الأزهر خواستار ممنوعیت انتشار قرآنهای
تحریفشده به زبان عبری شد
«محمد مدبولی عبدالرزاق»، پژوهشگر و محقق گروه زبان عبری دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه الأزهر با ارایه تحقیقی جامع در این زمینه، ممانعت از انتشار و توزیع قرآنهای تحریفشده به زبان عبری را خواستارشد.
به نقل از روزنامه مصری «الأخبار»، محمد مدبولی عبدالرزاق در این گزارش نوشتهاست: علمای دینی باید بر پژوهشهای شرقشناسان در جوامع غربی در زمینه ترجمه قرآنکریم به زبانهای خارجی و بهویژه ترجمه قرآن به زبان عبری، اهتمام و نظارت ویژهای داشتهباشند.
وی در این تحقیق آوردهاست: ترجمههای نادرست قرآنکریم به زبان عبری، باعث شکلگیری دیدگاه غلط از تعالیم و آموزههای قرآنکریم و دین مبین اسلام نزد یهویان میشود.
محمد مدبولی عبدالرزاق همچنین در ادامه این تحقیق، تشکیل گروهی از علما و قرآنپژوهان مسلمان مسلط به زبان عبری و عربی برای ترجمه صحیح قرآنکریم به زبان عبری را خواستارشده و تأکیدکردهاست: ترجمه قرآن به زبان عبری باید حواشی و تفاسیری برای شرح و توضیح آیات متشابه قرآنکریم داشتهباشد و در ترجمه عبری قرآن، متن عربی نیز وجودداشتهباشد.
وی تصریحکرد: پژوهشگران و قرآنپژوهان جهان اسلام، باید با تدوین ترجمه واحد قرآنکریم به زبان عبری، این کتاب را مرجع اساسی یهودیان برای آشنایی با آموزههای قرآنکریم قرارداده و همچنین انتشار این ترجمه واحد، صدور ترجمههای متعدد توسط یهودیان گمراه و تندرو را کاهشمیدهد.
محمد مدبولی عبدالرزاق در پایان بر ضرورت انتخاب زبان عربی بهعنوان زبان رسمی کشورهای اسلامی تأکیدکرد و گسترش زبان عربی در کشورهای غیراسلامی را خواستارشد.
پرسشهای قرآنی نوجوانان در مدارس بیپاسخ میماند
| ||||
متاسفانه بسیاری از دانش آموزان پاسخ برخی پرسشهای قرآنیشان را در مدارس دریافت نمیکنند و در برخی زمینهها شبهات بزرگی در ذهن آنها ایجاد میشود که به صورت شبهات سخت و وحشتناکی در سنین بالاتر بروز میکنند. «محمدرضا ستودهنیا» استاد و داور بینالمللی قرآن کریم، با بیان این مطلب اظهار کرد: باید به آنچه توسط معلم به دانشآموزان در مقطع دبستان آموزش داده میشود، ارزش و بهای بیشتری داد. وی در ادامه افزود: از مباحث مختلف قرآنی باید استدلالات بیشتری ارائه شود که متأسفانه آنچه در مقاطع دبستان و راهنمایی ارائه میشود از قوت لازم برخوردار نیست و به بسیاری از مسائل نظیر صحبت نکردن با نامحرم، نماز، حجاب و غیره پرداخته نمیشود، در صورتی که جای این سوال است که پاسخ این مطالب را چه زمانی باید داد؟ و متأسفانه این مباحث به صورت شبهات سخت و وحشتناکی در سنین بالاتر بروز میکنند که به سختی میتوان آنها را رفع کرد. ستودهنیا تصریح کرد: بنابراین جهت برطرف کردن این معضلات باید شیوههای جدیدی ارائه کرد و از کارشناسان و متخصصان خبره و با تجربه بهره گرفت. این استاد قرآنی یادآور شد: در سالهای قبل، مباحث قرآنی و دینی در آموزش و پرورش به کارشناسان جوان و زحمتکش سپرده میشد که به اندازه توان و اندیشه خود به فعالیت پرداختهاند و متأسفانه در همین دوران چندین بار کتابهای درسی قرآن و معارف اسلامی با تغییر طیفی از افراد در آموزش و پرورش، دچار تحول شد و همین مسئله نیز مشکلاتی در پی داشت. وی تصریح کرد: کتابهای قرآن مدارس به شیوهای علامتگذاری شده که با قرآنهای موجود در مساجد و حسینیهها بسیار متفاوت است و آیا این موضوع در دانشآموزان ایجاد دوگانگی نمیکند؟ هنوز هم این دوگانگی وجود دارد، بنابراین آموزش و پرورش باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهد که کتابهای درسی قرآن کریم در مدارس به همان شیوه معمول به دانشآموزان ارائه شود.
ستودهنیا اظهار کرد: امیدوارم کارشناسی واقعی و لازم جهت تألیف کتابهای قرآنی و دینی توسط فضلای حوزه، استادان و کارشناسان دانشگاه که دارای علم، هنر، دانش و فن کافی هستند صورت گیرد چراکه کتابهای قرآنی و دینی مانند فضای علوم تجربی نیستند که فرضیههای جدیدی بتوان در آن ارائه کرد بلکه به طور صرف روشها را میتوان نو کرد و البته من نیز روشهای جدید را نفی نمیکنم. وی در ادامه افزود: در همین فرصت از مسئولان آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و حتی مدارج بالاتر خواستارم که نسبت به این موضوع عنایت بیشتری داشته و بزرگترین خدمتی که عالمان میتوانند در این حوزه داشته باشند، پرداختن به دوره دبستان و راهنمایی به طور جدی و اساسی است چراکه همه از این دوره عبور میکنند و یادگیری و تعلیم در این دوره بسیار مهم است و یادگیری در این دوره تا پایان زندگی انسان تأثیر بهینه و مثبتی دارد. این داور بینالمللی قرآن کریم یادآور شد: چرا نباید موضوعات مختلف قرآنی از همان مقطع راهنمایی مستدل و اثبات شود، درحالی که در سایر علوم معادلات مختلف و پیچیده مطرح و به دانشآموزان آموزش داده میشود اما به قرآن به شکلی کمرنگ پرداخته میشود، به صرف اینکه مباحث قرآنی خارج از طاقت دانشآموزان است و افراد از مطالب قرآنی زده میشوند ولی این طور نیست و همان ذهنی که به حل و اثبات معادلات میپردازد در دریافت متون آموزشی مربوط به مباحث دینی و قرآنی نیز توانایی لازم را دارد. وی تاکید کرد: متون قرآنی و دینی را میتوان با استدلالات شیرین و به روز در کتابها قرار داد و معلمان هم باید دورههای آموزشی ویژهای را طی کنند که به طور حتم با رعایت این موضوعات، دانشآموزان جذب علوم قرآنی و دینی شده و حتی در این زمینه میتوان از تجهیزات و امکانات سمعی، بصری، اینترنتی و غیره نیز بهره گرفت تا بتوان به طور مطلوب این علوم را به فراگیران منتقل کرد. |
معرفی کتاب:
طرح انگلیس برای آشنایی پلیس این کشور
با قرآن و شریعت اسلامی
روزنامهها و نشریات بریتانیا از وجود طرحی برای آشنایی پرسنل پلیس بریتانیا با قرآن و تعالیم اسلامی پرده برداشت.
به نقل از "نسیج الاسلامیه"، دولت بریتانیا به بهانه آگاهی پلیس این کشور در مبارزه با تروریست طرح آموزش قرآن و شریعت اسلامی را برای پرسنل پلیس انگلیس به تصویب رساند.
یک روزنامه انگلیسی با اعلام این خبر، مدعی شد: این طرح در راستای چارچوب کلی و برنامههای اصلی دولت انگلیس برای مقابله با خشونت و آشنایی پلیس این کشور با طرحهای مبارزه با تروریست اتخاذ شده است.
این در حالی است که دولت بریتانیا با رد هرگونه بحرانسازی اعلام کرد: این طرح به منظور اعتمادسازی بین مسلمانان و پلیس این کشور و همچنین برای پایان دادن به پدیده خشونت و افراطیگری عنوان شده است.
این طرح همچنین به منظور آشنایی پلیس شهرهایی مثل "بردفورد" و "بانبوری" که تعداد زیادی از مسلمانان در آن زندگی میکنند با اسلام و آموزههای آن اتخاذ شده است.
شایان ذکر است از جمعیت 60 میلیون نفری انگلستان بالغ بر8/1 میلیون مسلمان در این کشور زندگی میکنند.
تحلیل ابنا:
بیشتر از 8/1 میلیون مسلمان در انگلیس زندگی میکنند که کمی بیشتر از 3% مردم آن کشور میباشد. مسلمانان دارای بیشترین تعداد افراد مذهبی و دیندار پس از مسیحیان در انگلیس میباشند. در حالیکه مسلمانان کمتر از میزان و اندازه خود در روزنامههای رسمی و استودیوهای تلویزیونی سهم دارند. در مطبوعات تصویر مسلمانان به صورت بهتان زدن و بدگویی به بدترین شکل ارائه میشود.
شکایت مربوط به رسانهها در مورد نحوه ارائه تصویر و دین اسلام و مسلمانان امری شایع و فاکتوری متحد در مورد حمایت تمامی فرقههای مختلف بریتانیا بوده است.
از هنگام شروع پیشرفت و گستردگی سیاستهای انحصاری BBC بیشتر مسلمانان دیگر از BBC استفاده نمیکنند. رئیس بخش برنامههای تنوع فرهنگی BBC میگوید: واژههایی مثل تروریسم اسلامی خیلی کمتر از قبل بکار میرود. داشتن روزنامهنگاران مسلمان که تمایزات مهم را درک میکنند و روابط بین مذهب و جامعه را تشخیص میدهند نشان از پیشرفت دارد، اما چنین چیزی بصورت حقیقی دیده نشده است.
مسلمانان و رسانهها نسبت به یکدیگر اغلب رفتاری بر پایه کلیشههای نادرست بنا میکنند. بطوریکه به عنوان نمونه، کلمه مسلمان بیشتر در مباحث بینالمللی به کار میرود تا در مباحث محلی و انگلیسی؛ به عبارت سادهتر هرچه تعداد خبرهای بینالمللی افزایش یابد، تعداد کلمه مسلمان نیز متناسب با آن زیاد میشود. اما چیزی که مسلمانان را نگران میکند بطور خاص اینست که احساس غیر مسلمانان نسبت به اسلام بیشتر تحتتأثیر گزارشات جدید در مورد فلسطینیان و افغانستان شکل گرفته و اینک این موضوع تأثیر منفی در جامعه مسلمانان در انگلستان میگذارد.
اقبال شکرانیه دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا پیرامون چالشهای عمده فراروی مسلمانان بریتانیا میگوید: همهگیری و اپیدمی "اسلام هراسی" به شدت فرآیند ادغام و یکپارچگی مسلمانان با سنتها و آداب عمده ملی را دچار مشکل کرده است، مسلمانان بریتانیا نیازمند آن هستند که احساس کنند بعنوان شهروندانی یکسان با آنها برخورد میشود و حقوق و مصونیتهای مساوی همچون دیگران دارند.
توهین شرکت نایک به مقدسات
کشورهای مالزی اندونزی عربستان سعودی و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس واردات محصولات ورزشی «Nike» را تحریم و قطع کرده اند.
شرکت آمریکایی «نایک» تولیدکننده لباس و کفش ورزشی با مارک «Nike» به تازگی برروی کفش های ورزشی خود علامتی به شکل نام مبارک «الله» حک کرده است.
این نام مبارک بر کناره ها و کف کفش های ورزشی به وضوح دیده می شود.
بنابر این گزارش کشورهای مالزی اندونزی عربستان سعودی و چند کشور دیگر حاشیه خلیج فارس واردات محصولات ورزشی «Nike» را تحریم و قطع کرده اند.
پایگاه اینترنتی پاسخگو-2؛ ارائه دهنده پاسخ به پرسشها و ابهامات |
پاسخگو- 2 با هدف پاسخ به پرسشها و ابهامات موجود در بین اقشار جامعه بهویژه جوانان توسط مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر(عج) راهاندازی شد. توسط مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر(عج) پاسخگو 2 را با هدف پاسخ به پرسشها و ابهامات موجود در بین اقشار جامعه حدود 70000 سؤال و پاسخ برای کاربران طراحی کردهاست. از امکانات «پاسخگو-2» میتوان به امکان جستجوی سریع در متون کتابخانه و بانک سؤالات، فیشبرداری و انتقال آن به یادداشتها و چاپ آنها، پخش صوت و فیلمهای موجود در بانک و نمایش همزمان لیست موضوعات اصلی و فرعی و سوالات و نمایش درختی موضوعات اصلی و فرعی اشاره کرد. با توجه به حجم زیاد سؤالات حدود 70 هزار سؤال، یافتن موضوع خاص زمان زیادی را به خود اختصاص میداد، لذا برای دستیابی سریعتر به سؤال مورد نظر و امکان سرعت در جستجو، تمامی سؤالات در 15گروه قرار گرفتهاست. گروهها عبارت از علوم قرآن و تفسیر، خداشناسی و معاد، احکام شرعی، پیامبر اکرم(ص)، امامت و تشیع، اخلاق و عرفان، ادیان و مذاهب و فرق، مهدویت، تاریخ و سیره، ملائکه، خانواده و ازدواج، اسلامشناسی و ... است. لذا برای رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از اتلاف وقت پژوهشگران و دسترسی آسان و سریع به نتیجه جستجو، دو نوع دامنه در قسمت جستجو قرار داده شدهاست که براساس هر دامنه جستجو فقط در همان قسمت انجام میگیرد و رسیدن به نتیجه مطلوب را سرعت میبخشد. |
نگاهی به پرتال پنجمین جشنواره بینالمللی «بسم الله الرحمن الرحیم» |
جشنواره بینالمللی «بسم الله الرحمن الرحیم» با انتشار فراخوان در پایگاه اینترنتی خود، از همه هنرمندان و فرهیختگان دعوت کردهاست تا در پنجمین جشنواره «بسم الله» شرکت کنند. جشنواره بینالمللی «بسم الله الرحمن الرحیم» با انتشار فراخوان در پایگاه اینترنتی خود، از همه هنرمندان و فرهیختگان دعوت کردهاست تا در پنجمین جشنواره «بسم الله» در زمینه کتابت آیه مبارکه «بسم الله الرحمن الرحیم» و تفسیر آن شرکت کنند. پرتال جشنواره بینالمللی «بسم الله الرحمن الرحیم» شامل بخشهای ثبتنام و ارسال آثار، جشنواره بسم الله، عکس ادیان توحیدی، کودک جهان اسلام، صفحه اصلی، تماس با ما، درباره ما و مدیریت سایت است. در صفحه اصلی این سایت تصویر روز و آمار بازدیدکنندگان به همراه اخباری از دومین دوسالانه بینالمللی نقاشی کودک جهان اسلام، فراخوان پنجمین جشنواره بینالمللی «بسم الله» و فراخوان عکس نمایشگاه تخصصی قرآن در ابنیههای تاریخی ارائه شدهاست. در بخش ثبتنام و ارسال آثار باید به این نکات که حداکثر حجم هر عکس 80kb باشد، فرمت تصویر باید jpg باشد، سایز مطلوب تصویر افقی 500 و در تصاویر عمودی هم 500 باشد و فقط میتوان حداکثر 5 اثر را ارسال کرد، توجه داشت. همچنین در بخش جشنواره بسم الله این پرتال، امکان دسترسی به آثار ارائه شده در جشنواره اول تا چهارم فراهم شدهاست. در بخش «عکس ادیان الهی» آثاری از اکبر مقدم، علیرضا عباسی، علیرضا ابراهیمی، علیرضا رحمانی، علی صاحب زمانی، ابراهیم سیسان، الهام احسانی، فاخته جلایرنژاد، فریدون مردانی و ... به نمایش درآمدهاست. در بخش «کودک جهان اسلام» نیز تصاویری از آثار ارائه شده توسط کودکان و تصاویری از مراسم افتتاحیه و اهدای جوایز، در دورهای پیشین جشنواره قرار دارد. جشنواره بینالمللی «بسم الله» با برگزاری نشستهای تخصصی هنر گرافیک، گرافیک رسانهای، هنر معنویت با حضور اساتید و صاحبنظران داخلی و خارجی سعی در بسط و گسترش هنر معنوی دارد. این جشنواره مرجعی برای آخرین آثار گرافیکی ایران و خارج کشور با موضوع بسم الله الرحمن الرحیم است. ارائه آثار در این جشنواره در بخشهای پوستر و لوگوتایپ و در بخش تفسیر بهصورت مکتوب و نوشتاری است. جشنواره پنجم در دو بخش جنبی پوستر و لوگوتایپ نام پیامبر اعظم حضرت محمد(ص)، و اشعار ایرانی که در آن نام خداوند و یا آیه بسم الله الرحمن الرحیم بهکار رفته باشد نیز آثار میپذیرد.
