اخبار قرآنی

پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از 19 شهریور تا 15 مهرماه در تهران برگزار می‌شود

تمام برنامه‌های پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 19 شهریور تا 15مهرماه حول محور زندگی قرآنی و انسجام اسلامی در مصلای تهران برگزار می‌شود.

محمد علی خواجه‌پیری، مدیر پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

«محمد علی خواجه‌پیری» مدیر پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز 30 مردادماه در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب یادآور شد: تمام برنامه‌های پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، حول محور زندگی قرآنی و انسجام اسلامی است و با رویکردهای گوناگونی برگزار می‌شود.

وی زمان برگزاری نمایشگاه امسال را از 27 شعبان تا 25 ماه مبارک رمضان(19 شهریور ماه تا 15 مهرماه) ذکر کرد و گفت: ترویج قرآن و معارف آن وظیفه شرعی ما است و باید به این حوزه بپردازیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال بزرگترین رویداد قرآن و جریان فرهنگی، ‌قرآنی و دینی در کشور است، گفت: سبک و سیاق نمایشگاه امسال تغییر کرده است، چراکه

برای حرکت رو به رشد جامعه به سمت فعالیت‌های قرآنی باید از استعدادهای جدید استفاده کرد.

  محمد علی خواجه‌پیری:
بخش جوان در سال گذشته محدودیتی برای جوانان ایجاد می‌کرد که در نمایشگاه امسال این بخش برداشته شده و تمام قسمت‌ها ملزم شده‌اند، بخشی با رویکرد جوانان داشته باشند در این راستا نقش جوان در همه حوزه‌ها قابل مشاهده خواهد بود

وی در ادامه تصریح کرد: با ارائه برنامه‌های فاخر باید سطح توقع قرآنی مردم را بالا ببریم و به خواسته‌های معمولی اکتفا نکنیم که امیدواریم در نمایشگاه پانزدهم این اتفاق در بخش کمی و کیفی بیفتد.

خواجه ‌پیری در ادامه به تغییرات نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: بخش جوان در سال گذشته محدودیتی برای جوانان ایجاد می‌کرد که در نمایشگاه امسال این بخش برداشته شده و تمام قسمت‌ها ملزم شده‌اند، بخشی با رویکرد جوانان داشته باشند در این راستا نقش جوان در همه حوزه‌ها قابل مشاهده خواهد بود.

وی بخش ویژه کودک و نوجوان و بخش پژوهش را از بخش‌های مهم نمایشگاه امسال عنوان کرده و یادآور شد: بخش پژوهش از برنامه‌های خاص نمایشگاه امسال است که امیدواریم در سال‌های آتی این بخش گسترده تر شود.

رییس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، در ادامه برگزاری نشست‌های تخصصی را از برنامه‌های‌ مهم بخش پژوهش عنوان کرد و افزود: بخشی از این نشست‌ها با کیفیت علمی بسیار بالا و با مشارکت نمایشگاه قرآن به قسمت بیرون نمایشگاه منتقل می‌‌شود و در تدارک این هستیم تا نشست‌هایی در چند استان دیگر کشور از جمله خراسان، قم و اصفهان نیز داشته باشیم که این نشست‌ها از طریق تلویزیون‌هایی به صورت مستقیم در نمایشگاه قابل رؤیت است. همچنین نشست‌‌های همزمان تماما از شبکه جهانی برای تمام دنیا قابل رؤیت خواهد بود.

وی اظهار کرد: در بخش پژوهش خدمت‌گذاری وسیع‌تری را برای مخاطبین، اساتید حوزه و دانشگاه و دانشجویانی که پایان نامه قرآنی دارند فراهم آورده تا با اتصال به شبکه‌هایی در تمام طول سال از این امکانات استفاده کنند.

خواجه‌پیری همچنین گفت: امسال نمایشگاه کتب قرآنی و حوزه دین از بخش فروش جدا شده و بخش حمایتی به شکل اهدای بن برداشته شده و تخفیف 35 درصدی با یک جریان اداری مشخص تعیین شده برای خریداران درنظر گرفته شده است.

  مدیر پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم:
امسال خادمان قرآنی در سطح استان در سه حوزه فعالان برگزیده، فعالان ممتاز و خادم در سطح استان مشخص و کمیته مرکزی با بررسی نظرات استانی خادم بین‌المللی را انتخاب می‌کند. با این روش خادمان و فعالان تعدادشان بیشتر شده و انگیزه در آنها بالاتر می‌رود، همچنین در هر استان نیز برنامه‌هایی برای تقدیر از خادمان استانی در نظر گرفته می‌شود

وی در ادامه به انتخاب خادمان قرآنی اشاره کرد و یادآور شد: امسال خادمان قرآنی در سطح استان در سه حوزه فعالان برگزیده، فعالان ممتاز و خادم در سطح استان مشخص و کمیته مرکزی با بررسی نظرات استانی خادم بین‌المللی را انتخاب می‌کند. با این روش خادمان و فعالان تعدادشان بیشتر شده و انگیزه در آنها بالاتر می‌رود، همچنین در هر استان نیز برنامه‌هایی برای تقدیر از خادمان استانی در نظر گرفته می‌شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه زمان تقدیر از خادمان قرآن کشور را پنجم مهرماه مصادف با روز میلاد و یا شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) اعلام کرد.

