اخبارقرآنی(برگزاری ششمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه)

 برگزار شد:  

ششمین همایش بین‌المللی 

 

 بانوان قرآن‌پژوه   

 

 

        

ششمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن پژوه، صبح امروز با تجلیل از 26 بانوی فعال در عرصه قرآن کریم در تالار وحدت تهران برگزار شد.  

 

 این مراسم  30 آبان‌ماه، با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران و رییس موزه ملی قرآن، «زهرا مشیر»، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران، «محمدهادی مؤذن جامی» مشاور عالی شهردار تهران، حجت‌الاسلام «احمد احمدی» دبیر ششمین دوره همایش بانوان قرآن‌پژوه و جمعی از شیفتگان قرآن برگزار شد.

تجلیل از 18 نفر از بانوان قرآن‌پژوه داخلی و هشت نفر از زنان خارجی فعال در عرصه قرآن از جمله برنامه‌های ششمین همایش بین‌المللی زنان قرآن پژوه بود.

بنابر این گزارش، «مونس سیاح» به‌عنوان پژوهشگر ممتاز و نوآور در علوم و معارف قرآن کریم، «مهناز شایسته‌فر» نویسنده توانمند، پژوهشگر و استاد ممتاز در زمینه هنر اسلامی و قرآنی، «سیمین‌دخت شاکری» مدرس ممتاز و پژوهشگر فرهیخته در علوم و معارف قرآن کریم معرفی و تجلیل شدند.

در بخش‌های دیگر نیز «سهیلا پیروزفر» و سیده «فاطمه حسینی میرصفی» به عنوان استاد پژوهشگر ممتازدر علوم و معارف قرآن کریم

«پریچه ساروی» چهره موفق در پژوهش علوم و معارف قرآن کریم

«راضیه یاسینی» پژوهشگر ممتاز و هنرمند قرآنی در زمینه نگارگری

«فریبا مقصودی» بانوی قرآن‌نویس و کاتب کل قرآن کریم در سه دوره

«مهپاره اکبری» هنرمند قرآنی در زمینه سوزن‌دوزی

«لیلی منتظری» هنرمند و خوشنویس آیات قرآنی

«حکیمه کرمی» هنرمند قرآنی در زمینه تذهیب و نگارگری

«خدیجه فلاحی» هنرمند و خوشنویس آیات قرآن کریم به خط ثلث

«سیمین ونهری» هنرمند قرآنی در زمینه قلم‌زنی

«اکرم جمشیدیان» مدیر موفق و نویسنده و مروج علوم و معارف قرآن کریم

«نسرین معینی» مدیر موفق و حافظ کل قرآن کریم

«زهرا بیگدلی شاملو» مفسر، معلم توانمند و بانوی ممتاز ترویج معارف قرآن کریم

«فروغ دانشور» مربی و داور موفق قرآن کریم

«پروین اختردانش» مربی توانمند و مدیر موفق قرآن

اسامی چهره‌های ممتاز قرآنی سایر کشورها نیز به شرح زیر است:

«هبه اسمیت» بانوی ممتاز در عرصه ترویج فرهنگ و معارف قرآن کریم در کشور اروگوئه

«ام‌ایمن الفلکی‌بشیر» چهره ممتاز در علوم و معارف قرآن کریم در سودان

«ریاضه نظمین» بانوی ممتاز در ترویج فرهنگ معارف قرآن کریم و بنیانگذار جند موسسه فرهنگی ـ قرآنی در سریلانکا

«ندا الاحمد» حافظ کل قرآن کریم و بانوی ممتاز در عرصه ترویج علوم و معارف قرآن کریم در عربستان

«سبیکا متانی» مروج و مبلغ فرهنگ معارف قرآن کریم در آمریکا

«مدیحا امامی» بانوی ممتاز در زمینه ترویج و تبلیغ معارف قرآن کریم در بوسنی

«هولیا آلپرا» بانوی ممتاز در ترویج معارف و علوم قرآن کریم در ترکیه

«حوا باری» بانوی ممتاز در زمینه ترویج معارف قرآن کریم در گینه آفریقا

برگزیدگان ششمین همایش بین‌المللی قران کریم با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «مسجدجامعی»، «زهرا مشیر» و حجج‌اسلام‌ «انصاریان»، «عبداللهیان» تجلیل شدند.

