1100 نسخه خطی قرآن فهرست‌نویسی می‌شود

1100 نسخه خطی قرآن  

فهرست‌نویسی می‌شود

مسئول بخش خطی کتابخانه ملی از فهرست‌نگاری کامل 14 هزار جلد نسخه خطی که 1100 جلد آن مربوط به نسخ خطی قرآن کریم است خبر داد.

  

فتح‌الله کشاورز، مسئول بخش خطی کتابخانه ملی،  با بیان این که فهرست‌نویسی نسخ خطی در کتابخانه ملی سرعت گرفته است، اظهار کرد: به منظور افزایش سرعت در فهرست‌نویسی، تلاش کردیم تا چند فهرست‌نویس متبحر را به صورت قراردادی برای این کار جذب کنیم تا کار را به نحو مطلوب‌تر و سریع‌تری پیش ببرند.

وی در ادامه این مطلب گفت: در حال حاضر 35 هزار جلد نسخه خطی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی وجود دارد که از این میان، 14 هزار جلد آن فهرست‌نویسی شده است.

کشاورز در ادامه این مطلب اظهار کرد: در میان نسخه‌های یاد شده قرآن نیز وجود دارد که با توجه به این موضوع می‌توان گفت که 1100 جلد از نسخ خطی یاد شده قرآن است.

وی ادامه داد: نسخه‌های خطی قرآن مربوط به قرن دوم تا سیزدهم است که برخی از آن‌ها به صورت کامل به نگارش در نیامده است. به طوری‌که در میان آنان قرآن‌های نگاشته شده به صورت یک حزب و یک جزء از قرآن، سوره‌های مجزا و قرآن کامل دیده می‌شود.

کشاورز با بیان این که فهرست‌نویسی انجام شده به صورت کامل انجام شده است، افزود: در بدو ورود نسخ خطی به گنجینه کتابخانه ملی، فهرست‌نگاری مختصری انجام می‌شود که در این قرارداد درصدد برآمدیم فهرست کاملی از این نسخ را مکتوب کنیم.

مسئول بخش خطی کتابخانه ملی، از قرارگیری اطلاعات نسخ خطی روی پایگاه اینترنتی کتابخانه ملی یاد کرد و ادامه داد: با این وجود، اطلاعات کامل و دقیق آن باید شناسایی و مکتوب می‌شد که اقدام یاد شده نیز در این راستا صورت گرفته است.

کشاورز با بیان این که اکنون مطالب و اطلاعات نسخ خطی روزآمد خواهد شد، گفت: در مرحله عقد قرارداد با گروه یاد شده هستیم تا سرعت فهرست‌نگاری نسخ خطی بالا برود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد