اخبار قرآنی(همایش مدیریت فرهنگی در قرآن و سیره ائمه)

 
همایش 
 
 مدیریت فرهنگی در قرآن و سیره ائمه   
 
         

دبیر همایش «مدیریت فرهنگی در قرآن و سیره ائمه اطهار (ع)» گفت:این همایش با هدف بررسی پیشینه و گستره مباحث مدیریت فرهنگی در منابع اصیل تفکر اسلامی مرداد ماه برگزار می‌شود.


«رقیه عبدی» با اشاره به تشریح محورهای همایش«مدیریت فرهنگی در قرآن و سیره ائمه‌اطهار (ع) پرداخت و اظهار کرد: استراتژی کلان فرهنگی در قرآن و سیره اهل بیت (ع)،مدیریت فرهنگی چالش‌ها و ضرورت‌ها، آسیب شناسی فرهنگی در لسان قرآن و روایات، کارکردهای مدیریت فرهنگی، اجتهاد و خلاقیت در مدیریت فرهنگ اسلامی ،مدیریت تعارضات فرهنگی، برخوردهای فرهنگی در قرآن و سیره ائمه اطهار(ع) ،فرهنگ مدیریت اسلامی،جهانی شدن و چالش های پیش روی مدیریت فرهنگ اسلامی، مدیریت نهادهای فرهنگی در عصر نبوی و حال حاضر، جریان شناسی فرهنگی عصر نبوی (ص) و ائمه اطهار (ع)، مدیریت تحولات فرهنگی در عصر نبوی و ائمه اطهار (ع) از محورهای اصلی این همایش است.
وی تصریح کرد:آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به دبیرخانه همایش15 خرداد 88 وآخرین مهلت ارسال اصل مقالات30 تیرماه 88 است و علاقه‌مندان برای شرکت در همایش می‌توانند مقالات خودرا به صورت تایپ شده در محیط WORD2003 ویندوز XP حداکثر در 20 صفحه و با قلم ZAR با اندازه 14 پوینت از طریق پست الکترونیکی و یا با پست پیشتاز به آدرس دبیرخانه همایش ارسال نمایند.
عبدی یادآورشد:مقالات شرکت کننده و برگزیده بعد از برگزاری این همایش در کتابی به چاپ خواهد رسید.
آدرس دبیرخانه : کیلومتر 20جاده قدیم تهران کرج، شهرقدس، انتهای بلوار کلهر،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس، دفتر فرهنگ اسلامی
صندوق پستی : 374-37515 تلفکس : 02623888340 ،‌ آدرس سایت اینترنتی : WWW.QAZAD.AC.IR ، EMAIL: QUDS@TASNIM.IR

اخبار قرآنی(پیش‌نشست اعجاز شناختی قرآن کریم برگزار می‌شود)

 

 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌کند:  

 

پیش‌نشست 

 

 اعجاز شناختی قرآن کریم   

 

 

       

 پیش‌کرسی نظریه‌پردازی «اعجاز شناختی قرآن کریم» سوم اردیبهشت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار می‌شود. 

 

به گزارش گروه فرهنگی «شبکه خبر دانشجو»، در این نشست که با حضور داوران و ناقدان حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود، حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا به بررسی انواع مفهوم‌سازی زمانی می‌پردازد.

بر اساس این نظریه قواعد زبان شناختی، بالاترین کاربرد را در آیات قرآن می‌یابد که با کمک ابزارهای شناختی می‌توان این بعد از اعجاز را به صورت تقریبی نشان داد.

در این پیش‌کرسی حجج‌الاسلام خسروپناه، علمی، ایازی، دکتر رضایی‌اصفهانی و دکتر عبدالله نصری به عنوان ناقدان و حججال‌اسلام ن علی‌اکبر رشاد و حسن معلمی به عنوان داور حضور خواهند داشت، نظارت علمی این پیش‌کرسی نظریه‌پردازی بر عهده دکتر دادجو(عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) است.

علاقه‌مندان جهت شرکت در این پیش‌کرسی نظریه‌پردازی می‌توانند سوم اردیبهشت، ساعت 15:30 الی 18:30 به نشانی قم، بلوار 15خرداد(شاه‌سیدعلی) کوچه شهید میثمی (کوی 10) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه کنند. 

نقل از شبکه خبر دانشجو

  

اخبار قرآنی (جدیدترین دائره‌المعارف قرآن در نمایشگاه کتاب )

 
در نمایشگاه کتاب امسال ارائه می‌شود : 
جدیدترین چاپ دائره‌المعارف قرآن 
 
 
 
 
 مسئول گروه دائره‌‌المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن از ارائه جدیدترین چاپ دائره المعارف قرآن کریم در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبرداد.
 به گزارش ایرنا ، حجت ‌الاسلام "علی خراسانی"با اعلام این مطلب افزود: این هفتمین جلد از مجموعه 25 جلدی دائره المعارف قرآن است که به‌ همت مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم منتشر شده است.

به گفته وی هدف از انتشار این کتاب ارزشمند ارائه سریع و آسان معارف قرآن به اهل تحقیق و عموم قرآن ‌پژوهان می باشد.

خراسانی گفت: این کتاب ارزشمند به‌کوشش جمعی از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم دائره‌‌المعارف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تدوین شده که تا کنون شش جلد از آن تدوین و روانه بازار شده است و جلد هفتم نیز بزودی از سوی انتشارات بوستان کتاب قم روانه بازار خواهد شد.

مسئول گروه دائره‌‌المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن درباره این جلد از دائره‌‌المعارف قرآن کریم گفت: جلد هفتم ، از حرف«ت» و کلمه « تابستان » شروع شده و تا موضوع تفاخر پیش رفته است.

او اضافه کرد: این جلد شامل 70 مقاله است و مدخل‌ها و موضوعاتی مانند «تاریخ» ، «تاریخ‌گذاری قرآن» ، «تاویل»، « تبرک»، «تجارت»، «تجسم اعمال»،«تجوید» ، «تحریف »، «تزکیه»، «تسبیح»،«ترجمه قرآن»، «تساهل و تسامح»، «تعاون»، «تعلیم و تربیت»، «تعقل» و «تفاخر» از مهم‌ترین موضوعات این جلد می‌باشند.
  
 
نقل از جام جم آنلاین

اخبار قرآنی ( آیات قرآن و اشعار حافظ در نگارخانه اندیشه)

 

 

  آیات قرآن و اشعار حافظ و مولانا  

 

در نگارخانه اندیشه  

 

     

 

نمایشگاه خوشنویسی نستعلیق با مفاهیم قرآنی، عرفانی، 

 اشعار حافظ و مولانا از ۲۲ تا ۲۷ فروردین 

 در نگارخانه اندیشه برگزار می شود.

 

 

امیر نجم هنرمند خوشنویس در باره نمایشگاه خود در نگارخانه اندیشه، به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش می گذارم شامل ۴۰ تابلو خوشنویسی به خط نستعلیق و به شیوه چلیپا و سیاه قلم است.

وی افزود: در این آثار توجه خاصی به آیات و مفاهیم قرآنی، اشعار عرفانی و اشعاری از حافظ و مولانا داشته ام و به طور کلی موضوعات و مضامین این تابلوها قضایی عرفانی و معنوی را در برمی گیرد.

