اخبار قرآنی ( هنر تلاوت استاد «شعیشع» در کلام کارشناسان قرآن )

هنر تلاوت استاد «شعیشع»

 

در کلام کارشناسان قرآن

 

Vb497284.gif4.jpg

استاد «ابوالعینین شعیشع» یکی از قاریان نام‌دار و صاحب سبک در تلاوت قرآن است که صوت خارق‌العاده همراه با تحریرهای استثنایی و لحن‌های بدیع موجود در تلاوت، وی را به یک قاری برجسته و ممتاز در عرصه فن تلاوت قرآن کریم تبدیل کرده است.

 

استاد شعیشع صاحب سبک است یا مقلد؟

«مهدی دغاغله»، کارشناس قرآنی و سرپرست گروه تواشیح ثقلین اهواز در این‌باره معتقد است: استاد شعیشع صاحب سبک منحصر به‌فرد در تلاوت بوده و این‌که اغلب کارشناسان و قاریان بر این عقیده‌اند که استاد شعیشع مقلد صرف از استاد رفعت است شاید شائبه‌ای در اثر نزدیکی و شباهت صدای استاد شعیشع به صدای استاد رفعت باشد.

وی در این زمینه می‌گوید: در تلاوت‌های قاریانی که در یک عصر می‌زیسته‌اند می‌توان شباهت‌هایی را مشاهده کرد ولی این شباهت دلیلی بر تقلید نیست.

دغاغله البته دلیل دیگری را برای این گفته بعضی کارشناسان که معتقدند استاد شعیشع مقلد استاد رفعت است عنوان می‌کند: البته ترمیم نوارهای تلاوت‌ استاد رفعت توسط استاد شعیشع نیز یکی دیگر از دلایلی است که این باور را تقویت می‌کند، البته همان‌طور که گفته شد هم استاد رفعت و هم استاد شعیشع از یک مکتب و مشرب فکری قرائت بوده‌اند و شباهت موجود در تلاوت‌های آن‌ها طبیعی است.

سید «محسن موسوی‌بلده» کارشناس و داور بین‌المللی قرآن با دغاغله هم‌عقیده است، وی می‌گوید: استاد شعیشع به‌طور قطع یکی از قاریان صاحب سبک در زمینه تلاوت قرآن کریم است، زیرا وقتی یک قاری قرآن را به‌گونه‌ای بخواند که مستمع وقتی صدای تلاوت قرآن را بشنود بگوید که فلان کس در حال تلاوت است این امر یعنی این‌که فرد شنونده به سبک آن قاری اشاره کرده است و این مورد در تلاوت‌های استاد شعیشع مشهود است.

این کارشناس قرآنی در توضیح بیشتر این مطلب با بیان خاطره‌ای از مرحوم استاد «محمد الیثی» سخنان خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: استاد لیثی در گفت‌وگویی می‌گفت که بنده به تلاوت‌های استاد «کامل یوسف بهتیمی» علاقه‌مند هستم و از آهنگ و نغمات تلاوت ایشان در تلاوت خود استفاده می‌کنم، حال اگر استاد لیثی قرآن بخواند کسی نخواهد گفت که او مقلد استاد بهتیمی بوده بلکه در واقع مرحوم لیثی از سبک تلاوت استاد بهتیمی تأثیر پذیرفته است و این مطلب درباره استاد شعیشع و تأثیرپذیری وی از سبک استاد رفعت نیز صادق است.

استاد شعیشع استادی صاحب سبک در عرصه تلاوت قرآن کریم است

«حسینعلی شریف» کارشناس و پیشکسوت قرآنی  دلیل قابل قبول‌تری برای موضوع تقلید استاد شعیشع از سبک مرحوم رفعت عنوان می‌کند؛ وی می‌گوید: استاد رفعت از قاریان بسیار قدیمی کشور مصر است و جزو اولین قاریانی است که تلاوت‌های وی ضبط شده است، به‌همین دلیل می‌توان گفت اکثر قاریان مصر از سبک وی بی‌بهره نیستند و از تلاوت‌های وی تأثیر پذیرفته‌اند.

شریف می‌افزاید: نمی‌توان ادعا کرد که تلاوت‌های استاد شعیشع به‌صورت صددرصد تقلیدی از سبک استاد رفعت است، زیرا اگر خوب بنگریم تلاوت‌های این استاد را برگرفته از سلایق شخصی و روحیات خاص وی خواهیم یافت.

«احمد ابوالقاسمی»، یکی دیگر از کارشناسان و قاریان بین‌المللی نیز گفته‌های دیگر کارشناسان را در این زمینه تأیید می‌کند و می‌افزاید: البته ذکر این‌ نکته ضروری است که استاد ابوالعینین شعیشع مقلد صرف از سبک استاد رفعت نیست و این‌که می‌گوییم ایشان از محمد رفعت تقلید کرده منظور حالت‌های تلاوت شعیشع است که از سبک استاد رفعت تأثیر پذیرفته و همیشه نیز اشارت‌هایی به حالت‌های تلاوت رفعت دارد.

«هادی چارغلو» نفر نخست بیست‌ و یکمین جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران در رشته قرائت نیز درباره تقلید استاد شعیشع از سبک مرحوم رفعت، می‌گوید: شعیشع یک قاری صاحب سبک است که تلاوت‌هایش را با الهام از فطرت خدادادی خود اجرا می‌کند، هرچند که رنگ‌ و بوی خاصی نیز از سبک استاد رفعت در تلاوت‌های وی دیده می‌شود.

«محمدرضا پورزرگری» کارشناس و قاری بین‌المللی نیز در این زمینه می‌گوید: استاد شعیشع از مکتب تلاوت مرحوم «محمد رفعت» بهره‌های فراوانی برده و ضمن تسلط بر نغمات قرآنی و صدای رسا و قدرتمند که دارای طنین و اوج بالایی است، در زمینه ادای درست حروف نیز از فصاحت بسیار بالایی برخوردار است.

صدای استاد شعیشع؛ دارای صوتی قوی و منحصربه‌فرد

از دیگر ویژگی‌های خاص تلاوت استاد شعیشع صدای منحصر به‌فرد و استثنایی او است که وی را به چهره‌ای محبوب در عالم فن قرائت قرآن کریم تبدیل می‌کند.

«دغاغله» درباره صدای استاد شعیشع می‌گوید: استاد شعیشع از صدایی بسیار زیبا و استثنایی و روحی لطیف برخوردار است که این لطافت روح به‌نوعی در بهبودی و کیفیت نغمه‌هایی که برای تلاوت خود انتخاب می‌کند تأثیر به‌سزایی دارد و این امر سبب می‌شود تا تلاوت‌های استاد شعیشع تا اعماق قلب شنونده فرود بیاید و حرارت و شوقی خاص به مستمع بدهد که چنین امری خود یک ویژگی در تلاوت‌های این استاد است.

سید «محسن موسوی‌بلده»  درباره صدای استاد شعیشع این‌چنین می‌گوید: استاد شعیشع پدیده‌ای ویژه در عالم قرائت است و تقلید از تلاوت‌های وی بسیار سخت و به صدایی قوی همانند صدای استاد همراه با قدرت تحریر فراوان نیاز دارد و دامنه قدرت صدای استاد از بم‌ترین تا زیرترین پرده‌های صوتی را شامل می‌شود.

این داور بین‌المللی می‌افزاید: از جهتی می‌توان صدای استاد شعیشع را با صدای استاد «محمد علی‌البناء» مقایسه کرد، ولی صدای استاد شعیشع از نظر شدت و زنگ صدا بسیار قوی‌تر از صدای استاد علی‌البناء است، همچنین قدرت تحریرهایی که صدای استاد شعیشع دارد در صدای استاد علی‌البناء و دیگر قاریان وجود ندارد.

وی البته در ادامه  می‌گوید: با وجود عارضه ای که در دستگاه تکلم استاد شعیشع بوجود آمده، اما شاهدیم که صدای وی از قدرت مانور بالایی در تلاوت برخوردار بوده و قادر است زیباترین و ریزترین تحریر‌ها را اجرا کند و این موهبتی الهی است که شامل حال این استاد فن قرائت قرآن کریم شده است.

«حسینعلی شریف» نیز در این زمینه می‌گوید: علت موفقیت استاد شعیشع در عرصه تلاوت قرآن کریم نسبت به قاریان هم‌عصر خود، معلول صدای ویژه این استاد است، زیرا چنان‌چه دو قاری در عین این‌که در یک سبک تلاوت کنند دارای صداهای مختلفی باشند، قاری‌ای موفق‌تر خواهد بود که از صدای زیبا و قوی‌تری برخوردار باشد، در حقیقت حجم، وسعت و ارتفاع صدای استاد شعیشع وی را نسبت به صدای دیگر قاریان ممتاز کرده است.

«احمد ابوالقاسمی» نیز درباره صدای استاد شعیشع می‌گوید: با وجود خاص بودن صدای استاد شعیشع که در واقع وی منحصر به‌فردترین صدا را در بین قراء داراست، اما وجود یک ویژگی خاص در این صدا باعث ایجاد یک سبک جدید در تلاوت قرآن شده است.

«پورزرگری» نیز در این ارتباط به عارضه موجود در صدای استاد شعیشع اشاره می‌کند و می‌گوید: صدای این استاد بزرگ بعد از سال‌ها که تلاوت‌های جاودانی از خود به‌جا گذاشته است با آسیب‌دیدگی جزئی مواجه شد، اما با همین صدا نیز وقتی تلاوت می‌کرد حال و هوای صدای قدرتمند دوران جوانی در تلاوت‌های وی مشهود است.

گزیده کلام

به هرروی بررسی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد شعیشع در یک مقال کوتاه نخواهد گنجید و اگر ساعت‌ها نیز به کارشناسی تلاوت‌های این استاد بگذرد، باز هم زوایا و نکات خاص دیگری برای بحث وجود خواهد داشت.

در این میان از صحبت‌های کارشناسان قرآنی درباره استاد شعیشع چنین می‌توان برداشت کرد که وی هرچند در بازه‌ای از زمان مقلد استاد رفعت بوده، اما به‌دلیل ویژگی‌های خاص فردی و فطری، همچنین استعداد و توانایی در پردازش‌ مقامات قرآنی و تسلط فوق‌العاده استاد بر موسیقی عربی سبب شده است که وی سبکی خاص و منحصر به‌فرد برای خود برگزیند.

همچنین حالت‌های ویژه‌ای که در صدای استاد شعیشع وجود دارد سبب شده است تا وی یک قاری با سبکی استثنایی در بین قاریان و علاقه‌مندان به فن قرائت قرآن کریم شناخته شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که نمی‌توان منکر این مسئله شد که استاد شعیشع از استاد رفعت تقلید کرده است، زیرا در بعضی از فرازهای تلاوت‌های وی حال و هوای سبک استاد رفعت مشهود بوده، همچنین وجود تلاوت‌هایی از استاد شعیشع در سنین جوانی که در آن‌ها وی به سبک استاد رفعت در حال تلاوت است مؤید این ادعاست.

اخبار قرآنی ( ‏برپایی همایش «اعجاز پزشکی قرآن» در سوریه )

‏برپایی همایش «اعجاز پزشکی قرآن» در سوریه

                                                    16.jpg

 همایش علمی اعجاز پزشکی قرآن کریم، امروز 27 مردادماه در مرکز فرهنگی «بداریا» دمشق برگزارمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به نقل از روزنامه «تشرین» چاپ سوریه، «زهیر یحیی» پزشک و قرآن‌پژوه سوری در این همایش با موضوع اعجاز پزشکی در آیات قرآن کریم سخنرانی خواهدکرد.

در حاشیه این همایش همچنین به مناسبت برگزاری ایام فرهنگی فلسطین در سوریه، نمایشگاهی با موضوع هنرهای تجسمی فلسطین در مرکز فرهنگی «بداریا» دمشق برپا خواهدشد.

اخبار قرآنی (فروش قرآن‌‌های مصری با غلط‌ چاپی در الجزایر )

فروش قرآن‌‌های مصری

 با غلط‌ چاپی در الجزایر

1170800415.jpg   DJJZ02.jpg    1170800415.jpg

 نسخه‌هایی از قرآن کریم با وجود اشتباه در چاپ ناقص آیات، در بازار اطراف مسجد «البدر» در ایالت «مستغانم» الجزایر به فروش می‌‌‌رسد.

در این نسخه از قرآن که به روایت حفص عن عاصم و با خط عثمانی به نگارش در آمده و توسط انتشارات دارالبیان عربی مصر چاپ و منتشر شده، آیات 17تا 286 سوره بقره و آیه 1 تا 147 سوره آل عمران چاپ نشده‌است.

نکته جالب توجه این است که در صفحه آخر این نسخه قرآنی به بررسی و نظارت بر چاپ و انتشار آن توسط اداره تحقیق، تألیف و ترجمه مجمع تحقیقات اسلامی الأزهر و 18 تن از کارشناسان این مجمع تأکید شده‌است.

یکی از فروشندگان این نسخه از قرآن در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی الخبر اعلام‌کرد: تاکنون نسخه‌های ناقص متعددی از قرآن کریم را دریافت، اما از فروش آ‌ن‌ها صرف‌نظر کرده‌است.

این نسخه ناقص از قرآن در 20 می 2006 در 40 هزار نسخه چاپ و منتشر شد و تاکنون بسیاری از نسخه‌های این قرآن میان شهروندان الجزایری توزیع و به فروش رسیده‌است.

یادآوری‌می‌شود چندی پیش نیز «شیخ محمد حسین» مفتی اعظم فلسطین در نشستی خبری، مؤسسه «السحار» قاهره را مسئول انتشار نسخه‌های قرآنی دارای اشتباهات چاپی دانسته و از تمامی افراد، مسئولان کتابخانه‌ها و انتشارات فلسطین خواسته بود تا این نسخه‌های قرآنی را به نزدیک‌ترین دارالإفتاهای محل خود تحویل‌دهند.

اخبار قرآنی (8 شهریور افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن)

 8 شهریور افتتاح می‌شود:

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

   

 

 شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هشتم شهریورماه سال جاری  در محل مصلای تهران افتتاح می‌شود و برپایی آن 28 روز ادامه خواهد شد.

«علیرضا معاف» قائم مقام شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با بیان این خبر اظهار کرد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم روز جمعه هشتم شهریورماه سال جاری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، افزود: یک کار هنری با موضوع نمایش قصه‌های قرآنی هر شب در خارج از محل نمایشگاه برگزار خواهد شد و طی این برنامه که ترکیبی از تئاتر و سینما است، داستان‌های قرآنی را به تصویر کشیده می‌شود.

قائم مقام شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به وجود پایگاه اطلاع‌رسانی این نمایش‌ها در محل نمایشگاه قرآن، تصریح کرد: هر شب دو هزار نفر به مدت دو ساعت مخاطب این طرح قرار می‌گیرند.

 قائم مقام شانزدهمین نمایشگاه قرآن:

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن چند روز زودتر از آغاز ماه مبارک رمضان، دلیلی برای حضور مردم از استان‌های دیگر در نمایشگاه و مقدمه‌ای برای برگزاری بخشی از نمایشگاه در خارج از ماه مبارک رمضان است

معاف در ادامه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم چند روز زودتر از آغاز ماه مبارک رمضان را دلیلی برای حضور مردم از استان‌های دیگر در نمایشگاه و مقدمه‌ای برای برگزاری بخشی از نمایشگاه در خارج از ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

قائم مقام شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه عنوان کرد: پایگاه اینترنتی نمایشگاه نیز به زودی به چهار زبان فرانسه، عربی، انگلیسی و فارسی افتتاح می‌شود و پخش زنده تصاویر نمایشگاه نیز بر روی آن قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به حضور ناشران الکترونیک بین‌المللی برای اولین بار در نمایشگاه قرآن امسال، اظهار کرد: نرم‌افزار‌های قرآنی کشورهای عربی و اسلامی نیز در نمایشگاه امسال عرضه خواهد شد و علاوه بر آن در بخش رسانه‌های دیجیتال کارنامه نشر الکترونیک کشور در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت.

معاف در پاسخ به این پرسش که چند غرفه در نمایشگاه امسال به کشورهای دیگر اختصاص دارد، تصریح کرد: در بخش بین‌الملل حضور هنرمندان و پژوهشگران خارجی از سال‌های گذشته گسترده‌تر است و تا کنون برای 60 کشور اسلامی دعوت‌نامه ارسال شده است و بسیاری نیز برای حضور در شانزدهمین نمایشگاه قرآن اعلام آمادگی کرده‌اند.

اخبار قرآنی( حضور دانشگاه مذاهب اسلامی در نمایشگاه قرآن)

حضور دانشگاه مذاهب اسلامی

در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

                        

 سرپرست اداره‌کل امور دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی، از حضور فعال این دانشگاه در بخش دانشگاهی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خبر داد.

«محمدرضا معینی» سرپرست اداره‌کل امور دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که شهریورماه امسال در تهران برگزار خواهد شد، حضوری فعال و قرآنی خواهد داشت.

وی افزود: معرفی دانشگاه مذاهب اسلامی به بازدیدکنند‌گان نمایشگاه قرآن، ارائه دستاوردهای قرآنی و فرهنگی دانشگاه و طرح‌ها و برنامه‌هایی که در قالب مسابقات و غیره اجرا می‌شود، به عنوان سه محور اصلی‌ جهت حضور دانشگاه مذاهب اسلامی در نمایشگاه قرآن امسال پیش‌بینی شده است.

 سرپرست اداره‌کل امور دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی:

«نشست‌های تخصصی»، «بخش مسابقات قرآنی»، «برنامه‌های مجازی» و «میزگردهای تخصصی درون غرفه‌ای» از جمله برنامه‌هایی است که در نظر داریم در غرفه دانشگاه مذاهب اسلامی در بخش دانشگاهی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اجرا درآوریم

معینی درباره طرح‌های اجرایی مورد نظر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، تصریح کرد: «نشست‌های تخصصی»، «بخش مسابقات قرآنی»، «برنامه‌های مجازی» و «میزگردهای تخصصی درون غرفه‌ای» از جمله برنامه‌هایی است که در نظر داریم در غرفه دانشگاه مذاهب اسلامی در بخش دانشگاهی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اجرا درآوریم.

وی ادامه داد: غالب کارهایی که دانشگاه مذاهب اسلامی در نمایشگاه امسال به اجرا در خواهد آورد، در مجموعه‌ای به نام «خادمان قرآن دانشگاه مذاهب» گنجانده شده که مسابقات و خدمات قرآنی مفیدی را به بازدیدکنندگان نمایشگاه در سطوح تخصصی و عمومی عرضه خواهد کرد.

سرپرست اداره‌کل امور دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان گفت: دانشگاه مذاهب، دانشگاهی با رویکرد و هدف تقریب بین مذاهب اسلامی است و سعی خواهیم کرد در نمایشگاه قرآن برنامه‌های قرآنی را با همین هدف به اجرا درآوریم.

اخبار قرآنی( مسابقات سراسری قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان دختر)

آغاز شد :

بیست‌وششمین دوره مسابقات

 قرآن و نهج‌البلاغه

دانش‌آموزان دختر کشور

     

 

 بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان دختر سراسر کشور از  20 مردادماه در اردوگاه مازندران شهر مشهد مقدس آغاز شد.

 

«علی عزتی» کارشناس قرآن و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش، با اعلام این خبر گفت: رقابت‌های ویژه دختران از ساعت 15 امروز، 20 مردادماه به صورت هم‌زمان در چهار سالن اردوگاه مازندران شهر مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

عزتی اظهار کرد: مراسم افتتاحیه بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان دختر سراسر کشور صبح امروز در سالن اجتماعات اردوگاه مازندران مشهد مقدس با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز و سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین «امرالله سبحانی‌نیا» به سخنرانی پرداخت.

کارشناس قرآن و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور «حیدری» مدیرکل دفتر وزارت آموزش و پرورش، سید «جواد بهشتی» مدیرکل دفتر فضاسازی قرآنی و سرپرستان آموزش و پرورش استان‌ها در مراسم افتتاحیه این مسابقات، عنوان کرد: اجرای برنامه‌های هم‌سرایی و تواشیح و پخش نماهنگ قرآنی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

عزتی بازدید دانش‌آموزان از اماکن زیارتی و سیاحتی را از برنامه‌های حاشیه‌ای مسابقات اعلام و تاکید کرد: پس از مراسم افتتاحیه بیست‌وششمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان دختر سراسر کشور و در فاصله آغاز مسابقات، شرکت‌کنندگان به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) مشرف شدند.

  کارشناس قرآن و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش:
این رقابت‌ها در چهار رشته قرائت، حفظ قرآن، مفاهیم(تفسیر) و نهج‌البلاغه با حضور 570 دانش‌آموز برتر استان‌ها برگزار و تا چهارشنبه، 23 مرداد ماه جاری ادامه خواهد داشت همچنین داوران این دوره از رقابت‌ها استادانی چون؛ «بابایی، مهری، معصومه عباس‌نظری، ایمان صحاف، مسلمی و ....» هستند

وی مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان را طی چهار مرحله در مدرسه، منطقه، استان و در نهایت مرحله کشوری اعلام و تصریح کرد: این رقابت‌ها در چهار رشته قرائت، حفظ قرآن، مفاهیم(تفسیر) و نهج‌البلاغه با حضور 570 دانش‌آموز برتر استان‌ها برگزار و تا چهارشنبه 23 مردادماه ادامه خواهد داشت.

کارشناس قرآن و معارف اسلامی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: داوران این دوره از رقابت‌ها استادانی چون «بابایی، مهری، معصومه عباس‌نظری، ایمان صحاف، مسلمی و ....» هستند.

عزتی در ادامه افزود: صبح روز چهارشنبه، 23 مردادماه از ساعت هشت، مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان این مسابقات با حضور مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در سالن اجتماعات اردوگاه مازندران مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: متسابقان در چهار پایه تحصیلی اول تا سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی در رشته‌های اشاره شده به رقابت خواهند پرداخت که از هر رشته پنج نفر برگزیده و در مراسم پایانی از آنان تجلیل خواهد شد.

یادآوری می‌شود، بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن و نهج‌البلاغه دانش‌آموزان پسر سراسر کشور نیز از 13 تا 19 مردادماه در رشته‌های قرائت، حفظ، تفسیر قرآن کریم و نهج‌البلاغه در اردوگاه مازندران مشهد مقدس برگزار شد و صبح روز چهارشنبه، 16 مردادماه طی مراسم اختتامیه از برگزیدگان این مسابقات در حضور مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش تقدیر شد.

اخبار قرآنی(مظلومیت یک فیلم قرآنی در اکران عمومی )

مظلومیت یک فیلم قرآنی در اکران عمومی

         

 فیلم قرآنی «پرچم‌های قلعه کاوه» با نداشتن تعداد سینمای لازم برای نمایش با مظلومیت به اکران خود ادامه می‌دهد.

