اخبار قرآنی ( رونمایی از ۲۰ قرآن نفیس خطی )

 

فردا برگزار می‌شود 

 

  

  رونمایی از ۲۰ قرآن نفیس خطی  

 

در کتابخانه ملی 

  

 

    

مراسم رونمایی از بیست قرآن نفیس خطی صبح شنبه(۳۱ مرداد ماه) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.  
 این قرآن‌ها منتخبی از ۲۱۰ قرآن خطی و نفیسی است که در دو سال گذشته توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گردآوری شده‌اند.

در کنار این مراسم، نمایشگاهی از ۱۸ قرآن منتخب از مجموعه‌ قرآن‌های سه سال اخیر، گردآوری شده توسط کتابخانه ملی ایران، تشکیل می‌شود. 13 تابلوی نفیس به خط قرآنی دوران بایسنقر میرزا از جمله آثار این نمایشگاه خواهند بود.

مراسم رونمایی از قرآن‌های خطی هر سال در اولین روز از ماه مبارک رمضان در کتابخانه ملی با حضور مشاور فرهنگی رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برپا می‌شود.

این برنامه ساعت ۱۰ صبح شنبه(۳۱ مرداد ماه) در کتابخانه ملی ایران واقع در اتوبان شهید حقانی برگزار می‌شود.

اخبار قرآنی (برگزاری کنفرانس قرآن و جهان معاصر در آکسفورد )

 
 
برگزاری کنفرانس دو روزه 
 
 "قرآن کریم و جهان معاصر
 
 در آکسفورد  
 
 
        
 
کنفرانس دو روزه "قرآن کریم و جهان معاصر" از امروز در دانشگاه آکسفورد انگلیس برگزار می شود.

به گزارش سرویس بین الملل برنا، به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلیس و موسسه قرآنی آکسفورد کنفرانس "قرآن کریم و جهان معاصر"از امروز در دانشگاه آکسفورد برگزار می شود.
صاحبنظرانی از کشورهای ایران،انگلیس ،آمریکا ، کانادا وپاکستان در دراین کنفرانس حضور دارند و به بحث و تبادل نظر در خصوص معارف قرآنی می پردازند.
چگونگی ارتباط موثر قرآن با مخاطبان در قرن 21، قرآن و چالش های عصر حاضر، چگونگی فهم قرآن در جوامع غربی ، موقعیت اقلیت مسلمان در وفاداری به احکام قرآن ویا قوانین غربی ، جایگاه قرآن در فقه وقانونگذاری معاصر، ترجمه های جدید قرآن به زبان انگلیسی، قرآن و منابع آموزشی غرب، قرآن و رسانه های جهان از جمله مهمترین موضوعات این کنفرانس دو روزه هستند.

اخبار قرآنی (افتتاح هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم )

افتتاح هفدهمین 

 

 نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

 

  

        

 

هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار "خدمت رسانی به علاقمندان حوزه قرآنی" در مصلای امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.  

 


به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، در نمایشگاه امسال 216 ناشر داخلی و ناشرانی از بیست کشور جهان حضور دارند.
از بخش های نمایشگاه امسال می توان به بخش نشر مکتوب، نشر الکترونیک و رسانه های دیجیتال، پژوهش، بین الملل، خادمان قرآن کریم، ترجمه، خانواده، کودک و هنر، محصولات فرهنگی، آموزش، حوزه های علمیه، دانشگاه ، نهادها و موسسات اشاره کرد.
هم چنین هم زمان با برگزاری نمایشگاه قرآن، ویژه برنامه هایی نیز برگزار می شود که محفل انس با قرآن، شب های نورانی، غرفه مهدویت، غرفه اصلاح ا لگوی مصرف و همچنین برگزاری مراسم دفاع از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه قرآن از آن جمله هستند.
در نمایشگاه امسال 21 خادم برتر قرآن کریم نیز معرفی می شوند و همچنین از ده خادم قرآنی بالای هشتاد سال تجلیل می شود.
علاقمندان می توانند تا پایان ماه مبارک رمضان از ساعت 16 تا 24 و روزهای تعطیل از ساعت 14 تا 24 از نمایشگاه بازدید نمایند.
در مراسم گشایش این نمایشگاه حداد عادل رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رحیم صفوی مشاور مقام معظم رهبری و تعدادی از پژوهشگران و اندیشمندان حوزه های قرآنی و موسسات قرآنی حضور داشتند.

اخبار قرآنی ( حمله پاپ به قرآن برای نجات انجیل )

 

حمله پاپ به قرآن برای نجات انجیل 


        

 

 این اقدام، توهین آمیز و نفرت آور است و برگزار کنندگان این نمایشگاه حتی فکر اقدام مشابه درباره قرآن را به سرشان راه نمی دهند. 
  رهبر کاتولیک جهان که از اهانت به انجیل در نمایشگاهی در اسکاتلند به خشم آمده است، در اظهاراتی دوپهلو گفت: برگزار کنندگان این نمایشگاه حتی فکر اقدام مشابه درباره قرآن را به سرشان راه نمی دهند.

در نمایشگاهی که در گلاسگو اسکاتلند برگزار شده ، از بازدید کنندگان خواسته شده است در صورتی که اشکالاتی در انجیل می بینند، با قلمی که در کنار کتاب مقدس مسیحیان قرار گرفته است، نظرشان را روی یک انجیل بنویسند.

در روزهای گذشته شماری از بازدید کنندگان عبارتهای توهین آمیزی ضد خدا، حضرت مسیح (ع) و انجیل در حواشی انجیل موجود در نمایشگاه نوشته اند.

این نمایشگاه با وجود انتقاد و اعتراض رهبر کاتولیک های جهان تا 31 مرداد ماه در گالری هنرهای مدرن گلاسگو دایر است و در پی اعتراض مسیحیان، مسوولان نمایشگاه انجیلی را که حاوی نظر شماری از بازدید کنندگان بود، در یک قفسه قرار داده اند، اما افراد علاقه مند می توانند نظرشان را درباره انجیل در برگه های سفیدی که در اختیارشان قرار می گیرد بنویسند.

یکی از مشاوران پاپ که خشم رهبر کاتولیک های جهان را ابراز می کرد، گفت: این اقدام، توهین آمیز و نفرت آور است و برگزار کنندگان این نمایشگاه حتی فکر اقدام مشابه درباره قرآن را به سرشان راه نمی دهند. 
نقل از فرهنگ نیوز 

اخبار قرآنی ( معلم قرآن باید متعلق به اهداف قرآنی باشد)

 
رئیس سازمان دارالقرآن کشور :
 
 معلم قرآن باید متعلق به اهداف قرآنی باشد  
 
        

 خواحوی رئیس سازمان دارالقرآن کشور گفت: معلم قرآن باید خودش متعلق به اهداف قرآنی باشد و علت اینکه ائمه قرآن را می‌فهمیدند و به آن عمل می‌کردند، این است که از جنس قرآن بودند.


 اولین همایش مساجد و آموزش قرآن کریم، شامگاه چهارشنبه در تهران برگزار شد.
در این همایش، محمد خواجوی، رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: پیامبر دومین معلم و استاد قرآن است و این نشان می‌دهد که انسان قبل از آنکه به وجود آید، خداوند حقیقتی را مدنظر داشته و شاهد مثال آن سوره بقره است.
وی با بیان این مطلب افزود: انسان از یک جایگاه ویژه‌ای نسبت به همه مخلوقات برخوردار است و این برتری از آنجا مشخص می‌شود که پیامبر (ص) معلم قرآن ملائک و جنیان بوده است.
خواجوی با بیان این نکته به جایگاه معلم قرآن اشاره و تصریح کرد: از آنجا می‌توان این نتیجه را گرفت که معلم قرآن از یک جایگاه رفیع برخوردار است و با توجه به آیات قرآن، جایگاه پیامبر (ص) به عنوان یک معلم قرآن بسیار بالا و برتر است و این امر نشان دهنده ظرفیت و توانمندی بشر است. 
 

خواجوی در ادامه این همایش به موضوع عترت اشاره کرد و گفت: هر زمان سخن از قرآن می‌شود، بلافاصله عترت نیز مد نظر قرار می‌گیرد. در حقیقت عترت، همان قرآن است و این یک حقیقت در دو قالب است که یکی حقیقت در قرآن مکتوب و دیگری حقیقت در قرآن ناطق است.
وی با بیان این مطلب افزود: این تجلیل در اهل بیت (ع) نیز مشاهد می‌شود و عصمت ائمه نشان دهنده این نکته است که باطل بر آنها وارد نیست و در قرآن و عترت هم نیز این گونه است و اینها یک حقیقت در دو شکل هستند که از یکدیگر جدا نمی‌شوند، اما موارد خاص خودشان را دارند.
رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به ظرفیت و توانمندی بشر گفت: هر انسان با ضریب هوشی متوسط می‌تواند 3 میلیارد کلمه را حفظ کند؛ در حالی که محفوظات ما از 19 تا 20 هزار کلمه تجاوز نمی‌کند و بخش عمده آن ظرفیت و پتانسیلی که خداوند در نهاد انسان قرآن داده، دست نخورده مانده است.
خواجوی به جایگاه معلمین قران در جامعه پرداخت و گفت: معلمین قرآن در جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و ‌باید قدر خود را بدانند، چرا که شغل و روشی را اتخاذ کرده‌اند که روش اولیای دین است و می‌بایست در ارائه قرآن و ارزش‌های قرآنی تلاش بسیار کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: معلم قرآن باید خودش متعلق به اهداف قرآنی باشد و علت اینکه ائمه قرآن را می‌فهمیدند و به آن عمل می‌کردند، این است که از جنس قرآن بودند. بنابراین یک معلم قرآنی باید از جنس قرآن باشد تا آن را بفهمد و بتواند به دیگران نیز بفهماند.
خواجوی دانش‌اندوزی، مطالعه و به روز کردن اطلاعات را یکی از وظایف معلمین دانست و با توجه به سخن امیرالمومنین علی (ع) گفت: واجب‌ترین علم برای هر شخص علم آن کاری است که به آن سپرده‌اند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که بر معلم قرآنی امر شده که دانش‌افزایی کند و ناخالصی وارد نیت و مطالعه خود نکند از آن جهت است که وظیفه خود را نسبت به مخاطب به درستی انجام دهد.

اخبار قرآنی ( هزاران ختم قرآن کریم به مناسبت میلاد امام زمان)

 

همزمان با میلاد امام زمان(عج)   

 

هزاران ختم قرآن کریم در اراک برگزار می شود 

 

 

    

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان مرکزی از برگزاری هزاران ختم قرآن همزمان با میلاد با سعادت امام زمان(عج) در اراک خبر داد.

محمدرضا جعفری در گفت وگو با خبرنگار  در اراک، اظهار داشت: در آستانه فرخنده میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود(عج) کانون فرهنگی، هنری مسجد حضرت فاطمه(س) شهرستان اراک اقدام به برگزاری هزاران ختم قرآن کریم کرده است.

وی هدف از برگزاری هزاران ختم قرآن کریم را سلامتی و تعجیل در فرج عدالت گستر جهان حضرت صاحب الزمان(عج) عنوان کرد.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی، هنری مساجد استان مرکزی افزود: علاقه مندان برای مشارکت در هزاران ختم قرآن کریم می توانند از نیمه رجب تا نیمه شعبان، با شماره تلفن 3669099-0861 تماس بگیرند.

جعفری اضافه کرد: این حرکت معنوی پنج سال است که همزمان با خجسته میلاد با سعادت حضرت صاحب الزمان (عج) برگزار می شود   

 

نقل از شبکه خبر دانشحو

 

اخبار ( ۵ مرداد؛ آخرین مهلت ثبت‌نام ناشران الکترونیک)

 
برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن؛ 
۵ مرداد؛ آخرین مهلت ثبت‌نام ناشران الکترونیک  
 
 
    

 ۵ مرداد، آخرین مهلت ثبت نام در بخش نشر الکترونیک و رسانه‌های دیجیتال هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.


ناشران الکترونیک و تولید‌کنندگان محصولات صوتی و تصویری در حوزه علوم قرآنی و اسلامی که علاقه‌مند به شرکت در بخش نشر الکترونیک و رسانه‌های دیجیتال هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هستند، تا تاریخ 5 مرداد می‌توانند جهت ثبت نام به دبیرخانه ستاد ثبت نام واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان استاد نجات‌الهی، ساختمان 213 طبقه دوم، واحد 6 مراجعه نمایند.
بر اساس این گزارش، علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت فرم‌ها و آیین‌نامه‌ مقررات و ضوابط نمایشگاه به سایت www.iiep.org‌ مراجعه نمایید.
نظر به محدودیت فضای اختصاص یافته به نمایشاه، تقدم در ثبت نام دارای امتیاز ویژه خواهد بود همچنین متعاقبا به واجدین شرایط، مقررات و دستور‌العمل‌های اجرایی نمایشگاه هفدهم اعلام می‌شود و به درخواست‌های ثبت نام پس از تاریخ مقرر ترتیب اثر داده نمی‌شود.
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ماه مبارک رمضان در مصلای بزرگ تهران برگزار می‌شود.

اخبار قرآنی(انتقاد یک استاد از سیاسی شدن مسابقات قرآن)

 
انتقاد یک استاد از سیاسی شدن مسابقات قرآن 
 
     
"سلیمی" در این گفتگوی تلویزیونی گفت: مسابقات بین المللی قرآن کریم محل سخنرانی‌های طولانی مدت و جایگاه تصفیه حساب‌های جناحی نیست.
گفته می‌شود دو تن از مقامات سیاسی – فرهنگی کشورمان، با حضور در مراسم بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که بیشتر حاضرین در آن غیرایرانی بوده‌اند، به سخنرانی در مورد موضوعات سیاسی داخلی کشورمان پرداختند.

، استاد "عباس سلیمی" چهره سرشناس قرآنی کشورمان و مجری با سابقه مسابقات بین المللی قرآن کریم، عصرجمعه ۲/۵/۸۸ در برنامه‌ای تلویزیونی که به طور زنده و مستقیم از استودیوی شبکه قرآن سیما، مستقر در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و محل برگزاری بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم بود، پخش می‌شد، طی اظهاراتی از نحوه اداره و فضای سیاسی حاکم بر این دوره مسابقات بین المللی قران کریم به شدت انتقاد کرد.

"سلیمی" در این گفتگوی تلویزیونی گفت: مسابقات بین المللی قرآن کریم محل سخنرانی‌های طولانی مدت و جایگاه تصفیه حساب‌های جناحی نیست.

به گفته منابع آگاه "صفار هرندی" وزیر ارشاد اسلامی و حجةالإسلام "مصلحی" سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، که متولی برگزاری این مسابقات هستند با بیان برخی مطالب سیاسی و جمع آوری بیانیه از برخی فعالان قرآنی، فضای نامطلوبی در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ایجاد نموده و گویا سالن مسابقات قرآن را با سالن مجلس شورای اسلامی اشتباه گرفته‌‎اند.

گفتنی است استاد "عباس سلیمی" در بخش دیگری از سخنان خود، پیرامون سطح پایین این دوره مسابقات و ضعف مدیریت نهادهای قرآنی کشور سخن گفت.