اخبار قرآنی ( چند خبر از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم )

 

چند خبر از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم 

http://www.quranexhibit.com/fa_default.asp

  

 

                                     

 

۱- ششمین نشست ادبی «صاحبدل» در بخش جلوه های قرآن در ادبیات فارسی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد .
در این نشست شاعرانی همچون عبدالجبار کاکایی، محمدسعید میرزایی، حمید هنرجو، آرش شفاهی، نرگس رجایی، محسن وطنی، فاطمه نصیریان، اصغر معاذی، عبدالغفور آرزو و علیرضا سکوت به شعرخوانی پرداختند .
-----------------------------
۲- طرح ملی "در محضر قرآن" سال گذشته در مدارس ابتدایی کشور اجرا شد .
رضا نباتی مولف کتاب های قرآنی مدارس و کارشناس وزارت آموزش و پرورش ، درباره این طرح گفت : باید تلاش کرد تا مقوله آموزش قرآن ، از رخدادهای فرهنگی در جامعه قلمداد شود .
وی افزود : زمانی آموزش های قرآنی ما کارایی دارد که تبدیل به کنش رفتاری آدم ها شود. به عنوان مثال ما زمانی می توانیم به بچه ها در مدرسه درس قرآن بدهیم که
معلمان با قرآن انس و الفتی داشته باشند و خود آنان قرآن بخوانند .
-----------------------------

۳- غرفه فرهنگسرای قرآن کارگاه هنری نمایشگاه، در بخش های کودک و نوجوان، بانوان، مسابقه و نقاشی با استقبال چشمگیر بازدیدکنندگان مواجه شده است .

این غرفه فعالیت هایی چون نقاشی کودکان با موضوع قصص قرآنی، عرضه محصولات قرآنی، آموزش احکام، مسابقه کتابخوانی با عنوان "قرآن و امام" کارگاه معرق، خوشنویسی و نمایش کتاب های نفیس را در کارگاه هنری نمایشگاه قرآن کریم برگزار می کند.
-----------------------------
۴- "قرآن نماد حیات معقول" عنوان کتابی از علامه محمدتقی جعفری است که در نمایشگاه قرآن عرضه می شود.
این کتاب را موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری به چاپ رسانده است و در آن مباحثی چون ویژگی هایی از قرآن، آیات مدنی و اعجاز قران مطرح شده است.
شایان ذکر است در پایان کتاب دویست و پنجاه آیه منتخب از قرآن کریم همراه با ترجمه و توضیح مختصر آورده شده است.
-----------------------------  

۵- کتاب «قصه های قرآن» نخستین بار با تلاش انتشارات نبوی در نمایشگاه قرآن کریم عرضه می شود.
چاپ نهم کتاب «قصه های قرآن» در640 صفحه به قلم «محمد محمدی اشتهاردی» در بخش انتشارات مکتوب نمایشگاه به علاقه مندان عرضه شده است .
این کتاب از دو بخش تشکیل شده است ؛ بخش نخست با عنوان «داستان های پیامبران در قرآن» از داستان حضرت آدم آغاز می شود و با داستان حضرت عیسی (ع) پایان می یابد و بخش دوم کتاب «داستان های پیامبر اکرم (ص) و دیگران در قرآن» را شامل می شود که مربوط به آغاز بعثت ، جنگ های پیامبر (ص) ، بیعت، مأموریت علی (ع)، ماجرای مباهله،‌ ماجرای غدیر خم و تعیین جانشین است .

اخبار قرآنی( ۲ خبر جالب از نمایشگاه قرآن)


تست گزارشگری در رادیو قرآن



رادیو قرآن به بهانه بر پایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به منظور تأمین گزارشگر ماهر و متخصص در کنار استودیو پخش زنده رادیو قرآن اقدام به بر پایی تست گزارشگری نموده است.




علاقه مندان به شرکت در این تست می بایست ضمن دارا بودن بیانی خوب همچنین درباره قرآن و علوم قرآنی اطلاعات کافی داشته باشند. ثبت نام و تست گزارشگری بصورت همزمان بوده و هر روز از ساعت 16تا18 در محل برپایی نمایشگاه،غرفه رادیو قرآن خواهد بود.همچنین به اطلاع بازدید کنندگان از نمایشگاه می رساند در کنار غرفه تست گزارشگری روابط عمومی رادیو قرآن ضمن معرفی برنامه های رادیو قرآن و نمایش برخی از فعالیتهای رادیو قرآن(از جمله آیه های زندگی) به سؤالات و انتقادات مراجعه کنندگان درباره رادیو قرآن پاسخ می دهد. این برنامه تا پایان نمایشگاه قرآن ادامه دارد.



شهر قرآن


در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم


رادیو قرآن همزمان با بر پایی شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلی بزرگ امام خمینی هر شب بعد از افطار و از ساعت 20:30 لغایت21:00 برنامه زنده و مستقیم« شهر قرآن» را از محل بر پایی نمایشگاه قرآن تقدیم شنوندگان قرآن دوست می کند.


این برنامه در بخشهای متنوعی از جمله گزارش گفتگو با میهمانان قرآنی و هنرمند و اخبار مربوط به نمایشگاه قرآن تدارک دیده شده است. برنامه شهر قرآن را که با استقبال حضوری بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن مواجه شده است را سعید جیریایی به گویندگی و اجرای محمد مطلب تهیه می کند.

اخبار قرآنی ( سایت اینترنتی ترتیل قرآن کریم)

 

 سایت اینترنتی ترتیل قرآن کریم  

 

        

سایت قرآنی تنزیل (tanizl.info) مجموعه کاملی از ترتیل قرآن کریم با صدای اساتید مختلف همچون عبدالباسط، منشاوی، حصری، غامدی، شاطری و... را برای علاقه‌مندان در ماه مبارک رمضان فراهم کرده است.

در این سایت که به همت جمعی از دانشجویان ایرانی دانشگاه واترلو کانادا ایجاد شده، علاوه بر صوت ترتیل، متن کامل قرآن کریم با رسم الخط عثمانی و املایی و همچنین بیش از 40 ترجمه قرآن کریم به زبان‌های مختلف ارائه شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از این سایت، به نشانی اینترنتی http://tanzil.info مراجعه فرمایند

اخبار قرآنی ( برگزاری نشست علمی قرآن ‌‌پژوهی )

 برگزار شد : 
نشست علمی قرآن ‌‌پژوهی 
 
  با موضوع قرآن و جنسیت
 
       

 نشست علمی قرآن پژوهی با موضوع «قرآن و جنسیت» با حضور اساتید و اندیشمندان حوزه در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم برگزار گردید.   

رییس مرکز تخصصی تفسیر در این نشست گفت: اگر خداوند بسیاری از آیات را به ضمائر مذکر آورده است به لحاظ نوع ادبیات گفتاری قرآن است و نه اینکه  زنان دارای اهمیت نیستند.

حجت الاسلام فاکر میبدی افزود: عده ای دگراندیش به دلیل عدم آشنایی با ادبیات گفتاری قرآن معتقدند که خداوند زنان را از هر کیفری معاف کرده است.

وی ادامه داد: این افراد تنها به چند آیه بسنده کرده اند و این در حالی است که آیات زیادی در خصوص کیفر زنان هم وجود دارد.

محقق مرکز تخصصی تفسیر نیز به مطرح شدن تساوی حقوق زنان و مردان در جامعه اشاره کرد و گفت: هر تساوی، عدالت نیست و هر تفاوتی ویرانگر نمی باشد.

حجت الاسلام داودی افزود: در قرآن کریم مواردی از قبیل حق ارث، حق مالکیت، حق وصیت و حق انفاق هم برای مردان و هم برای زنان مطرح شده است.

وی ادامه داد: دگر اندیشان به آیاتی که قرآن کریم برای حقوق زنان در قرآن آورده است توجه ندارند.

حجت الاسلام داودی گفت: اروپا حق مالکیت را از سال 1900،میلادی به زنان داد این در حالی است که اسلام این حق را در 1400 سال پیش برای زنان قائل شد.

اخبار قرآنی ( مشاوره قاریان بین‌المللی درنمایشگاه قرآن)

 

مشاوره قاریان بین‌المللی  

 به بازدیدکنند‌گان نمایشگاه قرآن  

 

     

قاریان بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران باحضور در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به سئولات علاقه‌مندان به کلام روح‌بخش الهی پاسخ می‌دهند. 

 

بازدیدکنند‌گان شانزدهمین نمایشگاه بین‌ا‌لمللی قرآن کریم ضمن بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه می‌توانند هر روز از مشاوره قاریان‌ بین‌المللی حاضر در نمایشگاه بهره‌مند شوند.

 قاریان بین‌المللی قرآن کریم هر روز قبل از نماز مغرب و عشاء در غرفه شورای عالی قرآن پذیرای علاقه‌مندان به کلام نورانی وحی هستند و به سئولات آنان درباره علوم و فنون و آداب تلاوت قرآن پاسخ خواهند داد.

«محمدحسین سعیدیان» از کارشناسان و قاریان بین‌‌المللی جمهوری اسلامی ایران، 24 شهریورماه در غرفه شورای عالی قرآن پذیرای سئوالات بازدیدکنندگان از شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود.

یادآوری می‌شود، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از هشتم شهریور کار خود را آغاز کرده و تا ششم مهرماه ادامه خواهد داشت.

اخبار قرآنی ( بخش خانواده از نوآوری های نمایشگاه بین الملل قرآن)

 بخش (خانواده )  
 از نوآوری های 
  نمایشگاه  
 
 بین المللی قرآن
 
 
  
 
مدیر بخش خانواده شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: راه اندازی بخش خانواده برای اولین بار با شعار "خانواده قرآنی، جامعه نمونه اسلامی" از نوآوری های نمایشگاه امسال است.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از هشتم شهریورماه در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) آغاز به کار کرده و تا ششم مهرماه پذیرای بازدیدکنندگان است.
"حسن زمان وزیری"  اظهار داشت: این بخش از پنج غرفه با محوریت مباحث ازدواج، همسر و همسرداری، تربیت فرزند و حضور زن و مرد در جامعه تشکیل شده است.
وی تصریح کرد:‌ از آنجا که حضور زن در خانواده و جامعه همواره مطرح است در غرفه دیگری به بحث و بررسی پیرامون این موضوع که "اصالت حضور زن در خانواده است و بر حسب برخی ضروریات در جامعه نیز حضور می یابد" پرداخته شده است.
حسن وزیری ادامه داد: برگزاری میزهای گفت و گو از دیگر قسمت های بخش خانواده است که بازدیدکنندگان می توانند با حضور در این بخش با کارشناسانی از مراکز مشاوره حوزه علمیه به بحث و تبادل نظر بپردازند.
وی، با اشاره به اینکه هر روز دو تا سه گفت و گوی گروهی در بخش خانواده برگزار می شود، افزود: علاوه بر این، نشست های تخصصی نیز برنامه ریزی شده و از چهار نفر از کارشناسان مذهبی حوزه خانواده دعوت شده که طی روزهای آینده در نمایشگاه حضور می یابند.
مدیر بخش خانواده نمایشگاه قرآن، به برگزاری مسابقه کتبی "تلاوت آرامش" اشاره کرد و اظهار داشت:‌ هر روز 24سوال تستی مطرح می شود و به 14نفر به قید قرعه یک قطعه پلاک طلا اهدا می شود.
وی خاطرنشان کرد: در بخش خانواده، کودکان نیز سهم جداگانه ای دارند به این صورت که کودکان می توانند بعد از نماز مغرب و عشا در مسابقه "راز صندوچه سبز" شرکت کرده و به ارایه راهکارهای مناسب برای قطعه یا داستان در نظر گرفته شده با محتوای خانواده پرداخته و هر شب از 80 جایزه بهره مند شوند.
وی افزود: معرفی محصولات فرهنگی اعم از کتاب، مجله، سی دی و معرفی سایت های اینترنتی با موضوع خانواده، بحث و گفت و گو پیرامون نگاه فمنیستی و غربی به خانواده از دیگر برنامه های بخش خانواده در روزهای برگزاری نمایشگاه است.
علاقه مندان می توانند برای بهره گیری از برنامه های بخش خانواده به طبقه همکف شبستان مراجعه کنند.


اخبار قرآنی(ترجمه قرآن کریم به 107 زبان زنده دنیا)


ترجمه قرآن کریم
 
به ۱۰۷ زبان زنده دنیا   

   
وی حضور مترجمان ایرانی را از نکات حائز اهمیت این بخش دانست وگفت: ترجمه هایی که از قرآن کریم وجود دارد از 80 مترجم نام آشنای قرآنی است که در این بین مترجمان ایرانی حضوری بسیار فعال دارند.


ترجمه های قرآن به 107 زبان زنده دنیا در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در معرض دید قرار گرفته است.

 معاف قائم مقام نمایشگاه درباره قرآن های ارائه شده در این بخش گفت: امسال در این بخش ترجمه های قرآن کریم به زبان های اسپانیایی، ژاپنی، ترکی و آذری برای نخستین بار ارائه شده است.

وی حضور مترجمان ایرانی را از نکات حائز اهمیت این بخش دانست وگفت: ترجمه هایی که از قرآن کریم وجود دارد از 80 مترجم نام آشنای قرآنی است که در این بین مترجمان ایرانی حضوری بسیار فعال دارند.

معاف درباره قسمت های دیگر بخش ترجمه نمایشگاه قرآن گفت: ارائه تمام دوره های نشریه ترجمان وحی از دیگر فعالیت های بخش ترجمه قرآن کریم است؛ همچنین 80 تابلو در این بخش نصب شده است که شرح حال و زندگی هر کدام از مترجمان را به تفصیل آورده است.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 26 ماه مبارک رمضان در مصلای تهران و از ساعت 15 تا 24 برپاست.

اخبار قرآنی (کتابخانه صوتی تبیان راه‌اندازی شد)

کتابخانه صوتی تبیان راه‌اندازی شد 
 
      
همچنین بخش‌هایی چون ادعیه (ادعیه ماه رمضان و ادعیه مشهور غیر مختصه به این ماه)، زیارات گوناگون، تواشیح، مناجات و اذان‌ها (شامل 62 اذان از مؤذنان مشهور جهان) که با ماه مبارک رمضان مرتبط است، نیز در این کتابخانه صوتی وجود دارد.

به مناسبت ماه مبارک رمضان، مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، اقدام به راه‌اندازی کتابخانه صوتی سایت خود کرده است.

این کتابخانه صوتی که جزیی از کتابخانه بزرگ دیجیتالی تبیان است، شامل بیست هزار فایل صوتی در موضوعات گوناگون قرآنی مانند ترجمه صوتی کل قرآن کریم، ترتیل قرآن کریم به تفکیک سوره از 22 قاری، دو دوره کامل تحقیق با صدای عبدالباسط و مصطفی اسماعیل، یک دوره تحریر کامل با صدای استاد شاطری، قرائت مجلسی 111 فایل گلچین از قرائت‌های 23 قاری، تفسیر و مفسران، تفسیر ترتیبی و موضوعی قرآن از اساتید بزرگوار در موضوعاتی چون دنیا، تقوا، زن در قرآن و ... است که در کتابخانه سایت تبیان قرار گرفته است.

همچنین بخش‌هایی چون ادعیه (ادعیه ماه رمضان و ادعیه مشهور غیر مختصه به این ماه)، زیارات گوناگون، تواشیح، مناجات و اذان‌ها (شامل 62 اذان از مؤذنان مشهور جهان) که با ماه مبارک رمضان مرتبط است، نیز در این کتابخانه صوتی وجود دارد.

گفتنی است، همزمان بخش ویژه دیگری به بخش کتابخانه سایت اضافه شده که شامل نسخ خطی نفیسی است که به صورت کامل در اختیار کاربران قرار گرفته که این مجموعه نیز در بردارنده 8500 تصویر نسخه خطی قرآنی است.

علاقه‌مندان و کاربران محترم می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت تبیان مراجعه کنند.

اخبار قرآنی ( کتاب گلستان سوره ها در نمایشگاه قرآن)

  

 

 

 

 

 
گلستان سوره ها در  
 
 
نمایشگاه قرآن کریم  
 
 
  6krrwqd.jpg
0.jpg
 
کتاب دوجلدی "گلستان سوره ها " به همت "محمد حسین جعفری" درشانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم عرضه شد.
 

"محمد حسین جعفری" مولف کتاب برگزیده حوزه علمیه قم، گفت: این کتاب برای آشنایی همگان با سوره های قرآن تالیف شده و نخستین گام برای کسانی است که قرآن را کتاب اندیشه و عمل می دانند و از پرتو انوار آن در زندگی بهره مند می شوند.
وی افزود:در این کتاب 114 سوره قرآن کریم به صورت ساده، جذاب و روان تنظیم و نیز به زبان آذری و فارسی ترجمه شده و ترجمه انگلیسی و آلمانی آن هم در دست اقدام است.
جعفری در خصوص فعالیت های خود درزمینه قرآن کریم اظهار داشت:با توجه به نیاز نسل جوان برای شناخت قرآن اقدام به پژوهش و تالیف علوم قرآنی و انتقال معارف قرآن به زبانی ساده برای نسل جدید نیاز بود.
وی با تاکید برآموزش قرآن برای کودکان گفت:فرزندانمان را باید از کودکی با قرآن و معارف مانوس کرده و سعی کنیم علاوه بر خواندن قرآن آنها را با تفسیر و شناخت معانی آشنا سازیم.
کتاب های "باعلی همراه باغ بهشت" شامل 140 جمله گهربار از غررالحکم به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی، کتاب "رهنمودهای امام علی(ع)" شامل 900 گوهر درخشان از غررالحکم از کتاب های این پژوهشگر قرآنی است که درشانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم معرفی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.


اخبار قرآنی(سفر دوچرخه سوار ایرانی، برای ترویج قرآن)


با هدف ترویج فرهنگ قرآن


دوچرخه سوار ایرانی، به دور ایران سفر می‌کند

 

 

                  


امیر خدافرد دوچرخه سوار ایرانی، برای ترویج فرهنگ قرآن و نماز، دور دوم سفر خود را به سراسر ایران آغاز کرد.

  به نقل از روابط عمومی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، امیر خدافرد، گفت: از ‪ ۱۴‬تیر ماه سال جاری مصادف با اول ماه رجب، سفر خود را به استان قم آغاز کردم و در این سفر قصد دارم ‪ ۱۲۴‬هزار برگ از دستورات قرآنی و احادیث را با طی مسافتی حدود ‪ ۱۴‬هزار کیلومتر، در سراسر کشور توزیع کنم.

وی در مورد مضامین انتخابی از قرآن کریم، افزود: دارالقرآن تهران، چهار آیه قرآن و حدیث مربوط به آن را در اختیار من قرار داد و من شعار خود را با عنوان راه صحیح زندگی را در قرآن بجوییم و همه با هم به ریسمان الهی بپیوندیم در این اوراق نوشته ام و در طول سفر در مساجد و تکایا به مردم هدیه می‌کنم.

به گفته وی، عناوین انتخابی آیات و احادیث را در چهار محور اقامه نماز، احترام به پدر و مادر، عدم مخالفت با فرمان خدا و همراهی با صدیقین و یاد خدا در همه اوقات می‌باشد.