده در سرویس‌دهنده پارسی‌بلاگ تکرار شده‌است.

وبلاگ «حجاب در اسلام» به نشانی «hde.parsiblog.com» برای به‌روز کردن پست‌هایش ار سرویس‌دهنده پارسی‌بلاگ استفاده می‌کند و تاکنون مطالبی را با عناوینی چون «حجاب در ایران باستان»، حجاب در مصر، مراکش، مغولستان و فرانسه»، «حجاب در هند»، فلسفه حجاب در مسیحیت، فلسفه حجاب در قوم یهود و ... به‌روز کرده‌است.

وبلاگ «گل دختر» به نشانی «goldokhtar.parsiblog.com» فعالیت خود را از سرویس‌دهنده پارسی‌بلاگ آغاز کرده و مطالبی را با عناوینی چون حضرت زهرا(س)، حجاب، بانوان نمونه، پدیده روبنده، زن و دفاع مقدس، زن در کلام امام و رهبری، عاشورا و زنان، زن و انتفاضه و ... به‌روز کرده‌است.

وبلاگ «ازدواج» به نشانی «ede.parsiblog.com» که در سرویس‌دهنده پارسی‌بلاگ فعالیت می‌کند، پستی را باعنوان «حجاب، دوری از مریض‌دلان» به موضوع حجاب پرداخته است.

وی در بخش‌هایی از این پست نوشته‌است: «یکی دیگر از رفتارهایی که دور از فرهنگ اسلامی است عدم رعایت حجاب است. از نظر عقلی نیز حجاب برای زن‌ها همچون صدف است. همان‌طور که صدف دُرّ گرانبها را حفظ می‌کند حجاب نیز ارزش والای زن را حفظ می‌کند.»

وبلاگ «زنان در جهان» به نشانی «zanan1.parsiblog.com» درباره شخصیت معنوی زن در اشعار مولانا نوشته‌است: «مولانا بلخى، که در ادبیات فارسى سراینده اشعارى است که حقیقت درونى خود را در آینه شعر ظاهر کرده‌است. که از آن میان، دیدگاه او درباره زن مى‏تواند نوعى نماینده تلقى عرفانى و معنوى از زن باایمان باشد که اغلب تمثیل‌هاى او به نماد پروازى و سمبل‏گونه ختم مى‏شود.»

وبلاگ «کوثر بیکرانه، بانوی آب و آئینه» به نشانی «bikarane8.parsiblog.com» حجاب را دژ عفت و کرامت، دانسته و درباره حجاب می‌نویسد: «در اسلام حجاب به این معنا که زن درمعاشرت با مردان نامحرم و اجتماعاتی که نامحرمان درآنها حضور دارند، بدن خود را بپوشاند و ازجلوه‌گری و خودنمایی، خودداری کند لازم شمرده شده‌است.»

 حجاب؛ حصار و حریم عفت زن
حجاب، حصار و حریم عفت زن و سنگر محکمی است که راه ورود فساد و هرزگی‌ها را سد می‌کند و به زن شخصیت و احترام می‌بخشد تا ملعبه شهوات و بازیچه بوالهوسی‌ها قرار نگیرد

واژه «حجاب» 10,500 بار و کلمه «عفاف» 1,570 بار در متن وبلاگ‌های ثبت‌شده در سرویس‌دهنده پرشین‌بلاگ تکرار شده‌است.

وبلاگ «شریعت عقلانی» به نشانی«ghabel.persianblog.ir» فعالیت خود را در سرویس‌دهنده پرشین‌بلاگ از اول شهریورماه 1383 آغاز کرده و یکی از پست‌های خود را به موضوع حجاب اختصاص داده‌است.

وبلاگ «حجاب‌شناسی» به نشانی «hejabshenasi.persianblog.ir» که برای به‌روز کردن پست‌هایش از سرویس‌دهنده پرشین‌بلاگ استفاده می‌‌کند در تازه‌ترین پست خود درباره رابطه حجاب و عفاف نوشته‌است.

وبلاگ «تک‌نوشته‌های یک روزنامه‌نگار» به نشانی «takneveshteha.persianblog.ir» نیز در یکی از پست‌های خود به موضوع حجاب تحت عنوان «توضیحی دیگر در باب حجاب» پرداخته‌است.

بر اساس آمار استخراج‌شده از نرم‌افزار آنلاین گوگل ترندز(google trends)، کشورهای ایران، مصر، عربستان سعودی، سوریه، بحرین، اردن، کویت، فلسطین، امارات و مراکش بیشترین استفاده را از واژه «حجاب» و «عفاف» داشته‌اند.

بر اساس همین گزارش کشورهای مراکش، پاکستان، امارات، نروژ، مصر، اندونزی، مالزی، انگلستان، کانادا و استرالیا به ترتیب بیشترین مراجعه را به واژه «hijab» داشته‌اند.

اخبارقرآنی( انتشار نشریه ویژه ایام محرم در عربستان)

نشریه اینترنتی «ولیال عشر» ویژه ایام محرم

 در عربستان منتشرشد

 

 نخستین شماره نشریه اینترنتی ویژه ایام محرم با نام «ولیال عشر» به همت پایگاه اطلاع‌رسانی «والفجر الثقافیه» در عربستان منتشر‌شد.

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی والفجر الثقافیه، این نشریه در هفت شماره تهیه‌شد و از چهارمین روز ماه محرم در پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی اینترنتی ‌ fajr.magazine@gmail.com در دسترس کاربران قرار گرفته‌است.

تلاش برای فهم صحیح واقعه عاشورا در فرهنگ مسلمانان، آشنایی با شخصیت‌های اسلامی در عرصه‌های علمی، تربیتی، اجتماعی و فکری و بیان دیدگاهی صحیح و روشن از عاشورا از اهداف مختلف انتشار مجله اعلام شده‌است.

شماره ویژه چهارمین روز از ماه محرم این مجله شامل بخش‌های مختلفی همچون مقدمه، استقبال از کربلا، سفیر قیام حسینی، فضیلت گریه برای امام حسین(ع) و ایثار است.

همچنین عاشورا در فکر و هنر، گفت‌و‌گو و تصاویر هنری ویژه ایام محرم از دیگر موضوعات شماره ویژه پنجمین روز محرم این مجله اینترنتی محسوب‌می‌شود.

مفهوم طف در ادبیات عرب، داستان، مفهوم اصلاح در قیام امام حسین(ع) و پاسخ به شبهات قیام امام حسین(ع) در کربلا از بخش‌های دیگر شماره‌های نشریه مذکور است.

این نشریه قراراست تا روز عاشورا با ارائه مطالب مختلف فرهنگی و مذهبی نیاز کاربران عاشق اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را درباره قیام حسینی مرتفع‌کند.

اخبارقرآنی( قرآن مسبب رشد خطاطی و خوشنویسی در اسلام )

قرآن مسبب رشد خطاطی و خوشنویسی در اسلام

 

 قرآن مسبب اصلی پیدایش ،حیات و رشد خطاطی و خوشنویسی در اسلام شده است.

در برنامه بعد از ظهر اولین روز همایش بین المللی هنر در ادیان توحیدی سه سخنرانی انجام شد.
در اولین سخنرانی "کریستین بیستروپ" متخصص تصویرگری کودک و داور بین المللی با نشان دادن تصاویری از کتاب مصور کودکان و تجربه دانمارک در مصور کردن انجیل برای کودکان، انتقال مفاهیم دینی با زبان تصویر و هنر را مورد بررسی قرار داد.
این داور بین المللی با بیان اینکه نقاشان با بیان جزئیات، راه را بر تخیل کودک می بندند عنوان کرد "اما تصویرگران در خلق اثر خود به گونه ای عمل می کنند که تخیل بیننده خلاق شده و فرصت بروز می یابد."
به گزارش اتاق خبر دومین جایزه جهانی ادیان توحیدی، در ادامه "مهندس هادی سیف" پژوهشگر، محقق و مؤلف دایره المعارف هنرهای مردمی به موضوع نقالی و ویژگی های اخلاقی هنرمندان مردمی و بیان رمز و راز عملی آنها پرداخت و با این نقل ها ناشناخته های ارتباط اعتقاد و هنر را که در دو دهه تحقیق جمع آوری شده است، بیان کرد.
در ادامه" مهندس مهدی فیروزان " که خوشنویسی را به عنوان؛ هنری مقدس در اسلام مورد بررسی قرار داد. وی با بیان اینکه بحث از خوشنویسی تنها در قلمرو هنر اسلامی میسر است، گفت:" آنگونه که اسلام به خوشنویسی پرداخته و به آن قوت داده است در بقیه ادیان وجود ندارد."
وی همچنین با بیان اینکه بررسی و تحلیل هنر اسلامی- در هر دوره زمانی و هر اقلیم جغرافیایی ناگزیر ما را به سرچشمه این هنر یعنی قرآن هدایت می کند، گفت: " نزول امر قدسی از آسمان به زمین، و تعالی و صعود انسان هنرمند به سوی آسمان در نقطه ای تلاقی می یابد. در این نقطه هنر سنتی پدید می آید، هنر سنتی اگر از دامن دینی پر قدرت نشأت گیرد، هنر دینی می شود و هر گاه هنر دینی از بیان ظواهر فراتر رود و پرده ها و حجاب ها را از بین ببرد و معانی قدسی و کانون دینی را مستقیم تر بیان کند هنر قدسی دین شکل می گیرد."
وی منشاء و سرچشمه هنر اسلامی را در باطن معارف و جوهر پرستش و عبودیت میسر دانست و اظهار داشت: "معنویت و روحانیت دو واژه کلیدی در آموزه های اسلامی اند که از حیث معنا بیکرانه و لایتناهی هستند."
فیروزان ادامه داد: " با ظهور اسلام و ضرورت محتوم ضبط درست و کتابت بی دخل و تصرف کلام خداوند- قرآن کریم به تناوب در مناطق مختلف و در جمع مخاطبان گوناگون نازل می شد- خطاطی آغاز شد و کتابت مقدس ترین و مرکزی ترین اصل اسلام و به تعبیر دیگر قلب اسلام- قرآن- سبب اصلی پیدایش و حیات و رشد خطاطی و زیبایی خوشنویسی در اسلام شده است."
مهندس مهدی فیروزان تلاوت قرآن و خوشنویسی را موفقترین "صورت" هایی برشمرد که توانسته حقایق بی "صورت"ی را که خداوند در قالب کلمات خود بیان کرده است بصری و ماندگار کند.
وی در پایان وظیفه هنرمند را استفاده از قوه خیال و دیدن صورت و آوردن آن صورت به عالم تصویر داشت و گفت: "زیبایی و بیکرانگی، حضور و نفوذ در مکان خود از ویژگی های هنر مقدس برشمرد و خوشنویسی را به دلیل برخورداری از همین ویژگی ها هنر قدسی، است." اولین روز همایش بین المللی هنر در ادیان توحیدی با دو سخنرانی دیگر ادامه یافت.

اخبارقرآنی( برگزاری کلاسهای آموزش جامع مفاهیم و ترجمه قرآن )

کلاسهای آموزش جامع مفاهیم و ترجمه قرآن برگزار می‌شوند

کلاسهای آموزش جامع مفاهیم و ترجمه قرآن کریم با هدف آشنا ساختن فراگیران قرآنی با معارف و همچنین صرف و نحو زبان قرآن کریم برگزار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کلاسهای آموزش جامع قرآن کریم ویژه افراد 15 تا 35 سال توسط موسسات و مراکز قرآنی در استان تهران برگزار می‌شوند.

آموزش مفاهیم قرآن کریم (مرحله اول و دوم)، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم (سطح 1 و طرح بشارت) ترجمه و راهنمای نور و مترجمی زبان قرآن (مقدماتی و متوسطه) سر فصلهای آموزشی هستند که توسط مؤسسات و مراکز قرآنی به اجرا گذاشته می‌شوند.

این دوره‌ها با همکاری مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیتهای قرآنی کشور و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران سامان می‌یابند.

اخبارقرآنی( ترجمه و تفسیر قرآن به زبان ترکی استانبولی منتشر شد)

ترجمه و تفسیر قرآن

 به زبان ترکی استانبولی منتشر شد

قرآن کریم با ترجمه و تفسیر علی اونال از سوی انتشارات سفینه در 1446 صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، از قرآن به زبان ترکی تا کنون تفاسیر متعددی ارائه شده است. در این ترجمه و تفسیر، مترجم سعی نموده در ابتدای هر سوره مقدمه ای کوتاه در معرفی سوره، شان نزول و اشاره به محتوای سوره داشته باشد.

مقدمه ای نیز به قلم فتح الله گولن از اندیشمندان ترک نیز در این کتاب آمده است. پایان بخش این اثر چند مقاله قرآنی در بیان برخی اصطلاحات مهم قرآنی و اسلامی آمده‌اند.

اخبارقرآنی( قرائت قرآن پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین موسیقی است)

قرائت قرآن پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین موسیقی است

 

عضو فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه هیچ دینی وجود ندارد که آداب و عبادتهایش بدون موسیقی باشد، گفت: موسیقی از زمان خلقت و تمدن بشر بوده و همه ادیان با موسیقی همراه هستند، چرا که یادآور انسان به اصل خود است. اما هیچ موسیقی پیچیده‌تر و دقیق‌تر از قرائت قرآن نیست.

ایرج نعیمایی کارشناس موسیقی و عضو فرهنگستان هنر و مدیرعامل سابق انجمن موسیقی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه موسیقی از ابتدا با دین همراه بوده و مولوی نیز بارها به همین مطلب اشاره کرده، اظهار داشت: موسیقی یادآور انسان به حقیقت و اصل خود است. بیان جدایی انسان از اصل خود و یادآور انسان به ازل خود است. موسیقی به یاد انسان می آورد که از کجا آمده است.

وی با بیان اینکه زبان و موسیقی نازل شده اند، نه اینکه به تدریج بشر اختراع و کشف کده باشد، تصریح کرد: در اساطیر  آمده است خداوند انسان را خلق کرده و به روح آن ابلاغ کرد که وارد جسم شود، روح حاضر نشد وارد جسم شود، خداوند به جبرئیل گفت که موسیقی بنوازد و روح با نواختن وارد جسم شد. بنابراین می توان گفت هیچ دینی وجود ندارد که آداب و عبادتهایش بدون موسیقی باشد. همه ادیان با موسیقی همراه هستند. هیچ دینی را تاکنون ندیده ام که عباداتش با موسیقی گره نخورده باشد.

این کارشناس موسیقی با اشاره به اینکه همواره انسان پرستش می کرد و همواره با موسیقی همراه او بود، افزود: آنچه از باستان شناسی به دست آمده این است که در فلات ایران آثار، مجسمه ها و نقاشیهای بسیاری داریم، یکی از مجسمه ها قدمتی 5 هزار ساله دارد و نوازنده ای را که سازی می زند به تصویر کشیده است. نقاشیهای موجود در بین النهرین نشانگر این است که بشر آن زمان در موسیقی به کمال رسیده و پیشرفته بودن موسیقی و تعالی آن را نشان می دهد. از این رو می توان اذعان داشت موسیقی بیش از آنچه که بشر فکر می کند پیشرفت کرده و همچون زبان پیچیده است.

ایرج نعیمایی با تأکید بر اینکه موسیقی در تمدن بشر از ابتدا بوده و بسیار هم کامل بوده، گفت: در هر دوره ای از تاریخ به نسبت نوع اندیشه حاکم تفاوتهایی وجود داشته و موسیقی از دیرباز همراه انسان بوده است و انسان با الهام، کشف، مشاهده و سلوک به مراتبی از موسیقی رسیده که با تجربه آن اندازه به دست نمی آمد. از سوی دیگر معجزه حضرت داود (ع ) موسیقی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه موسیقی در کلان خود نوا و آهنگی است که در فواصل شکل گرفته و تأثیر خاصی بر انسان دارد، یادآور شد: با این شکل عام موسیقی همه نغمه هایی که در طبیعت وجود دارد تا الحانی که انسان به وسیله تجربه خویش بیان می کند تا به وسیله سازهای مختلف به وجود می آورد را در بر می گیرد و بشر را هیچ گزیری از آن نیست.

عضو فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه اگر دین اسلام را در نظر گیریم مهمترین، جامعترین، کاملترین و مقدسترین چیزی که در اسلام وجود دارد قرآن است و قرآن بالاتر از همه انسانها است، تأکید کرد: قرآن به قدری مقدس است که انسان حق ندارد بی طهارت به آن دست بزند یا نگاه کند یا بیان کند. شرط ورود به قرآن طهارت ظاهری و باطنی است. از دیدگاه انسانی قرآن مقدم است بر مخلوقات خدا. همین قرآن به دو شکل قرائت می شود یا به صورت ترتیل قرائت می شود یا به صورت تحقیق.

وی در ادامه به تشریح قرائتهای مختلف از قرآن پرداخت و افزود: ترتیل خواندن قرآن بر فرمی از موسیقی است با ریتم ممتد و آواهای کوتاهتر، اما تحقیق خواندن قرآن است بر مبانی موسیقیایی کامل با ریتم تندتر و ساختار آوازی و کاملا پیچیده. از این رو هیچ کس حق دکلمه قرآن را ندارد. قرآن در همه محافل، مساجد و مراکز اسلامی با صوت خوانده می شود این یعنی موسیقی قرآن.

ایرج نعیمایی با اشاره به اینکه هیچ موسیقی پیچیده تر از موسیقی قرائت قرآن نیست، تصریح کرد: در حالت مقایسه می توان گفت که موسیقی مقامی یا ردیفی مبتنی بر علم آواز است، حتی اگر هم با ساز همراه باشد کلمه آواز را می آورند. مثلا می گویند آواز شور و با تار شروع می شود. در علم آواز وقتی آواز خوانده می شود آنچه که خواننده باید رعایت کند مثلا در دستگاه شور اشعار است که در یک ترتیب باید درست بخواند و تنها رعایتی که لازم است انطباق شعر و گوشه هاست. اما در قرائت قرآن به جز این انطباق دو انطباق دیگر هم وجود دارد یک انطباق این است که در چه گوشه ای خوانده شده است. این دستگاهها در قرآن و در آواز یکی است. در قرآن دو بخش دیگر وجود دارد که باید رعایت شود و در آواز اینگونه نیست.

وی در ادامه گفت: در آواز گفته نمی شود که شعری با لهجه خاص خوانده شود مهم این است که منطبق با آن گوشه باشد. اما در قرآن اینگونه نیست. باید موسیقی کلام و کلمه هم رعایت شود. مثلا یرملون باید رعایت شود تا از جهت موسیقیایی روانتر و زیباتر خوانده شود تا هم در گوش و هم در زبان سنگینی نکند و موسیقی کلمه هم باید حفظ شود و از آن حساس تر موسیقی حروف است که باید رعایت شود. حروفی مانند ح،غ،ع،ق و .. هر کدام باید از مخارج خاص خود ادا شود. هر حرفی موسیقی خاص خود را دارد علم تجوید و قرائت تماما از جهت تحقق و تعین بیان موسیقیایی الفاظ کلمه و کلام است. بنابراین در قرائت قرآن سه نوع رعایت داریم رعایت لفظ، کلمه و کلام. اما در علم آواز فقط رعایت کلام را داریم بنابراین موسیقی قرآن به مراتب پیچیده تر و دقیقتر است.

اخبارقرآنی( تاکید بر حذف علامت‌های اضافی قرآ‌ن‌های بریل )

تاکید کارشناسان بر حذف علامت‌های اضافی

 قرآ‌ن‌های بریل

 بسیاری از کارشناسان قرآن‌های بریل، کوتاه‌نویسی و حذف علامت‌های اضافی مانند «الف زینت» را ضروری می‌دانند.

«نیک‌زاد» مدیر بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان، با بیان این مطلب گفت: پس از برگزاری اولین کنگره هم‌اندیشی فعالیت‌های قرآنی روشندلان در اصفهان، در سه مرحله، فعالیت‌های لازم برای راه‌اندازی مراکز قرآنی ویژه روشندلان در استان‌های مختلف پیگیری و مقدمات راه‌اندازی آن فراهم شده است.

وی افزود: مرحله اول این اقدام در زمان برگزاری کنگره با حضور کلیه فعالان قرآنی روشندل از سراسر کشور و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان‌ها و نهادهای قرآنی انجام شد که توضیحات لازم را در همان زمان ارایه کردند.

 مدیر بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان:
در تماس تلفنی با فعالان قرآنی روشندل در سراسر کشور وضعیت شکل‌گیری نهادهای قرآنی مطلع شدیم و گزارش فعالیت‌های قرآنی روشندلان را جمع‌آوری کرده‌ایم

نیک‌زاد با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی مراکز قرآنی روشندلان در استان‌های کشور، اظهار کرد: در مرحله دوم کلیه مذاکرات و صحبت‌های انجام شده در طول برگزاری کنگره در اختیار همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت و نیز بیانیه‌های پایانی به همراه تقدیرنامه‌ها برای نفرات برتر بخش مقالات ارسال شد.

