اخبارقرآنی( برترین‌ جایزه ‌جهانی کتاب سال)

 

کتاب ترجمه " قرآن به‌زبان ترکی آذری"

 از برترین‌های جایزه ‌جهانی کتاب سال شد

 

کتاب ترجمه "قرآن به زبان ترکی آذری" با ترجمه "رسول اسماعیل زاده دو زال" از کشور جمهوری آذربایجان به عنوان برترین‌های جایزه جهانی بخش مطالعات اسلامی، کتاب سال جمهوری اسلامی انتخاب شد.

این اثر توسط مترجم و با ویراستاری گروهی از ادبا و قرآن شناسان در مدت هفت سال با طی مراحل مختلف به کمال رسیده و در حال حاضر با آوانگاری جالب در باکو به چاپ رسیده است.

مترجم این کتاب کار خود را در سطحی آکادمیک با زبان ساده به اتمام رسانده و در ارائه معادل دقیق و صحیح واژه‌ها با اتکا به ترجمه‌های کلاسیک و متون قدیمی زبان ترکی موفق بوده است.

آوانگاری آیات قرآن کریم‌با رعایت قواعد تجویدی از امتیازات این ترجمه است.

گفتنی است، این ترجمه با استقبال فراوانی در جمهوری آذربایجان روبرو شده و بارها در دانشگاه‌های معتبر این کشور مورد نقد و بررسی و ستایش قرار گرفته است.

بیست و پنجمین دوره کتاب سال و پانزدهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی چندی پیش در تالار وحدت تهران برگزار و از برترین‌های کتاب سال تجلیل شد.



اخبارقرآنی( اهتزاز بیرق حسینی برای اولین بار در اروپا)

 

اهتزاز بیرق حسینی برای اولین بار در اروپا

بیرق سرخ بارگاه ملکوتی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) به دنبال تقاضای جمعی از دانشجویان اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا، برای نخستین بار در سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به اهتزاز درخواهد آمد.

سردار باقرزاده اظهار داشت: در محرم امسال ‌جمعی از دانشجویان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی مقیم اروپا با مراجعه به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خواستار آن شدند تا بیرق سرخ حسینی (ع) که در طول تاریخ نمادی از آزادگی و دفاع از حقوق بشریت و همواره الهام بخش همه ملل آزادی‌خواه بویژه مسلمانان بوده است برای نخستین بار به قاره اروپا هدیه شود که بر همین اساس و بدنبال هماهنگی‌های بعمل آمده با وزارت امورخارجه و ستاد بازسازی عتبات عالیات، بیرق سرخ حسینی (ع) تهیه و انشاءالله بزودی طی مراسم باشکوهی به اروپا ارسال خواهد شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تاکید کرد: این بیرق که نشانه‌‌ای از همبستگی و انسجام مسلمانان و دیگر ادیان توحیدی است در روز اربعین حسینی (ع) در محل موسسه اسلامی الغدیر فرانسه و پس از آن نیز در روز 28 صفر مصادف با سالروز رحلت رسول خدا (ص) و شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی (ع) در مرکز اسلامی هامبورگ آلمان و سپس در 29 صفر همزمان با سالروز شهادت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) در مرکز اسلامی لندن به اهتزاز درآمده و برای همیشه در آن مرکز اسلامی به امانت نگهداری خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد که با حضور پرشور هموطنان و دیگر مسلمانان مقیم فرانسه،‌ آلمان و انگلستان، مناسبت‌های دهه آخر صفر امسال متفاوت از سال‌های گذشته به اجرا گذاشته می‌شود.

باقرزاده یادآور شد: در حال حضر 6 هزار دانشجوی ایرانی عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی در اروپا مشغول تحصیل هستند که عمیقاً نسبت به باورها و ارزش‌های اسلامی ایرانی خود پایبند بوده و به آن عشق می‌ورزند

اخبارقرآنی( خدا مرگش داد)

 

مرگ ناگهانی سردبیر هتاک به پیامبر (ص)

سردبیر مجله سوئیسی که بتازگی کاریکاتوری منسوب به پیامبر (ص) را منتشر کرده بود در اتاق محل کارش دچار مرگ ناگهانی شد.

به گزارش اَبنا به نقل از منابع خبری سوئیسی، «پیتر ملین ـ Piter Me» در حالیکه کارمندان روزنامه‌اش برای تشکیل جلسه‌ای منتظر وی بودند، بر اثر سکته قلبی درگذشت. کارکنان روزنامه که از تأخیر بیش از اندازه او نگران شده بودند وی را مرده در دفتر کارش پیدا کردند.

جالب اینکه این سردبیر هتاک، صبح روزی که سکته کرد ، در مصاحبه با تلویزیون و رسانه‌های سوئیسی، با جدیت تمام از تصمیم خود مبنی بر انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز حمایت کرده بود.

اخبارقرآنی( کنگره قرآنی «سال اولی‌ها» برگزار شد)

 
 
کنگره قرآنی «سال اولی‌ها» برگزار شد

هفتمین کنگره قرآنی <سال اولی‌ها> ویژه دانش‌آموزان مدارس سال اول استعدادهای درخشان سراسر کشور با ادای احترام به پیشگاه امام راحل(ره) و شهدای انقلاب اسلامی ایران، در محل گلزار شهدای 72 تن بهشت‌زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام دکتر جواد اژه‌ای رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) در این مراسم ضمن برشمردن اهداف این کنگره قرآنی گفت: دانش‌آموزان شرکت کننده در این کنگره از برگزیدگان مسابقه مقدماتی قرآنی مدارس استعدادهای درخشان هستند که پس از موفقیت در مرحله اول در این کنگره شرکت کرده‌اند و باهم به رقابت می‌پردازند.

اخبارقرآنی( بخش انگلیسی رادیو معارف راه‌اندازی شد)

بخش انگلیسی رادیو معارف راه‌اندازی شد
 

بخش انگلیسی رادیو معارف همزمان با نهمین سالگرد تاسیس این رادیو

 و ولادت امام موسی کاظم (ع)  یکشنبه ۲۸ بهمن‌ افتتاح شد.

 این مراسم با حضور حجت‌الاسلام  سیداحمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری، علی دارابی قائم مقام سازمان صدا و سیما، حسن خجسته معاون، محمدحسین محمدزاده مدیر رادیو معارف، دیگر مدیران و جمعی از مسؤلان استان قم و شخصیت‌های حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام خاتمی در این مراسم گفت: بدون هیچ مبالغه‌ای شبکه قرآن و معارف شبکه‌هایی هستند که در عرصه دین مایه افتخار نظام جمهوری اسلامی هستند و من به خاطر رابطه با بزرگان حوزه علمیه و مجلس خبرگان باید بگویم این عزیزان همواره رادیو معارف را ستوده‌اند، چرا که به حق دین خود را به نیکی ادا می‌کند.

علی دارابی، قائم مقام صدا و سیما خاطرنشان ساخت: در عصر رسانه لوازم و الزامات آن باید فراهم باشد و خوشبختانه خیل فراوان نیروهای تربیت شده در حوزه هنر و رسانه مشغول به کارند و نیز دیگر کشورهایی که ما با آنان قراردادهای همکاری داریم از این نیروها استفاده می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: صدا و سیما به 31 زبان فراملی و یکصد شبکه رادیو تلویزیونی برنامه پخش می‌کند و خوشبختانه در این خصوص ایران اسلامی پس از 20 سال به معنای واقعی مستقل است.

خجسته، معاون صدا، ضمن خشنودی از تاسیس رادیو معارف به زبان انگلیسی تصریح کرد: دنیا تشنه معارف اسلامی است تا به حقیقت و راه درست زندگی دست یابد. بنابراین ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، چون ریاست سازمان نیز بر این امر تاکید فراوان دارند.

محمدزاده، مدیر رادیو معارف، نیز در مراسم افتتاحیه بخش انگلیسی این شبکه گفت: برای شروع بخش انگلیسی رادیو معارف سه ساعت تولید برنامه با ۲۴ ساعت پخش با موضوعات مختلف بر اساس نیاز مخاطبان انگلیسی زبان داریم.

وی دیجیتالی بودن فرایند برنامه‌سازی و تولید برنامه و پخش را از ویژگی‌های بخش انگلیسی زبان رادیو معارف عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه هنوز بهره‌برداری از سیستم‌های دیجیتال در رادیو معارف فارسی آغاز نشده، ولی کلیه برنامه‌های بخش انگلیسی رادیو معارف به صورت دیجیتال تولید و پخش می‌شود.

مدیر رادیو معارف استفاده از کارشناسان محلی و بومی برای نویسندگی و نظارت بر برنامه‌ها و پخش موسیقی بدون ساز را از دیگر ویژگی‌های این بخش معرفی کرد و گفت: این بخش به آدرس ماهواره ۱۳ درجه با برد ۱۲۴۳۷ و فرکانس ۲۷۵۰۰ با زاویه افقی قابل دریافت است.

اخبارقرآنی( هفته«دفاع از پیامبر(ص)»در رادیو قرآن نابلس)

 

رادیو قرآن نابلس هفته جاری را

هفته«دفاع از پیامبر(ص)» نام‌گذاشت

 قاری برجسته شمال فلسطین و مدیرکل رادیو قرآن نابلس ضمن محکومیت شدید چاپ مجدد کاریکاتورهای موهن به پیامبر(ص) در روزنامه‌های دانمارک، دیروز 27 بهمن‌ از نام‌گذاری هفته جاری به هفته دفاع از پیامبر(ص) خبر‌داد.

 به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانیPNN، شیخ «محمد سعید ملحس»، مدیرکل رادیو قرآن نابلس با اعلام این خبر گفت: چاپ مجدد این کاریکاتورها در روزنامه‌های دانمارکی به بهانه آزادی بیان، اقدامی جنایت‌کارانه و مغایر با دموکراسی دروغینی است که غرب از آن دم‌می‌زند و باید آن را به‌شدت محکوم‌کرد.

مدیرکل رادیو قرآن نابلس افزود: روزنامه‌نگاران دانمارکی با این کار خود به تمامی مسلمانان جهان توهین‌کرده‌اند؛ بنابراین گروه‌های اسلامی باید با یکپارچگی هرچه‌‌تمام‌ در برابر چنین حرکاتی ایستاده و عشق و محبت حقیقی خود را به پیامبر(ص) ابراز‌کنند.

این قاری قرآن فلسطینی از تمامی رسانه‌های گروهی جهان اسلام همچون روزنامه‌ها، رادیو‌ تلویزیون و شبکه جهانی اینترنت ارایه ویژه‌برنامه‌های تبلیغاتی در زمینه دفاع از پیامبر(ص) را خواستار‌شد.

وی در پایان تصریح‌کرد: مسئولان رسانه‌های اسلامی باید با همکاری یکدیگر و با تولید برنامه‌هایی ویژه از سنت و سیره نبوی دفاع و در خلال این برنامه‌ها ویژگی‌های شخصیتی آن حضرت همچون رحمت، عدالت حقیقی و احترام انسانی را برای تمامی جهانیان بیان‌کنند.

اخبارقرآنی( «شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم» کتاب شد)

«شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم» کتاب شد

 کتاب «شیوه‌های نگارش و علامت‌گذاری قرآن کریم» توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم منتشرشد.

 در این کتاب شیوه‌های علمی و تطبیقی «رسم‌المصحف و ضبط‌المصحف» در دو بخش کلی بررسی شده است.

کتابت قرآن در عهد رسول اکرم(ص)، معنای رسم و تعریف رسم‌المصحف، پیشینه به کارگیری قواعد علم رسم در کتابت قرآن، پیشینه به کارگیری قواعد علم رسم در کتابت قرآن، نظر علمای مذاهب اسلامی و مراکز قرآنی درباره رسم‌المصحف و قواعد رسم‌المصحف عناوین بخش نخست این کتاب را تشکیل می‌دهد.

بخش دوم این کتاب یعنی ضبط‌المصحف هم شامل معنای ضبط و چگونگی پیدایش آن در خط قرآن، پیشینه ضبط‌المصحف، نظر علما و مراکز قرآنی درباره به کارگیری علایم در خط قرآن، شیوه‌های رایج علامت‌گذاری در زمان معاصر می‌شود.

در بخش نخست این کتاب به اجمال نگارش ویژه برخی از کلمات قرآن کریم در مصاحف قدیم و جدید و نیز منابع معتبر مورد بررسی قرار گرفته و با رعایت التزام به رسم‌المصحف، شیوه‌ای از نگارش که به قرائت کلمات نزدیک‌تر است، انتخاب و ارائه شده است.