گفتنی است، نمایشگاه خوشنویسی امیر نجم از ۲۲ تا ۲۷ فروردین سال جاری در نگارخانه اندیشه برای بازدید علاقمندان برگزار می شود./

اخبار قرآنی (۲۰ تا ۲۶ فروردین ششمین نمایشگاه علوم قرآنی )

 
باغ شکوفای  
 
ششمین نمایشگاه علوم قرآنی در ارومیه ‌  
 
 
              
 ۲۰ تا ۲۶ فروردین ششمین نمایشگاه علوم قرآنی در ارومیه افتتاح می شود
 
 ۱۴۰ ناشر کشور عطر وحیانی علوم قرآنی را از ۲۰ تا ۲۶ فروردین‌ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آذربایجان غربی واقع در پارک جنگلی ارومیه در قالب ششمین نمایشگاه سراسری این علوم شریف برگزار می‌کنند.
محسن غفاری‌آذر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با اعلام این خبر افزود: در نمایشگاه سراسری علوم قرآنی ارومیه ۲۷ هزار عنوان انواع کتب علوم قرآنی و ۱۰ هزار عنوان انواع نرم‌افزار قرآنی با ۲۰ تا ۶۰ درصد تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.به گفته وی، در این نمایشگاه آسمانی ۱۸ مرکز و تشکل علوم قرآنی برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به مردم ارائه می‌دهند. 
نقل از جام جم آنلاین

اخبار قرآنی ( کنفرانس قرآن و جهان معاصر در آکسفورد )

 

 ۲۵ و ۲۶ مرداد ۸۸برگزار می‌شود :

 

کنفرانس قرآن و جهان معاصر در آکسفورد  

 

 

  

     


 رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس با هدف معرفی معارف لایزال قرآنی کنفرانس دو روزه‌ای را با عنوان قرآن و جهان معاصر با همکاری موسسه قرآنی آکسفورد برگزار می‌کند.  

 

به گزارش ایرنا، این کنفرانس در روزهای ‪۲۵‬و ‪ ۲۶‬مرداد ماه ‪۱۳۸۸‬در محل دانشگاه آکسفورد برگزارخواهد شد و سخنرانان و صاحب نظرانی از انگلیس، ایران و دیگر کشورهای اروپایی مقالات و سخنرانی‌هایی را در موضوعات قرآنی به شرکت‌کنندگان ارائه خواهند کرد.

چگونگی ارتباط موثر قرآن با مخاطبان در قرن ‪ ،۲۱‬قرآن و چالش‌های عصر حاضر، چگونگی فهم قرآن در جوامع غربی، موقعیت اقلیت مسلمان در وفاداری به احکام قرآن و یا قوانین غربی، جایگاه قرآن در فقه و قانونگذاری معاصر، ترجمه‌های جدید قرآن به زبان انگلیسی، قرآن و منابع آموزشی غرب، قرآن و رسانه‌های جهان از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث در این کنفرانس دو روزه خواهد بود.

رایزنی فرهنگی سفارت ایران در لندن از پژوهشگران و علاقمندان به شرکت در این کنفرانس دعوت کرده است برای دریافت اطلاعات بیشتر و آگاهی از چگونگی ارسال مقاله به دبیرخانه این کنفرانس به پایگاه اینترنتی .‪http://www‬ ‪ quran-institute.org.uk‬مراجعه نموده و یا با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لندن از طریق ایمیل ‪ info@icrolondon.com‬تماس حاصل فرمایند.

اخبار قرآنی ( کتاب قرآن مقطع ابتدایی تغییر می کند)

  

کتاب قرآن دوره ابتدایی تغییر می کند 

 

        

  مدیر کل آموزش ابتدایی و پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از تغییر کتاب درسی قرآن دوره ابتدایی از سال آینده تحصیلی خبر داد.

 

علیرضا رحیمی، مدیر کل آموزش ابتدایی و پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: کتاب قرآن پایه های ابتدایی از سال آینده تغییر می کند و معلمان باید قرآن را با روش متفاوت به دانش آموزان تدریس کنند.

مدیر کل آموزش ابتدایی و پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: روش تدریس قرآن در سال آینده آموزش کامل روخوانی قرآن و آشنایی با مفاهیم می باشد که در هر سطح نحوه آموزش آن متفاوت است.

رحیمی تصریح کرد: حدود 28 ساعت آموزش ضمن خدمت برای آموزش روخوانی قرآن و یک آزمون روان خوانی برای تمامی معلمان قرآن در نظر گرفته شده که امسال اجرا می شود.

وی خاطرنشان کرد: در پایه سوم ابتدایی آموزش روخوانی قرآن جزء برنامه ریزی درسی شده و روش اجرا و کتاب قرآن این مقطع به طور کامل تغییر یافته بود.

اخبار قرآنی ( ۲۴ و ۲۵ فروردین کارگاه روش تحقیق در قرآن )

 
۲۴ و ۲۵ فروردین در زنجان برگزار می‌شود: 
 
کارگاه آموزشی روش تحقیق در قرآن   
 
 
 
           
 
 مدیر مسئول کانون تخصصی قرآن و نماز امام علی (ع) زنجان گفت: نخستین کارگاه آموزشی روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم در این استان برگزار می‌شود.  

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان،‌ جلیل رضایی اظهار کرد: این نشست 24 و 25 فروردین با حضور دکتر حسین مرادی و دکتر ابوالقاسم اجاقلو در فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
وی هدف از برگزاری این نشست را تعمیق آیات قرآنی در بین افراد دانست و افزود: کانون تخصصی قرآن و نماز در نظر دارد تا با برگزاری این نشست‌ها جوانان و نوجوانان را با مفاهیم و آیات ناب قرآنی آشنا سازد و موجب نهادینه کردن این باور در عمق وجودی افراد شود.
مدیر مسئول کانون تخصصی قرآن و نماز استان زنجان به فعالیت‌های کانون تخصصی قرآن و نماز اشاره کرد و افزود: این کانون فعالیت‌های قرآنی کانون‌های مساجد استان را ساماندهی کرده و تمام این برنامه‌ها به صورت متمرکز و منسجم در کانون امام علی (ع) اجرا می‌شود.
وی با اعلام اینکه این کانون از سال 85 فعالیت خود را در زمینه فعالیت‌های قرآنی آغاز کرده است، خاطر نشان ساخت: کانون امام علی (ع) سال گذشته با اخذ مجوز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
رضایی به فعالیت‌های این کانون اشاره کرد و یاد‌آور شد: در کانون تخصصی قرآن و نماز، کلاس‌های عمومی و تخصصی برای علاقمندان قرآن کریم برگزار می‌شود.
وی افزود: کلاس‌های عمومی ویژه اقشار مختلف مردم بوده و شامل نشست‌ها و جلسات قرآنی، انس با قرآن کریم و آموزش تجوید، صحیح‌خوانی و روخوانی قرآن کریم است.
مدیر مسئول کانون امام علی (ع) زنجان ادامه داد: در بخش تخصصی نیز افراد به صورت کاملا تخصصی با تفسیر قرآن کریم و تدبر در آیات قرآن کریم آشنا می‌شوند.
رضایی تصریح کرد: برگزاری مباحث قرآن کریم و مسابقات کتابخوانی با موضوعات قرآنی را از دیگر فعالیت‌هایی اعلام کرد که در بخش تخصصی آموزش قرآن کریم به افراد ارائه می‌شود.

اخبار قرآنی ( منتشر شد: جلد سوم کتاب "فهم قرآن؛)

 منتشر شد: 

جلد سوم کتاب 

 

 "فهم قرآن؛ تفسیر واضح بر اساس ترتیب نزول"  

 

   

جلد سوم کتاب"فهم قرآن؛ تفسیر واضح بر اساس ترتیب نزول" تألیف محمد عابد الجابری اندیشمند مراکشی از سوی مرکز مطالعات وحدت عربی بیروت در 430 صفحه به‌تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المستقبل، محمد عابد الجابری در این کتاب طرحهای تفسیر قرآن را به پایان می‌برد.

در این کتاب نویسنده از تمامی تفاسیر گذشته به منظور فهم و درک آیات استفاده کرده و بر اساس ترتیب نزول آیات به تفسیر قرآن پرداخته است. این مسئله تنها در سطح روند "هستی و تکوین" نیست که تنها از روند نزول یاد شود، بلکه روند و مسیر دعوت حضرت محمد (ص) و سیره نبوی را متذکر می‌شود.

