اخبارقرآنی( قرآن مسبب رشد خطاطی و خوشنویسی در اسلام )

قرآن مسبب رشد خطاطی و خوشنویسی در اسلام

 

 قرآن مسبب اصلی پیدایش ،حیات و رشد خطاطی و خوشنویسی در اسلام شده است.

در برنامه بعد از ظهر اولین روز همایش بین المللی هنر در ادیان توحیدی سه سخنرانی انجام شد.
در اولین سخنرانی "کریستین بیستروپ" متخصص تصویرگری کودک و داور بین المللی با نشان دادن تصاویری از کتاب مصور کودکان و تجربه دانمارک در مصور کردن انجیل برای کودکان، انتقال مفاهیم دینی با زبان تصویر و هنر را مورد بررسی قرار داد.
این داور بین المللی با بیان اینکه نقاشان با بیان جزئیات، راه را بر تخیل کودک می بندند عنوان کرد "اما تصویرگران در خلق اثر خود به گونه ای عمل می کنند که تخیل بیننده خلاق شده و فرصت بروز می یابد."
به گزارش اتاق خبر دومین جایزه جهانی ادیان توحیدی، در ادامه "مهندس هادی سیف" پژوهشگر، محقق و مؤلف دایره المعارف هنرهای مردمی به موضوع نقالی و ویژگی های اخلاقی هنرمندان مردمی و بیان رمز و راز عملی آنها پرداخت و با این نقل ها ناشناخته های ارتباط اعتقاد و هنر را که در دو دهه تحقیق جمع آوری شده است، بیان کرد.
در ادامه" مهندس مهدی فیروزان " که خوشنویسی را به عنوان؛ هنری مقدس در اسلام مورد بررسی قرار داد. وی با بیان اینکه بحث از خوشنویسی تنها در قلمرو هنر اسلامی میسر است، گفت:" آنگونه که اسلام به خوشنویسی پرداخته و به آن قوت داده است در بقیه ادیان وجود ندارد."
وی همچنین با بیان اینکه بررسی و تحلیل هنر اسلامی- در هر دوره زمانی و هر اقلیم جغرافیایی ناگزیر ما را به سرچشمه این هنر یعنی قرآن هدایت می کند، گفت: " نزول امر قدسی از آسمان به زمین، و تعالی و صعود انسان هنرمند به سوی آسمان در نقطه ای تلاقی می یابد. در این نقطه هنر سنتی پدید می آید، هنر سنتی اگر از دامن دینی پر قدرت نشأت گیرد، هنر دینی می شود و هر گاه هنر دینی از بیان ظواهر فراتر رود و پرده ها و حجاب ها را از بین ببرد و معانی قدسی و کانون دینی را مستقیم تر بیان کند هنر قدسی دین شکل می گیرد."
وی منشاء و سرچشمه هنر اسلامی را در باطن معارف و جوهر پرستش و عبودیت میسر دانست و اظهار داشت: "معنویت و روحانیت دو واژه کلیدی در آموزه های اسلامی اند که از حیث معنا بیکرانه و لایتناهی هستند."
فیروزان ادامه داد: " با ظهور اسلام و ضرورت محتوم ضبط درست و کتابت بی دخل و تصرف کلام خداوند- قرآن کریم به تناوب در مناطق مختلف و در جمع مخاطبان گوناگون نازل می شد- خطاطی آغاز شد و کتابت مقدس ترین و مرکزی ترین اصل اسلام و به تعبیر دیگر قلب اسلام- قرآن- سبب اصلی پیدایش و حیات و رشد خطاطی و زیبایی خوشنویسی در اسلام شده است."
مهندس مهدی فیروزان تلاوت قرآن و خوشنویسی را موفقترین "صورت" هایی برشمرد که توانسته حقایق بی "صورت"ی را که خداوند در قالب کلمات خود بیان کرده است بصری و ماندگار کند.
وی در پایان وظیفه هنرمند را استفاده از قوه خیال و دیدن صورت و آوردن آن صورت به عالم تصویر داشت و گفت: "زیبایی و بیکرانگی، حضور و نفوذ در مکان خود از ویژگی های هنر مقدس برشمرد و خوشنویسی را به دلیل برخورداری از همین ویژگی ها هنر قدسی، است." اولین روز همایش بین المللی هنر در ادیان توحیدی با دو سخنرانی دیگر ادامه یافت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد