اخبارقرآنی ( پرفروش ترین کتاب قرآنی در هفته گذشته )

«آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم نور»

 

در صدر شمارگان هفته گذشته

 

 کتاب «آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم نور» از انتشارات «تلاوت» در 100 هزار نسخه منتشر شد که بیشترین شمارگان کتاب‌های هفته گذشته را داشت.

 به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، 1275عنوان کتاب از نوزدهم تا بیست‌و‌پنجم آذر در کشور منتشرشد. این کتاب‌ها در شمارگان 4 میلیون و 219 هزار و 438 جلد منتشرشد که شمارگان متوسط هر عنوان 3354 جلد بوده است.

براساس آمار موجود در بانک اطلاعاتی این مؤسسه، این 1275 عنوان در 897 هزار و 633 صفحه انتشار یافته و هر کتاب به طور متوسط در 299 صفحه منتشر شده است.

در هفته‌ای که گذشت از میان 1275 عنوان کتابی که به چاپ رسیده، 513 عنوان (40 درصد) چاپ نخست و 762 عنوان (60 درصد) چاپ مجدد، 961 عنوان (75 درصد) تألیف و 314 عنوان (25 درصد) ترجمه بوده‌اند.

در این هفته، بیشترین کتاب‌ها با 255 عنوان (20 درصد) در موضوع ادبیات منتشرشد و پس از آن به ترتیب موضوع‌های علوم عملی با 210 عنوان (17درصد)، علوم طبیعی و ریاضیات با 187 عنوان (15درصد)، علوم اجتماعی با 172 عنوان (13 درصد)، دین با 152 عنوان (12درصد)، کلیات با 97 عنوان 8درصد)، زبان با 82 عنوان (6 درصد)، فلسفه با 47 عنوان (4 درصد)، هنر با 41 عنوان (3 درصد) و تاریخ و جغرافیا با 32 عنوان (2درصد) قرار گرفته‌اند.

از میان 1275 عنوان کتابی که در هفته گذشته منتشرشد، 276 عنوان (22درصد) برای کودکان و نوجوانان و 304 عنوان (24 درصد) به کتاب کمک‌درسی و آموزشی اختصاص داشته‌اند.

کتاب «سردار نامی» از نشر قصه‌پرداز با بهای 750 هزار ریال گران‌ترین و کتاب «مکانیک، ماشین‌های ساده، انرژی» از انتشارات قدیانی، با بهای 1750 ریال ارزان‌ترین کتاب این هفته بوده‌اند.

دراین هفته پرکارترین مترجم، «بهروز بیضایی محمدآبادی» با 33 عنوان بود.

اخبارقرآنی (تدوین بزرگترین دایره المعارف قرآن جهان در مشهد )

با تلاش یک گروه 20 نفره طی 23 سال صورت گرفته است
تدوین بزرگترین

دایره المعارف قرآن جهان در مشهد 

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی روند تدوین بزرگ ترین دایره المعارف قرآنی جهان اسلام را تشریح کرد.


