اخبار قرآنی ( قدیمی‌ترین قرآن چین به نمایش درمی‌آید)

 

قدیمی‌ترین قرآن چین  

 

به نمایش درمی‌آید 

 

 

     

قدیمی‌ترین قرآن چین که قدمت آن به قرن ۱۳ میلادی بازمی‌گردد ترمیم شده و به‌زودی به نمایش درمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نسیج، مسجد "جیه تسی" در استان شیون هوا در چین قدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن کریم این کشور را به‌زودی در معرض نمایش می‌گذارد. این نسخه خطی قرآن اینک در صندوقی آهنی نگهداری می‌شود.

این نسخه قدیمی قرآن بیش از 700 سال پیش از آسیای مرکزی به چین آورده شد و شامل سی جزء قرآن است که 681 صفحه دارد و قدیمی‌ترین قرآن خطی این کشور به شمار می‌رود و هر جزء آن با حریر آبی جدا می‌شود.

سالنی که این قرآن را نگهداری می‌شود، به‌زودی برای بازدیدکنندگان باز شده و نسخه‌های دیگر قدیمی و نفیس نیز در کنار این نسخه خطی قدیمی نمایش در می‌آید. 

این قرآن قدیمی‌ترین قرآن چین است که مراحل ترمیم را طی کرده است.

اسلام پس از دین بودایی دومین دین چین است . بر اساس سرشماریهای رسمی تعداد مسلمانان به 25 میلیون نفر می‌رسد که انها از قومیتهای سالار، قرقیز، تاتار، ازبک و تاجیک هستند

اخبار قرآنی ( مسابقات سراسری قرآن در هند برگزار شد )

 

مسابقات سراسری قرآن  

 

در هند برگزار شد   

 

   

دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم هند همزمان با میلاد فرخنده پیامبر اکرم(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) به همت خانه فرهنگ ایران در دهلی در شهر«دیوبند» برگزار شد.  

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، این مسابقات با همکاری دارالعلوم شهر «دیوبند» در دو رشته حفظ و قرائت قرآن کریم با حضور 150 قاری و حافظ از سراسر هند برگزار شد.

«محمد کاظم نداف» و «محمدرضا حق شناس» قاریان ایرانی و تعدادی از قاریان هندی قضاوت این دوره از مسابقات را بر عهده داشتند.

«کریم نجفی» رایزن فرهنگی ایران در هند طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این مسابقات ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) اظهار امیدواری کرد که به برکت قرآن اتحاد و انسجام میان مسلمانان افزایش یابد.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در طول سی سال انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: امروزه به برکت نظام اسلامی قاریان و حافظان زیادی تربیت شده‌اند که هرکدام باعث افتخار جهان اسلام هستند.

همچنین طی مراسمی نفرات اول هر رشته برای شرکت در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران معرفی شدند و جوایزی نقدی به همراه لوح تقدیر دریافت کردند.

دهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم هند روزهای 23 و 24 اسفند‌ماه در شهر «دیوبند» برگزار شد.

اخبار قرآنی ( پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم راه‌اندازی می‌شود)

 
راه‌اندازی می‌شود : 
 
پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم  
 
      

پایگاه تخصصی ترجمه قرآن کریم به‌زودی توسط مدیریت پژوهش‌های رسانه‌ای مرکز فرهنگ و معارف قرآن راه‌اندازی می‌شود. ...


به گزارش ایکنا ، حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدصادق یوسفی‌مقدم» مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن با اعلام این مطلب گفت: در این پایگاه ضمن ارائه دو ترجمه اختصاصی؛ ترجمه قرآن مرکز فرهنگ و معارف و ترجمه بر مبنای تفسیر المیزان و تفسیر راهنما، کاربران می‌توانند از اخبار ترجمه، کتب و مقالات تخصصی ترجمه نیز استفاده کنند.وی افزود: امکان ترجمه آیه به آیه، جستجو در متن قرآن و ترجمه‌ها، معرفی ترجمه‌پژوهان کشور از دیگر امکانات این پایگاه است و کاربر با انتخاب سوره و آیه مورد نظر امکان دسترسی به متن قرآن و ترجمه را دارد.

یوسفی‌مقدم اظهار کرد: صفحه‌بندی این پایگاه بر اساس عثمان‌طه تنظیم شده است و با وارد کردن شماره، صفحه مورد نظر نمایش داده می‌شود.

مسئول مرکز فرهنگ و معارف قرآن در با بیان این مطلب که این پایگاه می‌تواند مرجعی برای محققان و پژوهشگران عرصه ترجمه قرآنی باشد، گفت: معرفی بیش از صد ترجمه قرآن کریم به همراه مقالات نقد و بررسی، معرفی ترجمه‌های قرآن به زبان‌های انگلیسی، روسی، آلمانی، فرانسوی، اردو، مالایی، ایتالیایی، اسپانیا و ... از امکانات منحصر به فرد این پایگاه است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش همکاران فنی و علمی هر چه زودتر شاهد راه‌اندازی این پایگاه علمی و پژوهشی باشیم.



اخبار قرآنی (اختلاف لسان التنزیل با رسم‌الخط قرآن کریم)

 

یک پژوهشگر علوم اسلامی:  

 

« لسان التنزیل »  

 

با رسم‌الخط و قرائت متداول قرآن کریم اختلاف دارد.    

 

       

یک پژوهشگر علوم اسلامی در گفتگو با خبرنگار افتخاری ایکنا اظهار داشت: شیوه استثنایی لسان التنزیل، در اختلاف آن با نحوه کتابت و قرائت متداول قرآن کریم است که در تالیفات قرآنی بایستی لحاظ شود.  

« لسان التنزیل » فرهنگ دو زبانه قرآنی است که حدود قرن چهارم یا پنجم هجری نگاشته شده و از ذخایر ادب فارسی قدیم به‌شمار‌می‌رود.

مولف ناشناس کتاب، لغات قرآن را به فارسی روان ترجمه کرده و گاه وجوه ادبی و دستوری را نیز بیان کرده‌است.

در سال 1344 شمسی استاد فرزانه « جناب آقای دکتر مهدی محقق » ضمن تصحیح کتاب و اعراب‌گذاری، فهرست الفبایی و فهرست لغات کهن فارسی و توضیحات مفید دیگری بر آن افزوده و آماده چاپ کرده‌اند که تا کنون چندین بار منتشر شده‌است.

یک پژوهشگر علوم اسلامی در بازشناسی این کتاب می‌گوید: این کتاب یک فرهنگ لغات قرآن به زبان فارسی و از گنجینه‌های ادبی محسوب می‌شود که برای آشنایی با تطورات زبان و رسم‌الخط و اصطلاحات پارسی قدیم قابل استفاده است.

وی لسان التنزیل را کتابی استثنایی دانسته و اظهارداشت: ویژگی استثنایی لسان التنزیل در اختلاف آن با نحوه کتابت و قرائت متداول قرآن کریم است که به‌طور معمول بایستی در تالیفات قرآنی لحاظ شود.

وی در توضیح این ویژگی افزود: ‌معمولا تمامی کتبی که حول محور قرآن کریم نگاشته شده‌اند، بر مبنای قرائت حفص از عاصم و رسم‌الخط مصحف عثمانی است تا جائیکه اغلب عدول از این رسم‌الخط را جایز نمی‌دانند و چنانچه بخواهند اختلاف قرائات را متذکر شوند، اختلاف با قرائت حفص را بیان می‌کنند، همانگونه که در لسان التنزیل هم ذیل کلمه لاتـضـار ( 233 / البقره ) آمده است.

این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: اما لسان التنزیل در موارد متعددی بدون هیچگونه اشاره‌ای به قرائت حفص، عبارت مصحف را مطابق قرائت دیگری نوشته و ترجمه کرده‌است مانند آتوه ( 87 / النمل ) نشرا ( 57 / الاعراف )

همچنین در برخی موارد دو قرائت را نقل کرده است مانند فتبینوا ( 94 / النساء ) هیـت لک ( 23 / یوسف ) دکاء ( 96 / الکهف )

وی در ادامه با بیان اینکه البته مواردی هم از اختلاف قرائت نبوده و گاه اغلاط فاحشی محسوب می‌شود، افزود: اگر اشتباهات چاپی مانند اورثتموها ( 43 / الاعراف ) للکذب ( 41 / المائده ) را درنظر نگیریم، اشکالات موجود در اصل نسخه خطی را باید مورد توجه قرار داد مانند تلکموا الجنه (43 / الاعراف ) کذب ( 18 / یوسف ) اساسا ( 74 / مریم )

وی در پایان اظهار امیدواری‌کرد: این کتاب با حروفچینی چشم‌نواز جدید و بازنگری مطلوب چاپ و در اختیار عموم علاقمندان قرارگیرد تا موجب افاده اتم گردد.

اخبار قرآنی ( شخصیت حضرت محمد(ص) از دیدگاه قرآن )

 

شخصیت حضرت محمد(ص) از دیدگاه قرآن  

 

در وبلاگ « پیامبر اکرم(ص) »   

 

     

 شخصیت حضرت محمد(ص) از دیدگاه قرآن کریم عنوان مطلبی است که وبلاگ « پیامبر اکرم(ص)» به آن پرداخته است.   

 نویسنده در این مورد می نویسد: در بررسی آیات قرآنی که درباره پیامبر(ص) آمده است اولین موضوعی که جلب توجه می کند محبوبیت و جایگاه خاص رسول الله در پیشگاه حق و نگاه مخصوص خداوند به ایشان است این احترام در آیات متعددی قابل استنباط است مثلا" در آیه 72 سوره مبارکه فجر خداوند به جان مبارک پیامبر قسم یاد می کند که (ای پیامبر به جان تو قسم که این مردم همیشه مست گناه و حیرت و گمراهی خواهد بود.)  

بلاگر در ادامه تصریح می کند: اساسآ با اینکه خداوند پیامبران خود را با اسم مورد خطاب قرار داده است، ولی رسول خدا از این قاعده مستثنی است و در چندین جایی قرآن ایشان را با واژه یا ایها النبی مخاطب قرار می دهد و این نشان از احترام ویژه خداوند به پیامبر(ص) است و علاوه بر این مردم را نیز توصیه می کند که رعایت احترام پیامبر را بکنند و حتی قبول اعمال آنان را در گرو تکریم پیامبر (ص)قرار داده است.

برکات و تأثیر برای امت در آیات قرآن کریم  

ویژگی های پیامبر براساس آیات قرآن کریم

امی بودن پیامبر(ص)

مستجاب الدعوه بودن پیامبر(ص)  

 برای مشاهده متن کامل اینجا را  کلیلک کنید!

اخبار قرآنی(افتتاح کرسی قرائت قرآن در سنندج)

 

 

افتتاح کرسی قرائت قرآن در سنندج 

 

  

       


نخستین کرسی دائمی قرائت قرآن کریم در سنندج دایر شد.  

در مراسم افتتاح نخستین کرسی دائمی قرائت قرآن کریم کشور رئیس مرکز توسعه ، ترویج و هماهنگی فعالیتهای قرآنی کشور گفت : در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج قرآن و آموزه های قرآنی دربین گروههای مختلف مردم و انس هرچه بیشتر با آموزه های انسان ساز قرآن کریم کرسی های دائمی قرآن کریم در کشور را ه اندازی می شود و مردم متدین و قرآن دوست کردستان افتخار این را دارند که شاهد افتتاح نخستین کرسی دائمی قرائت قرآن کشور در این استان باشند.
خواجه پیری افزود:کرسی های قرائت قرآن کریم به صورت هفتگی و در محوری ترین مساجد شهر با حضور یک قاری بین المللی و قاریان برجسته استانی برگزار و در آن سعی می شود معانی و مفاهیم قرآنی به صورت جذاب بیان شود.
وی افزود : در هر هفته 30 قاری بین المللی به 30 استان کشوربرای حضور در این محفل نورانی رهسپار می شوند .
در این مراسم گروه های مولودی خوانی برنامه اجراء کردند و قاریان برجسته کشوری آیاتی از کلام نور را تلاوت کردند.

اخبار قرآنی ( شبکه قرآن و برنامه های نوروز 88 )

 

 ویژه برنامه های نوروز 88  

 

شبکه قرآن و معارف سیما   

 

         

 

 شبکه قرآن و معارف سیما همزمان با آغاز سال نو، ویژه برنامه هایی را برای پخش در این روزها تدارک دیده است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران به گزارش واحد اطلاع رسانی سایت اینترنتی شبکه قرآن و معارف سیما،   در میان ابرها عنوان برنامه ای است که با همکاری گروه تلاوت و نغمات دینی در 36 قسمت 10 دقیقه ای در پاییز و زمستان 1387 در قالب ترکیبی ساخته و تولید شده و در ایام نوروز پخش می شود.

این گزارش حاکی است، این برنامه به موضوع طبیعت در آیات و سوره های قرآنی به عنوان نشانه های الهی می پردازد.

همچنین نوع آوری این برنامه تلاوت قرآن در فضای باز طبیعت است که محل ضبط این برنامه در فضای باز است.

بنابراین گزارش، تلاوت قرآن کریم توسط قاریان خاکی، تهرانی، گرجی، سبزعلی، پورزرگری، پویا و جعفرزاده از مهمترین بخش های مختلف این برنامه است.

عوامل تولید این برنامه عبارتند از: احسان فولادی فر: تهیه کننده، حامد رجبی: کارگردان، مدیرتولید: عادله چراغی، مهدی عباسی: کارشناس، مسلم تهرانی: تصویربردار، صدرالدین رامتین: صدابردار و مهدی شریف شمس آهویی تدوینگر هستند.

همچنین برنامه خادمان وحی، کاری از گروه محافل و مناسبت های شبکه قران و معارف سیما است که در 40 قسمت 35 دقیقهای تهیه و تولید شده که در نوروزاز این شبکه پخش می شود.

