اخبار قرآنی( تقارن بهار طبیعت و نبوت و امامت مبارک)

 
تقارن ۳ بهار
 
 
طبیعت و نبوت و امامت مبارک
 
 

ماه صفر به پایان رسید، ماهی که یادآور رحلت وجود مبارک خاتم انببیای الهی حضرت محمد (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) است. محرم و صفر گویی از ابتدا پیوند دیرینه‌ای با یکدیگر داشته‌اند که بزرگترین حوادث تلخ تاریخ را در خود جای داده و همواره تداعی‌کننده غم و اندوه برای دوستداران اهل بیت و پیامبر اکرم (ص) هستند.

اما اکنون ماهی آغاز شده که شروع آن بشارت دهنده ایام شادی دوستداران ائمه است چراکه هفدهم ربیع الاول، سالروز ولادت با سعادت فرخ لقای عالم لاهوت، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) و پیشوای بزرگ مذهب جعفری، حضرت امام صادق (علیه السلام) در ان واقع گشته است.

حلول این ماه فرخنده  که با بهار ۱۳۸۷ مقارن شده است را به همه موحدین و مسلمین دنیا بخصوص وبلاگ نویسان سایت بلاگ اسکای تبریک می گویم و سعادت شما را در سال جدید خواهانم

اخبار قرآنی( سوره فاتحه باعث مسلمان شدن 5 فلیپینی و نپالی شد)

 

سوره فاتحه

 باعث مسلمان شدن   5 فلیپینی و نپالی شد

پنج فلیپینی و نپالی با شنیدن سوره حمد، مقابل ‏صدها نمازگزار در مسجد جامع شیخ عبدالله مصلح عربستان، شهادتین را بر زیان جاری کردند.‏


فلیپ، یکی از این تازه مسلمانان که نام خود را "محمد" نهاد، گفت: همه ما در یک ‏شرکت کار می کنیم، پس از آنکه سوره فاتحه را شنیدیم درباره این سوره پرس ‏وجو کردیم و متوجه شدیم که این سوره "ام الکتاب" است و دین اسلام را پذیرفتیم.‏

عبد الله (20 ساله)، کوچک ترین تازه مسلمان در میان آنها همچنین گفت: درحال برنامه ‏ریزی برای مبلغ شدن هستم و امیدوارم افراد زیادی را بتوانم مسلمان کنم.‏

بنا بر گزارش "الاسلام الیوم"، عیسی، یکی دیگر از تازه مسلمانان گفت: با ارسال ‏نامه به خانواده برای اعلام پذیرش دین خود با مشکل مواجه شده ام که امیدوارم به ‏زودی برطرف شود.‏

همچنین وزارت اوقاف و امور اسلامی منطقه نجران عربستان اعلام کرد: طی این سال ‏‏110 نفر از اقلیت های دینی در شعبه های دفتر تبلیغات وابسته به وزارت اوقاف ‏و امور اسلامی، به دین اسلام مشرف شدند

 

اخبار قرآنی( عید نوروز دراسلام )

 

عید نوروز دراسلام

از نگاه وبلاگستان

 

 نوروز، روزى است که پیامبراکرم(ص) در غدیرخم براى ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت؛ روزى است که آن حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد و روزى است که قائم ما اهل بیت(علیهم السلام) ظهور خواهدکرد.

 بخش اعظمی از «نوروزخوانی‌ها» در گذشته به مدح پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) اختصاص داشته و در حال حاضر نیز این اشعار با ستایش رسول خدا آغاز و با مدح سایر ائمه(ع) پایان می‌یابد.

نوروز واژه‌ای است مرکب از دو جزء که روی هم به معنای روز نوین است و بر نخستین روز از نخستین ماه سال خورشیدی آنگاه که آفتاب به برج حمل انتقال می‌‌‌یابد گذارده می‌شود؛ اصل پهلوی این واژه نوک روچ یا نوک روز بوده‌است.

بیرونی در تعریف نوروز نقل می‌کند: «نخستین روز است از فروردین ماه و از این جهت روز نو نام کردند، زیرا که پیشانی سال نو است و آنچه از پس اوست از این پنج روز همه جشن‌هاست.»

عید در فرهنگ اسلامى

واژه «عید» در اصل از فعل عاد(عود) یعود است و براى آن معانى مختلفى گفته‌اند: از جمله «خوى گرفته»، «روزفراهم آمدن قوم» و «هر روز که در آن، انجمن یا تذکار فضیلتمند یا حادثه بزرگى باشد.»

گویند از آن رو به این نام خوانده شده‌است که هر سال شادى نوینى باز آرد و برخى برآن هستند که اصل واژه «عید» از «عادت» است. زیرا آنان(قوم) و فامیل و خانواده‌ها برگرد آمدن دورهم در آن روز عادت کرده‏اند.

در لغت‌نامه تاج‌العروس درباره عید آمده‌است: عید در نزد عرب، زمانى است که در آن شادی‌ها و یا اندوه‌ها، بازمى‌گردد و تکرار مى‌شود.

در فرهنگ معین در این باره آمده است: عید، روز مبارکى است که در آن مردم جشن مى‌گیرند و شادى مى‌کنند و در این روز به همدیگر عیدى مى‌دهند از قبیل هدیه، پول، خلعت.

واژه عید در قرآن فقط یک بار آمده است. «اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنزِلْ عَلَیْنَا مَآئِدَةً مِّنَ السَّمَاء تَکُونُ لَنَا عِیداً لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَةً مِّنکَ وَارْزُقْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ،بارالها پروردگارا از آسمان خوانى بر ما فرو فرست تا عیدى براى اول و آخر ما باشد و نشانه‏اى از جانب تو و ما را روزى ده که تو بهترین روزى‏دهندگانى.(سوره المائده، آیه 114).»

در تفسیر این آیه آمده است: عید در لغت از ماده عود به معنى بازگشت است. به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى برطرف مى‌شود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتى‌هاى نخستین مى‌کنند، عید گفته مى‌شود.

در اعیاد اسلامى به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه بزرگ حج، صفا و پاکى فطرى نخستین به روح و جان باز مى‌گردد و آلودگى‌ها که برخلاف فطرت است از میان مى‌رود «عید» گفته شده‌است و از آنجا که روز نزول مائده، روز بازگشت به پیروزى و پاکى و ایمان به خدا بوده‌است؛ حضرت مسیح(ع) آن را «عید» نامیده‌است.

عید از منظر حضرت على(ع)

عید از نظر على(ع) این است که: هر روزى که در آن روز، معصیت خدا نشود و گناهى انجام نگیرد، آن روز را عید خوانده است. «کل یوم لا یعصى الله تعالى فیه فهو یوم عید»

و این فرمایش امیرمومنان(ع) اشاره به این موضوع دارد که روز ترک گناه، روز پیروزى و پاکى و بازگشت به فطرت نخستین است.

از سوید بن عفله نقل شده‌است که گفت: در روز عید بر امیرالمومنین(ع) وارد شدم و دیدم که نزد حضرت نان گندم و خطیفه(نان شیرمال) و ملبنه(حلوا شکرى) است. پس به آن حضرت عرض کردم: روز عید و خطیفه؟!

حضرت فرمود: «انما هذا لمن عید من غفرله»؛ این عید کسى است که آمرزیده شده‌است.

در خبر است: چیزى به رسم هدیه نوروزى خدمت امیرالمومنین(ع) تقدیم شد، حضرت پرسید: این چیست؟ عرض کردند: یا امیرالمومنین! امروز نوروز است. فرمود: هر روز را براى ما نوروز سازید.

عید نوروز از منظر امام صادق(ع)

امام صادق(ع) به یکى از اصحابش به نام معلى بن خنیس درباره عید نوروز فرمود: «ان یوم النیروز هوالیوم الذى اخذ فیه النبى(ص) لامیرالمومنین(ع) العهد بغدیرخم... و هوالیوم الذى ظفرفیه باهل النهروان... و هوالیوم الذى یظفرفیه قائمنا اهل البیت.»

نوروز، روزى است که پیامبراکرم(ص) در غدیرخم براى ولایت امیرالمومنین(ع) از مردم پیمان گرفت؛ روزى است که آن حضرت بر خوراج نهروان پیروز شد و روزى است که قائم ما اهل بیت(علیهم السلام) ظهور خواهدکرد.

امام کاظم(ع) و جلوس عید نوروز

از آنجایى که عید نوروز ریشه در سنت‌هاى ما ایرانى‌ها دارد و این موضوع به زمان‌هاى بسیار دور برمى‌گردد، پس از اسلام، بنا به نوشته مورخین، با اندک تغییراتى که در آن به عمل آمده‌است، تاکنون در بین ایرانیان جاودانه است.

بنابراین در صدر اسلام ایرانى‌هایى که در مرکز خلافت به سر مى‌بردند، طبق سنت ملى‌شان به این عید پاى بند بودند و هدایاى نوروزى را براى سلاطین خود مى‌بردند. پس ازامویان، عباسیان مورد توجه بعضى از مردم بودند و ایرانى‌ها با مراجعه به دربار آنها، هدایایى را به آنها تقدیم مى‌کردند.

در بحارالانوار روایت ذیل آمده‌است: «ان المنصور تقدم الى موسى بن جعفر(ع) بالجلوس للتهنیه فى یوم النیروز و قبض ما یحمل الیه...»

منصور دومین خلیفه عباسى به امام کاظم(ع) پیشنهاد کرد عید نوروز جلوس کنند تا مردم نوروز را به او تبریک گویند و هدایاى آنها را دریافت کنند ... و امام(ع) با اکراه پذیرفت.

بنابراین عید نوروز مانند بسیارى از سنت‌هاى ملى که با شئون اسلامى مخالفتى نداشته‌است، پس از اسلام درمیان ایرانیان باقى مانده‌است.

نوروز از نظر دانشوران اسلامى

سید بن طاووس(یکى از دانشمندان بزرگ شیعه) که درباره نوروز مى‌نویسد: هنگامى که آغاز آفرینش جهان هستى در مثل چنین روزى است، شایسته است این روز به عنوان روز عید و شادى تلقى شود.

ابن فهد حلى در این زمینه مى‌نویسد: «یوم النیروز، یوم جلیل القدر»، نوروز، روزى گرانمایه و با منزلت است.»

حضرت امام(ره) به مناسبت عید نوروز هر سال پیامى داشت و در دیوان شعرش، ابیاتى ویژه درباره عید نوروز سروده‌است و مقام معظم رهبرى در پیام نوروزى سال 1369 شمسى فرمودند: «تحویل سال جدید شمسى که مصادف با نوعى تحول در عالم طبیعت است، فرصتى است براى این که انسان به تحول درونى و به اصلاح امور روحى، معنوى و مادى خود بپردازد، ایجاد تحول کار خداست... اما ما موظفیم که براى این تحول در درون خود، در زندگى خود و در جهان اقدام کرده و همت و تلاش به عمل آوریم.»

سنت‌هاى نوروزى

یکى از سنت‌هاى حسنه و با ارزش عید نوروز که تا روز سیزده رایج است، دید و بازدیدها است که میان فامیل، دوستان انجام مى‌گیرد و در کتب روایى ما به عنوان «صله رحم» نام برده شده‌است. البته لازم است، در این باره به اولویت‌هایى توجه داشت:

1. دیدار از خانواده شهدا و جانبازان.

2. دیدار از بستگان نزدیک.

3. دیدار از دوستان.

4. عیدى دادن مخصوصاً به نونهالان.

5. آشتى دادن برادران و خواهران دینى و رفع کدورت از بین آنها.

اخبار قرآنی( تأثیر قرآن بر بهاریه‌های‌ شعر فارسی )

تأثیر قرآن

 بر بهاریه‌های‌ شعرفارسی

 

نوزوز در ایران تبدیل به یک عید مذهبی شده است و شاعران معاصر ایرانی همواره با تکیه بر باورها و اعتقادات دینی شعر سروده‌اند؛ از این رو شعرهای آنان و به ویژه بهاریه‌ها از قرآن و احادیث متأثر شده است.

نوروزیه‌ها و بهاریه‌های ادب فارسی مانند دیگر قالب‌ها و موضوعات این ادبیات، لبریز از اشارات و تلمیحات قرآنی است و شاعران همواره سعی داشتند تا با الگو گرفتن از آیات قرآن و احادیث ائمه(ع) به خلق آثار دست بزنند؛ به همین جهت بهاریه‌های شعر فارسی از آیات قرآن تأثیر بسیار گزفته‌است، برای مثال مولانا در مثنوی درباره بهار و نوروز می گوید: گفت پیغمبر به اصحاب کبار/ تن مپوشانید از باد بهار/ کانچه با برگ درختان می‌کند/ با تن و جان شما آن می‌کند» و هاتف که ترکیب‌بند معروفی دارد، در یکی بهاریه‌های خود با اشاره به حدیثی از امام صادق* سروده است: «همایون روز نوروز است امروز و به فیروزی/ به اورنگ خلافت کرده شاه لافتی مأوی».

قرآن و احادیث نیز اشارات فراوانی به بهار و نو شدن طبیعت کرده‌اند؛ در احادیث، به قرآن کریم، کتاب آسمانی مسلمانان لقب«بهار دل‌ها» داده‌شده است؛ به پیامبر اکرم (ص) نیز «بهار جهان» و «بهارِ یتیمان» لقب داده‌اند؛ در نهج‌البلاغه نیز پرهای طاووس به دسته گلی که از شکوفه‌های گوناگون گل‌های بهاری چیده شده، مانند گشته است.

شاعران معاصر نیز از آیات قرآنی بی‌بهره نبوده‌اند برای مثال در اشعار سهراب سپهری و فریدون مشیری می‌توان شواهدی یافت که به نوعی تحول طبیعت را با تحول روح بشر، در ارتباط با مفاهیمی که در حوزه‌ی الهیات و آیات قرآنی مطرح است به خوبی نشان می‌دهد؛ حال که تأثیر قرآن بر بهاریه‌ها تا حدودی مشخص شد؛ لازم است قدری بیشتر درباره بهاریه‌های شعر فارسی بدانیم.

بهاریه‌های‌شعر‌فارسی

ازجمله موضوعاتی که در تاریخ شعر فارسی تجلی‌های پرشمار و البته متفاوتی داشته است، «بهار» است که به تولید تقریباً انبوهی از شعر، تحت عنوان «بهاریه» انجامیده؛ برخلاف باور عموم بهار همیشه مضون اصلی «بهاریه‌ها» را تشکیل نمی‌دهد؛ تنها در بهاریه‌هایی که گفتمان توصیفی بر آنها حاکم هستند، بهارمضمون اصلی شعر را تشکیل می‌دهد؛ انسان پیشامدرن رابطه‌ای بی‌واسطه و نزدیکتر با طبیعت داشته است؛ بهار به عنوان احیاگر طبیعت در حقیقت زندگی تازه انسان را به دنبال خود می آورد، نگاه این انسان به این بهار برونگرا، آفاقی و ابژکتیو ، و شعر برآمده از این نگاه توصیفی است.

گفتمان صرفاً توصیفی در تاریخ شعر فارسی، حداقل در بهاریه سرایی، یک گفتمان غالب نیست. در نتیجه در کمتر بهاریه‌ای می توان بهار را به عنوان مضمون اصلی سراغ گرفت؛ بلکه برعکس، غالباً توصیف بهار وسیله‌ای برای بیان مقصود دیگری قرار می‌گیرد؛ این مقصود دیگر بسته به گفتمان فکری شاعر، نوع نگاه شاعر به بهار را تعیین می‌کند.

در مقیاسی وسیعتر، بهار می‌تواند نماد عدم پایداری دنیا و نعمات آن باشد؛ نعمتهایی که شایسته‌ی دلبستگی نیست مانند این بیت حافظ که می‌گوید «مرغ زیرک نزند در چمنش پرده سرای/هر بهاری که به دنبال خزانی دارد»

بهار، گاه نماد گشایش و فرج پس از سختی و مشقات قرار می‌گیرد و گاه نماد زندگی پس مرگ؛ این واپسین مورد، به واقع افزون‌ترین وجه نمادین بهار در شعر فارسی است؛ مانند این شعر مولوی که می‌گوید:

 بهار‌همیشه‌مضمون‌اصلی‌بهاریه‌هانیست
برخلاف باور عموم بهار همیشه مضون اصلی «بهاریه‌ها» را تشکیل نمی‌دهد؛ تنها در بهاریه‌هایی که گفتمان توصیفی بر آنها حاکم هستند، بهارمضمون اصلی شعر را تشکیل می‌دهد

«بیایید بیایید که گلزار دمیده است / بیایید بیایید که دلدار رسیده است

چه روزاست وچه روزاست، چنین روزقیامت / مگرنامه اعمال زآفاق پریده است»

اما در بهاریه‌هایی که شاعر از مضمون بهار برای بیان حالات و آنات شخصی خود بهره برده است، بهار شخصیت نمادین خود را وا می‌نهد و در معنای عینی خود بکار می رود؛ مانند شعر زیر از ناصرخسرو

«چند گویی که چو هنگام بهار آید

گل بیاراید و بادام به بار آید

روی بستان را چون چهره ی دلبندان

از شکوفه رخ و از سبزه عذار آید

این چنین بیهوده ای نیز مگو با من

که مرا از سخن بیهوده عار آید

شصت بار آمد نوروز مرا مهمان

جز همان نیست اگر ششصد بار آید

هر که را شست ستمگر فلک آرایش

باغ آراسته او را به چه کار آید؟

سوی من خواب و خیال است جمال او

گر به چشم تو همی نقش و نگار آید» «ناصرخسرو»

هر چه از شعر کلاسیک به سمت شعر امروز پیش می‌رویم؛ بیان حالات و آنات شاعر از طریق وصف بهار و ارائه مضمون غیر‌اصلی بهار، به گفتمان غالب‌تری تبدیل می‌شود؛ این امر به نوعی تبعیت از تغییر گفتمان‌های شعر کلاسیک به نو محسوب می‌شود.

سیر‌بهاریه‌های‌شعر‌فارسی

از قرن چهارم، با شکل‌گیری قصیده و رواج آن، تغزل و تشبیب بسیاری از قصاید، در وصف بهار بود؛ از این‌رو برخی بهاریه را صرفاً چنین قصیده‌ای می‌دانند؛ با وسعت یافتن تشبیب قصیده و تولد غزل، بهاریه منحصر به قصیده نماند و به‌تدریج به قالب‌های دیگر شعر، مانند غزل و مثنوی نیز سرایت کرد.

نخستین بهاریه مشهور از رودکی است که سراسر آن وصف بهار است با این مطلع : آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب / با صد هزار نزهت و آرایش عجیب

با رواج سبک خراسانی، طبیعت‌گرایی اوج می‌یابد؛ درنتیجه اشعار نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم سرشار است از رنگ و بوی گلها و آواز پرندگان است؛ بهترین نماینده این دوره منوچهری است و مسمط‌های منوچهری از باشکوه‌ترین بهاریه‌های شعر فارسی است و همواره مورد تقلید شاعران بعد از او بوده است، از جمله:

نوروز بزرگم بزن ای مطرب امروز/ زیرا که بود نوبت نوروز به نوروز

کبکان دری غالیه در چشم کشیدند/ سروان سهی عبقری سبز خریدند

بادام بنان مقنعه بر سر بدریدند/ شاه اسپرمان چینی در زلف کشیدند

در سبک خراسانی بسیاری از بهاریه‌ها با گرامی‌داشت آیین باستانی نوروز همراه بود؛ که نشانه رواج این جشن‌های ایرانی در آن عصر است؛ چون پیوند بهار و نوروز در شعرهای دوره‌های بعد به این حد انعکاس ندارد.

از نیمه دوم قرن پنجم به بعد، بهاریه در منظومه‌های عاشقانه از جمله لیلی و مجنون و اشعار عارفانه ، که سرآغاز آنها قصیده‌های سنایی است تجلی می‌یابد؛ پیش از سنایی هرگز بهار، با چشم انداز عرفانی و عناصری از زندگی و دید اهل عرفان، بدین‌گونه وصف نشده بود؛ در بهاریه سنایی تمام کائنات در جنب و جوش‌اند مانند:

باز متواری روانِ عشق ، صحرائی شدند/ باز سرپوشیدگانِ عقل ، سودائی شدند

باز مستوران جان و دل پدیدار آمدند/ باز مهجوران آب و گِل تماشائی شدند

از قرن هفتم، مفاهیم عرفانی چون رستاخیز طبیعت و تولد از درون مرگ، با مفهوم بهار توأم می‌شود؛مانند بیت زیر

یقین آنجاست آن جانان، امیر چشمة حیوان / که باغ مرده شد زنده ، و جان بخشیدن اوتاند

بی‌شک، این مضامین برگرفته از آیات قرآن کریم است که به زنده کردن زمین بعد از مرگ آن اشاره می کند؛ در اشعار مولوی، بهار پاسخی به ندای حق در برپا کردن شادمانی و تعالیاست.

در همان عصر، سعدی با آمیختن مفاهیم عقلانی با وصف طبیعت، به‌گونه‌ای بهار را می‌ستاید و زوایای درونی ذهن و همچنین چشم‌اندازهای بیرونی جهان را می‌نمایاند؛ مانند: درخت غنچه برآورد و بلبلان مستند/ جهان جوان شد و یاران به عیش بنشستند.

بسیاری از غزل‌های سعدی بهاریه است بی‌آنکه با نام بهار آغاز شده باشد؛ از جمله غزل مشهور:

باد آمد و بوی عنبر آورد/ بادام ، شکوفه بر سر آورد

شاخ گل از اضطراب بلبل / با آن همه خار سر درآورد

گاه سعدی ویژگیهای بهار را به محبوب نسبت داده و او را برتر از بهار دانسته است؛هم‌چنین ستایش سعدی از سخاوت بیکران دایه ابر بهار در گلستان نیز از ماندگارترین توصیفات بهار است.

یک قرن بعد، حافظ با نگرشی به شیوه عرفا و بارقه‌هایی از تفکر خیام، با اشاره به موجود شدن گل از عدم می‌گوید: کنون که در چمن آمد گل از عدم به وجود/ بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود

همانطور که در بالا گفتیم بهاریه‌های شعر فارسی همواره از قرآن و آموزه‌های قرآنی الهام گرفته‌اند و شاعران در آثار خود بر باورها و اعتقادات دینی تأکید فراوان دارند و به قول دکتر «میرجلال‌الدین کزازی» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی‌ «از هنگامی‌که نامه‌ی گرامی اسلام، نُبی (قرآن)، به پاس خجستگی بر خوان آیینی نوروز قرارگرفت، شاعران برای بیان زیبایی‌های طبیعت و بهار به آیات این کتاب آسمانی و ادعیه‌ای چون «یا مقلب‌القلوب» متوسل شدند».

*معلی بن خنیس یکی از مورخان دوره امام صادق روایت می کند:« حضرت امام صادق روز نوروز مرا فرا خواند و گفت می دانی امروز چه روزی است. این روز علتی در زمان های دور دارد.این روز اولین روزی است که خدا از بندگانش پیمان گرفت که تنها او را بپرستند. این اولین روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد و پیامبر ، علی (ع) را بر دوش گرفت. در این روز قائم ما صاحب امر ظهور می کند. هیچ نوروزی نمی رسد مگر آنکه ما منتظر فرج باشیم زیرا نوروز از روز های ماست که عجم آن را حفظ کرده و ما آن را ضایع کرده ایم.»

منابع:

حمید‌رضا شکارسری

سایت تبیان

اخبار قرآنی( تأثیر قرآن بر بهاریه‌های‌ شعر فارسی )

تأثیر قرآن

 بر بهاریه‌های‌ شعرفارسی

 

نوزوز در ایران تبدیل به یک عید مذهبی شده است و شاعران معاصر ایرانی همواره با تکیه بر باورها و اعتقادات دینی شعر سروده‌اند؛ از این رو شعرهای آنان و به ویژه بهاریه‌ها از قرآن و احادیث متأثر شده است.

نوروزیه‌ها و بهاریه‌های ادب فارسی مانند دیگر قالب‌ها و موضوعات این ادبیات، لبریز از اشارات و تلمیحات قرآنی است و شاعران همواره سعی داشتند تا با الگو گرفتن از آیات قرآن و احادیث ائمه(ع) به خلق آثار دست بزنند؛ به همین جهت بهاریه‌های شعر فارسی از آیات قرآن تأثیر بسیار گزفته‌است، برای مثال مولانا در مثنوی درباره بهار و نوروز می گوید: گفت پیغمبر به اصحاب کبار/ تن مپوشانید از باد بهار/ کانچه با برگ درختان می‌کند/ با تن و جان شما آن می‌کند» و هاتف که ترکیب‌بند معروفی دارد، در یکی بهاریه‌های خود با اشاره به حدیثی از امام صادق* سروده است: «همایون روز نوروز است امروز و به فیروزی/ به اورنگ خلافت کرده شاه لافتی مأوی».

قرآن و احادیث نیز اشارات فراوانی به بهار و نو شدن طبیعت کرده‌اند؛ در احادیث، به قرآن کریم، کتاب آسمانی مسلمانان لقب«بهار دل‌ها» داده‌شده است؛ به پیامبر اکرم (ص) نیز «بهار جهان» و «بهارِ یتیمان» لقب داده‌اند؛ در نهج‌البلاغه نیز پرهای طاووس به دسته گلی که از شکوفه‌های گوناگون گل‌های بهاری چیده شده، مانند گشته است.

شاعران معاصر نیز از آیات قرآنی بی‌بهره نبوده‌اند برای مثال در اشعار سهراب سپهری و فریدون مشیری می‌توان شواهدی یافت که به نوعی تحول طبیعت را با تحول روح بشر، در ارتباط با مفاهیمی که در حوزه‌ی الهیات و آیات قرآنی مطرح است به خوبی نشان می‌دهد؛ حال که تأثیر قرآن بر بهاریه‌ها تا حدودی مشخص شد؛ لازم است قدری بیشتر درباره بهاریه‌های شعر فارسی بدانیم.

بهاریه‌های‌شعر‌فارسی

ازجمله موضوعاتی که در تاریخ شعر فارسی تجلی‌های پرشمار و البته متفاوتی داشته است، «بهار» است که به تولید تقریباً انبوهی از شعر، تحت عنوان «بهاریه» انجامیده؛ برخلاف باور عموم بهار همیشه مضون اصلی «بهاریه‌ها» را تشکیل نمی‌دهد؛ تنها در بهاریه‌هایی که گفتمان توصیفی بر آنها حاکم هستند، بهارمضمون اصلی شعر را تشکیل می‌دهد؛ انسان پیشامدرن رابطه‌ای بی‌واسطه و نزدیکتر با طبیعت داشته است؛ بهار به عنوان احیاگر طبیعت در حقیقت زندگی تازه انسان را به دنبال خود می آورد، نگاه این انسان به این بهار برونگرا، آفاقی و ابژکتیو ، و شعر برآمده از این نگاه توصیفی است.

گفتمان صرفاً توصیفی در تاریخ شعر فارسی، حداقل در بهاریه سرایی، یک گفتمان غالب نیست. در نتیجه در کمتر بهاریه‌ای می توان بهار را به عنوان مضمون اصلی سراغ گرفت؛ بلکه برعکس، غالباً توصیف بهار وسیله‌ای برای بیان مقصود دیگری قرار می‌گیرد؛ این مقصود دیگر بسته به گفتمان فکری شاعر، نوع نگاه شاعر به بهار را تعیین می‌کند.

در مقیاسی وسیعتر، بهار می‌تواند نماد عدم پایداری دنیا و نعمات آن باشد؛ نعمتهایی که شایسته‌ی دلبستگی نیست مانند این بیت حافظ که می‌گوید «مرغ زیرک نزند در چمنش پرده سرای/هر بهاری که به دنبال خزانی دارد»

بهار، گاه نماد گشایش و فرج پس از سختی و مشقات قرار می‌گیرد و گاه نماد زندگی پس مرگ؛ این واپسین مورد، به واقع افزون‌ترین وجه نمادین بهار در شعر فارسی است؛ مانند این شعر مولوی که می‌گوید:

 بهار‌همیشه‌مضمون‌اصلی‌بهاریه‌هانیست
برخلاف باور عموم بهار همیشه مضون اصلی «بهاریه‌ها» را تشکیل نمی‌دهد؛ تنها در بهاریه‌هایی که گفتمان توصیفی بر آنها حاکم هستند، بهارمضمون اصلی شعر را تشکیل می‌دهد

«بیایید بیایید که گلزار دمیده است / بیایید بیایید که دلدار رسیده است

چه روزاست وچه روزاست، چنین روزقیامت / مگرنامه اعمال زآفاق پریده است»

اما در بهاریه‌هایی که شاعر از مضمون بهار برای بیان حالات و آنات شخصی خود بهره برده است، بهار شخصیت نمادین خود را وا می‌نهد و در معنای عینی خود بکار می رود؛ مانند شعر زیر از ناصرخسرو

«چند گویی که چو هنگام بهار آید

گل بیاراید و بادام به بار آید

روی بستان را چون چهره ی دلبندان

از شکوفه رخ و از سبزه عذار آید

این چنین بیهوده ای نیز مگو با من

که مرا از سخن بیهوده عار آید

شصت بار آمد نوروز مرا مهمان

جز همان نیست اگر ششصد بار آید

هر که را شست ستمگر فلک آرایش

باغ آراسته او را به چه کار آید؟

سوی من خواب و خیال است جمال او

گر به چشم تو همی نقش و نگار آید» «ناصرخسرو»

هر چه از شعر کلاسیک به سمت شعر امروز پیش می‌رویم؛ بیان حالات و آنات شاعر از طریق وصف بهار و ارائه مضمون غیر‌اصلی بهار، به گفتمان غالب‌تری تبدیل می‌شود؛ این امر به نوعی تبعیت از تغییر گفتمان‌های شعر کلاسیک به نو محسوب می‌شود.

سیر‌بهاریه‌های‌شعر‌فارسی

از قرن چهارم، با شکل‌گیری قصیده و رواج آن، تغزل و تشبیب بسیاری از قصاید، در وصف بهار بود؛ از این‌رو برخی بهاریه را صرفاً چنین قصیده‌ای می‌دانند؛ با وسعت یافتن تشبیب قصیده و تولد غزل، بهاریه منحصر به قصیده نماند و به‌تدریج به قالب‌های دیگر شعر، مانند غزل و مثنوی نیز سرایت کرد.

نخستین بهاریه مشهور از رودکی است که سراسر آن وصف بهار است با این مطلع : آمد بهار خرم با رنگ و بوی طیب / با صد هزار نزهت و آرایش عجیب

با رواج سبک خراسانی، طبیعت‌گرایی اوج می‌یابد؛ درنتیجه اشعار نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم سرشار است از رنگ و بوی گلها و آواز پرندگان است؛ بهترین نماینده این دوره منوچهری است و مسمط‌های منوچهری از باشکوه‌ترین بهاریه‌های شعر فارسی است و همواره مورد تقلید شاعران بعد از او بوده است، از جمله:

نوروز بزرگم بزن ای مطرب امروز/ زیرا که بود نوبت نوروز به نوروز

کبکان دری غالیه در چشم کشیدند/ سروان سهی عبقری سبز خریدند

بادام بنان مقنعه بر سر بدریدند/ شاه اسپرمان چینی در زلف کشیدند

در سبک خراسانی بسیاری از بهاریه‌ها با گرامی‌داشت آیین باستانی نوروز همراه بود؛ که نشانه رواج این جشن‌های ایرانی در آن عصر است؛ چون پیوند بهار و نوروز در شعرهای دوره‌های بعد به این حد انعکاس ندارد.

از نیمه دوم قرن پنجم به بعد، بهاریه در منظومه‌های عاشقانه از جمله لیلی و مجنون و اشعار عارفانه ، که سرآغاز آنها قصیده‌های سنایی است تجلی می‌یابد؛ پیش از سنایی هرگز بهار، با چشم انداز عرفانی و عناصری از زندگی و دید اهل عرفان، بدین‌گونه وصف نشده بود؛ در بهاریه سنایی تمام کائنات در جنب و جوش‌اند مانند:

باز متواری روانِ عشق ، صحرائی شدند/ باز سرپوشیدگانِ عقل ، سودائی شدند

باز مستوران جان و دل پدیدار آمدند/ باز مهجوران آب و گِل تماشائی شدند

از قرن هفتم، مفاهیم عرفانی چون رستاخیز طبیعت و تولد از درون مرگ، با مفهوم بهار توأم می‌شود؛مانند بیت زیر

یقین آنجاست آن جانان، امیر چشمة حیوان / که باغ مرده شد زنده ، و جان بخشیدن اوتاند

بی‌شک، این مضامین برگرفته از آیات قرآن کریم است که به زنده کردن زمین بعد از مرگ آن اشاره می کند؛ در اشعار مولوی، بهار پاسخی به ندای حق در برپا کردن شادمانی و تعالیاست.

در همان عصر، سعدی با آمیختن مفاهیم عقلانی با وصف طبیعت، به‌گونه‌ای بهار را می‌ستاید و زوایای درونی ذهن و همچنین چشم‌اندازهای بیرونی جهان را می‌نمایاند؛ مانند: درخت غنچه برآورد و بلبلان مستند/ جهان جوان شد و یاران به عیش بنشستند.

بسیاری از غزل‌های سعدی بهاریه است بی‌آنکه با نام بهار آغاز شده باشد؛ از جمله غزل مشهور:

باد آمد و بوی عنبر آورد/ بادام ، شکوفه بر سر آورد

شاخ گل از اضطراب بلبل / با آن همه خار سر درآورد

گاه سعدی ویژگیهای بهار را به محبوب نسبت داده و او را برتر از بهار دانسته است؛هم‌چنین ستایش سعدی از سخاوت بیکران دایه ابر بهار در گلستان نیز از ماندگارترین توصیفات بهار است.

یک قرن بعد، حافظ با نگرشی به شیوه عرفا و بارقه‌هایی از تفکر خیام، با اشاره به موجود شدن گل از عدم می‌گوید: کنون که در چمن آمد گل از عدم به وجود/ بنفشه در قدم او نهاد سر به سجود

همانطور که در بالا گفتیم بهاریه‌های شعر فارسی همواره از قرآن و آموزه‌های قرآنی الهام گرفته‌اند و شاعران در آثار خود بر باورها و اعتقادات دینی تأکید فراوان دارند و به قول دکتر «میرجلال‌الدین کزازی» عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی‌ «از هنگامی‌که نامه‌ی گرامی اسلام، نُبی (قرآن)، به پاس خجستگی بر خوان آیینی نوروز قرارگرفت، شاعران برای بیان زیبایی‌های طبیعت و بهار به آیات این کتاب آسمانی و ادعیه‌ای چون «یا مقلب‌القلوب» متوسل شدند».

*معلی بن خنیس یکی از مورخان دوره امام صادق روایت می کند:« حضرت امام صادق روز نوروز مرا فرا خواند و گفت می دانی امروز چه روزی است. این روز علتی در زمان های دور دارد.این روز اولین روزی است که خدا از بندگانش پیمان گرفت که تنها او را بپرستند. این اولین روزی است که جبرئیل بر پیامبر نازل شد و پیامبر ، علی (ع) را بر دوش گرفت. در این روز قائم ما صاحب امر ظهور می کند. هیچ نوروزی نمی رسد مگر آنکه ما منتظر فرج باشیم زیرا نوروز از روز های ماست که عجم آن را حفظ کرده و ما آن را ضایع کرده ایم.»

منابع:

حمید‌رضا شکارسری

سایت تبیان

اخبار قرآنی( توزیع رایگان کتاب موهن به پیامبر در آمریکا)

توزیع رایگان کتاب موهن

 به خاتم الأنبیاء(ص) در آمریکا

 در پی گسترش دامنه اسلام‌ستیزی از سوی اصحاب رسانه‌ها و فیلم‌سازان غرب، جهان اسلام شاهد بی‌پروایی و اهانت معاندان و دین‌ناباوران نسبت به مقدسات اسلامی است؛ جنگ سردی که به تازگی به نویسنده آمریکایی این فرصت را داده تا کتاب گران‌قیمت ضداسلامی خود را به صورت مجانی توزیع‌کند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی العربیه، هفته‌نامه آمریکایی «Human Events» با انتشار گزارشی از توزیع رایگان کتاب ضداسلامی «The Truth About Muhammad»(حقایقی درباره محمد)، نوشته «Robert Spencer»، نویسنده آمریکایی‌تباری وابسته به حزب رادیکال(نومحافظه‌کاران) خبرداد.

هفته‌نامه مذکور در این گزارش همچنین تأکیدکرده‌است این کتاب که نخستین‌بار در 2006 میلادی به چاپ‌رسید، به دلیل مخالفت شدید مسلمانان آمریکا اجازه توزیع پیدانکرد، این در حالی است که صاحب این اثر با مشاهده موج اسلام‌ستیزی به راه‌ افتاده از سوی مطبوعات دانمارک و نیز تولید فیلم هلندی موهن به قرآن با نام «فتنه»، تصمیم‌گرفت کتاب مذکور را که پیش از این با قیمت سی دلار روانه بازار‌کرده بود، از طریق هفته‌نامه Human Events که وابسته به جناح راست و محافظه‌کاران افراطی آمریکا‌است، به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قراردهد.

این هفته‌نامه همچنین ادعاکرده‌‌است: کتاب اسپنسر با محتوایی جدید، چهره واقعی پیامبر اسلام را که تاکنون در هیچ کتاب تاریخی ذکر نشده‌است، نشان می دهد و نیز بسیاری از حقایق ناگفته درباره دین اسلام را بیان‌می‌کند(!)

در گزارش این هفته‌نامه به تبلیغ محتوای این کتاب پرداخته شده‌ که در بخشی از آن ادعا شده‌است، پیامبر اسلام با اهداف تروریستی و با مطرح‌کردن بهشت به عنوان پاداش اخروی، پیروان خود را به جنگ برای پایدار ماندن اسلام فراخوانده است(!)

همچنین اسپنسر در کتاب خود با اشاره به صلح حدیبیه، با ادعایی دروغین مسلمانان را خائن و ناقض پیمان توصیف کرده‌است.

توزیع این کتاب در آمریکا در حالی انجام‌می‌شود که این امر با مخالفت جامعه دانشگاهی، اندیشمندان و پژوهشگران مطالعات اسلامی این کشور همراه بوده‌است

توزیع این کتاب در آمریکا در حالی انجام‌می‌شود که این امر با مخالفت جامعه دانشگاهی، اندیشمندان و پژوهشگران مطالعات اسلامی این کشور همراه بوده‌است.

به عنوان مثال «Karen Armestrong»، نویسنده انگلیسی اسلام‌شناس و صاحب اثر ارزشمند «محمد (ص)» ضمن محکومیت انتشار این اثر باطل درباره کتاب اسپنسر گفت: نویسنده در سراسر این کتاب مغرضانه و با نگاهی تنفرآمیز نسبت به اسلام، وقایع کذب، بی‌اساسی و بی‌برهانی را به تاریخ اسلام نسبت‌می‌دهد.

از سوی دیگر اسپنسر که مدیریت سازمان ضداسلامی «Jihad Watch»(تحت‌نظر قراردادن جهاد) را برعهده‌دارد، در دفاع از اثر خود ادعاکرد: هیچ مورخی حتی مورخان غربی تاکنون چهره حقیقی اسلام را نشان‌ نداد‌ه‌اند و آنچه در کتاب‌های تاریخ از اسلام و پیامبرش موجوداست؛ غیر واقعی و تصویری ویرایش شده از محمد است(!)

هفته‌نامه هیومن ایونتس نیز که سابقه طولانی در تیلیغ ضد اسلام دارد، پیش از این از فیلم هلندی موهن به قرآن و اسلام طرفداری و مخاطبان را به دیدن آن فراخوانده‌بود

همچنین هفته‌نامه هیومن ایونتس نیز که سابقه طولانی در تیلیغ ضداسلام دارد، پیش از این از فیلم هلندی موهن به قرآن و اسلام طرفداری و مخاطبان را به دیدن آن فراخوانده‌بود.

دفاع از اقدام اسپنسر که ناشی از بازی‌های سیاسی احزاب افراطی غرب است، تنها به وابستگان حزب محافظه‌کار آمریکا که اسلام‌ستیزی در رأس برنامه‌های آن‌ها‌است، محدود شده‌است.

چنانچه «Ann Kolter»، از طرفداران حزب مذکور و یکی از نویسندگان هفته‌‌نامه هیومن ایونتس در اظهاراتی به طرفداری از انتشار کتاب اسپنسر خطاب به خوانندگان این نشریه گفته‌است: حقیقت غالبا آن چیزی است که به راحتی در اختیار تو گذاشته‌می‌شود، غافل از این‌که چهره واقعیت را هرگز در مطبوعات پرتیراژ نخواهی‌یافت، بنابراین اگر مشترک هفته‌نامه هیومن ایونتس باشی با دریافت نسخه‌ رایگان کتاب اسپنسر چهره حقیقت(حقایقی درباره محمد) را نیز خواهی‌دید(!)

وی پیش از این با نگارش کتابی پس از وقایع یازده سپتامبر 2001 میلادی، مبارزه با مسلمانان به ویژه عرب‌‌های مسلمان ساکن آمریکا و به مسیحیت درآوردن آن‌ها را خواستار شده‌بود.

آن کاتلر پیش از این در اظهاراتی نژادپرستانه گفته‌بود: یهود آمریکا اگر خواستار رسیدن به درجه کمال است، باید به مسیحیت بگراید.

الا لعنه الله علی القوم الظالمین و المنکرین محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)

اخبار قرآنی(شیوه‌های تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید....)

 

شیوه‌های تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید از

اصول تربیت اسلامی گرفته شود‌

 

شیوه‌های تعلیم قرآن در آموزش و پرورش باید از اصول تربیت اسلامی که در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده،‌ گرفته شود‌.

سید«علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی

سید«علی سرابی» مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به مفهوم تعلیم و تربیت اسلامی، گفت: آداب و روش‌های تعلیم و تربیت در اسلام از دیرباز مورد توجه همگان بوده است و آن‌چه که در حال حاضر به عنوان مبانی مسلم و مورد استفاده در آموزش مطرح است، از بخش بزرگی از دستورات خداوند استنباط شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دستورات الهی درباره تعلیم و تربیت در قالب آیات کریمه قرآن مجید و احادیث و روایات نقل شده‌ از پیامبر اعظم(ص)، معصومان(ع) و نیز تحقیق و پژوهش‌های علما و دانشمندان مسلمان بیان شده است.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی در پاسخ به این سئوال که با اشاره به فرمایش امام راحل مبنی بر لزوم تربیت قرآنی کودکان، چگونه باید این موضوع در آموزش و پرورش عملی شود، اظهار کرد: درباره فرمایش امام خمینی(ره) باید توجه کرد که استخراج مبانی قرآنی و اسلامی تعلیم و تربیت گام نخست است، به طور مثال نگاه توحیدی به جهان هستی، جهان و دنیای مادی را بخشی از جهان هستی دانستن و برای هر عمل، اثری را در روح و جسم انسان قائل شدن نیز از اصول تربیت اسلامی است.

