اخبار قرآنی (فراخوان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان )

  دومین فراخوان فضاسازی سوره‌های قرآن کریم با محوریت سوره مبارکه فجر

 

دومین فراخوان فضاسازی سوره‌های قرآن با محوریت سوره مبارکه فجر توسط سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور جهاد دانشگاهی اعلام شد.

 

 کلیه علاقه مندان جهت شرکت در مسابقه تا 15 آذرماه فرصت دارند تا آثار خود را در موضوعات عکاسی، نقاشی برجسته، هنر مفهومی، پوستر، لوگو، تصویرسازی، نقاشی و حجم به دبیرخانه سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور جهاد دانشگاهی ارسال کنند.

گفتنی است، موسسه توسعه هنرهای تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران، شبکه قرآن سیما، جهاد دانشگاهی، دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از مشارکت کنندگان این مسابقه هستند

اخبار قرآنی ( یک خبر مهم)

طرح شورای عالی قرآن در ماه رمضان به صحن علنی مجلس می‌آید

طرح شورای عالی قرآن در طول ماه مبارک رمضان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای تصویب مطرح می‌شود.

جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم میاندوآب در آغاز نطق پیش از دستور جلسه علنی(چهارشنبه) با اعلام این خبر به نقل از سیدفضل‌الله موسوی از اعضای فراکسیون قرآن و عترت، از همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد از این طرح حمایت کنند.

شایان ذکر است طرح شورای عالی قرآن به همت اعضای فراکسیون قرآن و عترت و با هدف ساماندهی سیاست‌گذاری‌ها و توزیع مسئولیت‌ها در برنامه‌های قرآنی کشور و تحول در فعالیت‌های فرهنگی کشور با نگاه و زاویه‌دید قرآنی تهیه‌ی شده ‌است

اخبار قرآنی ( تاثیر قرآن در شاهنامه)

میرجلال‌الدین کزازی درباره تأثیر قرآن بر شاهنامه فردوسی سخن گفت

میرجلال‌الدین کزازی در نشستی دیگر از سلسله نشست‌های بخش شعر و ادبیات پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور یافت و درباره تأثیر مفاهیم قرآنی بر شاهنامه فردوسی سخن گفت.

 میرجلال‌الدین کزازی در این برنامه که شب گذشته برگزار شد گفت: شاهنامه، شاهکاری است که فرهنگ و آموزه‌های اسلامی در آن به شیوه نهان‌گرایانه بازتاب یافته است.

وی ادامه داد: از این‌رو کسانی‌که می‌خواهند بازیافته‌های نُبی (نام پارسی قرآن) را در شاهنامه بجویند، کم‌تر با نمونه‌های برونی روبه‌رو می شوند.

کزازی با اشاره به بیت آغازین شاهنامه «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» اظهارکرد: این‌که استاد، پروردگار را آفریننده جان و خرد بیان می‌کند، برترین ستایش پروردگار است و همین جان و خرد است که حکمت و جهان‌بینی مشاء را پدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه راه سر، آموختن و اندوختن و راه دل، زدودن و افروختن است ادامه داد: در بیت‌های پسین، فردوسی ما را به شناخت ‌‌پروردگار از راه دل تشویق می‌کند و با مصراع «نخست آفرینش، خرد را شناس» بر اهمیت و ویژگی خرد توجه می‌دهد.

کزازی همچنین با فرخ‌باد ماه خجسته رمضان، آنرا ماه امیرالمومنین(ع) دانست و بر شناخت ویژگی‌های سترگ آن امام همام تاکید کرد.

اخبار قرآنی ( معرفی یک نرم افزار قرآنی جدید)

عرضه نخستین نیایش‌نامه چندرسانه‌ای در نمایشگاه قرآن‌کریم

«نورالجنان» نخستین نیایش‌نامه چندرسانه‌ای جهان اسلام در پازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم عرضه شده‌است.

این نرم‌افزار که در جشنواره نرم‌افزارهای علوم اسلامی رتبه دوم را کسب کرده، حائز عنوان خادم القرآن نیز شده‌است.

«نورالجنان» که توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تألیف و تدوین شده، مجموعه‌ای از دعا و کتب اخلاقی است که در آن قرآن‌کریم به همراه متن کامل 67 عنوان کتاب از منابع اصلی ادعیه، شرح و ترجمه دعاها و نیز کتاب‌های اخلاقی ارائه شده‌است.

نرم‌افزار «نورالجنان»

ادعیه و اعمال یکی از مهمترین قسمت‌های نرم‌افزار«نورالجنان» است که امکاناتی مانند فهرست‌ها، زیارات، اعمال هفته، نماز و تعقیبات، اعمال ماه‌ها و نمایش متن را داراست.

کتب اسلامی موجود در زمینه ادعیه و اخلاق همراه لغت‌نامه، جستجو، قرآن‌کریم، کتب انگلیسی در 63 عنوان ویژگی‌های بخش کتابخانه این نرم‌افزار است.

نمایش عنوان زیرمجموعه‌ای از بخش کتابخانه است. کتاب‌نامه بخشی از قسمت نمایش شامل کتاب‌شناسی، نسخه‌شناسی و زندگی‌نامه مؤلفان است. افزون بر این، انتخاب دامنه‌های مختلف کتاب‌ها بر اساس مآخذ ادعیه و ترجمه و شرح، اخلاق و فلسفه دعا کاربر را در تعیین محدود پژوهش یاری می‌رساند.

بخش‌های اعمال‌روز، نگارخانه و امکانات عمومی نیز در نرم‌افزار «نورالجنان» موجود است. در بخش نگارخانه با انتخاب نام مبارک هر یک از چهارده معصوم(ع) و نیز گزینه «اولیاء الله»، ده‌ها تصویر دیدنی به همراه چند مولودی و مرثیه‌ی مرتبط با نام انتخابی معرفی می‌شود.

در بخش کتب انگلیسی کتابخانه نرم‌افزار، ترجمه کامل صحیفه سجادیه و کتاب جهاد اکبر امام خمینی(ره) به زبان انگلیسی نمایش داده شده و کاربر می‌تواند به جستجو در کلمات و عبارات دو ترجمه بپردازد.


مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را اینجا ببینید!

اخبار قرآنی ( 18 نشست علمی قرآنی در قم)

برگزاری 18 نشست علمی قرآنی به همت انجمن قرآن‌پژوهی قم در ماه مبارک رمضان

 18 نشست علمی، تخصصی قرآنی به همت انجمن قرآن‌پژوهی وابسته به حوزه علمیه قم در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

تزئینی

«محمد پروینی» سردبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم  ضمن سپاس‌گزاری از فعالیت‌های این خبرگزاری به تشریح فعالیت‌های انجمن قرآن‌پژوهی پرداخت و گفت:این انجمن نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزش قرآنی و همچنین نشست‌های تخصصی و کمیته‌ای را که تا به حال برگزار می‌کرد در ماه مبارک رمضان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران، ادامه می‌دهد.

وی گفت: معاونت بخش پژوهشی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش پژوهشی قرآنی استان قم را به عهده انجمن قرآن قرار داده است و این گروه اقدام به انجام کارهای زیرگروهی کرده است که به سه نمونه از آن می‌توان اشاره کرد: اول برگزاری نشست‌های تخصصی، دوم برگزاری جلساتی برای انتخاب پارلمان و نخبگان قرآن کریم که در یکی از کمیته‌های پژوهشی انجام می‌شود و سوم معرفی آثار برتر قرآنی که توسط انجمن قرآن‌پژوهی و زیرگروه این انجمن انجام می‌شود.

وی درباره نشست‌های تخصصی این انجمن در ماه رمضان گفت: بررسی آرای «راترد ویلاند» درباره تفسیر قرآن در دوره معاصر، نسخه‌های خطی قرآن کریم، قرآن و علوم تربیتی، بررسی تربیت نزول و بررسی جدیدترین تفاسیر شیعی و اهل سنت، نشست‌هایی است که از تاریخ 24 شهریورماه تا 27 شهریورماه سال جاری برگزار شده است.

پروینی درباره موضوعات نشست‌های روزهای آینده این انجمن گفت: برگزاری نشست بایست‌های پژوهشی قرآنی، قرآن و انسجام اسلامی، مکاتب تفسیری، قرآن و معرفی نرم‌افزارهای قرآنی، نقد و بررسی روایات خواص و فضائل آیات و سور قرآن، پاسخ‌گویی به نیازهای عصر حاضر، نقد و بررسی مقاله‌ علم قرآنی از دایرة‌المعارف لایدن، وحی و رابطه آن با عالم غیب، قرآن و عرفان، قرآن و هنر، قواعد تفسیر و در آخر قرآن و مهدویت را برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پروینی گفت:  این نشست‌ها تبدیل به سی‌دی صوتی و تصویر می‌شود و اگر امسال هم سی‌دی این نشست‌ها در نمایشگاه ارائه نشود و در اختیار قرآن‌پژوهان قرار نگیرد در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ارائه خواهد شد و حتی سی‌دی‌های آن برای دانشجویان علوم قرآن و حدیث قابل عرضه خواهد بود همچنین جزواتی در موضوعاتی که طرح شد آماده خواهد شد و این جزوات می‌تواند بهترین راه کارهای تحقیق برای دانشجویان علوم قرآنی و حدیث قرار گیرد.

وی گفت: انجمن قرآن‌پژوهی سعی دارد در ماه مبارک رمضان موضوعات جدیدی را بررسی کند نه این موضوعاتی را که کارشناسان محترم در نشست‌های قرآنی دیگر مطرح کرده‌اند، به عنوان مثال نشست «نسخه‌های خطی قرآن» که با حضور استاد «محمد تهرانی» و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید «صادق احمدی اشکوری» همراه بود موضوع نوع و جدیدی برای قرآن‌پژوهان بود و همین نسخه‌های خطی قرآن کریم خیلی از حرف‌های ناگفته تاریخ انسانیت و آدمیت در آن‌ها نهفته است که می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که به طور عمیق روی آن تحقیق و بررسی انجام شود.

 سردبیر انجمن قرآن‌پژوهی:
در نشست «نسخه‌های خطی قرآن کریم» خیلی از حرف‌های ناگفته تاریخ انسانیت و آدمیت نهفته است که می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که به طور عمیق روی آن تحقیق و بررسی انجام داد

وی گفت:  انجمن قرآن‌پژوهی توانسته در عرض پنج شش ماه اخیر فعالیت‌های وسیعی را انجام دهد که حاصلش خبرنامه شماره جدید انجمن است که به شکل وزینی چاپ شد و در اختیار نهادهای قرآنی قرار گرفت.

وی در آخر گفت: برگزاری نشست علمی «زبان قرآن از دیدگاه امام (ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری نیز از جمله کارهای این انجمن بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور در این نشست به آدرس قم، روبروی راهنمایی و رانندگی، بلوار جوهوری اسلامی، کوچه شماره 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه مراجعه کنند.

اخبار قرآنی ( حج عمره هدیه ختم قرآن )

دانشجویان با ختم قرآن، حج عمره جایزه می‌گیرند

دانشجویان می‌توانند با خواندن یک جزء از قرآن‌کریم تا پایان ماه رمضان در قرعه‌کشی ستاد عمره‌ی دانشجویی شرکت کنند و به حج عمره اعزام شوند.

«فرشته اجاقی» از دست‌اندرکاران غرفه‌ی ستاد عمره‌ی دانشجویی با تأیید خبر فوق گفت: ستاد عمره‌ی دانشجویی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، هدیه‌ی حج عمره را برای دانشجویانی که تا پایان ماه رمضان بتوانند قرآن را ختم کنند در نظر گرفته است.

وی در ادامه افزود: در این مسابقه قرآنی که برای نخستین‌بار توسط ستاد عمره‌ی دانشجویی برگزار می‌شود، دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند با تهیه‌ و پرکردن فرم‌های مسابقه‌ی بزرگ ختم قرآن ـ از مکان این غرفه در نمایشگاه قرآن ـ در این طرح شرکت کنند.

اجاقی تصریح کرد: دانشجویان شرکت‌کننده با پرکردن این فرم‌ها که نام فرد و نشانی دانشگاه و محل سکونت نیز در آن درج می‌شود، متعهد می‌شوند که تا پایان ماه رمضان یک‌مرتبه قرآن را ختم کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان می‌توانند تا پایان ماه رمضان فرم‌های خود را به آدرس دبیرخانه‌ی این ستاد واقع در تهران، بلوار کشاورز، خیابان 16 آذر، جنب کوچه‌ی راهنما، پلاک 30 یا به آدرس پستی 886-13145 ارسال کنند تا در قرعه‌کشی این مسابقه که 10 روز پس از ماه رمضان انجام می‌شود شرکت کنند.