در بخش دوم نیز چگونگی ابداع علامت‌گذاری در قرآن کریم، سیر تحول علایم و نیز شیوه‌های رایج علامت‌گذاری در زمان معاصر مورد بررسی قرار گرفته و نهایتاً شیوه‌ای از علامت‌گذاری که به زبان فارسی نزدیک‌تر است و نیاز به آموزش کمتری دارد، معرفی شده است.

این کتاب در شمارگان 3000 هزار جلد توسط شورای تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم گردآوری شده است.

یک خبر جالب( هنرپیشه مصری در مسیر احکام قرآن )

 
لذت مسلمان بودن
از نگاه بازیگر زن مصری
 
همه پولی که در آن زمان و از راه بازیگری بدست آورده ام حرام است. اعتراف به خطا عیب نیست، چیزی که بر باطل بنا شده باشد خودش هم باطل است. حجاب در زندگی من نقطه عطفی بود. من لذت عبادت و تقرب به خداوند را بدست آورده ام .
حنان ترک، بازیگر مسلمان مصری ای در خصوص گذشته اش ابراز پشیمانی کرد.

به گزارش «فردا»، این بازیگر مصری در گفتگو با العربیه تاکید کرد: در کارهای هنری ام رضای خداوند و رسولش را در نظر نگرفته بودم.

وی ادامه داده است:"همه پولی که در آن زمان و از راه بازیگری بدست آورده ام حرام است. اعتراف به خطا عیب نیست، چیزی که بر باطل بنا شده باشد خودش هم باطل است. بنابر این همه اموالی که از کارهای به اصطلاح هنری خود که خارج از چارچوب قواعد مذهبی و شرعی بدست آورده ام حرام است چرا که اساسا بازی کردن من در این صحنه ها و این اعمال خارج از چارچوبی بوده که خداوند برای بندگانش معین کرده است.

حنان ترک، ادامه میدهد:"امیدوارم خداوند با این کار مرا ببخشد چرا که من از روی نا آگاهی به مسائل شرعی این کارها را انجام میدادم . اگرچه اعتراف میکنم که این توجیه خوبی نیست چرا که من به اندازه کافی تلاش نکردم تا دین و آیین خود را به خوبی بشناسم. خدا را به خاطرآگاهی دینی که اکنون به آن رسیده ام شکر میکنم. این نکته را هم باید بگویم که البته هنر و بازیگری فی نفسه حرام نیست به شرطی که از حدود شرعی که ما بطور فطری برای آن آفریده شده ایم تجاوز نکند.

وی که تالار آرایشی به نام «صبایا» دارد در خصوص لزوم حفظ حجاب زنان در این مکان می گوید:"طرح من قرار دادن پوشش برای موی زنان در حریم خودم است. بنابراین مسلمانان غیر محجبه و هرکسی که حجاب را رعایت نکند اجازه ورود به آن را نخواهند داشت. این کار از روی مبنای خالص دینی است.

موی آشکار و بی حجاب فتنه است و من نمیتوانم در این گناه آنها را کمک کنم و دختران بی حجاب با آرایش کامل از آنجا خارج شوند و نگاه مردان را به خود جلب کنند.

"ترک"که به تازگی از همسرش جدا شده است، درباره طلاق خود نیز میگوید که همسرش با حجاب او موافق نبوده و او نیز نمیتوانسته تمایل شوهرش را بر دستور خداوند مقدم بدارد." لا طاعه لمخلوق فی معصیه الخالق".

او میگوید"از آنجا که او نتوانست مرا با حجاب بپذیرد و من هم نمیتوانستم حجاب را کنار بگذارم نتوانستیم به توافق برسیم. بنابر این از هم جداشدیم. نمیدانم چرا مردم نمیخواهند بپذیرند که گذشته من اشتباه بوده است؟حجاب در زندگی من نقطه عطفی بود. من لذت عبادت و تقرب به خداوند را بدست آورده ام .

این بازیگر اکنون با کارگردان و نویسنده مصری "خالد المهدی" در فیلمی درباره علامات ظهور همکاری میکند. این فیلم در سه زمان گذشته،حال و آینده روایت میشود. در زمان حال و آینده علامات ظهور وشخصیت دجال بررسی میشود.

همچنین حنان ترک با کمک دیگران بر ای کمک به مردم غزه کاروانی از کمکهای غذایی جمع اوری و ارسال کرده بود که بدلیل شرایط امنیتی به قاهره برگردانده شد.