سرابی در پاسخ به این سئوال که نسبت علوم مختلف با قرآن چیست، تأکید کرد: برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت باید با اصول اشاره شده در قرآن طراحی شود و قدم‌های خوبی هم در این جهت برداشته شده است و با این نگاه یعنی علم را ابزاری در جهت رشد و کمال روحی انسان قرار دادن، باید برنامه‌ریزی آموزشی صورت بگیرد و این موضوع تنها در چند درس مشخص محدود نمی‌شود بلکه اصل حاکمی است که البته در طراحی و برنامه‌ریزی تمام دروس مورد توجه است و بعضی از دروس در آن به طور مستقیم و خاص به تبیین ابعاد جهان‌بینی اسلام خواهند پرداخت.

 مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی:
اگرچه در دهه اخیر با اشارات مقام معظم رهبری، تحول قابل تقدیری در مورد درس قرآن به وقوع پیوسته، با این توصیف باید توجه داشت که هنوز هم ساعات اختصاص داده شده به درس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه در مقاطع ابتدایی بسیار ناچیز است و هرگز تکافوی آموزش قرآن را نمی‌کند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تدوین سند ملی برنامه درسی به تلفیق قرآن با سایر مطالب آموزشی توجه شده است، اظهار کرد: نسبت به تدوین چنین مطلبی اطلاع دقیقی ندارم اما حداقل این‌که بنده اثر خاصی از تلفیق قرآن با سایر موضوعات آموزشی را در دروس مختلف آموزش و پرورش مشاهده نکرده‌ام.

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی تصریح کرد: اگرچه در دهه اخیر با اشارات مقام معظم رهبری تحول قابل تقدیری در مورد درس قرآن به وقوع پیوسته، با این توصیف باید توجه داشت که هنوز هم ساعات اختصاص داده شده به درس قرآن در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه در مقاطع ابتدایی بسیار ناچیز است و هرگز تکافوی آموزش قرآن را نمی‌کند.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به این‌که کلیات تعلیم و تربیت اسلامی در قرآن بیان شده است و البته بخش مهمی از دستورات عملی آن در دیگر منابع از جمله سیره و کلام معصومان(ع) آمده است، شاید انتخاب شعار تعلیم و تربیت اسلامی در آموزش و پرورش جامع‌ باشد.

اخبار قرآنی(انتشار جلدهجدهم بزرگ‌ترین معجم موضوعی قرآن)

مجلد هجدهم

بزرگ‌ترین معجم معنایی و

موضوعی قرآن

 منتشر شد

 مجلد هجدهم بزرگ‌ترین معجم معنایی و موضوعی قرآن به شکل الفبایی از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شد.

فرهنگ قرآن به شکل الفبایی و موضوعی برای محققان و پژوهشگران حوزه علوم قرآنی تهیه شده است و خود سنگ بنای نگارش تفسیرهای موضوعی قرآن است.

مجلد هجدهم آن که شامل موضوعات «شورا» تا «ضعف» است در 527 صفحه چاپ و منتشر شده و به موضوعاتی چون شوهر، شهاب، شهادت، شهر، شیر، شیشه، شیطان، شیعه، صابئان، صاعقه، صالح، صالحان، صبح، صبر، صبغه الله، صحابه، صحف ابراهیم، صدا، صدقه، صراط مستقیم، صفا، صلح، صورت، صیحه آسمانی، صید، ضرر و ضعف پرداخته است.

کتاب «فرهنگ قرآن؛ کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم» از سوی بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بهای تک نسخه 7500 تومان چاپ و منتشر شده است.

اخبار قرآنی( چاپ عکس مسجد بر روی لباس زیر )

 

چاپ عکس مسجد

بر روی لباس زیر

 

یک شرکت آمریکایی با هدف توهین به دین مبین اسلام و مقدسات اسلامی، به چاپ کردن عکس مسجد بر روی لباس زیر اقدام ورزیده است.

 

اخبار قرآنی(انتشار مجموعه «آشنایی با قرآن‌کریم» ویژه نوجوانان)

انتشار مجموعه سی جلدی

«آشنایی با قرآن‌کریم» ویژه نوجوانان

 مجموعه سی جلدی «آشنایی با قرآن‌کریم» به‌کوشش «فرزانه زنبقی» توسط انتشارات لک‌لک منتشر شد.

 مجموعه «آشنایی با قرآن‌کریم» به شرح و ترجمه سی جزء قرآن‌کریم در سی جلد با بیانی ساده و قابل درک برای کودکان و نوجوانان پرداخته ‌است.

در بخشی از معرفی این مجموعه آمده‌است:

«...در زیر هر عنوان که به آیه یا آیاتی خاص اشاره دارد، شرح خلاصه‌ای آورده شده که با توجه به مخاطبین مجموعه، محور آن قصه‌های مربوط به قرآن‌کریم، ماجراها و حوادثی است که سبب نزول آیات بر پیامبر اکرم(ص) بوده‌است...».

در هر یک از جلدهای این مجموعه، توضیحاتی مربوط به آیات متناسب با گروه سنی مخاطب، تنظیم و تألیف و در ادامه نیز ترجمه آیات با حروف و متن متمایز ذکر شده‌ است.

همچنین از منابع مورد استناد در تألیف این مجموعه می‌توان به تفسیر نمونه، مخزن‌العرفان در علوم قرآن، احسن‌الحدیث، تفسیر عاملی، منهج‌الصادقین، تفسیر آسان، ترجمه تفسیرالمیزان، کشف‌الحقایق و حجه‌التفاسیر اشاره کرد.

هر جلد از این مجموعه با شمارگان 5000 نسخه و با بهای 20000 ریال به‌کوشش انتشارات لک‌لک منتشر شد.