اخبارقرآنی (بانوان برگزیده قرآنی ایران و جهان گردهم آمدند)

بانوان برگزیده قرآنی ایران و جهان

 در تالار وحدت گردهم آمدند

 

 پنجمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، در  دومین ماه فصل پاییز با حضور جمعی از اندیشمندان و بانوان قر‌آن‌پژوه ایرانی و خارجی در تالار وحدت برگزار شد.

 آیین افتتاحیه این همایش از ساعت هشت با تلاوت آیاتی از سوره مبارکه حجر و کوثر توسط سید«جاسم موسوی» از قاریان ممتاز دانشجویی آغاز شد، سپس حجت‌الاسلام«احمد احمدی» دبیر همایش و نماینده مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با تاکید بر لزوم نگاه عمیق به معارف قرآن، تصریح کرد: با توجه به جایگاه والای معارف و مفاهیم قرآن کریم و تأثیر فعالیت‌های بانوان قرآنی بر همه اقشار جامعه، نقش این همایش بسیار برجسته است.

وی با اشاره به کلامی از رهبر معظم انقلاب که فرمودند:«من هنوز صدای نغمه‌های تلاوت مادرم در گوشم هست و این تلاوت تأثیر بارزی در روح و تربیت من داشته است» تصریح کرد: با این رویکرد در واقع قرآن کریم، نوری است که بر نور دیگر فرود می‌آید و آن نور دیگر دامن پاک و نورانی بانوان قرآن‌پژوه است.

دبیر همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه تأکید کرد: ما باید به عمق قرآن کریم راه یابیم و تنها به ظاهر آن اکتفا نکنیم همچنان که شنیده‌ایم بسیاری از بزرگان از تلاوت و تکرار قرآن نور بسیاری گرفته‌اند و شیخ «مجتبی قزوینی» از جمله این بزرگان است که بیان می‌کرده «من هرچه دارم، از تکرار سوره یس است» و بزرگان دیگر نیز بر تلاوت و تکرار آیاتی چون «لااله‌الله‌سبحانک‌انی‌کنت‌من‌الظالمین» تأکید‌داشتند.

در ادامه این مراسم مقاله‌های «بسترهای پیشرفت و انحطاط زن مسلمان» توسط فتحیه فتاحی‌زاده و مقاله «معرفی تفسیر تحفة‌ الفتی فی تفسیر سورة‌ هل اتی» توسط پروین بهارزاده ارایه شد.

 حجت‌الاسلام نوراللهیان:
با عنوان همایش بانوان قرآن‌پژوه، در حدود دو سه سال است که فرصتی داشتیم تا از کشورهای دیگری چون؛ چین، لبنان، پاکستان، آمریکا و اروپا مهمانانی را دعوت کنیم و شاهد فعالیت‌های قرآنی آنان باشیم و از آن جمله می‌توان ترجمه قرآن کریم به زبان اسپانیولی را نام برد

ارایه گزارش فعالیت‌های قرآنی بانوان خارجی شرکت‌کننده در همایش، برنامه‌ بعدی این همایش بود؛ «شریفه محسنی» قرآن‌پژوه افغانی شرکت‌کننده در همایش گفت: قرآن راه‌گشای مشکلات است و تا آن زمان که در میان مسلمانان بود، عظمت و قدرت در اختیار مسلمانان بود و به محض این‌که قرآن کنار زده شد، عزت و اقتدار مسلمانان نیز کنار گذاشته شد.

ویولتسافزا از کشور آلبانی نیز در این مراسم با اشاره به تلاش‌های فراوانی که برای نابودی دین در کشورهای اروپایی صورت گرفته است، بیان کرد: در آلبانی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان در اروپای شرقی کسی قادر نبود، نام خداوند را به زبان آورد اما هم اکنون در موسسه قرآنی آلبانی پنج‌هزار نفر در حال فراگیری آموزه‌های قرآنی هستند و 30 عنوان کتاب هم از دانشمندان قرآنی ترجمه شده است.

حجت‌الاسلام نوراللهیان، رئیس سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور از دیگر سخنرانان این همایش بود که طی سخنانی با اشاره به برکات وجودی امام رضا و اهل‌بیت(ع) تاکید کرد: در این 12قرنی که نواده بزرگوار پیامبر اکرم(ص) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به دیار ما قدم نهادند، برکات و صحنه‌های نادری از دانش سرشار و بینش عمیق و فرصت‌های طلایی از مکتب نورانی وحی و قرآن جاری و ساری شده است.

وی با اشاره به برپایی این همایش افزود: با عنوان همایش بانوان قرآن‌پژوه، در حدود دو سه سال است که فرصتی داشتیم تا از کشورهای دیگری چون؛ چین، لبنان، پاکستان، آمریکا و اروپا مهمانانی را دعوت کنیم و شاهد فعالیت‌های قرآنی آنان باشیم و از آن جمله می‌توان ترجمه قرآن کریم به زبان اسپانیولی را نام برد.

نوراللهیان با اشاره به فعالیت‌های قرآنی زنان لبنانی افزود: از فعالیت‌های قرآنی بانوان در لبنان می‌توان به فعالیت‌های گسترده بانوان مسلمان در رادیو و تلویزیون کشورهای خودشان؛ تأسیس مجله قرآنی، تأسیس دانشکده‌های قرآنی، پایگاه‌های متنوع نشر و بسط و توزیع معارف قرآنی و توسعه و نشر قرآن کریم اشاره کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوراللهیان عنوان کرد: این که بانویی در فضایی سخت و محیطی که عفت و حجاب را به باد سخره گرفته‌اند بتواند عفاف، پاکدامنی و تربیت قرآنی را به مادران مسیحی مسلمان شده تعلیم دهد بسیار ستودنی است.

در ادامه همایش مذکور، مقاله‌ای با عنوان «جایگاه حسن معاشرت در حقوق خانواده» توسط فائزه عظیم‌زاده ارایه شد و سپس حجت‌الاسلام عبداللهیان، دبیر علمی همایش طی سخنانی اظهار کرد: سال‌ گذشته با تکریم 20 نفر از بانوان قرآن‌پژوه ما تصور می‌کردیم که همایش سال‌های آتی با حضور تعداد کمتری از بانوان برگزار خواهد شد اما به لطف خدا شاهد خیل عظیم بانوان فعال قرآنی و موفق بوده‌ایم چنان‌چه برپایی 20 همایش هم برای تقدیر از این قشر قرآنی فعال کم است.

 حداد عادل:
ما می‌توانیم با رجوع به قرآن به معنای حقیقی کلمه، ادعای استقلال و هویت کنیم و قد برافرازیم، باید در دنیای معاصر جهان‌بینی را از قرآن بگیریم و جهان را بر پایه قرآن بسازیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهیان تاکید کرد: بیش از هزار و 200 اثر هنری زیبا و شگفت‌آور از بانوان هنرمند برای نخستین بار تصویربرداری شده و به لطف خدا با عنوان «تفسیر جمال» تنظیم و چاپ خواهد شد که در صورت چاپ 200 اثر در یک نشریه، بیش از شش جلد به بانوانی که تاکنون تکریم شده‌اند تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهیان با اشاره به ضعف بانوان در عرصه تفسیر قرآن افزود: البته بانوانی در ایران هستند که تفسیر و برخی هم ترجمه منظوم نوشته‌اند و با توجه به ظرفیت و توان بانوان باید یک دوره تفسیر جامع برای قرآن تدوین شود و مسئولان باید از این ظرفیت نهایت بهره‌وری را داشته باشند.

اما همایش بانوان قرآن‌پژوه که با همکاری مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز امور بانوان شهرداری تهران، شبکه قرآن سیما، خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، موزه‌ی ملی قرآن کریم، مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه، مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) و سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور برگزار شد، عصر امروز نیز ادامه یافت و تجلیل از بانوان‌ قرآن‌پژوه و سخنرانی حدادعادل، رئیس مجلس شورای اسلامی، پایان‌بخش آن بود.

حداد عادل با اشاره به این‌که در روزگاری هستیم که تمدن غرب با استفاده از فن‌آوری نوین و امکانات گسترده می‌خواهد همه تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را تابع خود کند، تصریح کرد: برای این‌که این اتفاق نیفتد و فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از این به حاشیه رانده نشود، بلکه احیا شود و دوباره شاهد بروز تمدن اسلامی در جهان باشیم، باید یک تکیه‌گاه داشته باشیم و هیچ پشتوانه‌ای برای ما اصیل‌تر از قرآن نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: ما می‌توانیم با رجوع به قرآن به معنای حقیقی کلمه، ادعای استقلال و هویت کنیم و قد برافرازیم، باید در دنیای معاصر جهان‌بینی را از قرآن بگیریم و جهان را بر پایه قرآن بسازیم.

حداد عادل لحن قرآن را نسبت به زن و مرد یکسان اعلام و تصریح کرد: رابطه خداوند با بندگان او به جنسیت بستگی ندارد و نگاه الهی به زن از قرآن فهمیده می‌شود و بالاترین سند تکریم زن در جامعه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به بانوان قرآن‌پژوه، اظهار کرد: همان‌طور که قرآن شخصیت زن را کریمانه حمایت کرده است، زنان مسلمانی مانند شما می‌توانند با ترویج معارف و فرهنگ قرآنی، وضعیت جامعه را ارتقاء بخشند و فرزندانی تربیت کنند که به نوبه خود سطح فکر و فرهنگ جامعه اسلامی را افزایش می‌دهند و ارتقا می‌بخشند.

اخبارقرآنی (برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در برزیل )

برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در برزیل

مسابقه حفظ قرآن کریم ویژه دانش‌آموزان مدارس ابتدایی برزیل به همت انجمن جهانی حفظ قرآن کریم در این کشور برگزار‌شد.

 به نقل از خبرگزاری بین‌المللی اسلامی عربستان(IINA)، این مسابقه با همکاری مرکز تبلیغ اسلامی برزیل و با حضور 70 تن از قرآن‌آموزان مدارس ابتدایی برزیل در سه رشته حفظ ده جزء، پنج جزء و حفظ یک جزء قرآن کریم برگزار‌شد.

همچنین «عبدالله بصفر»، دبیرکل انجمن جهانی حفظ قرآن کریم با حضور در جمع قرآن‌آموزان، استقبال گسترده فرزندان اقلیت‌های مسلمان آمریکای جنوبی از برنامه‌های قرآنی و تلاش برای یادگیری مفاهیم ارزنده کلام وحی را خواستار‌شد.

یاد‌آوری‌می‌شود کشور برزیل با بیش از یک میلیون و 500 هزار مسلمان، دارای 130 مسجد و انجمن اسلامی در بخش‌های مختلف است، نخستین گروه از مهاجران مسلمان در سال 1500 میلادی وارد این کشور شدند.

همچنین مسلمانان سوری و لبنانی مقیم برزیل از دیگر گروه‌های اسلامی این کشور محسوب‌می‌شوند که در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به بخش‌های مختلف برزیل مهاجرت‌کردند.

 

اخبارقرآنی (ترجمه فمینیستی از قرآن کریم)

          ترجمه فمینیستی از قرآن کریم

نسخه جدید ترجمه قرآن به زبان انگلیسی توسط لاله بختیاری زن مسلمان فعال در امور مذهبی به زودی در آمریکا چاپ می شود اما برخی رهبران جوامع مسلمان در آمریکا معتقدند ترجمه وی با نسخه اصلی قرآن تفاوت های آشکاری دارد!

بختیاری استاد سابق دانشگاه اسلامی شیکاگو که در زمینه ترویج مفاهیم قرآنی فعالیت می کند، ترجمه این نسخه از قرآن را به زبان انگلیسی انجام داده است.

بختیاری که به گفته خود به منظور از بین بردن برداشت های نادرست از آیات قرآن در مورد رفتار با زنان، از ایران به آمریکا آمده است، در ترجمه این قرآن به زبان انگلیسی سعی دارد با توجه به آیات و مفاهیم قرآنی، دستورالعمل جدیدی از رفتار مردان با همسران خود ارایه دهد.

وی در مورد واژه «اضرب» که در قرآن آمده و به معنای زدن ترجمه شده است، می گوید: این واژه در هنگام ترجمه به زبان های دیگر مورد تحریف واقع شده است؛ در واقع این واژه به معنای زدن نیست، بلکه به این معنا است که مرد می تواند در صورت خیانت همسر و یا بداخلاق بودن وی، همسر خود را ترک کند(!؟).

با این وجود رهبران جوامع مسلمان در آمریکا با این عقیده لاله بختیاری مخالفت کرده اند و معتقد هستند که ترجمه وی با نسخه اصلی قرآن تفاوت های آشکاری دارد.

علاوه بر این رهبران مسلمان نسبت به تسلط لاله بختیاری به زبان عربی تردید دارند، در حالی که خود وی ادعا می کند که به زبان عربی به طور کامل مسلط است.

گفته می شود که این نسخه از ترجمه قرآن با رویکردهای فمینیستی و با طرفداری از زنان ترجمه شده است و به همین دلیل نمی توان آن را درست و قابل استناد دانست.

 

اخبارقرآنی (کشف قرآن خطی 3 گرمی در هند)

کشف قرآن خطی 3 گرمی در هند

 این قرآن دستنوشته به خط عثمانی بوده و حروف آن جز با عدسی دیده نمی‌شوند.قرآن دستنوشته 3 گرمی که تاریخ آن به 150 سال پیش باز می‌گردد، در هند پیدا شده است.

قرآنی به وزن 3 گرم، به طول 2 سانتی متر و عرض 1 سانت و نیم در یکی از مناطق هند یافت شده است.

این قرآن دستنوشته به خط عثمانی بوده و حروف آن جز با عدسی دیده نمی‌شوند.

تاریخ این قرآن خطی به 150 سال پیش باز می‌گردد
 

اخبارقرآنی (اهانت به مقدسات اسلامی این بار در ایتالیا )

اهانت به مقدسات اسلامی این بار در ایتالیا

اقدام یک شرکت ایتالیایی به فروش پوششهای دستشویی که بر آنها آیات آیة الکرسی نقش بسته است، اعتراض شخصیتهای اسلامی این کشور را بر انگیخته است.مسلمانان ایتالیایی نسبت به اهانت به قرآن اعتراض کردند.

اقدام یک شرکت ایتالیایی به فروش پوششهای دستشویی که بر آنها آیات آیة الکرسی نقش بسته است، اعتراض شخصیتهای اسلامی این کشور را بر انگیخته است.

بنا بر این گزارش شرکت اوریزونت در دو استان ایتالیا (لیتینا و فروزنیونی) اقدام به تولید پادری هایی برای دستشویی در که در چند جانب آن آیة الکرسی نوشته شده است، نمود که این مورد اعتراض بسیاری از جمله امام جماعت مسجد لتینا قرار گرفت و با شکایت این اشخاص پلیس دستور توقف فروش این محصول را صادر کرده است.

این اشخاص و گروهها خواستار پس گرفتن اجناس فروخته شده تا کنون شده اند اما از عدم همکاری پلیس برای این کار شکایت دارند.

این محصول در چند شهر فروخته شده است و تلاشهای گروههای اسلامی برای اعتراضات مسالمت آمیز و بازپس گیری اجناش فروخته شده ادامه دارد.
 

اخبار قرآنی (نگاهی کمّی به وبلاگ‌های قرآنی در وب ها )

نگاهی کمّی به وبلاگ‌های قرآنی در سرویس‌دهنده‌های وبلاگ فارسی

فضای مجازی امکان رشد و ظهور وبلاگ‌های دینی و قرآنی را در سرویس‌دهنده‌های مختلف فراهم کرده‌است، در این گزارش به ارائه آماری از سه سرویس‌دهنده فارسی می‌پردازیم.

 پس از آنکه پدیده وبلاگ و وبلاگ‌نویسی با استقبال خوبی میان فارسی‌زبانان روبه‌رو شد، سرویس‌دهنده‌های وبلاگ با ارائه امکانات متنوع و متمایز از یکدیگر به رقابت با یکدیگر پرداختند.

با توجه به اهمیت موضوع دین در کشور اسلامی چون ایران، دین به این فضا نیز وارد شد و تعدادی از بلاگران به این حوزه پرداخته‌اند. گزارش زیر نگاه کوتاهی به تعداد وبلاگ‌های ثبت شده در حوزه دینی و قرآنی در سه سرویس‌دهنده بلاگفا، پرشین‌بلاگ و پارسی‌بلاگ خواهدداشت.

سایت بلاگفا با توجه به همین موضوع و با هدف ایجاد بستر و ابزاری مناسب برای ایجاد و مدیریت وبلاگ‌ها تأسیس شده‌است.

هدف نهایی و بلند مدت سایت بلاگفا میزبانی از هزاران وبلاگ و وبلاگ‌نویس بوده و بدیهی است که رسیدن به چنین هدفی دقت و تلاش فراوانی را می‌طلبد.

بر اساس آمار روز نهم شهریورماه ۱۳۸۶در حال حاضر تعداد وبلاگ‌های زیر مجموعه سایت بلاگفا بیش از یک میلیون و سی و پنج هزار (1035493) و تعداد پست‌های مرتبط با این وبلاگ‌ها بیش از نه میلیون و ششصد هزار ( 9685823 ) و همچنین تعداد نظرات نیز بیش از بیست میلیون رکورد ( 20067384 ) است.

358 وبلاگ در بخش «قرآنی» این سرویس‌دهنده از جمله وبلاگ‌های نور مبین، منتخب تفاسیر، می ناب، خادم‌القرآن، هدایت آسمانی و ... ثبت شده‌اند. همچنین 2565 وبلاگ در بخش «اسلام» از جمله وبلاگ‌های صبح امید، آوای هجرت، خزان رز، شیعه ایران به ثبت رسیده‌اند.

پارسی‏بلاگ، نیز در شرایطی وارد عرصه‏ خدمات وبلاگ‏نویسی شد که به نظر می‏رسید سرویس‏ها و نرم‏افزارهای موجود برای این منظور، از نظر فنی، جای پیشرفت بسیاری دارند و هنوز خدمات بسیار مفیدی قابل ارائه است که این نرم‏افزارها تا کنون آن را عرضه نکرده‏اند.

از دیگر سو، توقع ناگفته و نانوشته‏ای که ـ تقریباً ـ همه، از سرویس‏دهندگان وبلاگ‏ها داشتند، توجه جدی به مدیریت محتوا بود، تا مانع از سو ‏استفاده‏ اقلیتی بسیار محدود از فضای آزاد گردش اطلاعات شوند.

در این سرویس‌دهنده 239 وبلاگ در بخش «اعتقادات و کلام» و 49 وبلاگ در بخش «فقه و کلام» همچون وبلاگ‌های خیبریان، ایران دانش، نانوشته، بهشت جاودان، عروج، منتظران مهدی، راه سبز، ناگفته‌های شمع، لوح دل، بوی بهشت، چهارده معصوم(ع) و عصر انتها ثبت شده‌اند.

در حوزه اخلاق و عرفان 595 وبلاگ در حال فعالیت هستند.

سرویس‌دهنده پرشین‌بلاگ نیز به‌عنوان اولین سرویس‌دهنده وبلاگ‌ها در ایران با 242 وبلاگ در حوزه «قرآنی» و 3671 وبلاگ در حوزه «مذهب» با عناوین وبلاگ‌هایی چون احکام اسلام، تفسیر قرآن، خادمین افتخاری، شهدای گمنام شیراز، علوم قرآنی، ‌‌‌قرآن بخوان، اسوه حسنه، پیامبر اسلام، ائمه، اطلاعات قرآنی و اعجاز علمی قرآن به فعالیت خود در حوزه دینی و قرآنی ادامه می‌دهد.

ارقام ارائه شده توسط این سایت‌ها آمار دقیقی نیست، چراکه بسیاری از بلاگران قرآنی و دینی فعال در سرویس‌دهنده‌های مختلف وبلاگ خود را به‌صورت موضوعی ثبت نکرده‌اند. به همین دلیل ارائه آمار دقیق در این حوزه دور از ذهن به نظر می‌رسد و گزارش فوق تنها به آماری که در سرویس‌دهنده‌ها ثبت شده بسنده کرده‌است.

اخبار قرآنی (برگزاری نشست « قرآن در عرفان اسلامی» در فرانسه)

نشست « قرآن در عرفان اسلامی» در فرانسه برگزارمی‌شود

مؤسسه علوم انسانی «ابن سینا» به برگزاری نشستی با موضوع «قرآن در عرفان اسلامی» در شهر لیل فرانسه اقدام‌می‌کند.

 به نقل از (Safirnews)، شرکت‌کنندگان در این نشست که هشتم آذرماه برگزارخواهدشد، به بحث و بررسی دیدگاه‌های قرآنی در دو اثر فاخر عارف ایرانی «امام محمد غزالی» خواهندپرداخت.

بر اساس اعلام قبلی مؤسسه علوم انسانی ابن سینا که «جودی اویسن» مدیریت آن را برعهده دارد، «طیب شویرف» دو کتاب امام محمد غزالی با نام‌‌های «علم» و «صبر» را که به ترتیب در سال 2000 و 2001 میلادی از سوی مؤسسه انتشاراتی «روش» در فرانسه به‌چاپ رسیده‌است، مورد بررسی قرارخواهندداد.

مؤسسه مذکور علاقمندان برای شرکت در این نشست را به آدرس پایگاه اطلاع‌رسانی    www.avicenne.euارجاع‌داده‌است.

داوطلبان برای حضور در این نشست می‌توانند از طریق آدرس الکترونیکی iash@free.fr نام‌نویسی‌کنند.

اخبار قرآنی (چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی )

حضور 40 اثر قرآنی در نخستین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان

 در نخستین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان که با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان برگزار می‌شود، 40 اثر تألیفی قرآنی حضور دارد.

 «محمد سلگی» دبیر چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی در نشست خبری این دوره از این جشنواره که صبح امروز 27 آبان در جهاد دانشگاهی برگزارشد، با بیان این مطلب، درباره کیفیت کتاب‌های ارسال‌شده به دبیرخانه نخستین دوره کتاب سال قرآنی دانشجویان بیان کرد: کتاب‌های قرآنی از ارزش‌ و غنای بسیار خوبی برخوردار بود و هیئت داوران اعلام کرد که بسیاری از کتاب‌های قرآنی ارسالی واجد شرایط کسب رتبه‌های برتر هستند.

دبیر چهارمین دوره کتاب سال دانشجویی درباره چگونگی برگزاری این مراسم در سال‌های گذشته تصریح کرد: برگزاری کتاب سال دانشجویان از سال 1373 آغاز و در طول این چهارده دوره، 4312 اثر شامل کتاب‌های تألیفی و ترجمه به دبیرخانه ارسال شد و در طی 13 دوره گذشته 325 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند.

سلگی ادامه داد: در دوره‌های پیشین آثار با موضوعات مختلف ارائه و جشنواره در دو بخش اصلی و ویژه داوری شده است. در بخش اصلی در تمامی رشته‌ها در 6 گروه علوم انسانی، علوم پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه، هنر و کشاورزی آثار به دبیرخانه ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت.

وی از اتحاد ملی و انسجام اسلامی به عنوان بخش ویژه این جشنواره در چهاردهمین دوره برگزاری کتاب سال دانشجویی نام برد.

دبیر چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی اظهار کرد: داوری آثار در این جشنواره، تابع ضوابط و قواعدی است که از آن میان می‌توان به تنوع، شیوه تجزیه، تحلیل و نتیجه‌گیری کتاب، نوآوری در ارائه مطالب، سبک نگارش، نوآوری در موضوع، جامعیت و کاربردی بودن اثر اشاره کرد.

 دبیر‌چهاردهمین‌دوره‌کتاب‌سال:
کتاب‌های قرآنی از ارزش‌ و غنای بسیار خوبی برخوردار بود و هیئت داوران اعلام کرد که بسیاری از کتاب‌های قرآنی ارسالی واجد شرایط کسب رتبه‌ها برتر هستند

وی باتوجه به تعداد آثار شرکت‌کننده در چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی افزود: در این جشنواره 540 اثر به دبیرخانه رسید که بیشترین آثار مربوط به گروه علوم انسانی با 202 اثر و سپس علوم پزشکی با 181 اثر، فنی و مهندسی با 67 اثر، علوم پایه با 42 اثر و کشاورزی و هنر بود. از لحاظ جنسیت مردان 80 درصد آثار و زنان 20 درصد و از لحاظ دانشگاه، دانشگاه‌های دولتی 85 درصد و غیردولتی 15 درصد و از حیث تألیف و ترجمه آثار تألیفی 77 درصد و آثار ترجمه شده 23 درصد را شامل ‌می‌شدند.

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به سایر حامیان برگزاری کتاب سال دانشجویی تأکید کرد: در انجام این جشنواره غیر از جهاد دانشگاهی، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) در دانشگا‌ه‌ها، سازمان ملی جوانان، دانشگاه آزاد اسلامی و کمیسیون آیسسکو به عنوان حامیان اصلی حضور دارند.

سلگی از انتخاب ناشران برتر در کتاب سال دانشجویی خبر داد و گفت: در کنار آثار برتر، انتخاب ناشر برتر هم صورت خواهد گرفت و دبیرخانه کتاب سال، بهترین ناشر را انتخاب و در مراسم اختتامیه معرفی می‌کند.

وی در پایان با توجه به انتخاب جوان‌ترین مؤلف دانشجو در این دوره از کتاب سال دانشجویی بیان کرد: در چهاردهین دوره کتاب سال دانشجویی دو نفر از جوان‌ترین مؤلفان معرفی خواهند شد و امید آن است که با همکاری آیسسکو سال آینده این جشنواره در میان کشورهای اسلامی برگزار شود.

«سعید پورعلی» معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این نشست، برگزاری کتاب سال دانشجویان را پاسخ به شرح وظایف جهاد دانشگاهی برشمرد و تصریح کرد: برگزاری چنین رویداد فرهنگی پاسخ در حوزه‌ی وظایف جهاد دانشگاهی‌است.

وی افزود: بر طبق یکی از بندهای ماده 3 جهاد دانشگاهی موظف به ایجاد تشکیلات مناسب برای انتشار کتاب و تولید محصولات فرهنگی و از لحاظ پژوهشی موظف به حمایت از پایان‌نامه‌ها و برگزاری کتاب سال دانشجویی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به سایر بندهای این اساسنامه تصریح کرد: بند دیگر این اساسنامه به ایجاد شرایط لازم برای فراهم آوردن فعالیت‌های دانشجویان براساس شناخت مشکلات و رفع نیازها و ارائه راه حل‌ها اشاره دارد.

پورعلی حرکت‌هایی مانند کتاب سال دانشجویی را استناد به اساسنامه جهاد دانشگاهی دانست و افزود: اگر کتاب را به عنوان یکی از برجسته‌ترین تولیدات فرهنگی بدانیم به نظر می‌آید افزایش تولید کتاب بیان‌گر این است که بتوان بستری برای بروز خلاقیت فراهم کرد؛ به تعبیری دیگر کتاب شاخصی برای سنجش خلاقیت جامعه دانشجویی و جذب فعالیت دانشجویان در تولید محصولات فرهنگی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: اعتقاد مجموعه جهاد دانشگاهی این است که هر اندازه، تولید علم که مدنظر مقام معظم رهبری (مدظله) بوده است، ارتقا یابد زمینه ارتقای امنیت اجتماعی رشد و زمینه توسعه آن در جامعه فراهم خواهدشد.

 معاون‌فرهنگی‌جهاد‌دانشگاهی:
برگزاری کتاب سال دانشجویی فضایی میان داوران، مؤلفان و دانشجویان به وجود خواهد آمد و به این ترتیب نقاط ضعف و قوت، شناسایی و برگزیدگان به عنوان الگویی مناسب برای دانشجویان معرفی می‌شوند

پورعلی با توجه به فعالیت جهاد دانشگاهی در هفته کتاب گفت: جهاد دانشگاهی در تمامی دوره‌های هفته کتاب حضور داشته است و سازمان انتشارات این نهاد در 42 واحد جلسات نقد، جلسات رونمایی از کتاب‌هایی که برای نخستین بار منتشر شده است، بازدید از کتابخانه‌های بزرگ، مسابقات کتابخوانی، تقدیر از کتابداران و خادمان صنعت نشر و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای دست‌اندرکاران نشر سازمان انتشارات را برگزار کرده است.