مدیر بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان تصریح کرد: در تماس تلفنی با فعالان قرآنی روشندل در سراسر کشور از وضعیت شکل‌گیری نهادهای قرآنی مطلع شدیم و گزارش فعالیت‌های قرآنی روشندلان را جمع‌آوری کرده‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌ کم‌حجم کردن قرآن‌ با خط بریل تاکید کرد: تعدادی از کارشناسان در بنیاد فرهنگی قرآنی روشندلان اصفهان و دیگر نهادهای قرآنی مشغول تحقیق و ارایه راه‌کار هستند که کوتاه‌نویسی و حذف علامت‌های اضافی مانند الف زینت ــ که بسیاری از کارشناسان وجود آن را ضروری نمی‌دانند ــ از جمله نتایج این تحقیقات هستند.

اخبارقرآنی(اعتراض به اکران فیلم توهین‌آمیز به قرآن در هلند)

اعتراض حزب سوسیالیست هلند به اکران فیلم

توهین‌آمیز به قرآن

 

 صدها هلندی وابسته به حزب سوسیالیست این کشور، امروز 25 دی‌ماه با تجمع در میدان «دام» آمستردام، پایتخت هلند مخالفت شدید خود را با اکران فیلم توهین‌آمیز به قرآن از سوی «گرت ویلدرز»، رهبر حزب آزادی‌خواه هلند اعلام‌کردند.‌

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی الإسلام الیوم، تظاهرکنندگان در این تجمع اعتراض‌آمیز، اعلامیه‌هایی حمل‌می‌کردند که روی آن نوشته‌بود: «گرت ویلدرز هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان در هلند را تهدیدمی‌کند».

تظاهرکنندگان همچنین اظهارکردند: ویلدرز از شخصیت‌های بارز و مخالف سرسخت آموزه‌های دین اسلام است و با تهیه فیلم ضدقرآنی، کنارگذاشتن بخشی از آیات قرآن را از مسلمانان درخواست‌ کرده‌است.

 عضو حزب سبز هلند:
همان‌طور که«گرت ویلدرز» رهبر آزادیخواه هلند به بهانه آزادی بیان و با اظهارات تند خود به مقدسات اسلامی توهین‌می‌کند، سوسیالیست‌ها نیز حق دارند از آزادی بیان استفاده‌کرده و مخالفت خود را با اقدام ویلدرز در تهیه فیلم ضد قرآنی اعلام‌کنند

منابع آگاه در این زمینه گزارش‌دادند: پلیس هلند با حمله به سوی تظاهرکنندگان، «توفیق دیبی»، عضو حزب سبز و نماینده مجلس این کشور و شماری از اعضای سازمان «اینترنشنال سوسیالیست» هلند را بازداشت‌کرد.

توفیق دیبی عضو حزب سبز هلند در این‌باره گفت: همان‌طور که گرت ویلدرز رهبر آزادی‌خواه هلند به بهانه آزادی بیان و با اظهارات تند خود به مقدسات اسلامی توهین‌می‌کند، سوسیالیست‌ها نیز حق‌دارند از آزادی بیان استفاده‌کرده و مخالفت خود را با اقدام ویلدرز در تهیه فیلم ضدقرآنی اعلام‌کنند.

وی با اشاره به این‌که اقدامات نژادپرستانه گرت ویلدرز، امنیت و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در جامعه هلند را تهدیدمی‌کند، تأکیدکرد: تظاهرات و تحرکات احزاب چپ و سوسیالیست‌ هلند، تا زمانی که گرت ویلدرز از تصمیم خود مبنی بر نمایش فیلم ضد‌قرآنی صرف‌نظرنکند، ادامه خواهدداشت.

همچنین، مقامات هلند ضمن دفاع از آزادی بیان و عقیده در این کشور، نسبت به واکنش‌های احتمالی داخلی و خارجی به علت نمایش فیلم ضدقرآنی گرت ویلدرز در ماه جاری میلادی هشداردادند.

