اخبار ( من، دالیا مجاهد؛ معلم قرآن اوباما )

 
من، دالیا مجاهد؛ معلم قرآن اوباما  
 
     
 
به گزارش سرویس بین الملل تابناک به نقل از «الشرق‌الاوسط»، خانم دالیا مجاهد، آمریکایی مصری تبار که سمت مشاور اوباما در امور مسلمانان را به عهده دارد، در مصاحبه با این روزنامه گفت که او تنظیم کننده بخش‌هایی از سخنان اوباما با استناد به قرآن کریم بوده است.  

"دالیا مجاهد"گفت: دو هفته پیش از سخنرانی در قاهره، رئیس‌جمهور از من خواست تا با استناد به آیات قرآن کریم، بخشی از سخنرانی او را تنظیم کنم.
مجاهد در این گفت‌وگو بیان داشته است: دو هفته پیش از سخنرانی در قاهره، رئیس‌جمهور از من خواست تا با استناد به آیات قرآن کریم بخشی از سخنرانی او را تنظیم کنم.
من با ترجمه آیه «من قتل نفس او فساد فی الارض فکانما قتل الناس جمیعا» و آیه «یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا»، نکته‌هایی را به او یادآوری کردم که اسلام بر مسأله خونریزی و فساد اخلاقی و اجتماعی بسیار حساس است و همه مردم را اعم از سیاه و سفید و صرف‌نظر از دین و مذهب و تنها بنا بر کرامت انسانی محترم شمرده و به او درباره بیان سخنانی که موجب تفرقه بین مسلمانان می‌شود، هشدار دادم.
دالیا که در میان کارمندان کاخ سفید به «خانم محجبه» مشهور است، افزود: اوباما جهان اسلام و ایالات متحده امریکا را از نظر علمی و مذهبی یکسان و این دو را قطب‌های جهان می‌داند.
وی در عین حال تصریح کرد: اوباما بر پایه تعالیم قرآن، تمایزی بین اروپا، امریکا و جهان اسلام قایل نیست.
گفتنی است که دالیا یکی از مدیران ارشد موسسه نظرسنجی گالوپ و مدیر بخش مسلمان این موسسه است و کتابی هم به عنوان " چه کسی به نمایندگی از جهان اسلام صحبت می کند " نوشته است . این کتابی است باراک اوباما نیز برای شناخت بهتر جهان اسلام آن را خوانده است

اخبار ( ۳۰۰ آیه مدیریتی در قرآن وجود دارد )

 

۳۰۰ آیه مدیریتی در قرآن وجود دارد   

 

       

 ۳۰۰ آیه مدیریت رد قرآن وجود دارد که می توان آنها را برای تبیین نگاه مدیریتی معجزه جاودان پیامبر فهم و توضیح داد.  

 حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه ۲۰ خردادماه در نشست«مبانی و روش شناسی تفسیر مدیریتی قرآن» در مدرسه عالی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب تصریح کرد: تفسیر مدیریتی قرآن نه تنها ممکن و جایز بلکه در این شرایط لازم و جای آن در میان تفاسیر خالی است.

وی افزود: تفسیر مدیریتی روشمند است و دارای روش های مختلفی است و باید قاوعد خاص آن را تدوین کرد.

رضایی اصفهانی عنوان کرد: سه مدل برای تفسیر مدیریتی می توان ارایه کرد؛ فهم و توضیح ایات مدیریتی که ۳۰۰ آیه در این زمینه وجود دارد، نگاه مدیریت به قرآن که شامل همه آیات می شود و نظام مدیریت از قرآن که بحثی استنباطی است که ممکن است در این مقوله از برخی از آیات استفاده نشود.

وی ادامه داد: مبانی تفسیر عام و خاص هستند، مبانی عام مانند تحریف ناپذیری قرآن و ممنوعیت تفسیر به رای در هر نوع تفسیری باید وجود داشته باشد اما مبانی خاص موضوعاتی مانند اینکه گزاره های مدیریتی قرآن معنادار است را شامل می شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه عنوان کرد: مطالب علم مدیریت می تواند قطعی و یا ظنی باشد ضمن اینکه این سخن که همه جزئیات مسایل مدیریت را می توان از قرآن استخراج کرد مخدوش است و اینکه بگوئیم همه جزئیات در ظواهر قرآن وجود دارد درست نیست البته ممکن است در بواطن باشد که ما نمی توانیم آن را به دست آوریم.

این استاد قرآنی حوزه تصریح کرد: برای استنباط دیدگاه های مدیریتی قرآن باید شیوه استخدام علوم در فهم آیات مدیریتی همچنین نظریه پردازی مدیریت بر اساس آیات را مبنا قرار دهیم و از تحمیل نظریات مدیریتی بر قرآن پرهیر کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال می توان از برنامه ریزی ۱۵ ساله حضرت یوسف(ع)(دو برنامه هفت ساله و یک ساله) به اعتقاد قرآن به برنامه ریزی طولانی مدت پی برد، یا می توان از قرآن استنباط کرد که افراد توانمند باید خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند یا اگر آیات قرآن را به ترتیب نزول کنار هم قرار دهیم می توانیم سیرمدیریتی پیامبر(ص) را از آن استخراج کنیم.

وی درباره شیوه های تفسیر موضوعی نیز افزود: سه شیوه سنتی(درون قرآنی)، تفسیر مدیریتی شهید صدر که معتقد است باید موضوع را از جتماع بگیریم و بر قرآن عرضه کنیم همچنین تفسیر موضوعی میان رشته ای بیان شده است که مدل سوم جدیدا باب شده و مباحث بسیار جذابی دارد و موضوعات را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد.

یادآوری می شود، این نشست، از سوی معاونت پژوهش و گروه علوم قرآن و حدیث مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با همکاری انجمن علمی دانش‌پژوهان علوم قرآن و مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) برگزار شد

اخبار قرآنی(کارگاه‌ آموزشی تدبر در قرآن)

مرداد ماه؛  

 

پایان کارگاه‌ آموزشی  

 

«تدبر در قرآن» دانشگاه تهران   

 

    

 دوازدهمین دوره کارگاه‌های آموزشی «تدبر در قرآن» دانشگاه تهران که از نیمه اسفند سال گذشته آغاز شده بود، نیمه دوم مردادماه سال جاری به پایان خواهد رسید.

 کارگاه‌های «تدبر در قرآن» با هدف انس دانشجویان با مفاهیم نورانی قرآن و تفسیر موضوعی آیات و بر اساس طرح «الهی‌زاده» از شاگردان آیت‌الله جوادی‌آملی و استاد برجسته قرآن برگزار می‌شود.

تبیین و بررسی این مطلب که همه آیات قرآن حول یک محور واحد است و ایجاد توانایی در دانشجویان برای برقراری با آیات مختلف از جمله موضوعات کارگاه‌های «تدبر در قرآن» است که در قالب چهار سطح به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

این کارگاه‌ها از 15 اسفند سال 87 به‌همت کانون قرآن نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه تهران و با کارشناسی دانشجویان علوم قرآنی و فارغ‌التحصیلان آشنا به شیوه آموزشی تدبر در قرآن در مسجد دانشگاه تهران آغاز شده است و شنبه 20 مردادماه سال جاری به پایان می‌رسد.

لازم به یادآوری است، ثبت‌نام سیزدهمین دوره کارگاه‌های آموزشی «تدبر در قرآن» از ابتدای تیرماه جاری در این دانشگاه آغاز می‌شود.

اخبار قرآنی(همایش تفسیر قرآن و نهج البلاغه )

 

همایش سراسری  

" تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه" 

 

         

 


همایش سراسری" تفسیر قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه" به همت دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، اردیبهشت ۸۹ و با حضور اندیشمندان برگزار می شود.  

 


به گزارش حیات ، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری رییس دانشگاه معارف اسلامی گفت: هدف از برگزاری این همایش، بهینه سازی شیوه های آموزش تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه، تعمیق آموزه‌ها و معارف قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه،آسیب شناسی متون درسی و کمک درسی، شناسایی راهکارهای تخصصی کردن متون درسی متناسب با رشته‌های دانشگاهی، فعال سازی نخبگان علمی و اساتید دروس تفسیر موضوعی قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه در عرصه پژوهش  است.
وی اضافه کرد: شناسایی محققان، معرفی حوزه‌های جدید تحقیقی و علمی در عرصة پژوهش‌های تفسیری قرآن و نهج البلاغه، آشنایی با سبک‌های مختلف تدوین و تدریس تفسیر در دانشگاه، تقویت بنیه‌های علمی استادان تفسیر، شناسایی کاستی‌ها و نقاط ضعف متون درسی را می‌توان  برای نتایج مورد انتظار از برگزاری همایش بیان کرد.
رییس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به محورهای همایش گفت: این همایش در دو محور عمومی و روش‌شناختی و محور آموزه‌ها و معارف قرآن و نهج البلاغه برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در محور عمومی و روش‌شناختی،  قرآن و نهج البلاغه در دانشگاه (ضرورت‌ها و چالش‌ها)، بازکاوی انتظارات دانشجویان از درس تفسیر قرآن یا نهج البلاغه، بایسته‌های تدریس و شاخصه‌های استاد موفق، روش‌ها و سبک‌‌های تدریس، رابطه قرآن یا نهج البلاغه با سایر دروس معارف اسلامی، بایسته‌های متون درسی و کمک درسی، نقد و بررسی کتاب‌های درسی موجود   مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در محور آموزه‌ها و معارف قرآن و نهج البلاغه، رابطه قرآن یا نهج البلاغه با سایر علوم، روش‌شناسی فهم و تفسیر قرآن یا نهج البلاغه،  نقد و بررسی شبهات نوپدید در عرصه قرآن یا نهج البلاغه، بینش و اندیشه، خداشناسی، حیات پس از مرگ، اخلاق بندگی، نبوت، امامت، سیاست و حکومت، رابطه انسان با خدا، روابط اجتماعی و نظام خانواده از منظر قرآن یا نهج البلاغه از سوی محققان به کنکاش گذاشته خواهد شد.
 

به نقل از خبرگزاری :حیات

اخبار قرآنی(موسویان قرآن کریم را توسط خودکار کتابت کرد)

 

موسویان قرآن کریم را  

 

توسط خودکار کتابت کرد  

 

 

           

 موسویان در توضیحی درباره‌ی کتابت قرآن گفت: این برای هشتمین‌بار است که کل قرآن کریم را کتابت کرده‌ام. در کتابت قبلی قرآن با دو خط ترکیبی از ثلث و نسخ و نیز خط نستعلیق نوشته شده بود.   

در این کتابت کل قرآن با خودکار آبی و خط شکسته‌ی نستعلیق نوشته و تمام اعراب‌گذاری‌ها انجام شده است. همچنین از 4 رنگ سبز، قرمز، آبی و مشکی استفاده شده است. این قرآن را خدمت مراجع و علما هم تقدیم کردم و هرکدام خطی بر آن نوشتند از جمله آیت‌الله مکارم شیرازی.

موسویان که کار کتابت قرآن را از زمان دانشجویی و سال 72 آغاز کرده است، تا به امروز 8 نوبت قرآن را نوشته‌ است و 5 نسخه‌ از کتابت‌های قبلی را به مقام معظم رهبری اهدا کرده و ایشان نیز آن‌ها را به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند.

او قرار است نسخه‌ای از کتابت تازه‌اش را به آستان مبارک حضرت علی (ع) در نجف اشرف و نسخه‌ی دیگری را هم به کربلای معلی هدیه کند.

به گفته‌ی موسویان در نسخه‌ی قبلی؛ قرآن در 600 صفحه‌ی بزرگ‌تر از کاغذ A3 تقریبا نیمه گلاسه کتابت شد و در کتابت جدید قرآن در 540 صفحه‌ی A4 تمام‌گلاسه‌ی روشن کتابت شده و سعی بر این بوده قالب خط تحریری برروی اسلوب و قواعد خاص خود نوشته شود.

کتابت این قرآن روزی 5 ساعت در طول 9 ماه انجام شده است.

او همچنین گفت تا به امروز تنها طاهر خوشنویس بوده است که توانسته قرآن را 14 نوبت کتابت کند.

وی که با نگارش این قرآن کتابت هشتمین قرآن خود را به پایان رسانده است، افزود: کتابت قرآن را به نیت چهارده معصوم(ع) آغاز کرده‌ام و در نظر دارم چهارده قرآن کتابت کنم.

پیش از این نیز آثار این هنرمند جوان به آستان مقدس قدس رضوی اهدا شده بود.

او سال گذشته نیز کتابت قرآنی دو خط با استفاده از ترکیب خطوط ثلث و نسخ و همچنین خط نستعلیق را به پایان رسانده بود که این قرآن به تایید مراجع عظام تقلید از جمله حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، علوی بروجردی و آیت الله کازرونی رسیده بود.

انتهای پیام

اخبار قرآنی(کارگاه تدریس علوم قرآن کریم برگزار می‌شود)

 برگزار می‌شود:

 

کارگاه تدریس علوم قرآن کریم  

 

     

سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) کارگاه "تدریس علوم قرآن کریم" را از 25 تا 29 می ( 4 تا 8 خرداد) در کوزوو برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آیسیسکو، محورهای اصلی این کارگاه شیوه آموزشی قرآن کریم، کتاب درسی در زمینه قرآن کریم، دروس و مقدمات آن، راههای تدریس، وسایل علمی هستند. 

راههای استفاده از تکنولوژی معاصر در ایجاد شیوه آموزش اسلامی و اجرای آن، اخبار کشورهای شرکت کننده در زمینه تدریس علوم قرآن کریم از دیگر محورهای این کارگاه هستند.

هدف از برگزاری این کارگاه ایجاد شیوه آموزشی در درس قرآن کریم و علوم قرآنی، اطلاع از راههای جدید در آماده سازی دروس قرآن کریم و علوم آن، نوآوری راههای تدریس آموزش اسلامی، ارائه راههایی برای فعال سازی تربیت اسلامی در شیوه آموزشی، تقریب میان شیوه ها و راههای عمده در تدریس علوم قرآن کریم اعلام شده است.

سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) با همکاری  شورای بین المللی خیریه اسلامی در کویت کارگاه منطقه‌ای "تدریس علوم قرآن کریم" را در شهر پریشتینا در کوزوو از 25 تا 29 می (4 تا 8 خرداد) برگزار می‌کند که مقدونیه و آلبانی از شرکت‌کنندگان این کارگاه هستند.


اخبار قرآنی(ترجمه روان قرآن منتشر شد)

 

ترجمه روان قرآن منتشر شد  

 

   

کتاب ترجمه روان از قرآن کریم برگرفته از ترجمه الهی قمشه‌ای، به قلم دکتر عبدالرحمان عقیقی بخشایشی از سوی انتشارات بخشایش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اصل و ریشه این ترجمه قرآن از مهدی الهی‌قمشه‌ای است، این اثر بر اساس تفسیر شریف صافی بار دیگر بازنگری و ترجمه‌هایی از آیاتی که دارای پیچیدگی‌ است، با عبارات ساد‌ه‌ برای مخاطبان قابل فهم شد.

فهرست این کتاب محتوایی است، بسیاری از مباحث مختلفی که درباره زنان یا خانواده در قرآن مطرح است و کسی اطلاعی از آن ندارد، در هر سوره‌ای که وجود داشته باشد یافت می‌شود.

همچنین اگر در سوره‌ای‌ موضوع جدیدی مطرح شده باشد، در یک پاراگراف جدید توضیح داده است.

 

اخبار قرآنی(قرآن‌های دیجیتال بدون مجوز روانه بازار می‌شوند)

 
قرآن‌های دیجیتال  
 
بدون مجوز روانه بازار می‌شوند  
 

 مدیر کل نظارت بر چاپ ونشر قرآن کریم کشور گفت: سازمان دارالقرآن کریم کشور تنها به قرآن‌های مکتوب مجوز نشر می‌دهد و قرآن‌های دیجیتال با اشکال فراوان و بدون مجوز روانه بازار می‌شود.


حسن تفکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آیین و اندیشه فارس افزود: سازمان دارالقرآن کریم کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تمام قرآن‌های قابل چاپ با بررسی‌های لازم و غلط گیری مجوز چاپ و نشر می‌دهد، اما در میان قرآن‌هایی که در بازار موجود است، تخلفاتی دیده می‌شود و با اشکال و غلط فراوان و همچنین بدون مجوز به دست مردم می‌رسد.
این مسئول در مورد تخلفات چاپ و نشر کتب قرآنی اظهار داشت: قرآن‌هایی که به عنوان تبرک از دستفروش‌ها خریداری می‌شود بدون مجوز هستند و دیده شده که چند صفحه آن غلط املایی دارد و یا تعداد صفحات آن کمتر از قرآن‌های معمولی است.
وی افزود: سازمان دارالقرآن در موردقرآن‌هایی که استخاره دارند به مراجع عظام رجوع کرده و پی به اشکال این نوع قرآن‌ها برده و از چاپ و نشر قرآن‌های استخاره‌دار جلوگیری می‌کند.
تفکری ادامه داد: برای تشخیص قرآن‌های بامجوز و بدون اشکال از قرآن‌های دیگر باید به مجوز چاپ و نشر از سوی سازمان دارالقرآن کریم در قرآن‌ها رجوع کرد.

اخبار قرآنی ( نشستهای قرآن و زندگی برگزار می‌شوند)

 

نشستهای قرآن و زندگی برگزار می‌شوند 

 

 

       

دوره دوم مجموعه نشستهای کانون هم اندیشی جوانان فرهنگسرای دانشجو با عنوان "قرآن و زندگی" از این هفته آغاز می‌شود.

 این نشستها با بحث پیرامون آیات قرآن و نتیجه گیری در مورد نکات مورد نظر برگزار خواهند شد .

مباحث طرح شده در این جلسات در پایگاه اینترنتی www.andishehh.ir قرار می گیرند .

علاقمندان جهت شرکت در نشستهای این کانون می توانند روزهای شنبه هر هفته از ساعت 17 تا 19 به فرهنگسرای دانشجو مراجعه کنند .

این فرهنگسرا در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی، خیابان 21، بوستان شفق واقع است .