وی اضافه کرد: امسال بخش دانشجویی به بخش دانشگاهی تغییر عنوان داده و عملکرد و کار اساتید دانشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین برنامه‌های متنوعی برای استادان و دانشجویان در نظر گرفته شده است.

خواجه‌پیری ادامه داد: بخش زندگی قرآنی نیز از دیگر بخش‌های این نمایشگاه است که آثار قرآنی در جامعه و زندگی و همچنین تأثیر قرآن در زندگی انسان با برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای در معرض نمایش گذاشته می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای رونق بیشتر بخش نشست علمی تمام نشست‌ها متمرکز شده و در سالن ویژ‌ه‌ای برگزار می‌شود.

مدیر نمایشگاه پانزدهم یادآور شد: امسال 30 نمایشگاه قرآن در 30 استان برگزار می‌شود ولی الزاما با نمایشگاه قرآن تهران همزمانی ندارند، اما برنامه‌های آنها هماهنگ با نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌‌شود و تمام برنامه‌‌های آنها باید به تصویب شورای نمایشگاه برسد.

وی در ادامه از اضافه شدن کمیته‌های هنر، نشر و رساله به کمیته‌های سال گذشته خبر داد و گفت: به این ترتیب هم نظارت بر کارها بیشتر شده و هم سطح کیفی کار بالا می‌رود.

خواجه‌پیری یادآور شد: به منظور افزایش کار هنری و مفهومی به صورت هنری جریان خلقت انسان تا ظهور حضرت مهدی (عج) به صورت نمایشی برای مردم اجرا می‌شود تا به فرموده مقام معظم رهبری هنر جایگاه خود را در انتقال مفاهیم قرآن داشته باشد. همچنین در بخش ادبیات قرآنی نیز برنامه‌ها تفاوت جدی با سال قبل دارد و از بخش‌هایی است که علاقه‌مندان به هنر، جوانان و دانشجویان را به خود جلب می‌کند.

وی همچنین به بخش‌های عفاف و حجاب از منظر قرآن و برگزاری جشنواره نرم‌افزارهای حوزه دین در این نمایشگاه اشاره کرد و افزود: نرم‌افزارهای فاخر و با کیفیت بالا از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با خرید انبوه به منظور تقویت آنان مورد تشویق قرار گرفته و نرم‌افزارهای خریداری شده در اختیار مؤسسات و کانون‌های فرهنگی قرآنی قرار می‌گیرد.

 مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:20
به منظور افزایش کار هنری و مفهومی به صورت هنری جریان خلقت انسان تا ظهور حضرت مهدی (عج) به صورت نمایشی برای مردم اجرا می‌شود تا به فرموده مقام معظم رهبری هنر جایگاه خود را در انتقال مفاهیم قرآن داشته باشد. همچنین در بخش ادبیات قرآنی نیز برنامه‌ها تفاوت جدی با سال قبل دارد و از بخش‌هایی است که علاقه‌مندان به هنر، جوانان و دانشجویان را به خود جلب می‌کند

خواجه‌پیری گفت: سطح برنامه‌های امسال 50 درصد با برنامه‌های سال قبل تفاوت داشته است.

«ناصر گلدوزها» معاون پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در ادامه به بخش هنری نمایشگاه اشاره کرده و گفت: ‌هر روز پنج نمایش خیابانی در محدوده نمایشگاه اجرا می‌شود.

وی در پایان به بخش «زیتون نور» اشاه کرد و گفت: این برنامه با موضوع قدس و مسئله فلسطین که یکی از شاخص‌های انسجام اسلامی است با فعالیت‌های ویژه‌ای در این نمایشگاه اجرا می‌شود.

یادآور می‌شود، پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از 19 شهریور تا 15 مهرماه در مصلای تهران برگزار می‌شود.

اخبار قرآنی(تالیف جدید قرآنی)

تفسیر قرآن با زبانی ساده و روان برای جوانان در دست تألیف است

 تفسیر قرآن با زبانی ساده و روان برای جوانان توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در دست تألیف است.

حجت‌الاسلام حسینی، مسوول گروه ترجمه و تفسیر ترتیبی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با توجه به ویژگی‌های این تفسیر گفت: این تفسیر متناسب با قشر جوان جامعه تألیف و در آن سعی شده است تا زبان تفسیر به صورت محاوره‌ای باشد تا مخاطبان درک کاملی از آن داشته باشند.

وی افزود: این طرح هم‌اکنون مراحل کارشناسی را می‌گذراند و پس از انجام این مراحل و تصویب آن توسط مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه منتشر خواهد شد.

مسوول گروه ترجمه و تفسیر ترتیبی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با توجه به سایر طرح‌های در دست اقدام این مرکز بیان کرد: تفسیر جوان، تفسیر کودک، ترجمه آزاد قرآن، تفسیر تربیتی آموزشی، آیه‌های زندگی، ترجمه عربی تفسیر راهنما، تفسیر ترتیبی جامع فارسی، اصول و مبانی ترجمه قرآن و درآمدی بر تفسیر قرآن به حسب نزول، از دیگر طرح‌های در دست اقدام گروه ترجمه و تفسیر ترتیبی مرکز فرهنگ و معارف قرآن است.

اخبار قرآنی( یک خبر بین المللی)

گشایش نخستین مرکز قرآنی در شهر لینشای چین

نخستین مرکز قرآنی شهر لینشا در چین با نام «روضه یاسین» به همت «عبدالله بصفر» دبیرکل کمیته جهانی حفظ قرآن روز  27 مردادماه گشایش‌یافت.

 به نقل از روزنامه عربستانی «الریاض»، در مراسم افتتاحیه این مرکز قرآنی، «ابوبکر نوح» مدیر منتخب مرکز قرآنی روضه یاسین و شماری از مقامات و مسئولان چینی و دانش‌پژوهان قرآنی چین حضور داشتند.

دبیرکل کمیته جهانی حفظ قرآن همچنین در سفر به شهر لینشای چین، از قدیمی‌ترین مسجد این شهر که 1000 سال قدمت دارد، دیدن‌کرد و با امام جماعت این مسجد درباره مسائل و مشکلات مختلف مسلمان به بحث و گفت‌وگو نشست.

همچنین عبدالله بصفر در ادامه سفر به کشور چین، از قدیمی‌ترین مسجد «پکن» پایتخت چین نیز که بیش از 1000 سال قدمت‌دارد، دیدن‌کرد و با جمعی از مبلغان و خطیبان اسلامی در مورد مسائل مختلف دینی و اعتقادی مسلمانان این کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.

از سوی دیگر، مبلغان و خطیبان اسلامی چین از خدمات کمیته جهانی حفظ قرآن کریم در ساخت مراکز قرآنی و حمایت از قرآن‌پژوهان در سراسر جهان تشکر و قدردانی‌کردند.

گفتنی است، مرکز قرآنی روضه یاسین بخش‌های مختلفی نظیر نمازخانه، سالن‌های مراسم و مناسبات دینی، مدرسه آموزش قرآن کریم، بخش اداری و سالن غذاخوری را شامل‌می‌شود و مرکز قرآنی مذکور با کمک مالی کمیته جهانی حفظ قرآن کریم و جمعی از نیکوکاران شهر لینشای چین ساخته شده‌است.

اخبار قرآنی

اختتامیه طرح 1441 در آستانه نیمه شعبان برگزار می‌شود

 طرح 1441 که با رویکرد چند رسانه‌ای و موضوعیت سوره زمر برگزار می‌شود، دوشنبه پنجم شهریورماه سال جاری و در آستانه میلاد باسعادت حضرت مهدی(عج) در آستانه نیمه شعبان به کار خود پایان می‌دهد.

«اکبر خاکساری هرندی» دبیر ستاد طرح 1441 با بیان این مطلب تصریح کرد:جلب توجه مردم و مخاطبان به سوره مبارکه زمر، قرائت فراوان، حفظ و درک فهم مضامین و تدبر در آیات آن حرکتی فرهنگی است که اوقات فراغت تابستانی به‌ویژه اقشار جوان و نوجوان را به نحو مطلوبی به خود اختصاص می‌دهد.

وی به بخش‌های مختلف این طرح اشاره کرد و افزود: بخش اول در طول تیرماه و با همکاری سازمان‌های؛ اوقاف و امور خیریه، مهد قرآن، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، آموزش و پرورش، وزارت دفاع، بسیج، کانون فرهنگی و هنری مساجد و شبکه قرآن سیما انجام شد.

 خاکساری هرندی:
شبکه قرآن تا پایان مرداد ماه روزانه 4 تا 6 ساعت از برنامه های خود را به این طرح اختصاص داده است و مردم می توانند هر روز بین ساعت 4 تا 6 با شماره تلفن 22651441 تماس گرفته و در مسابقه شرکت کنند

خاکساری هرندی اظهار کرد:بخش اول شامل آموزش روخوانی و روان‌خوانی، حفظ و مفاهیم سوره زمر با تشکیل کلاس‌های آموزشی در مراکز تحت پوشش است و مرحله بعد از اول تا پانزدهم مردادماه شامل آزمون حفظ، روخوانی مفاهیم سوره زمر در سراسر کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: دوره های مفاهیم سوره زمر در دو بخش حضوری و غیرحضوری برگزار شد و اسامی منتخبین حاضر در کلاس‌های حضوری تا 20 مرداد ماه اعلام شد. طرح غیرحضوری شامل خلاصه سوره زمر همراه با سئوالات و پاسخنامه آن به مدت چهار روز در روزنامه جام‌جم منتشر شد تا آحاد مردم بتوانند در مسابقه طرح 1441 شرکت کنند.

خاکساری هرندی گفت: شبکه قرآن تا پایان مردادماه روزانه چهار تا شش ساعت از برنامه‌های خود را به این طرح اختصاص داده است و مردم می‌توانند هر روز بین ساعت چهار تا شش با شماره تلفن 22651441 تماس گرفته و در مسابقه شرکت کنند.

خاکساری هرندی، زمان برگزاری مراسم اختتامیه و قرعه‌کشی طرح را دوشنبه پنجم شهریورماه اعلام و اظهار کرد: مراسم اختتامیه و قرعه‌کشی در آستانه میلاد حضرت مهدی(عج) در استادیوم 12 هزار نفری آزادی برگزار می‌شود که به 1441 نفر به مناسبت گذشتن 1441 سال از نزول قرآن، جوایز ارزنده‌ای مانند 110 سفر عمره مفرده، 110 سفر عتبات عالیات، 221 سفر مشهد مقدس و یک هزار جوایز نفیس قرآنی اعطا می‌شود.

 دبیر ستاد طرح 1441:
به 1441 نفر به مناسبت گذشتن 1441 سال از نزول قرآن، جوایز ارزنده‌ای مانند 110 سفر عمره مفرده، 110سفر عتبات عالیات، 221 سفر مشهد مقدس، یک هزار جوایز نفیس قرآنی اعطا می‌شود

دبیر ستاد طرح 1441 اظهار کرد:: به مدت 50 روز در زمینه روخوانی و روان‌خوانی سوره زمر فعالیت داشتیم و برای اولین بار تمام شبکه‌ها در یک موضوع قرآنی مشارکت بی‌نظیر داشتند.

وی به ارسال 15 هزار دعوت‌نامه برای افرادی که در کلاس‌های حضوری طرح 1441 شرکت کرده‌اند و یا در مسابقه تلویزیونی قبول شده‌اند اشاره کرد و افزود: متاسفانه امکان دعوت از مراکز استان‌ها وجود نداشت.

دبیر ستاد طرح 1441 در پایان به حضور مسئولین کشوری در مراسم اختتامیه طرح 1441 اشاره کرد و گفت: از «محمد حسین صفار هرندی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولین قرآنی کشور و دیگر مسئولین کشوری نیز برای حضور در اختتامیه طرح 1441 دعوت شده است.

اخبار قرآنی(راه اندازی یک پایگاه قرآنی)

 

راه‌اندازی نخستین پایگاه اینترنتی تخصصی قرآن کریم در تایلند

نخستین پایگاه اینترنتی تخصصی قرآنی در تایلند با عنوان www.quranrasul.com و به همت مؤسسه قرآنی الرسول الاعظم(ص) وابسته به سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور به تازگی آغاز به کار کرد.

 این پایگاه اینترنتی قرآنی که اولین سایت تخصصی قرآن کریم در تایلند است، توسط مؤسسه قرآنی الرسول الاعظم (ص) وابسته به سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در تایلند راه‌اندازی شده است و مورد استفاده عموم مسلمانان، اعم از شیعه و سنی قرار می‌گیرد.

این پایگاه اینترنتی قرآنی که به معرفی معارف و آموزه‌های والای قرآن کریم پرداخته است، شامل قسمت‌هایی از جمله مقالات قرآنی، اخبار قرآنی، مصاحبه‌های از قاریان ممتاز تایلند، زندگی‌نامه قاریان شاخص جهان، بیانات شخصیت‌های شاخص قرآنی و دینی، تلاوت آیات قرآنی توسط قاریان ممتاز جهان اسلام و ... است.

همچنین، در این پایگاه اینترنتی به بازتاب فعالیت‌های انجام شده در این مؤسسه قرآنی از جمله اردوهای قرآنی-تربیتی جوانان تایلند و دیگر فعالیت‌های قرآنی انجام شده در کشور تایلند می‌پردازد.

اکنون این مؤسسه درصدد است تا به گسترش و افزایش قسمت‌های دیگری در این سایت مانند قصه‌های قرآنی، دانستنی‌های قرآنی برای کودکان و نوجوانان، مسابقات قرآنی و... بپردازد.

مؤسسه قرآنی الرسول الاعظم(ص) غیر از ساخت این پایگاه اینترنتی قرآنی و فعالیت‌های قرآنی انجام شده، فعالیت‌های قرآنی دیگری از جمله انتشار نشریه «پیام قرآن» که در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود را در دستور کار خود قرار داده است.

برای دیدن سایت قرآنی رسول قرآن می توان به نشانی http://www.quranrasul.com/ مراجعه کرد.

شایان ذکر است این سایت قرآنی که اولین سایت تخصصی قرآن کریم در تایلند است، توسط مؤسسه قرآنی الرسول الاعظم (ص) وابسته به سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور در تایلند راه‌اندازی شده است و مورد استفاده عموم مسلمانان، اعم از شیعه و سنی قرار می‌گیرد.

اخبار قرآنی

 قرآن 400 ساله در هند نگهداری می شود

 قرآن دست نوشته  400 ساله ای در هند نگهداری می شود که از سوی پادشاه وقت نوشته شده است.  این کتاب که51/39 سانتى متر طول ،20 سانتى متر عرض و13 کیلو گرم وزن دارد ، با خطوط طلایى و نقره اى نگاشته شده است.


هر یک از ورق های این قرآن بوى عطر ویژه ای دارد که با بقیه متفاوت است . این قرآن در مقابل آتش مقاوم است .


چندی پیش این قرآن به سرقت رفته و قرار بود به مبلغ 50 میلیون دلار به فروش رود که با شناسایی سارقان، قرآن بازپس گرفته شده و در موزه نگهداری می شود

اخبار قرآنی

پژوهشگر و دکترای مکانیک: سخنان قرآن کریم فراتر از فیزیک است که بخواهیم با علوم روز آن‌را تایید کنیم

 سخنان قرآن کریم فراتر از فیزیک است که بخواهیم با علوم روز آنها را صحه بگذاریم؛ بلکه ما می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم. نباید به آیات ایده‌ها را تحمیل کرد و یا نباید قرآن را با علم روز تایید کرد؛ بلکه باید از آن استفاده و استخراج ایده کرد تا به پیشرفت فناوری دست یابیم.

شهرام خلیل آریا، رییس دانشکده‌ی فنی دانشگاه ارومیه

 دهمین نشست ستاد عالی «پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» در روزهای 17، 18 و 19 مردادماه به میزبانی دانشگاه ارومیه برگزار شد.

اعضای این ستاد را استادان و شخصیت‌های حوزه و دانشگاه تشکیل می‌دهند. این ستاد برآن است تا با پیوند آموزه‌های قرآن با علوم روز این سرمایه عظیم را از مهجوریت درآورده و کاربردی نماید. در همین راستا «همایش ملی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» توسط این ستاد برگزارشده و دومین همایش ملی آن نیز در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد. هم‌چنین قرار شده تا سومین دوره همایش این ستاد نیز در سطح بین‌المللی و در سال 1387 برگزار شود.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با «شهرام خلیل آریا»، رییس دانشکده‌ی فنی «دانشگاه ارومیه» در حاشیه برگزاری دهمین نشست ستاد عالی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه در دانشگاه ارومیه است که در ادامه می‌آید.

 رسالت ستاد عالی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه
این ستاد برآن است تا با پیوند آموزه‌های قرآن با علوم روز این سرمایه عظیم را از مهجوریت درآورده و کاربردی نماید

«شهرام خلیل‌آریا»، فارغ‌التحصیل دکترای مکانیک، از سال 1370 در هیئت علمی دانشگاه ارومیه عضویت داشته است. وی در پاسخ به علت حضور خود در این نشست گفت: «همایش‌های فرهنگی از این دست، معمولا مورد علاقه من است و تمایل دارم که گاهی اوقات گریزی نیز به برنامه‌های فرهنگی دانشگاه داشته باشم؛ به‌خصوص‌ این‌که خودم عضو کمیسیون فرهنگی دانشگاه هستم.»

این استاد دانشگاه، شناخت خود از ستاد عالی «پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه» را اندک دانست و تمایل برای استفاده شخصی و انگیزه کسب شناخت این مجموعه را از دلایل حضور خود ذکر کرد.

رییس دانشکده فنی «دانشگاه ارومیه» علم و گزاره‌های قرآنی را مرتبط خواند و به پیوند نزدیک آن‌‌ها اشاره کرد و گفت: «به‌نظر من بسیاری از علوم برخاسته از واژه‌های قرآنی هستند و می‌توان چند نمونه را برای مثال بیان کرد که می‌تواند آغازگر مباحث جدیدی در این حوزه باشد. من علاقه‌مندم اگر فرصتی پیش آمد حتما در رابطه "شنوایی‌سنجی" و مفاهیم "قرآن" تحقیقاتی را انجام دهم. در قرآن کریم آمده است که هنگامی‌که ما ذکر خداوند را می‌کنیم و آن‌را می‌شنویم، دل‌هایمان آرام می‌گیرد؛ یعنی شنیدن نام خداوند باعث آرامش دل‌های ما می‌شود. همان‌طور که پیامبر می‌گوید: "فرزندانتان را با نام نیک بخوانید تا رستگار شوند". خواندن نام نیک می‌بایست ارتباطی با شنوانی انسان داشته باشد. این نکته بیان‌گر این است که شنیدن نام خداوند مهربان مایه آرامش قلب‌ها و ذهن‌ها می‌شود و از نقطه‌نظر فیزیکی اگر با این پدیده برخورد علمی شود، می‌توان به نتایج جدید و جالبی دست یافت.»

 بررسی تاثیر نام‌خدا در انسان از طریق شنوایی‌سنجی
خواندن نام نیک می‌بایست ارتباطی با شنوانی انسان داشته باشد. این نکته بیان‌گر این است که شنیدن نام خدای مایه آرامش می‌شود و از نقطه‌نظر فیزیکی اگر با این پدیده برخورد علمی شود، می‌توان به نتایج جدید و جالبی دست یافت

«خلیل آریا» به حوزه تخصصی خود؛ یعنی «فیزیک» اشاره کرد و از دغدغه‌های خود در نسبت میان «فیزیک» و «قرآن» سخن گفت و این‌که مبحثی در فیزیک به نام «آنتروپی» وجود دارد که به «بی‌نظمی» تعبیر می‌شود. وی افزایش بی‌نظمی ذهنی را موجب پیری زودرس انسان خواند و صورت دیگر این مسئله را در جامعه و تاریخ همان تلاطم و انقلاب دانست و گفت: «ما این نکته را در احادیث و قرآن زیاد دیده و داریم که از انسان دعوت به آرامش می‌شود و آرامش گویای تعادل رفتاری و اخلاقی انسان است. این مسایل را می‌توان در حوزه میان رشته‌ای بین علوم مطالعه و پژوهش کرد.»

وی افزود: «هر مسئله‌ای که به این شکل بررسی شود، پرسشی جدید و تازه است؛ هرچند سخنان قرآن کریم فراتر از فیزیک است که بخواهیم با علوم روز آنها را صحه بگذاریم؛ بلکه ما می‌خواهیم از آن‌ها استفاده کنیم. نباید به آیات ایده‌ها را تحمیل کرد و یا نباید قرآن را با علم روز تأیید کرد؛ بلکه باید از آن استفاده و استخراج ایده کرد تا به پیشرفت فناوری دست یابیم.»

اخبار قرآنی( یک خبر فرهنگی)

نام اتحادیه‌ ناشران قرآنی به «تشکل» تغییر یافت

 نام اتحادیه‌ی ناشران قرآنی در سومین نشست سازمان دارالقرآن‌الکریم که عصر روز چهارشنبه 24 مرداد برگزار شد، پس از بررسی موضوع در هسته‌ مرکزی، به «تشکل» تغییر یافت.

در این نشست با حضور ده نفر از اعضای هسته‌ی مرکزی برگزار شد، آیین‌نامه‌ی مراحل ایجاد تشکل ناشران قرآنی کشور و نخستین مرحله‌ی اعلام فراخوان عمومی از ناشران قرآنی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در ابتدای این نشست «مرتضی آخوندی» سرپرست این جلسات و مدیر نشر دارالکتب‌الاسلامیه دلیل جایگزینی کلمه‌ی تشکل به جای اتحادیه را، نوع فعالیت فرهنگی این دسته از ناشران دانست و تأکید کرد: به دلیل فعالیت ناشران قرآنی و نبود تعریف اقتصادی برای این دسته از ناشران با موافقت اعضای اصلی، نام این انجمن از «اتحادیه» به «تشکل» تغییر می‌کند.

وی با بیان این‌که عملکرد اتحادیه‌ی ناشران قرآنی نباید موازی‌کاری با تعاونی ناشران باشد بیان کرد: اتحادیه‌ی ناشران باید با تعریفی مشخص شکل گیرد و به گونه‌ای عمل کند که در تداخل ‌کاری با تعاونی ناشران کشور نباشد.

سپس «سیدجعفر صادقی» رییس اداره‌ی ارتباطات امور استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم ایجاد تشکل ناشران قرآنی را تنها از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممکن دانست و بیان کرد: با توجه به این‌‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً اعلام کرده است که کتابفروشی‌ها و مراکز حوزه‌ی نشر، واحد فرهنگی محسوب می‌شود، ایجاد این تشکل تنها با نظارت این وزارتخانه امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان این‌که فعالیت ناشران قرآنی مغایرتی با عملکرد تعاونی ناشران ندارد تصریح کرد: فعالیت این مؤسسه بر طبق قوانین وزارت ارشاد و با موضوع مورد بررسی در اساسنامه‌ی آن، مستقل محسوب می‌شود و تشکیل آن با فعالیت تعاونی ناشران کشور در مغایرت نیست.

وی تشکیل اتحادیه را در سه مرحله ممکن دانست و ادامه داد: ‌تشکیل اتحادیه‌ی ناشران قرآنی باید در سه مرحله صورت گیرد. نخست هدایت اولیه است که سازمان دارالقرآن‌الکریم این کار را انجام و یک هسته‌ی موقت را تشکیل داده است.

صادقی افزود: مرحله‌ی دوم، دعوت از تعدادی از ناشران از طریق دعوتنامه‌ی کتبی یا درج در مطبوعات است و پس از این فراخوان عمومی، نخستین جلسه‌ی عمومی تشکیل می‌شود. پس از این جلسه، هسته‌ی موقت با اهداف و برنامه‌ها به ارکان قانونی اتحادیه منتقل خواهد شد.

 تشکل‌ناشران‌قرآنی‌با‌نظارت‌ارشاد‌ممکن‌است
با توجه به این‌‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً اعلام کرده است که کتابفروشی‌ها و حوزه‌ی نشر، واحد فرهنگی محسوب می‌شود، ایجاد این تشکل تنها با نظارت این وزارتخانه امکان‌پذیر خواهد بود

رییس اداره‌ی ارتباطات امور استان‌ها سازمان دارالقرآن‌الکریم با اشاره به سومین مرحله از تشکیل این اتحادیه گفت: نخستین اقدام در مرحله‌ی سوم،‌ انتخاب مجمع عمومی، مؤسسان منتخب و تنظیم اساسنامه‌ی اصلی است. پس از انتخاب ارکان اصلی این اتحادیه که هیئت‌مدیره و بازرسان هستند، انتخاباتی را برای تدوین اساسنامه و انتخاب مدیر عامل را بررسی خواهند کرد.

صادقی در پایان بیان کرد: در نخستین اساسنامه‌ی این تشکل مسائل اصلی مطرح شده است و موضوعاتی مانند این‌که این انجمن چه وظایف و اصولی خواهد داشت باید در مجمع عمومی با حضور ناشر قرآنی کشور بررسی شود.

در این نشست همچنین «آیین‌نامه‌ی ایجاد تشکل قرآنی کشور» ارائه شد که در بخشی از آن آمده است: «به منظور ایجاد وحدت و همگرایی در فعالیت‌ها و ایجاد نهادی قانونمند برای پیگیری و رفع مشکلات و موانع قانونی ناشران قرآنی کشور و همچنین در جهت ایجاد مسیر واحد برای تعاملات و همکاری‌ها با دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی مرتبط با چاپ و نشر کلام‌الله مجید و علوم و معارف قرآنی و نیز ارتقای جایگاه قانونی ناشران قرآنی، جمعی از ناشران قرآنی کشور با راهنمایی سازمان دارالقرآن‌الکریم به ایجاد زمینه‌ی تشکیل اتحادیه‌ی ناشران قرآنی می‌نماید.»

چهارمین جلسه برای ایجاد تشکل ناشران قرآنی کشور برای دعوت از ناشران قرآنی و بررسی موضوعات اصلی اساسنامه و اهداف این تشکل روز شنبه 3 شهریور ساعت 8 صبح در سازمان دارالقرآن‌الکریم واقع در میدان امام حسین (ع)، خیابان خواجه‌نصیر روبروی دانشگاه امیرکبیر برگزار می‌شود.

عذر خواهی

 

با سلام و احترام

حدود ۹ روز disconnect بودم

 

از این که در این مدت نتوانستم اخبار جدید قرآنی را به اطلاع شما برسانم پوزش می طلبم

اخبار قرآنی ( یک خبر هنری )

گزارشی از یک‌روز تمرین گروهی ارکستر سمفونیک تهران

لحظه‌شماری برای نواختن سمفونی «رسول عشق و امید» به افتخار رسول اعظم صلی الله علیه و آله

تمرین سمفونی «رسول عشق و امید» از دیروز 16 مردادماه همراه با گروه حرکت و از هفته گذشته همراه با گروه کر آغاز شده‌ و اعضای گروه همگی ساعات خود را به تمرین جدی می‌گذراند تا جمعه شب اولین اجرای خود را به افتخار پیامبر اسلام در تالار وحدت داشته باشند.


در دومین روز از تمرین گروهی ارکستر سمفونیک تهران برای سمفونی «رسول عشق و امید» که از 9 تا 13 در تالار وحدت در حال انجام است، «محمدحسین ایمانی خوشخو» معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «مهدی مسعودشاهی» مدیر بنیاد رودکی و «سیدمهدی شجاعی» سراینده اشعار این سمفونی در جایگاه تماشاگران از این تمرین دیدن کردند.

«نادر رجب‌پور» طراح حرکت این سمفونی نیز که در میان تماشاگران بود در پاسخ به خبرنگار ایکنا درباره استفاده از وجوه سمبلیک مراسم سینه‌زنی و عزاداری در ایام عاشورا که در قطعات مربوط به روایت زندگی امام حسین(ع) استفاده شده‌است، گفت: در صحنه قبل و بعد از واقعه عاشورا از مراسم عزاداری به طور نمادین در قالب سینه‌زنی، زنجیرزنی و عزاداری زنان استفاده شده‌است.

وی ادامه داد: گروه حرکت قبل از جنگ عاشورا در هنگام صبح با شال مشکی وارد می‌شوند که نشان دهنده خواسته مردم بر تمام نشدن شب و نرسیدن روز عاشورا است که در نهایت با وقوع عاشورا پارچه‌ها باز شده و تمام صحنه را می‌پوشاند. برای شام غریبان نیز با شمع‌های روشن در دست وارد سن می‌شوند که البته در این تمرین از آکساسوار واقعی استفاده نشد و بازیگران شمعی در دست ندارند.

«رجب‌پور» ادامه داد: بعد از این صحنه، قسمت «انتظار ظهور» و بعد صحنه نهایی است که هنوز این دو را با گروه کر و موسیقی تمرین نکردیم.

وی تأکیدکرد: ما برمبنای فضا و مفهوم موسیقی کار کردیم و موسیقی در این کار بسیار راهگشا و مبنای کار ما بود زیرا تم مذهبی در این اثر هم برای ساخت موسیقی و هم برای طراحی حرکت مؤثر بود.

«المیرا اشتری» خواننده «متزوسوپرانوی» گروه کر درباره تمرین سمفونی «رسول عشق و امید» گفت: کروه کر دفتر موسیقی و شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک ماه جداگانه به رهبری «رازمیک اوهانیان» تمرین کرد سپس با ارکستر وارد تمرین شدیم که امروز یک هفته از تمرین با ارکستر می‌گذرد.

وی درباره اشعاری که در این کنسرت اجرا خواهندکرد، توضیح داد: بیشتر اشعار از ترجمه قرآن و سوره مریم(س) و باقی اشعار از انجیل است که بخش‌های قرآنی اشعار نسبت به کنسرت اجراشده در جشنواره فجر سال گذشته بیشتر است. 5 قطعه از 12 قطعه این سمفونی با کلام و ترجمه قرآن است و باقی قطعه‌ها با آوا کار شده است.

«اشتری» ادامه داد: در قطعات مربوط به ائمه نیز فقط اسامی ایشان مانند حسین‌حسین یا علی‌علی به‌صورت «وکال» خوانده می‌شود یا جملاتی که در عزاداری‌های عاشورا خوانده می‌شود، مورد استفاده قرارگرفته‌است.

وی تصریح‌کرد: تابه حال چنین قطعه بزرگی درباره دین اسلام ساخته نشده‌است. برای قطعات مذهبی ‌از انجیل، تورات و سایر کتاب‌های مذهبی استفاده می‌شد اما برای اسلام نه. همه ادیان برای خود چنین موسیقی دارند اما برای اولین‌بار «لوریس چکناواریان» با کمک «رازمیک اوهانیان» قطعات موسیقی جهانی برای اسلام و قرآن ساخت.

«مهناز صاحب‌جم» از نوازندگان ویولن ارکستر سمفونیک تهران که در این اجرا نیز نوازندگی می‌کند، گفت: برای این کنسرت دو هفته هر روز از 9 صبح تا 1 بعدازظهر تمرین داریم و فرق عمده قطعات سمفونی که تا کنون با ارکستر سمفونیک نواخته‌ام با این کنسرت در این است که اکثر قطعاتی که درباره اسلام ساخته‌شده از فرهنگ موسیقی ایرانی دور بوده‌اند اما این قطعه با یک آمیختگی با موسیقی فولکلور ایرانی، پیوندی عمیق میان موسیقی کلاسیک و فرهنگ ایرانی و اسلامی ایجاد کرده‌است.

وی ادامه داد: تلفیق نمایش با این سمفونی نیز یکی از ویژگی‌های اجرا است که در ایران کمتر به این هماهنگی‌ها توجه می‌شود. مشابه دیگر این تلفیق در ده سال پیش برای هفته دفاع مقدس انجام‌شد که در طول مدت نوازندگی‌ام در ارکستر سمفونیک شاهد چنین کاری نبودم.

این نوازنده ادامه داد: فضایی که ما نوازندگان در کار مجری آن هستیم، فضایی روحانی است که در زمان خواندن ترجمه قرآن با موسیقی ایرانی بیشتر می‌شود اما هرچه از کتاب‌هاب آسمانی دیگر خوانده می‌شود، فضا به سمت موسیقی کلاسیک می‌رود. همچنینی تلفیق ریتم‌های مختلف که تکراری نیست و تنوع بسیاری دارد، بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: قطعه دوم از این قطعات نسبت به 11 قطعه دیگر به دلیل پیچیدگی ریتم مشکل‌تر بود.

«شبنم پرورش» نوازنده کلارینت ارکستر سمفونیک نیز گفت: ویژگی این سمفونی استفاده از ریتم‌های مذهبی ایرانی است که نشان‌ می‌دهد «چکناواریان» این آهنگساز مسیحی، چه مقدار تحقیقات گسترده‌ای در قرآن و زندگی ائمه کرده است. فضای کلاسیک این سمفونی با استفاده از ریتم‌های مذهبی و ایرانی فضایی روحانی است که حرکات موزون و اشعار آن را تشدید می‌کند.

تمرین ارکستر سمفونیک در حالی تمام شد که گویندگانی که اشعار را به صورت دکلمه بیان خواهندکرد، مشخص نیستند و برای تمرین بعدی دعوت می‌شوند.

«چکناواریان» تمرین فردا پنج‌شنبه را تعطیل و ساعت تمرین بعدی را برای جمعه ساعت 9 صبح مشخص کرد.

‌سمفونی «رسول عشق و امید» همزمان با مبعث پیامبر(ص) از 19 الی 23 مردادماه به مدت 5 شب در محل تالار وحدت اجرا و درصورت استقبال 5 شب دیگر تمدید خواهد شد.

همچنین گروه طرح و تولید حوزه اقیانوسیه شبکه جهانی صدای آشنا، برنامه ارکستر سمفونیک «رسول عشق و امید» را به صورت زنده 21 مرداد ماه ساعت 21 از این شبکه پخش می‌کند.