 

 «پرچم‌های قلعه کاوه» عنوان فیلمی قرآنی از «محمد نوری‌زاد» است که به واسطه نداشتن سینماهای لازم برای اکران عمومی با مظلومیت در اکران روبه‌رو شده است.

این فیلم توانسته پس از چهار روز تنها با شش سینما، یک میلیون تومان در سینماهای تهران فروش کند. این اثر قرار است به زودی در برخی از شهرستان‌ها نیز به اکران شود.

داستان این فیلم در ابتدا به هجرت امام هشتم (ع) به خراسان اشاره دارد و در قسمتی دیگر به هجوم مغولان مربوط است که عده‌ای از مرزنشینان در برابر مغولان چگونه ایستادگی می‌کنند. در قسمت‌های دیگر نیز مقاطع زمانی دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد، البته در تمامی این مقاطع زمانی، حفاظت از یک قرآن خاص که ریشه تاریخی دارد موضوع اصلی داستان است.

از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به داود رشیدی، بهزاد فراهانی، رضا صفایی‌پور، محمد صادقی، شهاب حسینی اشاره کرد.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از: طراح صحنه و دکور و لباس: ایرج رامین‌فر، طراح چهره پردازی: جلال الدین معیریان، نویسنده و کارگردان: محمد نوری زاد، مدیر تولید: اردشیر ایران نژاد.

این فیلم که به وسیله «حجت‌الله خسروی» تهیه شده توسط «حسن پویا» به شیوه «سوپر 35» فیلمبرداری شده است.

اخبار قرآنی(مجله قرآنی «روشنان» منتشر شد)

منتشر شد :

مجله قرآنی «روشنان»

       

 تازه‌ترین شماره نشریه قرآنی «روشنان»، مجله قرآنی خانواده‌های ایرانی ویژه تیر منتشر شد.

 فهرست برخی مطالب این شماره به شرح زیر است:

اخبار قرآنی، زیر گنبد کبود، قرآن در گفت‌وگو با پروفسور باهر، «کت استیونس دیروز»، «یوسف اسلام» امروز، هزار و یک حکایت قرآنی (قرائت قرآن توسط مرغان)، قرآن درگذر تاریخ، زندگینامه آیت‌الله سید محمدتقی حکیم، توصیه‌هایی در تداوم زندگی زناشویی، تحلیل وضعیت قرآنی کشور در حوزه تبلیغ و ترویج، دانشمندان خارجی قرآن را خوانده‌اند، داستان ادریس و اخبار قرآن به زبان انگلیسی.

«محمدرضا پورمعین» سردبیر این نشریه، در گزارشی که با عنوان «تحلیل وضعیت قرآنی کشور در حوزه تبلیغ و ترویج» منتشر شده است وضعیت قرآنی کشور در 30 حوزه را مورد بررسی قرار داده، که بخش‌هایی از آن به وضعیت قرآن در روزنامه‌ها، مجلات، رسانه و سایت‌های خبری می‌پردازد.

او می‌نویسد: «رسانه‌ها: اخبار تخصصی رادیو، سیمای قرآن، خبرگزاری ایکنا، خبرنگاران متخصص در روزنامه‌های مختلف، مجلات و نشریات از جمله فعالیت‌های این حوزه است که حقیقتاً موفق بوده و زحمات فراوانی می کشند.

سایت‌ها: خوشبختانه وضعیت سایت‌های قرآنی در داخل کشور مناسب بوده و اکثر مراکز علمی دانشگاهی، سایت‌های اطلاع‌رسانی مناسب و مورد نیاز مخاطبان افراد را، تهیه و در اختیار آن‌ها قرار داده‌اند...»

نشریه روشنان به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی « فریده چیت‌ساز» و سردبیری «محمدرضا پورمعین» با قیمت 700 تومان در بازار نشریات کشور عرضه می‌شود.

