اخبار قرآنی ( «پل‌صراط» منتشر شد )

منتشر شد : 

«پل‌صراط»

پژوهش قرآن و روایی درباره صراط

   

کتاب «پل‌صراط» پژوهشی قرآن و روایی درباره صراط، به قلم «علیرضا زکی‌زاده‌زمانی» و توسط انتشارات دیوان منتشر شد.

 

 این کتاب تحقیقی درباره پل صراط از دیدگاه قرآن و روایات است که از پنج فصل تشکیل شده است.

در فصل اول ضمن اشاره به مفهوم‌شناسی واژه «صراط» به مصادیق صراط‌ ‌مستقیم، عقاید، ویژگی‌ها و رابطه اعمال و رفتار انسان با صراط پرداخته شده است.

در فصل دوم به عقبه‌های صراط و پرسش‌های عقبه‌های آن اشاره شده و در فصل سوم عبور گروه‌های مختلف از صراط مورد بحث قرار گرفته است.

مولف در فصل چهارم امید به رحمت خدا، پذیرش ولایت، شناخت، دوست داشتن و زیارت اهل‌بیت(ع)، وضو گرفتن، شرکت در نماز جماعت، نماز شب، یاری کردن برادر مؤمن، صدقه، قربانی کردن و مسائلی از این دست را به عنوان عوامل پایداری بر صراط مورد بحث قرار داده است.

در فصل پایانی نیز به فلسفه عبور و نخستین کسی که از صراط می‌گذرد اشاره شده است.

پل صراط بر اساس دین اسلام پلی است که در روز قیامت هر فردی برای ورود به بهشت باید از آن بگذرد، گفته شده که این پل نازک‌تر از مو و برنده‌تر از شمشیر است که باعث می‌شود گناهکاران از روی آن به درون آتش جهنم که در زیرش قرار دارد بیافتند.

اگر بخواهیم انعکاس پل صراط در آیات و روایاترا بررسی کنیم به آثار متعددد بسیاری برخورد خواهیم کرد، امام صادق(ع) درباره صراط فرموده است، «الناس یمرون على الصراط، والصراط اءدق من الشعر و من حد السیف/ و بدانید که مردم از پل صراط عبور داده مى‌شوند، و صراط پلى باریکتر از مو و لبه تیز شمشیر است»، على(ع) نیز درباره صراط فرموده است «و اعلموا اءن مجازکم على الصراط و مزالق دحضه، و اءهاویل زلله و تارات اءهواله/ و بدانید که گذرگاه شما صراط، پل ویژه دوزخ و مکان‌هاى لغزش و فرو افتادن، و ترس از لغزش‌ها و نوبت‌هاى ترس‌ها است.

شیخ طبرسى رحمة‌الله علیه در تفسیر آیه «ان ربک لبالمرصاد»، سوره فجر، آیه 15 نوشته است، یعنى راه بندگان خدا در روز قیامت از مرصاد کمینگاه ویژه مى‌گذرد و کسى نیست که از آن عبور نکند...، معناى آیه این است که هیچ عملى از بندگان خدا از دیدگان خداوند پنهان نمى‌ماند زیرا او همه سخنان آنان را شنیده و همه کارهاى آنان را مى بیند، مانند کسى که در کمینگاه قرار گرفته باشد، از نکات بالا می‌توان اهمیت پل صراط را در دین اسلام را دریافت و چه منبعی با ارزش‌تر و کامل‌تر از قرآن و روایات، در مورد پل صراط می‌توان یافت.

یکى از نکاتى که درباره قیامت مطرح است و دانستن آن داراى ارزش به سزایى است، همین بحث پل صراط است و دانستن چند و چون ماجرا از زبان قرآن و روایات می‌تواند در فهم واقعیت پل صراط کمک بزرگی برای مومنین باشد.

این کتاب به قلم «علیرضا زکی‌زاده‌زمانی» و توسط انتشارت دیوان منتشر شده است.

اخبار قرآنی ( مسابقات ملی قرآن کریم در آمریکا)

 

برگزارمی‌شود :

مسابقات ملی قرآن کریم در آمریکا

 

      

 

 مسابقات ملی حفظ و قرائت قرآن کریم در آمریکا از سوی انجمن اسلامی آمریکای شمالی 8 تا 10 شهریورماه (29 تا 31 آگوست)در مرکز همایش‌های شهر کلمبوس ایالت اوهایو برگزار‌می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «انجمن اسلامی آمریکای شمالی»، شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات در سه بخش حفظ کل قرآن، حفظ 15 جزء و حفظ 5 جزء قرآن کریم به رقابت می‌پردازند.

بنابر اعلام انجمن اسلامی آمریکای شمالی، نفرات اول تا سوم گروه حفظ کل قرآن کریم به ترتیب مبلغ هزار، 600 و 400دلار دریافت خواهند‌کرد.

همچنین به نفرات اول تا سوم بخش حفظ 15 جزء به ترتیب مبلغ 700 ، 500 و 300 دلار و به نفرات برتر حفظ 5جزء نیز 500 ، 300 و 200 دلار به‌عنوان جایزه اعطاخواهد‌شد.

انجمن اسلامی آمریکا شمالی آخرین مهلت ثبت‌نام برای حضور در این دوره مسابقات را 11 مرداد(اول آگوست) اعلام‌کرده‌است.

اخبار قرآنی (تحریم چاپ آیات قرآن روی لباس در مصر)

 

تحریم چاپ آیات قرآن کریم

 

 بر روی لباسهای زنان و مردان در مصر

 

n00010246-b.jpg   1193045199.jpg   n00010246-b.jpg

مجمع مطالعات اسلامی الازهر طی فتوایی چاپ قرآن کریم بر روی لباسهای زنانه و مردانه و همچنین زیور آلات را تحریم کرد

 یک جوان مسلمان بریتانایی با هدف اشاعه فرهنگ قرآن از طریق قوه بینایی و ترویج اسلام و تأکید بر معنویات آیات قرآن و پاسخ به برخی از غربیها به چاپ قرآن بر روی لباس خود اقدام کرده بود.

دکتر عبدالله نجار عضو مجمع مطالعات اسلامی الازهر با اشاره به اینکه سؤالات بسیاری درباره این کار از ما شده است، تصریح کرد: برخی از شرکتها و دوزندگیهای لباس در مصر به منظور اشاعه قرآن کریم بر روی لباسهای زنانه و مردانه به این کار پرداختند که شبهاتی در آن ایجاد شد. من اعلام می‌کنم این عمل از نظر شرعی حرام است و عظمت قرآن کریم را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: اگرچه هدف از این کار اشاعه قرآن بیان شده است اما اهانت و پایین آوردن قداست قرآن به شمار می‌رود. زیرا وسایل مختلفی برای معرفی قرآن وجود دارند و چاپ آیات قرآن بر روی لباسها مجاز نیست.

اخبار قرآنی ( قرآن، وحی منزل بر پیامبر اکرم (ص) است)

 

یک مستشرق انگلیسی:

 قرآن، وحی منزل بر پیامبر اکرم (ص) است

یکی از مترجمان برجسته قرآن کریم به زبان انگلیسی گفت: قران کلام خداست و پیامبر (ص) با نیروی خارق العاده خود آن را دریافت کرده است.

آرثر جان آربری، یکی از برجسته ترین مستشرقین قرن حاضر پس از ترجمه قرآن کریم به زبان انگلیسی گفت: قرآن کلام خداست و پیامبر (ص) با نیروی خارق العاده خود آن را دریافت کرده است.

وی با اشاره به افزایش قرائت قرآن کریم در جهان، افزود: قرآن کریم تا سال 2002 میلادی برای آگاهی دادن به غیرمسلمانان و مسلمانان به 890 زبان دنیا ترجمه شده است.

دکتر عبدالله خطیب، استاد علوم دینی دانشگاه کویت در نقدی که در مجله شریعت و تحقیقات اسلامی این دانشگاه به چاپ رسیده، نوشته است: ترجمه آربری یکی از مهم ترین ترجمه های قرآن است که در محافل فرهنگی غرب پذیرش مثبت داشته است، به ویژه اینکه وی با دقت اسلوب ادبی و با آشنایی به دو زبان عربی و انگلیسی اقدام به این کار کرده است.

آربری نیز در یک نشست مطبوعاتی گفت: قرآن تحفه ادبی بی نظیری است که مانند آن در هیچ زمانی وجود ندارد.

گفتنی است، ترجمه آبری از قرآن کریم در 674 صفحه در قطعه متوسطه در یک جلد به چاپ رسیده است. متن ترجمه بدون متن قرآن آمده است، ولی در پایان ترجمه فهرست کلی کلمات مهم و اماکن آمده است.