در ادامه این گزارش آمده است، این برنامه در قالب مستند گزارش به معرفی دارالقرآن های کشوری پرداخته که موضوع آن فعالیت های قرآنی و پژوهش دارالقرآن های سراسر کشور و معرفی فعالیت های آموزشی، تبلیغی و پژوهشی آنها است و از بخش های مختلف این برنامه مصاحبه با مسئولان دارالقران ها و پژوهشگران این مراکز دینی است.

عوامل تولید این برنامه عبارتند از: علی شاهسون: تهیه کننده، سیدقاسم صفاری: مدیر تولید، زهره امرازاده، محمد طاهری: گوینده، علی مرادی: تصویربردار، صدابردار و سارا شاهسون: نویسنده هستند.

برنامه صادقانه نیز مجموعه برنامه ای است که از گروه محافل و مناسبت ها که در 26 قسمت 60 دقیقه ای که در قالبی ترکیبی با مضوع گفتگوی صمیمی  با خادمان قرآن و شخصیت های قرآنی  است و گزارش، پلاتوی مجری، وله های انیمیشن، تواشیح وله های دهه فجر و تیتراژ  شروع و پایان از مهمترین بخش های این برنامه است.

عوامل تولید این برنامه عبارتند از: رضا صبور: تهیه کننده، محمدعلی رهبر: کارگردان، آبتین نیک منشی: مدیر تولید، سیدامیرحسین میربابایی: تدوینگر، حمیدرضا دشتی: گوینده و اجرا، محسن عزیزکندی، سهیل محسنی: تصویربرداران و شعبان نصیری: صدابردار هستند.

گفتنی است، 11 قسمت از مجموعه صادقانه در دهه فجر امسال از شبکه قران و معارف سیما پخش شد

اخبار قرآنی (پایان جشنواره تذهیب های قرآن)

 

پایان نخستین  جشنواره سراسری 

   

 تذهیب های قرآن  

 

   

      

نخستین جشنواره سراسری تذهیب های قرآن،با معرفی آثار و نفرات برتر در مشهد پایان یافت.   
 دبیر اجرایی این جشنواره گفت: از 354 اثر ارسالی شده به دبیرخانه این جشنواره 193 اثر به مرحله مسابقه و داوری راه یافتند که در پایان هشت اثر به عنوان آثار برگزیده این جشنواره معرفی شد. 

عابدی افزود: شمسه عنوان، دعای قبل و بعد از تلاوت قرآن کریم، صفحات ترحیم، تذهیب حاشیه صفحات و نشان ها و گل و بوته روی جلد و طراحی داخل جلد از مهم ترین موضوعات این جشنواره بود. 

وی گفت: برگزاری پنج نمایشگاه ویژه تذهیب های قرآنی و تشکیل کارگاه های نگارگری از دیگر برنامه های اجرایی در حاشیه برپایی نخستین جشنواره تذهیب های قرآنی بود. 

نخستین جشنواره تذهیب های قرآنی با حضور 200 نفر از هنرمندان تذهیب کار سراسر کشور در تالار نور اداره اوقاف و امورخیریه مشهد برگزار شد.

اخبار قرآنی(همایش «اعجاز علمی قرآن)

  

 برگزار می‌شود : 

همایش «اعجاز علمی قرآن» در مشهد  

 

      

 اولین همایش علمی اعجاز علمی قرآن ویژه دانش‌آموزان و دبیران گروه‌های آموزشی مشهد برگزار می‌شود.  

 هیئت محبان اهل‌بیت(ع) واحد یک دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) در مشهد در نظر دارد به منظور ترغیب بیشتر دانش‌آموزان با قرآن همایش «اعجاز علمی قرآن» را برگزار کند.

این همایش در موضوعات قرآن و ریاضیات، قرآن و تاریخ، قرآن و کیهان‌شناسی و عجایب کوها و رود‌ها برگزار می‌شود.

در این همایش از صاحبان مقالات برتر و آثار برگزیده تجلیل می‌شود.

یادآور می‌شود همایش «اعجاز علمی قرآن» 17 اردیبهشت‌ماه سال 88 برگزار خواهد شد.

اخبار قرآنی(مسابقه سیره رسول اکرم (ص) در قرآن)

 

 برگزاری مسابقه سیره رسول اکرم (ص)  

 

در قرآن  

 

     

 

 اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در آستانه میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) و به منظور آشنا کردن فرهنگیان با سیره نبوی، مسابقه سیره رسول اکرم (ص) در قرآن را برگزار می‌کند.

 

به گزارش آینده روشن، شرکت‌کنندگان در این مسابقه می‌توانند سوالات خود را تا 22 فروردین سال آینده به واحد روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ارسال کنند. 

گفتنی است اسامی برندگان این مسابقه پنجم اردیبهشت سال آینده در سایت www.esfahan-tebyan.ir اعلام خواهد شد.