حجت الاسلام علی اکبر الهی خراسانی در نشستی خبری گفت: تاکنون 12 جلد از 30 جلد دایره المعارف بزرگ قرآنی با عنوان "المعجم فی فقه لغه القرآن و سرّالبلاغه" چاپ شده است و یک گروه 20 نفره طی 23 سال برای تالیف این دایره المعارف فعالیت مستمر داشته اند.
وی افزود: این کتاب، مشابهی در جهان اسلام ندارد و تاکنون 4 بار کتاب سال کشور شده است و رهبر معظم انقلاب آن را یک دایره المعارف قرآنی دانستند.
حجت‌الاسلام الهی با اشاره به این که بعضا گفته می شود ایرانیان و شیعیان نسبت به قرآن کم اهمیت هستند، گفت: این کار که از سوی شیعیان ایرانی انجام شده، در جهان اسلام ممتاز است و حتی مورد تقدیر برخی دانشمندان اهل سنت قرار گرفته است.
وی این کتاب را نمونه ای از تقریب مذاهب اسلامی دانست و بیان داشت: در این کتاب علاوه بر نظرات مفسران شیعه، دیدگاه های مفسران اهل سنت، نیز ذکر گردیده و امیدواریم هر سال 3 جلد از این اثر منتشر شود.
حجت‌الاسلام الهی خراسانی با اشاره به این که اکثر مخاطبان کتاب های این بنیاد، فضلای حوزه و دانشگاه هستند، گفت: در کنار کتاب های بسیار تخصصی مثل المعجم، کتاب هایی که مورد استفاده عموم قرار گیرد نیز منتشر شده است.
وی در خصوص مشکلات پژوهشی کشور تصریح کرد: پژوهشگران واقعا مورد بی مهری هستند و با سخت گیری های زیادی ازسوی دستگاه های اداری مختلف روبه رو می شوند و از طرفی با کمبود بودجه پژوهشی مواجه هستیم.

اخبارقرآنی ( تحریم برنامه‌های رادیو قرآن الجزایر توسط القاعده)

رادیو قرآن الجزایر؛ الگویی برای معرفی اسلام راستین

القاعده

 

شنیدن برنامه‌های رادیو قرآن الجزایر

 

 را تحریم‌کرد

تشکیلات تروریستی القاعده پس از کسب اطلاع از این مسئله که بسیاری از عناصر وابسته به این گروهک در اثر دنبال‌کردن برنامه‌های رادیو قرآن الجزایر از ادامه همکاری با آن‌ها سرباززده‌اند و راه توبه را در پیش‌گرفته‌‌اند، گوش‌دادن به این رادیو را برای اعضای خود تحریم‌‌کرد.

 به نقل از «الشروق الیومی»، نیروهای امنیتی و اطلاعات الجزایر با تهیه گزارشی اعلام‌کردند: بسیاری از عناصر وابسته به گروهک‌های تروریستی این کشور از جمله تشکیلات القاعده، هنگام بازجویی اذعان‌کرد‌ه‌اند که تحت تأثیر برنامه‌های رادیو قرآن الجزایر توبه‌کرده و راه هدایت را در پیش‌گرفته‌اند.

به‌دنبال انتشار این خبر، رهبران گروهک‌های تندرو و تروریست الجزایر که شاهد انصراف برخی عناصر خود از ادامه فعالیت‌های تروریستی و نیز کنارگذاشتن اسلحه و قتل و خون‌ریزی بودند، گوش‌دادن به برنامه‌های این رادیو را بر اعضای خود حرام‌ اعلام‌کردند.

با وجود این‌که رهبران گروه تروریستی القاعده شنیدن برنامه‌های رادیو قرآن الجزایر را تحریم‌کرده‌اند، برخی اعضای این گروهک، به‌وسیله گیرنده‌های کم‌حجم و غیرقابل رؤیت، دور از چشم رهبران خود، برنامه‌های مذکور را دنبال‌می‌‌کنند

به گفته‌ اعضای دستگیرشده این گروه‌ها در محاکم قضایی الجزایر، اهمیت این مسئله تا جایی‌است که بسیاری از عناصر تندرو و مخل امنیت در الجزایر، این شبکه رادیویی قرآنی را به مثابه راهنمایی دینی برای خود دانسته و تحت تأثیر آن توبه‌کرده‌اند.

همچنین این افراد در اعترافات خود از تحریم سایر رسانه‌های اسلامی دولتی توسط رهبران گروه‌های خود خبرداده و گفتند: با وجود تحریم این مسئله، علاقمندان به برنامه‌های رادیو قرآن الجزایر به‌وسیله گیرنده‌های کم‌حجم و غیرقابل رؤیت‌، دور از چشم رهبران خود، برنامه‌های مذکور را دنبال‌می‌‌کردند.

رادیو قرآن الجزایر؛ الگویی برای معرفی صحیح اسلام

شبکه رادیو قرآن الجزایر با نام «طاهر و طار»، فعالیت خود را در سال 1991 میلادی با پخش 6 ساعت برنامه از ساعت 5 تا 11 صبح هرروز، آغازکرد و در حال حاضر، پس از واگذاری این شبکه به بخش دولتی الجزایر، این شبکه با امواج ضعیفی فقط در مناطق محدودی از این کشور که به پایتخت نزدیک‌هستند مانند «البلیده»، «بومرداس»، «المدیه»، «المسیله»، «البویره» و«الجزیره» پایتخت این کشور، قابل استفاده‌است.

امواج این شبکه قرآنی در مناطقی همچون «نیزی وزو» که مرکز ناامنی‌ها و محل استقرار گروهک‌‌های تندرو است به‌سختی قابل دریافت است، بدیهی‌است رسیدگی به این مسئله و صرف بودجه به‌منظور گسترش فعالیت‌ها و امکان استفاده از آن در سایر مناطق، گام مهمی در راستای تأمین امنیت در الجزایر محسوب‌می‌شود.

همچنین دولت الجزایر قراراست، 45 میلیون سنتیم در راستای گسترش فعالیت‌ها، افزایش ساعات پخش برنامه، تحول برنامه‌ها و تجهیز فنی شبکه رادیو قرآن طاهر و طار به استودیوهای دیجیتالی پیشرفته هزینه‌کند.

 

اخبارقرآنی ( محفل انس با قرآن ویژه بانوان درحضرت عبدالعظیم(ع))

محفل انس با قرآن ویژه بانوان ششم دی ماه در

 آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود

 

 محفل انس با قرآن ویژه بانوان، پنج‌شنبه، ششم دی ماه در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود.

 در این محفل قرآنی که به همت مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود، خانم‌ها سمیه حاجعلی، شیما چنگی، منتظری و سجادی به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید خواهند پرداخت.

همچنین الهام منگلی حافظ کل قرآن به اجرای برنامه می‌پردازد و خانم حکیم نیز به عنوان مجری، ایفای نقش خواهد کرد.

اجرای همخوانی از دیگر برنامه‌های این محفل قرآنی و نورانی است که از ساعت 15 در تالار شیخ صدوق برگزار می‌شود.

اخبارقرآنی («ترجمه مقابل امیر توحیدی» از قرآن کریم منتشر می‌شود)

«ترجمه مقابل امیر توحیدی» از قرآن کریم منتشر می‌شود

ترجمه مقابل «امیر توحیدی از قرآن کریم» توسط انتشارات «حافظ نوین» تا ‌پایان سال جاری منتشر خواهدشد.

 ترجمه محتوایی این مصحف شریف بر اساس مبانی علمی و با هدف صحت و سهولت قرائت قرآن کریم انجام شده است.

به کار بردن موارد خاص قرائت، علایم وقف و سکت و سایر علایم از مشخصات اصلی این ترجمه از قرآن کریم محسوب می‌شود.

از برخی از ویژگی‌های این ترجمه می‌توان به تقید به روانی متن، دقت و صحت در ترجمه واژه‌ها، توجه به ادبیات قرآنی، به کار نبردن اطناب در ترجمه قرآن، استفاده از واژه‌های معمول عربی در زبان فارسی و ارائه توضیحات کوتاه و ضروری برخی از آیات قرآن کریم اشاره کرد.

امیر توحیدی در ترجمه مقابل از قرآن کریم علاوه بر ترجمه، به تفسیر برخی واژگان کلام‌الله مجید نیز ‌پرداخته است.

ترجمه مقابل امیر توحیدی از قرآن کریم با خط «عبدالکاظم صادقا» و تذهیب «ابراهیم صادقا» در شمارگان 5000 نسخه توسط انتشارات حافظ نوین عرضه خواهدشد.

انتشارات حافظ نوین کتاب‌های «حافظ در قرآن» و «سعدی در قرآن» را به تألیف «احمد دانشگر» در دست انتشار دارد.

یادآوری می‌شود ترجمه محتوایی قرآن از امیر توحیدی چندی پیش از سوی نشر حافظ نوین عرضه شد.

اخبار قرآنی(معرفی نشریه بین المللی قرآن)

 

برای آشنایی با

 اولین نشریه بین المللی قرآن کریم اینجا را

کلیک کنید

http://www.etedaldaily.ir/pub/1386/Aza/28/html/Index.html

اخبار قرآنی(غلط های رسم الخط عثمان طه کتابتی می باشد)

غلط های رسم الخط عثمان طه کتابتی می باشد
 
حسن تفکری مدیر کل چاپ و نشر قرآن کریم درگفتگو با «فردا» در خصوص وجود اشتباهات در رسم الخط عثمان طه گفت: کسانی که از رسم‌الخط المذهب تبعیت می‌کنند استنادشان این است که چون این رسم‌الخط از زمان صدر اسلام و عثمان به جا مانده است لذا باید حفظ شود اما باید گفت در این رسم‌الخط بعضی از کلمات غلط نوشته شده است. از سوی دیگر وزارت ارشاد هم هنوز در زمینه نظارت بر ترجمه قرآن‌ کاری نکرده است.
چندی پیش آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار با معاون دارالقرآن کشور اشاره به اشکالات فراوانی که در رسم‌الخط عثمان‌طه وجود دارد، کردند و خواستار اصلاح این رسم‌الخط قرآن کریم شدند.
در همین خصوص حسن تفکری مدیر کل چاپ و نشر قرآن کریم (دارالقرآن) درگفتگو با خبرنگار «فردا» ضمن تایید برخی اشکالات در این رسم‌الخط گفت: در رسم‌الخط عثمان طه اشکالاتی وجود دارد که موجب غلط خواندن می‌شود و این سوال را در بین مردم ایجاد کرده که اگر این نوع رسم الخط دارای اشکال است پس چرا اجازه چاپ به این رسم‌الخط داده می‌شود؟
وی در ادامه افزود:. در مجموع 2 نوع رسم‌الخط وجود دارد یک نوع رسم‌الاملاء است که در حقیقت رسم‌الخطی کتابتی است که اعراب با آن کتاب یا روزنامه می‌نویسند. نوع دوم، رسم‌الخط اصطلاحی یا رسم‌المذهب است که از رسم الاملا تبعیت نمی کند بلکه خاص قرآن کریم است. غلط‌هایی که آیت‌الله مکارم شیرازی فرمودند غلط‌های کتابتی است.
مدیر کل چاپ و نشر قرآن کریم در ادامه افزود: ما اعتقادی نداریم که رسم المذهب حتماً باید در قرآن‌ها اعمال شود اما کشورهای عربی و شمال آفریقا و یک سری کشورهای اسلامی پایبند به این نوع رسم‌الخط می‌باشند. کسانی که از رسم‌الخط المذهب تبعیت می‌کنند استنادشان به این است که چون این رسم‌الخط از زمان صدر اسلام و عثمان به جا مانده است لذا باید حفظ شود اما باید به این نکته توجه داشت که در این رسم‌الخط بعضی از کلمات غلط نوشته شده است. از غلط‌های این نوع رسم‌الخط نیز می‌توان به کلمه جِاْیَء اشاره کرد که در سوره فجر و زمر آمده و دارای یک الف بین جیم و یا است. گذاشتن این الف باعث غلط خواندن می‌شود و افراد در هنگام خواندن متوجه این غلط نیستند.در بعضی کلمات غلط خواندن کلمه باعث تفاوت معنی زیادی در آیه نمی کند اما دربرخی از آیات اشتباهات رسم الخط که باعث غلط خواندن می شود تولید معانی کاملا اشتباه می کند، منظور آیت‌اله مکارم شیرازی این نوع غلط‌ها بوده است.
تفکری همچنین در ارتباط با ترجمه‌های مختلف قرآن و متولی نظارت بر ترجمه قرآن در کشور گفت: نظارت بر ترجمه در ایران متولی خاصی ندارد اگر یک ترجمه دارای غلط باشد هیچ کس متوجه اشتباه نمی‌شود. وزارت ارشاد هم هنوز در زمینه نظارت بر ترجمه قرآن‌ کاری نکرده است. دارالقرآن به وزارت ارشاد پیشنهاد داد که اجازه دهند که بر کار ترجمه هم نظارت داشته باشند اما مسئولین قسمت‌هایی از وزارت ارشاد طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌اند اجازه چنین کاری را ندادند.
تفکری در ارتباط با ترجمه هایی که در کشور انجام می گیرد گفت: متاسفانه مترجمان قرآن از بعضی آیات برداشت‌های صحیحی نمی‌کنند وهمین باعث تولید اشتباه در ترجمه می شود. مترجم باید به زبان عربی و فارسی آشنایی کافی و کامل داشته باشد واز احکام شرع نیز آگاهی لازم را داشته و اینکه بداند آیات به چه دلیل در زمانها و مکانهای خاص نازل شده است.
وی افزود: اما بعضی از قرآن‌ها که از عربستان با ترجمه فارسی به داخل ایران آمده دارای ترجمه‌های زشت و موهنی است و از نظر شیعه ترجمه‌هایی دارند که صحیح نیست. باید بر روی آمدن این قرآن‌ها به داخل کشور نظارتی دقیق و اصولی صورت گیرد که اصلاً این قرآن‌ها وارد ایران نشوند.
مدیر چاپ و نشر قرآن کریم در پایان گفت: بعضی از ترجمه‌های داخلی قرآن کریم دارای اشکالات بسیاری است و با توجه به این مسئله دارلقرآن پیشنهادی برای چاپ ترجمه قرآن آیت‌اله مکارم خود صاحب یک ترجمه صحیح و روان و خوب می‌باشد داد و از ایشان خواست تا ترجمه خود را در اختیار دیگر ناشران قرار دهند که این اشکالات رفع شود به این دلیل که وقتی یک ترجمه خوب در انحصار یک ناشر خاص باشد طبیعتاً ناشران دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند و به سراغ ترجمه‌های دیگر می‌روند و بعضاً قرآن‌هایی چاپ و نشر می‌شود که دارای ترجمه‌های غلط است و دقیق نیستند. منظور از ترجمه‌های غلط این است که مثلاً‌ ترجمه‌ آقای الهی قمشه‌ای که اولین ترجمه قرآن در کشور را انجام داده و یک کار بزرگ در زمان خودشان بوده است اما چون ترجمه در حالت لغت به لغت است، طبیعتاً دارای چند غلط می باشد که این غلط‌ها خیلی محتوایی نیست و بیشتر به این بر می‌گردد که مثلاً مغایب مخاطب شده است.

اخبارقرآنی ( مجموعه ای از عکس های زیبا)

مجموعه ای از عکس های زیبا

یک سایت خوب از یک دانش آموز خوب

اما نمی دانم چرا سایتش را غیر فعال کرده است

 

آدرس سایت:       http://quranpic.blogfa.com/

اخبارقرآنی (انتشار جلد سیزدهم جامع‌ ترین معجم موضوعی قرآن )

مجلد سیزدهم جامع‌ترین معجم موضوعی قرآن در جهان اسلام منتشر شد

مجلد سیزدهم «فرهنگ قرآن» به عنوان جامع‌ترین معجم موضوعی قرآن کریم در جهان اسلام از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم تدوین شد.

این مجموعه که کلیات آن به همت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تدوین و از سوی محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تکمیل می‌شود مجموعه 30 جلدی است که مجلد سیزدهم آن در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

در این اثر کوشش شده است تا معارف قرآن تنها از منظر واژه‌های قرآنی، روزآمد شده و زمینه‌های مناسب برای پژوهش‌های نو در معارف قرآن فراهم آورده شود.

 مجلدسیزدهم«فرهنگ‌قرآن»منتشرشد
مجلد سیزدهم حاوی مدخل‌های خضوع تا دعا است دربردارنده بیش از 70 مدخل اصلی و چندین مدخل ارجاعی است که برخی از مدخل‌های آن عبارتند از: خلافت، خلقت، خمر، خمس، خنده، خواب، خواندن، خواهر، خوردن، خورشید، خوف، خون، خویشاوندی، خیار، خیانت، خیبر، خیر، دابه الارض، دادخواهی، داماد، دامداری، دانه، داود، دایه، دختر، درخت، درنده، دروغ، دره، دریا، دست، دشمنی، دشنام و دعا.

جلدهایی از این اثر که دارای بیش از سه هزار موضوع اصلی و هزاران موضوع فرعی است از سوی گروه فرهنگنامه‌ها و معاجم مرکز فرهنگ و معارف قرآن چاپ شده است و مجموعه کامل آن در نهایت در 30 جلد منتشر خواهد شد.

جامعیت و فراگیری، تنظیم عنوان‌ها بر پایه الفبای موضوعی و برخورداری از نظام ارجاع در عنوان مترادف یا پیوسته از ویژگی‌های مجموعه فرهنگ قرآن اعلام شده است.

مجلد سیزدهم حاوی مدخل‌های خضوع تا دعا است دربردارنده بیش از 70 مدخل اصلی و چندین مدخل ارجاعی است که برخی از مدخل‌های آن عبارتند از: خلافت، خلقت، خمر، خمس، خنده، خواب، خواندن، خواهر، خوردن، خورشید، خوف، خون، خویشاوندی، خیار، خیانت، خیبر، خیر، دابه الارض، دادخواهی، داماد، دامداری، دانه، داود، دایه، دختر، درخت، درنده، دروغ، دره، دریا، دست، دشمنی، دشنام و دعا.

همچنین، مجلد سیزدهم کتاب فرهنگ قرآن، در 555 صفحه و بهای تک نسخه 7200 تومان از سوی بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شده است.

اخبارقرآنی ( سخنی در باب جذابیت قرآن کریم )

سخنی در باب جذابیت قرآن کریم

 بلاغت قرآن کریم آن هم از زبان فردی درس‌ناخوانده خود یکی از موارد جذابیت این کتاب آسمانی و دلیلی بر اعجاز قرآن کریم است.

قرآن کریم در 14 سال پیش از منبع وحی الهی بر زبان مردی بزرگ و درس‌ناخوانده جاری شد و دانشمندان خاور و باختر را به تحسین و اعجاب واداشت و بهترین و برترین کتابی است که قلم صنع و دست هنر ازلی برای بشر ظاهر ساخته است.

جذابیت و نفوذ این کتاب، اعراب چهارده قرن پیش را تحت تأثیر قرار داد و مسائل مربوط به تهذیب اخلاق و تزکیه نفس آن در دانشمندان عصر فضا اثر کرد و بلاغت و مزایای لفظی و معنوی آن در خواننده آگاه و هوشیار اثر بخشید، این است که باید اذعان کرد که قرآن از همه جهت معجزه است.

کیفیت اعجاز قرآن را بیشتر دانشمندان از جهت بلاغت آن دانسته‌ و گفته‌اند قرآن دارای چنان بلاغتی است که دیگر گفتارها و کتاب‌ها دارا نیستند.

به اصطلاح قرآن برتر است که در ذهن شنونده اثر خاصی دارد، زیرا با فصیح‌ترین الفاظ، با نظم تألیف، معانی بسیار عالی و ‌ارزش را همچون توحید و دیگر مسائل اخلاقی و نصایح سودمند بازگو کرده است و جمع میان تمام این موارد از عهده انسان‌ها خارج است و بشر توانایی ندارد که نظیر آن را بگوید.