اخبارقرآنی( نخستین قرآن خطی با کتاب دو خط در قم رونمایی شد)

 

 

 نخستین قرآن خطی 

 

 با کتاب دو خط در قم رونمایی شد 

 

 

     

 رونمایی از نخستین قرآن خطی با کتاب دو خط توسط آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی در شهر قم انجام شد. 

 

 کاتب این قرآن خطی امروز در حاشیه  در ارتباط با نخستین قرآن خطی با کتاب دو خط اظهار داشت: این قرآن در یک جلد با دو خط مختلف ترکیبی از نسخ و ثلث و نستعلیق به رشته تحریر در آمده است و در آن از چهار رنگ آبی، مشکی، قرمز و سبز استفاده شده است.  


سید اصغر موسویان با بیان اینکه تعداد صفحات این قرآن حدود 600 صفحه است، گفت: این قرآن بیش از 10 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد آن 42 سانتی‌متر در 30 سانتی‌متر است. 
 

وی با بیان اینکه قرآن منشا خیر و برکت در زندگی مادی و معنوی است، افزود: با توجه به مانوس بودن با قرآن کریم تاکنون مواهب بسیار در زندگی نصیب من شده است. 
 

این کاتب قرآن کریم بیان داشت: تاکنون توفیق کتابت هفت مجلد از قرآن کریم را یافته‌ام و این کار فقط با عنایت خداوند و ائمه اطهار امکانپذیر بوده است.  


بر اساس این گزارش با توجه به اینکه این نخستین قرآن خطی با کتاب دو خط قرار است که به موزه آستان قدس رضوی تحویل داده شود، آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی در ابتدای این قرآن جملاتی را یادداشت کردند.

اخبار قرآنی (تلاوت قرآن ناراحتی های روحی را از بین می برد )

 

تلاوت قرآن  

 ناراحتی های روحی را از بین می برد 

  

 

           

نتایج یک پژوهش نشان می دهد تلاوت کلام خداوند و خواندن قرآن ناراحتی های روحی و روانی را درمان می کند.  
 
به گزارش شبکه خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط، یک پژوهشگر غیرمسلمان دانشگاه آمستردام هلند در مدت سه سال مطالعه بر روی شمار زیادی از بیماران مسلمان و غیرمسلمان که به زبان عربی تکلم نمی کردند دریافت که تکرار لفظ جلاله و خواندن قرآن موجب آرامش روانی می شود و به تنظیم دستگاه تنفسی کمک می کند.

این پژوهش نشان داد: تلاوت قرآن در درمان افراد بسیارافسرده و دارای بیماریهای شدید روانی موثر بوده است

اخبار قرآنی (فعالیتهای قرآنی استاد محمد رضا شجریان )

 

فعالیت های قرآنی 

 

 استاد محمد رضا شجریان  

 

(همراه با تلاوت استاد)

 

محمد رضا شجریان 

محمد رضا شجریان، استاد مسلم و نام آشنای عرصه موسیقی سنتی و کلاسیک ایران درباره فعالیت قرآنی خویش چنین می گوید:

"تمام وقت من از شش سالگی به خواندن قرآن با صدای خوش می گذشت. در دوازده سالگی شهره ی خاص و عام بودم و در مجامع بزرگ مذهبی و یا سیاسی آن موقع تلاوت اول برنامه با من بود. به علت توانایی در تلاوت قرآن با صدای خوش، چشم و چراغ همه اعضاء و دانش آموزان مدرسه و مردم بودم. "(1)

استاد شجریان در حدود سالهای 1327-1326، تحت تربیت مستقیم پدر به امر تلاوت قرآن اهتمام ورزید. پدر و پدر بزرگ وی(به ترتیب مهدی و علی اکبر)از قاریان خوش الحان مشهد به شمار می رفته اند که به شیوه سنتی و مرسوم آن روزگار جلسات قرآنی متداولی در سطح مشهد برگزار نموده و در تربیت نسل جوان و جامعه قرآنی زمان خویش نقشی بسزا داشته اند.

وی در سال 1329با اینکه هنوز بیش از 10سال نداشت در آغاز بسیاری از میزگردها و اجتماعات سیاسی آن زمان به اجرای تلاوت قرآن می پرداخت. تا اینکه در سال 1331به رادیو خراسان راه یافت و برای اولین بار به دعوت رئیس رادیو خراسان به اجرای قرائت قرآن در رادیو پرداخت.

محمد رضا افزون برتلاوت قرآن، اشعار مذهبی و عرفانی را با صدای رسا و دل انگیز خود برای مخاطبان رادیو اجرامی کرد.