وی معتقد است که قرآن کریم که طی 20 سال نازل شده است تسلسل داشته و بر اساس تسلسل منطقی آن باطن قرآن را مورد بررسی قرار می‌دهد و به‌وضوح روند نزول را همپای روند دعوت می‌داند. به طوریکه استفاده از علامتها و نشانه های درک را جزئی اساسی در بسط و توسعه این نوع تفسیر می داند.

در جلد سوم این کتاب 24 سوره که برخی کوتاه و برخی دیگر بلند هستند آورده شده و در کنار آنها حوادث تاریخی نیز نقل می‌شوند.

با توجه به ارتباط عمیقی که میان پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم وجود دارد نیاز به قرائت دوگانه از زندگی پیامبر و آشنایی با قرآن کریم حس می‌شود که مؤلف تلاش کرده طی این سه جلد به آنها بپردازد.

جلد اول این کتاب در 400 صفحه، بررسی 52 سوره، جلد دوم این کتاب با داشتن 431 صفحه و بررسی 38 سوره قرآن، و جلد سوم نیز با 430 صفحه 24 سوره قرآن را مورد بررسی قرار داده که از سوی همین ناشر منتشر شده است.

اخبار قرآنی( اولین مسابقه اینترتی قرآن در بهار برگزار می‌شود)

 

برگزار می‌شود: 

 

 اولین مسابقه اینترتی قرآن در بهار   

 

 

       

اولین مسابقه اینترنتی قرآن در بهار با هدف تعقل و تدبر در قرآن کریم و استفاده از مفاهیم این کتاب الهی در زندگی فردی و اجتماعی از سوی پایگاه اطلاع رسانی موسسه قرآنی احسن الحدیث برگزار می‌شود.   

 این مسابقه در سه بخش مفاهیم، روخوانی و روان خوانی، تجوید و صوت و لحن برگزار خواهد شد و علاقه مندان باید در هر بخش به ‪ ۲۰‬سوال پاسخ دهند.

هر شرکت‌کننده تنها می‌تواند در یکی از سه بخش مفاهیم، روخوانی و روانخوانی و تجوید صوت و لحن شرکت کند و در پایان به سه نفر برتر در هر رشته جوایز ارزنده‌ای اهدا می‌شود.

شرکت‌کنندگان می‌توانند پاسخنامه‌های خود را از طریق پست به نشانی تهران، میدان امام حسین (ع)، خیابان ‪ ۱۷‬شهریور، خیابان صفای شرقی، پلاک ‪،۴۹۷‬ حسینیه حضرت علی اکبر(ع) و یا حضوری ارسال کنند.

بر اساس فراخوان موسسه قرآنی احسن الحدیث، مهلت شرکت در مسابقه تا ‪۲۱‬ فروردین ماه تعیین شده است و علاقه مندان می‌توانند برای شرکت در این مسابقه به پایگاه اینترنتی قرآنی احسن الحدیث به نشانی ‪www.ahsanolhadith‬ ‪ .ir‬ مراجعه کنند.

موسسه قرآنی احسن الحدیث از سال ‪ ۱۳۸۵‬فعالیت خود را با کلاس قرآن استاد سید محسن موسوی بلده آغاز کرده و اکنون با هدف توسعه و تعمیق فرهنگ متعالی قرآن کریم و اهل بیت (ع)، نشر کتب و جزوات در زمینه علوم قرآنی و متون اسلامی و احادیث معصومین (ع)، برگزاری دوره‌های آموزشی در رشته‌های قرائت، حفظ، ترجمه، تفسیر، احکام، سایر علوم قرآنی و معارف اهل بیت (ع)، آموزش و تربیت مربیان و استادان و برگزاری مسابقات، مراسم، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها مشغول فعالیت است.