اجاقی در پایان خاطرنشان کرد: اعزام پنج نفر از دانشجویان به حج عمره‌ی دانشجویی سال آینده از جوایز این مسابقه است که طبق هماهنگی‌های انجام شده، چنان‌چه دانشجویان از این مسابقه استقبال کنند تعداد افراد اعزامی به حج عمره نیز افزایش خواهد یافت.

اخبار قرآنی ( معرفی یک نرم افزار مفید قرآنی )

نرم‌افزار «پیامبر اعظم(ص) در اینترنت» منتشر شد

نرم‌افزار «پیامبر اعظم(ص) در اینترنت» از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شد.

 نرم‌افزار «پیامبر اعظم(ص) در اینترنت» از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با امکاناتی چون گزیده‌ای از 25 پایگاه اسلامی اینترنت، متن کامل 85 جلد کتاب و 300 مقاله درباره پیامبر اکرم(ص)، معرفی بیش از 1100 جلد کتاب و 170 پایان‌نامه منتشر شده‌است.

از دیگر امکانات قابل دسترسی در نرم‌افزار «پیامبر اعظم(ص) در اینترنت» می‌توان به ارائه‌ی 360 پرسش و پاسخ درباره رسول اعظم(ص)، سیره، سخنان و زندگانی پیامبر اکرم(ص)، مطالب مختلف در مورد اهل بیت(ع)، اصحاب و نبوت اشاره کرد.

بخش «نگارخانه» نرم‌افزار «پیامبر اعظم(ص) در اینترنت» شامل فیلم، صوت و تصویر و پیامبر(ص) از منظر دیگران و در آینه شعر و ادب نیز از بخش‌های موجود در این نرم‌افزار است.

برای تهیه این نرم‌افزار می‌توانید به غرفه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در بخش الکترونیک پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی تهران مراجعه کنید.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را اینجا کلیک کنید!

اخبار قرآنی ( معرفی یک کتاب مفید قرآنی )

کتاب «دانستنی‌های عمومی قرآن» منتشرشد

کتاب «دانستنی‌های عمومی قرآن» نوشته «محمدحسین محمدی» در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه شده است.

 این کتاب در یازده فصل تنظیم شده است.

کلیات، درباره نزول قرآن، نام‌های قرآن و سوره‌ها، محتوای سوره‌ها، جدول‌های قرآنی، اعجاز قرآن، آداب تلاوت، اطلاعات آماری قرآن، پیامبران قرآنی و...برخی از فصل‌های این کتاب است.

در این کتاب برای آشنایی مخاطبان با قرآن در حد ابتدایی و عمومی به مباحث پرداخته و در تألیف آن از کتاب «دانستنی‌های قرآن» نوشته «مصطفی اسرار» استفاده شده است.

در بخشی از این کتاب چنین می‌خوانیم: «خداوند با حکمت بالغه خود واژهایی را گلچین کرده و آن‌را با پیامی خاص در قرآن کریم بیان کرده است. از مباحث پیچیده توحید گرفته تا قصه‌های شیرین، جذاب و درس‌آموز که انسان را در عین مجذوب کردن، متعجب کرده و به فکر وامی‌دارد. قصه‌های قرآن صرفا قصه‌ای برای بازگو کردن در جمع دوستانه یا طرح آن برای مردم یا خواباندن بچه‌ها نیست؛ بلکه جدای از همه این‌ها عبرت از تاریخ است که سبب نجات یا سقوط افراد می‌شود؛ قصه در لغت به معنای جست‌وجو کردن اثر است؛ قصه در اصطلاح عبارت است از بیان کردن مطلب به همان صورتی که اتفاق افتاده است. در آیه شریفه «نحن نقص علیک احسن‌القصص» نیز معنای قصه آمده است؛ یعنی ما برای تو ای پیامبر بهترین حکایت‌ها را بیان می‌کنیم؛ بنابراین قصه افسانه یا خیال نیست؛ بلکه بیان کردن جریانی است که اتفاق افتاده و عده‌ای نیز شاهد آن بوده‌اند...».

این کتاب با شمارگان 5000 نسخه، در 230 صفحه و با بهای 2200 تومان روانه بازار نشرشد.