اخبار قرآنی (اولین سریال تلویزیونی دفاع از رسول اکرم (ص))

ساخته می‌شود:

اولین سریال تلویزیونی دفاع از

رسول اکرم (ص)

mohammad.jpg        Hara.jpg       muhammad1.jpg

  پس از ماه‌ها هجمه رسانه ای غرب بر ضد اسلام و رسول گرامی اسلام(ص) وتوهینهای پیاپی به مقدسات اسلامی از جمله ساخت فیلم "فتنه" و در نهایت ساخت "قسمت دوم این فیلم"، سناریوی ساخت یک فیلم اسلامی عربی برای دفاع از ساحت مقدس رسول گرامی اسلام(ص) مراحل پایانی خود را سپری می کند.

«سمیر الجمیل» نویسنده مصری،نگارش سناریوی ساخت سریال تلویزیونی جدید به نام "محمد"، که اولین فیلم در رویارویی با توهین‌های غرب بر ضد اسلام _ در جهان عرب ـ محسوب می‌شود را درآینده ای نزدیک به پایان می رساند.

وی در این فیلم تلاش می کند تا با پاسخگویی به شبهات مطرح شده سازندگان غربی فیلمهای موهن درباره گسترش اسلام به زور شمشیرو نشان دادن اسلام به عنوان دین خشونت،به دفاع از مقدسات اسلامی بپردازد.

الجمیل در مصاحبه با روزنامه قطری الرایة اظهار داشت: داستان این سریال برداشتی آزاد از نوشته‌های «کارین آرمسترانگ» نویسنده انگلیسی است که درباره شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) کتابی را به رشته تحریر درآورده است.

وی با تقدیر از تلاش‌های آرمسترانگ برای پاسخگویی به هجمه رسانه ای غرب بر ضد اسلام، افزود: هدف این نویسنده انگلیسی نزدیک ساختن پیروان ادیان آسمانی به یکدیگر و مبارزه با پدیده اسلام فوبیا در غرب است که من به همین دلیل با بهره گیری از کتاب وی فیلمانامه این سریال را به نگارش درآوردم.

اخبار قرآنی (قرآن و انجیل در هتل‌های چین توزیع‌ می‌‌شود )

قرآن و انجیل

در هتل‌های چین توزیع‌ می‌‌شود

 

sharifbible2_1x3.jpg        Zodag_bijbl.jpg          2008423192120515-07536881.jpg   

  

 کمیته برگزاری المپیک پکن با اعلام این خبر گفت: این اقدام با هدف بهره‌مندی شرکت‌کنندگان مسلمان و مسیحی از کتاب‌های مقدس خود در طول برگزاری مسابقات انجام‌می‌‌شود.

همچنین مسئولان این کمیته اظهار‌کردند: برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با ادیان مختلف برای پنج هزار پلیس با هدف دوری از اهانت به پیروان ادیان به‌ویژه مسلمانان از دیگر برنامه‌های اجرایی این کمیته در طول بازی‌های المپیک خواهد‌بود.

برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی با ادیان مختلف برای پنج هزار پلیس با هدف دوری از اهانت به پیروان ادیان به ویژه مسلمانان از دیگر برنامه‌های اجرایی انجمن برگزاری المپیک پکن در این بازی‌ها خواهد‌بود

این کمیته همچنین درنظر ‌دارد گروهی از زنان و مردان مبلغ را برای تسهیل در روند به جاآوردن مناسک دینی پیروان ادیان ساماندهی‌کند.

از سوی دیگر، «وو شیجیونگ»( Wu Shixiong )مسئول امور تغذیه بازی‌های المپیک 2008 با اشاره به اختصاص مراکز فروش ویژه محصولات حلال برای مسلمانان در جریان بازی‌های المپیک چین گفت: حدود دوهزار و 53 مرکز فروش محصول حلال شامل رستوران‌ها و مغازه‌ها برای

خدمات‌رسانی به مسلمانان در طول بازی‌های المپیک 2008 آماده‌شده‌اند.