یادآوری‌می‌شود در پی نزدیک‌شدن زمان اکران فیلم ضداسلامی گرت ویلدرز، جو نا امن و آشفته‌ای کشور هلند را فرا گرفته‌است‌ و دولت به سفارخانه‌‌های هلند در کشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه هشدارداد که نسبت به واکنش احتمال مسلمانان به نمایش این فیلم ضدقرآنی هوشیارباشند.

اخبارقرآنی(کتاب «قرآن‌درمانی» منتشرشد)

 
کتاب «قرآن‌درمانی» منتشرشد


کتاب «قرآن‌درمانی» نوشته «حسن عبدالحسین‌الصالحی» ترجمه «زینب شبانکاری» و کاظم عابدینی» به‌کوشش انتشارات فراگفت منتشرشد.

 

در این کتاب به فضائل قرائت قرآن‌کریم و خواص درمانی آن با توجه به آیات، روایات و احادیث اهل‌بیت(ع) پرداخته‌است.
این کتاب در دو بخش و با عنوان‌های «آشنایی با قرآن و فضیلت آن» و «خواص درمانی قرآن» تنظیم شده است.
بخش اول به موضوعاتی چون ثواب خواندن قرآن، فضیلت از رو خواندن قرآن، میزان قرائت و ختم قرآن و قرآن آن‌طور که نازل گشته به آسمان برده می‌شود و بخش دوم کتاب نیز به شأن نزول سوره‌ها، ویژگی‌های هر سوره و جدول خواص سورهای قرآنی پرداخته شده است.
در بخشی از این کتاب چنین می‌خوانیم: «علی‌بن‌ابراهیم به روایت پدرش از اباعبدالله(ع) نقل می‌کند که رسول خدا(ص) فرمودند: «کسانی که با قرآن مأنوسند، به استثنای پیامبران و فرستادگان، در رفیع‌ترین مرتبه انسان‌ها قرار دارند. پس حق اهل انس با قرآن را پایمال نکنید؛ زیرا آنان مقام رفیعی نزد خداوند بزرگ دارند...».
کتاب «قرآن‌درمانی» از مجموعه کتاب‌های «درمان‌ آسان» است و از این مجموعه، پیش از این «نمازدرمانی» منتشر شده‌ است.
این کتاب با شمارگان 5000 نسخه، در 256 صفحه و با بهای 24000 ریال به کوشش انتشارات فراگفت منتشرشد.

اخبارقرآنی(تهیه بسته آموزشی «خانواده قرآنی»)

 

تهیه بسته آموزشی «خانواده قرآنی»

 

اولین بسته آموزشی طرح«خانواده قرآنی» از سوی موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی تهیه شد.


این بسته آموزشی در واقع چکیده است از مباحث طرح « خانواده قرآنی» است که مهر ماه از سوی موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد.
در این بسته شیوه های دست یابی به اهداف در زندگی و راه های رسیده به موفقیت در خانواده با استفاده از شیوه های قرآنی و اسلامی ارائه شده است.
این مباحث در قالب cd آموزشی و کتابچه در اختیار شرکت کنندگان در همایش علمی«زیر یک سایه بان» قرار داده شده است.
این همایش حضور دکتر سوسن سیف استاد روانشناسی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) در سالن همایش های موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد که وی در این همایش در رابطه با موضوع«خانواده کارآمد و تبیین ویژگی های آن» به ایراد سخن پرداخت و هدف از زندگی خوب را تکاپوی بی پایان برای رسیدن به موفقیت برشمرد.
وی برخی مختصات یک خانواده کارآمد و موفق را این گونه ارزیابی کرد: اعضای آن قدر همدیگر را می دانند، الگوهای ارتباطی مناسبی دارند و اعضای خود را ترغیب و تشویق می کنند، در نتیجه قادر هستند به نحو مثبتی با بحران ها مقابله کنند.
مستقیم و بی شائبه بین اعضا وجود ندارد و خانواده به نوعی از درون تهی گشته است. ضمن اینکه تحقیر کردن و کوچک شمردن همدیگر تبدیل به یک اصل شده است.
وی رابط غیر دوستانه بین اعضای خانواده و خصوصا«پدر سالاری» را از جمله آسیب های جدی دانست که در بعضی خانواده ها به چشم می خورد؛ وی گفت: متاسفانه این گونه رابط به عدم تعهد و مسوولیت پذیری و ایجاد پیوندها بر اساس«ترس» منجر می شود.