وی مهم‌ترین هدف برگزاری کتاب سال قرآنی دانشجویان را ایجاد فضای تعامل میان مؤلفان، داوران و دانشجویان برشمرد و تأکید کرد: با برگزاری کتاب سال دانشجویی فضایی میان داوران، مؤلفان و دانشجویان به وجود خواهد آمد و به این ترتیب نقاط ضعف و قوت، شناسایی و برگزیدگان به عنوان الگویی مناسب برای دانشجویان معرفی می‌شوند.

پورعلی در پایان اظهار امیدواری کرد که کتاب سال قرآنی دانشجویان باعث افزایش خلاقیت و نوآوری در تألیف دانشجویان شود.

چهاردهمین دوره کتاب سال دانشجویی و کتاب سال روز 29 آبان از ساعت 10 تا 12 در تالار شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

اخبار قرآنی ( 200 پایگاه اینترانتی اسلامی و فرهنگی در تبیان )

فعالیت 200 پایگاه اینترنتی اسلامی و فرهنگی در اینترانت تبیان

 مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان در راستای ایجاد فضایی سالم برای استفاده بهینه و مفید از تکنولوژی روز (شبکه جهانی) طی یک هدف‌گذاری بلند مدت، اقدام به ارائه پایگاه‌های اینترنتی اسلامی و فرهنگی از طریق اینترانت رایگان کرده‌است.

 در حال حاضر بیش از 27 استان کشور به سیستم اینترانت سراسری تبیان متصل شده‌اند که این روند رو به افزایش است.

همچنین هم اکنون بیش از 200 پایگاه اینترنتی اسلامی و فرهنگی، از طریق اینترانت تبیان به صورت رایگان عرضه شده‌است که بر این تعداد به مرور زمان افزوده خواهدشد.

ضمناً «نام کاربری» و «کلمه عبور» جهت دسترسی به کلیه شبکه‌های استانی اینترانت تبیان، عبارت «tebyannet» است.

قم، مشهد، تهران، همدان، کرمان، اصفهان، یزد، اهواز، زاهدان، قزوین، شهرکرد، اراک، بیرجند، خرم‌آباد، بندرعباس، شیراز، بابل، بجنورد، سنندج، اردبیل، گرگان، یاسوج، شاهرود، تبریز و کرمانشاه استان‌هایی هستند که به سیستم اینترانت سراسری تبیان متصل هستند.

فهرست پایگاه‌های موجود در اینترانت تبیان را اینجا کلیک کنید!

فهرست مراکز استانی اینترانت تبیان را اینجا ببینید!

اخبار قرآنی (اجرای طرح جامع آموزش حفظ قرآن کریم در کشور )

اجرای طرح جامع آموزش حفظ قرآن کریم در کشور

 اجرای طرح جامع آموزش حفظ قرآن کریم در آینده‌ای نزدیک توسط مؤسسات و مراکز قرآنی مردمی سراسر کشور آغاز می‌شود.

 

حجت‌الاسلام«محمودرضا ذکاوت» مدیر اجرایی طرح جامع حفظ قرآن کریم با بیان این مطلب گفت: این طرح بر اساس اولویت‌بندی فعالیت‌های قرآنی کشور صورت می‌گیرد و طی سه سال اجرا خواهد شد.

وی افزود: نشست خبری طرح جامع آموزش حفظ قرآن کریم هفته آینده برگزار خواهد شد.

ذکاوت تصریح کرد: در این طرح حدود 12 هزار حافظ قرآن کریم طی سه سال علاوه بر حفظ قرآن در رشته‌های ترجمه و تفسیر نیز آموزش می‌بینند.

مدیر اجرایی طرح جامع حفظ قرآن کریم در ادامه افزود: در سه سال آموزشی این طرح، علاقه‌مندان در سال اول هشت جزء از قرآن، سال دوم 12جزء و سال سوم 10 جزء آخر قرآن کریم را آموزش می‌بینند.

حجت‌الاسلام‌ ذکاوت در پایان یادآور شد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانند به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها در سراسر کشور مراجعه کنند.

یادآوری می‌شود، طرح مذکور از جمله طرح‌هایی است که توسط مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور برگزار می‌شود.