بنابر گزارش المختصر، آربری با دفاع از فصاحت قرآن، زیبایی و اعجاز آن، در تصحیح اندیشه خطا و شایعه میان غربی ها می گوید: آیه های هر سوره از قرآن به هم مرتبط هستند و از موسیقی خاصی برخوردارند.

این مستشرق انگلیسی با اعتراف به اینکه قرآن کریم بر انسان تأثیرگذار است، تصریح می کند: این قرآن همان قرآنی است که در زمان عثمان بن عفان جمع آوری شده و نه تحریف و نه تبدیل شده است

 

اخبار قرآنی ( ممنوعیت انتشار نسخه‌ای از قرآن در فلسطین )

 

 ممنوعیت انتشار نسخه‌ای از قرآن در فلسطین

 

                         

«تیسیر التمیمی» قاضی قضات فلسطین انتشار و توزیع نسخه‌ای‌ از قرآن کریم در این کشور را به‌دلیل وجود اشتباه چاپی ممنوع اعلام‌کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معا، قاضی قضات فلسطین در این‌باره اعلام‌کرد: این اشتباهات طی عملیات صفحه‌بندی قرآن روی داده‌ و این نسخه از قرآن برای بررسی و ارزیابی به «محمد سید طنطاوی» شیخ الأزهر و «محمود حمدی زقزوق» وزیر اوقاف مصر ارسال شده‌است.

تکرار صفحات 451 و 420 و تکرار سوره‌های سبأ، یاسین، فاطر و آیات 16 تا 73 سوره احزاب و نیز آیه‌های یک تا 153 سوره صافات از اشتباهات چاپی این نسخه از قرآن کریم بوده‌است.

همچنین چاپ نشدن صفحات 452 و 483 و سوره‌های ص، زمر، غافر، فصلت و آیه‌های 154 تا 182 سوره صافات و آیات یک تا 10 سوره شوری از دیگر اشتباهات نسخه مذکور است.

یادآوری‌می‌شود این نسخه از قرآن در تاریخ 17/10/2004 به همت انتشارات دارالصابونی مصر چاپ و منتشرشد.

اخبار قرآنی ( تحریم نگارش قرآن به حروف لاتین)

 

شورای اروپایی فتوا : 

 

تحریم نگارش قرآن به حروف لاتین

 

 

شورای اروپایی فتوا نگارش قرآن به حروف لاتین را تحریم‌کرد شورای اروپایی فتوا و تحقیق در پایان هجدهمین نشست خود که 16 تیرماه در پاریس به پایان‌رسید، نگارش آیات قرآن کریم به حروف لاتین را تحریم‌کرد.

به نقل از روزنامه مصری «الأخبار»، شورای اروپایی فتوا و تحقیق در پایان این نشست، با صدور فتوایی اعلام‌کرد: کتابت آیات قرآن کریم به حروف لاتین به بهانه تسهیل قرائت قرآن برای کسانی که آشنایی با زبان عربی ندارند، امری غیر قابل قبول است.

اعضای این شورا همچنین، فتوا و توصیه‌هایی در زمینه یاری مسلمانان اروپا برای فائق‌آمدن بر مشکلات و چالش‌هایی که مانع مشارکت بیشتر و سازنده آن‌ها در جوامع غربی می‌شوند، ارایه‌کردند.

شورای مذکور همچنین در زمینه مسایل مالی این شورا و نیز استفاده از تلفن همراه از سوی مسلمانان نیز فتواهایی صادرکردند.

بررسی مسأله ازدواج مسلمانان با اهل کتاب از دیگر موضوعات این نشست بود و «شیخ أحمد جاب الله» عضو این شورا ایجاد محدودیت در زمینه ازدواج مسلمانان با اهل کتاب و غیرمسلمانان با هدف حفظ هویت اسلامی مسلمانان در غرب را خواستارشد.

یادآوری‌می‌شود در این نشست پنج روزه که از 12 تیرماه در پاریس آغازشد، «یوسف قرضاوی» رییس شورای اروپایی فتوا و تحقیق و رییس اتحادیه علمای مسلمان جهان نیز حضورداشت.

 

اخبار قرآنی ( شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن )

 

ناشران الکترونیکی فراخوان شدند:

  شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن

quran_15_aks_01.jpg  n00017820-b.jpg  quran_15_entezar_01.jpg

 پایگاه اینترنتی مجمع ناشران الکترونیکی از ناشران الکترونیکی برای شرکت در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ثبت نام می‌کند.

 پایگاه اینترنتی مجمع ناشران الکترونیکی در پی اعلام فراخوان ثبت‌نام از ناشران الکترونیکی در بخش نشر الکترونیک نمایشگاه قرآن کریم دعوت به عمل آورد.

شرکت‌ها در زمینه فعالیت علوم اسلامی و قرآنی می‌توانند پس از تکمیل فرم ویژه در پایگاه اطلاع‌رسانی بخش نشر الکترونیک برای ثبت‌نام در نمایشگاه قرآن کریم تا 31 تیر ماه اقدام کنند.

همچنین شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم همزمان با ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی(ره) در تهران برپا خواهد شد.


برای اطلاع بیشتر اینجا کلیک کنید!

اخبار قرآنی ( اجرای ۲ طرح قرآنی)

بزودی اجرا می شود :

دو طرح قرآنی «بیان» و «بدر»

 توسط دانشجویان دانشکده علوم قرآنی

 

228150_1thEtehadiye tashakolha2-S.jpg  163565_0th1s.jpg  228150_1thEtehadiye tashakolha2-S.jpg

 دو طرح قرآنی «بیان» و «بدر» توسط هیئت دانشجویی انصارالحسین(ع) دانشکده علوم قرآنی تهران اجرا می‌شود.

 «حسن نیری» مؤسس هیئت دانشجویی انصار الحسین(ع) دانشکده علوم قرآنی تهران ضمن بیان گزارشی از نحوه اجرای این طرح قرآنی از اجرای طرح بیان و طرح بدر در آبان ماه سال جاری خبر داد.

 نیری:
طرح بیان با موضوع ولایت و امام شناسی و طرح بدر در جهت مبارزه با مذاهب انحرافی در سطح کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

وی اظهار کرد: طرح بیان با موضوع ولایت و امام شناسی و طرح بدر در جهت مبارزه با مذاهب انحرافی در سطح کشور به مرحله اجرا در خواهد آمد.

یادآور می‌شود، هیئت دانشجویی انصارالحسین(ع) طرح ملی قرآن‌آموزی بلاغ را از ابتدای مردادماه سال جاری به مدت یک ماه به همت دبیرخانه دانشکده‌های علوم قرآنی و با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه با اعزام 80 نفر از دانشجویان به روستاها و مناطق محروم استان‌های اصفهان، خراسان شمالی و رضوی، فارس، هرمزگان، کردستان، لرستان، کرمان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان اجرا می‌کند.

دوره آموزشی توجیهی مربیان طرح ملی قرآن‌آموزی بلاغ از شنبه 22 تیرماه در دانشکده علوم قرآنی تهران آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت.

اخبار قرآنی ( نرم‌افزار آوایی قرآن در الجزایر منتشر شد)

منتشرشد

نرم‌افزار آوایی قرآن در الجزایر

almobin.jpgl1183399868.gifalmobin.jpg

 

 «اسماعیل بودشیش»(Smail Boudechiche) طراح الجزایری در همایشی که در کارگاه آواشناسی مؤسسه ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه «سعد دهلب» شهر بلدیه در الجزایر برگزار شد، از انتشار نرم‌افزار جدید قرآنی خبر داد.

 در این نرم‌افزار که شامل متن کامل قرآن کریم با طراحی جدید است، شیوه‌ای نوین برای آموزش متون قرآن ارئه شده است. به گفته طراحان، هدف از این طراحی آشنایی با جایگاه آواشناسی در متون قرآنی است.

اسماعیل بودشیش، طراح اصلی این نرم‌افزار گفت: سوره شوری به‌عنوان یکی از سوره‌های کلیدی در زمینه آواشناسی همواره دغدغه ذهن پژوهشگران بوده است. در ساختار زبان‌شناسی این سوره برای مثال، هشت صنعت تشبیه وجود دارد که به صورت نظم و در قالب قافیه آزاد و آیه‌های کوتاه در کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

وی افزود: این سوره به‌منظور هشداردادن به مردم مکه نازل شد چراکه در آن زمان اهالی مکه خود را صاحبان اصلی زبان عربی می‌دانستند و به اشعار خود به‌ویژه اشعاری که بر دیوارهای کعبه حک شده بود می‌بالیدند و قرآن را کلام شیطانی و پیامبر اسلام(ص) را امی می‌خواندند؛ نزول این سوره نقطه عطفی در زندگانی پیامبر اعظم(ص) و نخستین کسانی بود که به کلام وحیانی ایشان ایمان آوردند.

یادآوری‌می‌شود رسم‌الخط و روش دیداری ـ شنیداری این نرم‌افزار از جمله نوآوری‌های علمی ارائه شده در این محصول قرآنی است که روشی نوین، سریع و آسان برای آشنایی قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهان با تحلیل آوایی آیات قرآن است.

اخبار قرآنی ( تازه های نشر قرآنی)

        تازه های نشر قرآنی

 

 

                           

 

۱- مقاله «قرآن‌کریم در آینه روایات اصول الکافی» توسط «محمدعلى تسخیرى»

 در این نوشتار، نگارنده، در پى آن است تا تصویرى از قرآن کریم و ویژگى‏‌هاى آن را با توجه به روایات مندرج در کتاب الکافی، ارائه کند و اعتقاد شیعیان را نسبت به این کتاب آسمانى، بیان کند.

از این رو به بررسى روایت «کتاب فضل القرآن» الکافی پرداخته و گستردگى علوم مندرج در قرآن کریم، حجّت قطعى بودن قرآن، ارایه تصویر انسان کامل در قرآن، معیار بودن قرآن براى سنجش درک صحیح، دارا بودن قرآن از تمامى آموزه‏هاى پیامبران و جامع بودن آن از سایر کتب آسمانى را، از اعتقادات شیعیان نسبت به قرآن کریم دانسته است.

نگارنده همچنین اوصافى دیگر از قرآن را که در روایات الکافی آمده‌اند، شرح کرده و دیدگاه شیخ کلینى را درباره تحریف قرآن، بیان می‌کند.

وی معتقد است که کلینی هیچ گاه قائل به تحریف قرآن نبوده و روایات الکافی نیز به هیچ وجه گویاى چنین مطلبى نیست.

۲- کتاب «درایه الحدیث»، تألیف «شادی نفیسی»، عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث

  این کتاب که به بازپژوهی مصطلحات حدیثی در نگاه فریقین می‌پردازد دارای چهار فصل با موضوعات مباحث مقدماتی، مفاهیم اولیه، تقسیمات خبر و مباحث تکمیلی است.

کتاب درایة الحدیث برای دانشجویان رشته الهیات (علوم قرآن و حدیث) در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «مصطلح الحدیث» به ارزش چهار واحد تدوین شده است.

فصل اول این کتاب با عنوان مباحث مقدماتی شامل تعریف و هدف دانش درایة الحدیث، دانش‌های حدیثی از دیدگاه شیعه و اهل سنت، سیر تاریخی نگارش‌ها در درایة الحدیث، سیر تاریخی نگارش‌ها در شیعه و تأملی در شیوه تقسیم‌بندی کتاب‌های درایه توسط مؤلف آورده شده است.

مباحثی که این کتاب به آنها پرداخته است عبارتند از: تعریف درایة، جایگاه، تاریخچه و منابع آن، مفاهیم اولیه این دانش با بیان ١٥ اصطلاح، تقسیمات خبر و ٤٨ قسم از اقسام خبر، حجّیت سنت، اوصاف و شرایط راوی، اقسام اسامی مشترک و مشابه و همچنین اقسام کتاب‌های‌ حدیثی است.

کتاب «درایة الحدیث» در 324 صفحه و با قیمت 27000 ریال آماده شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب در تهران به دانشکده علوم حدیث و دفتر انتشارات سازمان سمت مراجعه کنند.

 

۳- کتاب «جوامع حدیثی شیعه»، از منابع درسی رشته علوم حدیث توسط دانشکده علوم حدیث

 این کتاب توسط «هادی حجت»، عضو هیئت علمی دانشکده، تألیف شده است.

کتاب جوامع حدیثی شیعه در پانزده بخش به رشته تحریر درآمده که از آن جمله می‌توان به جوامع اولیه، کلینی و کافی، شیخ صدوق و کتاب من لایحضره الفقیه، شیخ طوسی و تهذیب الاحکام، تهذیب و استبصار و بحار الأنوار اشاره کرد.

دانشکده علوم حدیث تاکنون پنج عنوان کتاب از منابع درسی رشته علوم حدیث را چاپ کرده و کارهای اجرایی چاپ سه عنوان کتاب دیگر هم در حال انجام است.

کتاب «جوامع حدیثی شیعه»، تألیف «هادی حجت»، توسط نشر مشترک سازمان سمت و دانشکده علوم حدیث در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و در 270 صفحه منتشر شده است و به بهای 22000 ریال در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.