اخبار قرآنی(دانشنامه اینترنتی قرآن جهان اسلام)

 

راه‌اندازی اولین دانشنامه اینترنتی قرآن در جهان اسلام

اولین دانشنامه اینترنتی قرآنی جهان اسلام، به همت سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد.

«رحیم خاکی»، رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور  با اعلام این خبر گفت: این دانشنامه الکترونیکی قابلیت ارایه مقالات، متون، نظرات و ایجاد گروه‌های جدید در حوزه قرآن را به کاربران می‌دهد و این امکان را برای آنان فراهم می‌کند تا آخرین اطلاعات، پژوهش‌ها و دریافت‌های خودشان را با ابزار مناسب بر روی اینترنت قرار دهند.
وی افزود: علاقه‌مندان به قرآن کریم و به ویژه حوزه پژوهش‌های قرآنی می‌توانند با مراجعه به نشانی الکترونیکی www.wikiquran.net ، شناسه کاربری ویژه برای خود تعریف کنند و طی 24 ساعت با دریافت رمز کاربری از امکانات این دانشنامه بهره‌مند شوند.

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور اظهار کرد: فکر ایجاد چنین دانشنامه‌ای از طرف دکتر «مؤذن»، از اندیشمندان و علاقه‌مندان به قرآن کریم مطرح شده است .
وی افزود: مدیریت شورای علمی این دانشنامه الکترونیکی برعهده دکتر مؤذن است همچنین جمعی از دانش‌آموختگان علوم قرآنی به صورت کارگروه ویژه زیر نظر شهر الکترونیکی قرآن به فعالیت مستمر در این حوزه خواهند پرداخت.

شهر الکترونیکی قرآن، شهری مجازی در حوزه قرآن محسوب می‌شود که دارای بخش‌هایی مانند فروشگاه، نمایشگاه و ... است و زیر نظر سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور اداره می‌شود.

خاکی با اشاره به انجام مراحل تکمیل ساختار گرافیکی، تجهیز مناسب فنی و تشکیل گروه‌های جدید طی دو ماه آینده گفت: شهرداری تهران در این باره کمک‌های مناسبی را در اختیار سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور قرار داده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا با راهنمایی و همکاری علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه قرآن، دانشنامه‌ای بزرگ و درخور شان قرآن ایجاد شود.
 

اخبار قرآنی ( افتتاح نمایشگاه قرآن کریم در ایلام )

نمایشگاه قرآن کریم بیستم ماه رمضان در ایلام افتتاح می‌شود

 معاون‌فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام از گشایش نمایشگاه قرآن کریم از بیستم ماه مبارک رمضان در مرکز این استان خبر داد.

«علی گهرسودی» معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در جلسه هماهنگی برگزاری نمایشگاه قرآن کریم در ایلام که روز گذشته 25 شهریورماه برگزار شد، گفت: نمایشگاه قرآنی از تاریخ بیستم تا بیست‌وهشتم ماه مبارک رمضان در محل مجتمع فرهنگی ارشاد ایلام و به منظور ارائه و عرضه آثار قرآنی و کتب مرتبط با قرآن کریم و نرم‌افزارهای قرآنی و دینی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی با کمک مادی و معنوی اداره‌کل ارشاد اسلامی استان در برگزاری این نمایشگاه شرکت خواهند کرد، افزود: فراهم کردن زمینه‌ی حضور دانش‌آموزان این استان، با برگزاری مسابقه‌ی «گلشن وحی»، حضور مؤسسات نشر قرآنی، برگزاری همایش علمی و قرآنی توسط دانشگاه‌ها، کتابت قرآن کریم توسط خوشنویسان و برگزاری محافل انس با قرآن از جمله وظایف این نمایشگاه قرآنی است.

گهرسودی اضافه کرد: راه‌اندازی غرفه «تسنیم قرآنی»، آموزش و طراحی وبلاگ‌نویسی قرآنی، تجلیل از نخبگان قرآنی از دیگر برنامه‌‌های این نمایشگاه است.

وی در پایان گفت: بنا است از سال‌های بعد نمایشگاه‌های قرآن کریم در استان به صورت منسجم و جدی در ماه‌های غیر از ماه مبارک رمضان نیز برگزار می‌شود.