(2)

جوان هنرمند مشهدی، علاوه بر مقامهایی که در سطح استان خراسان به دست آورد سرانجام توانست درمردادماه 1357مقام نخست مسابقات مرحله کشوری را از آن خود سازد...

در سالهای اخیر مجموعه تلاوتهای استاد مربوط به سالهای 57 تا 61 در آلبومی با عنوان"به یاد پدر"(1و2)، توسط شرکت فرهنگی هنری دل آواز منشر گردیده است.

تبیان - شکوری


1- زندگینامه خودنوشت استاد شجریان

2- همان

اخبارقرآنی( بافت کل قرآن کریم بر روی فرش آغاز شد)

 

بافت کل قرآن کریم بر روی فرش آغاز شد

  

     

مدیر شرکت تولیدی «فرش جهانی» 
 از آغاز کتابت کل قرآن کریم در قالب فرش خبر داد. 
محسن جهانی در حاشیه نمایشگاه فرش دستباف استان قم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ویژگی‌های این طرح خاطرنشان کرد: کتابت قرآن کریم بر روی فرش، در تخته فرش‌هایی به ابعاد 55 در 80 سانتی‌متر در کارگاه‌های متعدد فرش ابریشم و با استفاده از هنر بافندگان زبردست انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که کار طراحی این تخته فرش‌ها از یک سال قبل آغاز شده گفت: تولید نقشه‌های مربوط به این فرش زمان و هزینه زیادی را به خود اختصاص داده است.

جهانی با اشاره به این‌که اکنون بافندگان این فرش در حال بافت جزء سی‌ام قرآن کریم هستند، پیش‌بینی کرد کار تولید تمام صفحات این فرش حدود دو سال به طول بینجامد.

وی خط نگارشی مورد استفاده برای تولید این فرش را خط «عثمان طه» عنوان و اضافه کرد: تعداد صفحات اصلی قرآن کریم در این پروژه 604 صفحه است که با افزودن صفحات آغازین و پایانی قرآن به 620 صفحه می‌رسد.

جهانی،ابریشم مورد استفاده در این تخته‌فرش‌ها را از بهترین نوع ابریشم دانست و گفت: در بافت این فرش‌ها از 9 رنگ اصلی استفاده می‌شود و هزینه تخمینی تولید آن یک‌ میلیارد و 200 میلیون تومان است.

اخبارقرآنی( نامه کریم منصوری به مقام معظم رهبری )

 

نگارش نامه کریم منصوری 

 

 به مقام معظم رهبری 

 

 در پی هتاکی به قرآن  

 

 

«کریم منصوری» قاری بین‌المللی قرآن کریم در پی حرکت انجام گرفته قبل از تلاوت وی در مراسم سازمان گردشگری نامه‌ای به مقام معظم رهبری نگاشته است.  

 «کریم منصوری» قاری بین‌المللی قرآن کریم در پی حرکت انجام گرفته در قبل از تلاوت وی در مراسم سازمان گردشگری نامه‌ای را به شرح زیر به مقام معظم رهبری نگاشته است که یک نسخه از آن نیز در اختیار خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) قرار داده شد.

«وقل ربی اعوذ بک من همزات الشیاطین و اعوذ بک رب ان یحضرون»

محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای حفظه الله

سلام علیکم، به استحضار می‌رساند اینجانب کریم منصوری که حضرتعالی سال‌هاست بنده را می‌شناسید، بنده خدمتگزار انقلاب اسلامی هستم که به حول و قوه الهی و تحت زعامت حضرتعالی افتخار حفظ کل قرآن و قرائت آن‌را دارم.

حضرتعالی مستحضر هستید که معمولاً اینجانب در تمام مراسم قرآن مجید را از حفظ تلاوت می‌کنم در مراسم کنفرانس اخیر گردشگری بنده قبل از شروع مراسم تأکید کردم که برای اطمینان از آیات مدنظر قرآنی بیاورید تا آیات مورد نظر را مرور کنم، اما افراد آن‌جا گفتند خود قرآن را در صحن می‌آوریم ولی طرز آوردن آن‌را برای اینجانب شرح ندادند من هم فکر کردم که طبق مراسمات گذشته یک فرد آبرومندی(پدر شهید، فرزند شهید و ...) این کار را خواهد کرد، آقای رشیدی مجری تلویزیون هم شاهد هستند ولی وقتی دیدم این اقدام به طرز بی‌شرمانه‌ای انجام شد تمام بدنم می‌لرزید و به‌یاد مظلومیت قرآن افتادم، از طرفی مجبور بودم برای حفظ عزت و صولت نظام جمهوری اسلامی این کنفرانس به‌هم نخورد و از سوئی دیگر خود را در قبال حقی که قرآن مجید بر گردن من دارد مستأصل می‌دیدم، لذا قرائت خود را خلاصه کرده و با شرمندگی از محضر خداوند کریم، حضرتعالی، علمای اسلام و مردم خداجوی، شکایت خود را به پیامبر اکرم (ص) و قرآن کریم در روز قیامت مطرح خواهم کرد و از حضرتعالی و علمای بزرگ اسلام و مردم قرآن‌دوست پوزش می‌طلبم.

سعادت و توفیق و سربلندی حضرتعالی و قرآن کریم را از درگاه خداوند متعال خواهانم.

کریم منصوری 25 آبان‌ماه سال 1387

اخبار قرآنی (برگزیدگان اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی قرآنی)

برگزیدگان اولین جشنواره 

 

 نمایشنامه‌نویسی قرآنی کوتاه «کلمه» 

 

 Go to fullsize image  Go to fullsize image  Go to fullsize image

 برگزیدگان اولین جشنواره نمایشنامه‌نویسی قرآنی کوتاه «کلمه» در مراسمی که شب گذشته در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، معرفی و تجلیل شدند.   

 

 

 در مراسم پایانی اولین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی قرآنی کوتاه «کلمه» که ساعت 18 شب  23 آبان‌ماه در سالن «بتهون» خانه هنرمندان ایران برگزار شد، «شهرام گیل‌آبادی» مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که ما را در مردمی‌ترین و فراگیرترین مرکز هنرهای نمایشی کشور و برای خدمت به کلمة‌الله قرار داد.

وی در ادامه اظهار کرد: مرکز هنرهای نمایشی صدای جمهوری اسلامی ایران با بیش از 60 سال سابقه خدمت رسانه‌ای و هنری امروز افتخار دارد با پشتوانه خداوند متعال و یاری چهره‌های شاخص هنر ایران، نخستین جشنواره نمایشنامه‌نویسی قرآنی کلمه را برگزار کند.

گیل‌آبادی در ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره گفت: تا انتهای ماه رمضان که آخرین فرصت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره بود، 273 اثر از از 26 استان کشور به دبیرخانه راه یافت که در مرحله انتخاب 130 اثر برگزیده به هیئت داوران معرفی شد و امروز شاهد اعلام اسامی منتخبان این یاوران خواهیم بود.

 وی در پایان سخنان خود از ضبط رادیویی، تلویزیونی و انتشار نمایشنامه‌های برتر خبر داد‌ و زمان گشایش «رادیونمایش» را همزمان با روزهای بزرگداشت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن‌ماه سال جاری اعلام کرد که با روزی شش‌ ساعت برنامه کار خود را آغاز خواهد کرد.

در این مراسم که امیر جوشقانی مجری آن بود، جمعی از هنرمندان رادیو به اجرای نمایشنامه‌ کوتاه رادیویی با موضوع زندگی حضرت آدم(ع) پرداختند و سپس «حسن خجسته» معاون صدای جمهوری اسلامی ایران به ایراد سخن پرداخت.  

در ادامه این مراسم «محمود استادمحمد» به نمایندگی از هیئت داوران بیانیه این هیئت را خواند و مجری برنامه از انتشار فراخوان دومین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی قرآنی کوتاه کلمه خبر داد؛ در بخشی از این فراخوان اهداف مسابقه اینچنین تشریح شد: «بازشناسی آموزه‌های جهان امروز با قرآن، فراهم‌آوردن زمینه‌های نوین قرآنی با رویکرد معاصر، حمایت از جریان ادبیات نمایشی کشور، شناسایی و جذب نویسندگان برای رادیو، بهره‌گیری از صور و آیات قرآن در نمایش، بهره‌گیری از قرآن در زندگی، تبلور مفاهیم قرآن در ادب ایران و تبلور مفاهیم قرآن در هشت سال دفاع مقدس.»

جوشقانی ادامه داد: جوایز هشت نفر برگزیده این دوره دو و جایزه نفر اول چهار میلیون ریال خواهد بود که آخرین زمان ارسال آثار 10 مهر 88 و زمان اعلام برگزیدگان 16 آبان خواهد بود.

در پایان این مراسم که زمان معرفی برگزیدگان بود، برای اهدای هریک از برگزیدگان و قدردانی شوندگان، یک نفر از مسئولان و هنرمندان پیشکسوت نمایش به روی صحنه ‌آمدند. برای اهدای جایزه پنجمین نفر از شایستگان قدردانی، لوح قدردانی و جایزه دو میلیون ریالی به «بهزاد صدیقی» برای نمایشنامه «مصاحبه» اهدا شد و به همین ترتیب جوایز نفرات چهارم تا اول شناخته شده برای قدردانی، به ترتیب به «ملیحه مرادی جعفری» برای نمایشنامه «بابونه»، «محمود مهدوی» برای نمایشنامه «ملودی گرگ سرگردان»، «علی احسانی» برای نمایشنامه «کسوف» و «سیروس همتی» برای نمایشنامه «قربانی» اهدا شد.

در بخش برگزیدگان که جوایز 10 میلیون ریالی و لوح قدردانی را دریافت کردند، جایزه نهم به «معصومه معزی» برای نمایشنامه «گلی برای موها»، جایزه هشتم به «روزبه حسینی» برای نمایشنامه «حکایت آن سه تن»، جایزه هفتم به «شکوفه آروین» برای اثر «زمان که بگذرد»، جایزه ششم به «یاسین حجازی» برای اثر «این پایین هوایی نیست»، جایزه پنجم به «میلاد اکبرنژاد» برای نمایشنامه «قبیله قلبم»، جایزه چهارم به «ملیحه مرادی جعفری»، جایزه سوم به «عبدالرضا فریدزاده» برای نمایش «عرینب»، جایزه دوم به همراه تندیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو به «مهسا دهقانی» برای اثر «روی پل، پشت پنجره» و جایزه اول جشنواره و نشان عالی مرکز هنرهای نمایشی رادیو به «آرش عباسی» برای نمایشنامه «باد که می‌نویسد» اهدا شد.

در این مراسم «حسین مسافر آستانه» دبیر جشنواره تئاتر فجر و رئیس انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با حضور بر صحنه از اهدای جوایز ویژه به آثار قرآنی مرتبط با دفاع مقدس خبر داد و «رجبی معمار» مدیر شبکه 5 سیما با اهدای 30 سکه بهار آزادی حمایت خود را از این جشنواره اعلام کرد.

اخبارقرآنی(همایش سراسری قرآن و طب در یزد )

 

 در یزد برگزار می‌شود :   

 

همایش سراسری قرآن و طب  

 

 

 

 

              

 همایش سراسری قرآن و طب ، ‪ ۱۶‬تا ‪ ۱۸‬اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برگزار می‌شود.    

دکتر علی رضا اسلامی دبیر اجرایی همایش ، هدف از برپایی آن را فراهم آوردن فرصت مناسب برای محققین ، اساتید ، صاحبنظران و کارشناسان علوم قرآنی و پزشکی خواند تا آخرین دست آوردهای علمی و پژوهشی انجام شده خود را در محورهای مورد بحث در معرض آگاهی و نقد شرکت‌کنندگان قرار دهند.

 وی افزود: هدف یاد شده بر این پایه استوار است که در عصر کنونی که دوره پیشرفت علم بویژه علوم تجربی ، طب و علوم پزشکی است و قرآن عجایب مربوط به این علوم را نیز در بر دارد لازم است محققین با دقت و بصیرت لازم و با استفاده از روشهای صحیح ، باب این اعجاز را بر همگان مفتوح و شگفتی عظیم قرآن را در این زمینه به مردم نشان دهند.

مدیر امور فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت : بهداشت پیشگیری ، تشخیص و درمان بیماری‌ها ، سلامت روان ، تغذیه ، خلقت انسان ، اخلاق پزشکی از منظر قرآن و طب از محورهای این همایش سه روزه است .

وی آخرین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش را ‪ ۱۵‬دیماه امسال اعلام کرد و با اشاره به اینکه تاکنون حدود ‪ ۵۰‬مقاله به دبیرخانه ارسال شده ضمن دعوت از اساتید و محققین و صاحبنظران جهت ارسال مقالات خود اظهار امیدواری کرد: طی دو ماه آینده تعداد مقالات به دو تا سه برابر این رقم برسد.

اسلامی افزود: این همایش با حضور یکهزار نفر از اساتید ، پژوهشگران و اندیشمندان حوزه‌های قرآنی و پزشکی کشور برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: مقدمات برپایی این همایش از خرداد ماه امسال با همکاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، بنیاد پژوهش‌های قرآنی ، دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد انجام شده است .

به گفته اسلامی ، علاقه مندان می‌توانند برای اطلاع بیشتر از جزئیات این همایش به دبیرخانه آن در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه واقع در مجتمع پیراپزشکی یا به آدرس اینترنتی همایش به آدرس ‪ IR.AC.SSU‬مراجعه کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: این همایش در سال‌های بعد نیز به صورت سالانه و یا دو سالانه برگزار شود.


اخبار قرآنی ( نرم‌افزار معجم موضوعی قرآن تولید شد)



 

 

 

نرم‌افزار معجم موضوعی قرآن تولید شد  

  

 

        

نرم‌افزار معجم موضوعی قرآن از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مراحل پایانی تدوین را ‌گذراند و روز پنج شنبه طی مراسمی رونمایی می شود.

 
 

  
حجت‌الاسلام  رجبی با اشاره به جایگاه تفسیرالمیزان گفت: بزرگان ما تصریح کرده‌اند آن گونه که باید قدر این تقسیر شناخته نشده و لذا باید تحقیقات و کارهای بسیاری انجام گیرد.
 
وی با بیان اینکه معجم موضوعی قرآن پنج‌شنبه 23 آبان رونمایی خواهد شد گفت: جامعیت معجم قرآنی و روزآمدی آن از مزایای این معجم است و مجموعه آن دارای پیوند منطقی مربوط به هم می‌باشد.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت افزود: در نظر داریم تفاسیر دیگر را به این معجم اضافه کنیم که با شیوه‌های رایج متفاوت است.
 
وی با اشاره به تدوین بخش معاد معجم گفت: این بخش 2500 عنوان در بر دارد که در آن به بیش از هزار آیه شده است.
 
وی یادآور شد: در بخش خداشناسی تاکنون 1300 عنوان استخراج شده و سه هزار موضوع در این معجم از آیات به دست آمده است و در بخش جهان‌شناسی 1800 عنوان استخراج و نیازمند بازنگری است. 

حجت‌الاسلام رجبی با بیان اینکه هدف از این طرح خدمت به قرآن است گفت: ممکن است برخی بخش‌ها به صورت رایگان تولید و در اختیار علاقه‌قمندان قرارگیرد.

اخبار قرآنی ( آغاز مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور)

 

 ۲۲ آبان  

 آغاز مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور 

 

   

سیزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور از چهارشنبه 22 آبان تا جمعه 24 آبان‌ماه به میزبانی دانشگاه پیام نور قزوین برگزار می‌شود.  

«لباف‌ها» دبیر سیزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور، با بیان این خبر اظهار کرد: سیزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور به میزبانی دانشگاه پیام‌نور قزوین با حضور 300 نفر از دانشجویان منتخب دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات در سه مرحله عنوان کرد: مسابقات ابتدا در مرحله مقدماتی در سطح مراکز و واحدها برگزار شد و منتخبان این مرحله به مسابقات نیمه‌نهایی که در سطح استان‌های کشور برپا شده بود، راه یافتند و منتخبان مرحله نیمه‌نهایی نیز به مسابقات سراسری دانشگاه پیام‌نور اعزام شدند.

 

دبیر سیزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور ادامه داد: مسابقات در سه گروه؛ کارکنان و اعضای هیئت علمی، دانشجویان خانم و دانشجویان آقا برگزار می‌شود.

لباف‌ها با اشاره به برگزاری مسابقات در دو بخش کتبی و شفاهی، گفت: مسابقات شفاهی شامل؛ قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ پنج جزء، حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء، حفظ دو جزء آخر و حفظ کل قرآن مجید است، همچنین مسابقات کتبی شامل تفسیر سوره یوسف(ع) از جلد ششم تفسیر نور تألیف حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محسن قرائتی» است.

وی محل برگزاری مراسم افتتاحیه رقابت‌ها را سالن اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین اعلام کرد و افزود: مراسم افتتاحیه از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود و مسابقات آقایان در همین مکان از بعدظهر آغاز می‌شود.

لباف‌ها محل برگزاری مسابقات بانوان را سالن جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان و بیان کرد: مراسم اختتامیه مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور نیز 24 آبان‌ماه در سالن اداره تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار خواهد شد.

دبیر سیزدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه پیام نور در پایان با اشاره به تجلیل از نفرات اول تا سوم هر کدام از رشته‌های مسابقات، تصریح کرد: سکه بهار آزادی و لوح تقدیر از جمله جوایز منتخبان رقابت‌ها است.