وی میگوید: با توجه به اینکه کاروانهایی از کمکهای مردمی دیگر هم برگردانده شده است امیدواریم این کمکها با همکاری صلیب سرخ به مردم غزه برسد.

اخبارقرآنی( کارگاه آموزشی حفظ نسخه‌های قدیمی قرآنی در بنین)

 

برپایی کارگاه آموزشی حفظ نسخه‌های

 قدیمی قرآنی در بنین

کارگاه آموزشی حفظ نسخه‌های خطی قدیمی و تاریخی قرآن‌کریم، روزهای 22 تا 26 بهمن‌ در شهر «آبومای» بنین (واقع در غرب آفریقا) برگزارمی‌شود.

 به نقل از خبرگزاری بین‌المللی اسلامی عربستان(IINA)، این کارگاه آموزشی به همت سازمان علوم، فرهنگ و اندیشه اسلامی(آیسیسکو) و با هدف آشنایی کارکنان موزه تاریخی شهر آبومای بنین با شیوه‌های ترمیم و محافظت از نسخه‌های قدیمی قرآن‌کریم برگزارمی‌شود.

سازمان آیسیکو با ارایه گزارشی، هدف از برپایی این کارگاه را آموزش شیوه محافظت و صحافی نسخه‌‌های خطی و تاریخی قرآن‌کریم و تقویت ارتباط فرهنگی سازمان آیسسکو و موزه‌های نگهداری نسخه‌های خطی قدیمی قرآن در کشورهای مختلف اعلام‌کرد.

«بابا تومانی ندیای»، کارشناس امور فرهنگ و ارتباطات، به‌عنوان نماینده سازمان آیسسکو در این کارگاه آموزشی حضور خواهدداشت.

اخبارقرآنی( مجلد چهاردهم «فرهنگ قرآن» منتشر شد )

 

مجلد چهاردهم «فرهنگ قرآن» جامع‌ترین معجم موضوعی قرآن کریم منتشر شد

 

مجلد چهاردهم «فرهنگ قرآن» به عنوان جامع‌ترین معجم موضوعی قرآن کریم در جهان اسلام از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم چاپ و منتشر شد.

 حجت‌الاسلام «محمدصادق یوسفی‌مقدم» با اعلام این خبر افزود: این مجموعه که براساس طرح آیت‌الله «علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی» از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن تدوین شده، مجموعه ‪ ۳۰‬جلدی است که مجلد چهاردهم آن در اختیار محققان و پژوهشگران قرار گرفته است.

سرپرست مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: در این اثر کوشش شده تا معارف قرآن تنها از منظر واژه‌های قرآنی، روزآمد شده و زمینه‌های مناسب برای پژوهش‌های نو در معارف قرآن فراهم شود.

وی بیان کرد: مجموعه سی مجلد این اثر بیش از سه هزار موضوع اصلی و هزاران موضوع فرعی را در برمی‌گیرد از سوی گروه فرهنگنامه‌ها و معاجم مرکز فرهنگ و معارف قرآن در حال تدوین و چاپ است.

حجت‌الاسلام یوسفی‌مقدم گفت: جامعیت و فراگیری، تنظیم عنوان‌ها بر پایه الفبای موضوعی و برخورداری از نظام ارجاع در عنوان‌های مترادف یا پیوسته از ویژگی‌های مجموعه فرهنگ قرآن است.

 سرپرست مرکزفرهنگ‌ومعارف‌قرآن:
جامعیت و فراگیری، تنظیم عنوان‌ها بر پایه الفبای موضوعی و برخورداری از نظام ارجاع در عنوان‌های مترادف یا پیوسته از ویژگی‌های مجموعه فرهنگ قرآن است.

وی افزود: مجلد چهاردهم که شامل مدخل‌های دفاع تا رضاع است حاوی ‪موضوعاتی چون دفن، دلداری، دلو، دندان، دنیا، دود، دوستی، دهان، دهری، دیگ، دین، دیوار، دیه، ذبح، ذره، ذکر، ذلت، ذوالقرنین، ذوالکفل، راستگویی، راسخان فی العلم، راضی، راه رفتن، ربا، ربانیون، رجعت، رجم، رحم، رحمت، رسالت، رستگاری، رشوه، رضا و رضاع است.

همچنین، این مجلد در ‪ 595‬ صفحه و قیمت ‪ 76‬هزار ریال از سوی بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ و منتشر شده است.