|
خودداری شبکههای تلویزیونی هلند از پخش فیلم ضدقرآنی |
هیچ یک از شبکههای تلویزیونی هلند تاکنون با پخش فیلم ضدقرآنی «گرت وایلدرز» موافقت نکردهاند. به نقل از روزنامه هلندی «De Volkskrant»، با وجود رایزنیهای گسترده «وایلدرز» با شبکههای تلویزیونی دولتی و خصوصی هلند برای پخش فیلم ضدقرآنی «فتنه»، این شبکهها تمایلی به پخش این فیلم نشان ندادهاند. به نوشته این روزنامه، علت اصلی مخالفت این شبکههای تلویزیونی اصرار «وایلدرز» برای پخش کامل و بی کم و کاست فیلم است. البته این عضو افراطی پارلمان هلند که با ساخت فیلم ضدقرآنی خود اعتراضات فراوانی را برانگیخته، با پیشبینی این امر، یک پایگاه اینترنتی برای انتشار فیلمش راهاندازی کردهاست. یادآورمیشود «وایلدرز» بدون توجه به اعتراضات مسلمانان سراسر جهان و همچنین درخواستهای مکرر مقامات هلندی برای خودداری وی از نمایش فیلم ضدقرآنی «فتنه»، همچنان بر نمایش این فیلم اصرارمیورزد. |
اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران برگزار شد | ||||
اولین دوره مسابقات قرآن کریم قاریان انجمن کیوکوشین کاراته ایران، 17 اسفند ماه در سالن آمفیتئاتر مسجد امیرالمومنین(ع) شهرک شهید محلاتی برگزار شد. سید«داود محمدی» نماینده جهانی و رئیس انجمن کیوکوشین کاراته ایران، با اعلام این مطلب گفت: این مسابقات به مناسبت رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) با همکاری مرکز مقاومت بسیج وزارت امور خارجه از ساعت 14 الی 18 برگزار شد. وی تصریح کرد: اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران در دو رشته حفظ شامل حفظ جزء 30 قرآن و قرائت تحقیق و ترتیل قرآن کریم در دو گروه سنی نوجوانان و بزرگسالان برگزار شد. محمدی عنوان کرد: تلاوت «کریم منصوری» قاری بینالمللی قرآن کریم طلیعه نورانی این مراسم شد و در ادامه گروه تواشیح «لیلةالقدر» به ارائه برنامه و مدیحهسرایی پرداختند. وی اظهار کرد: در ادامه مراسم برگزاری اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران «عاشوری» دبیر فدراسیون کاراته ایران ایراد سخنرانی کرد و پس از اتمام مسابقات در رشتههای مختلف، از نفرات برتر با اهدای جوایز تقدیر شد. رئیس انجمن کیوکوشین کاراته ایران با اشاره به شرکت 42 نفر از علاقهمندان کاراتهکار در این مسابقات، اظهار کرد: «محمد سلطانی»، «حامد برمال»، «سعید حیدری»، «ابراهیم عاکفی» و «محمد عابدینی» به ترتیب نفرات اول تا پنجم در رشته قرائت معرفی شدند.
وی در ادامه افزود: در رشته ترتیل «ابوذر سلطانی» رتبه اول، «حسین بالایی» رتبه دوم، «رئوف عابدی» رتبه سوم، «مهدی شهسواری» رتبه چهارم و «محمدرضا حیدرزاده» رتبه پنجم را کسب کردند. نماینده جهانی و رئیس انجمن کیوکوشین کاراته ایران تأکید کرد: «مهدی پورداد» و «ابولفضل راهچمنی» حائز رتبههای برتر در رشته حفظ قرآن کریم اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران شدند. محمدی تصریح کرد: به همت مهد قرآن تهران و با مساعدت حجتالاسلاموالمسلمین «فومنی»، گروه داوری شامل سه نفر از قاریان برجسته و عضو گروه تواشیح «لیلةالقدر»، در اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران به قضاوت پرداختند. محمود کریمی، حافط کل قرآن و معاون آموزش و پژوهش مهد قرآن تهران، حمید بختیار، حافظ کل قرآن، مدیر آزمون موسسه مهد قرآن، و علی مردای قاری ممتاز و عضو گروه تواشیح معراج، گروه داوران اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران را تشکیل میدهند. یادآوری میشود، اولین دوره مسابقات قرآن انجمن کیوکوشین کاراته ایران در تهران، بزرگراه شهید بابایی، شهرک شهید محلاتی، فاز سه، سالن آمفیتئاتر مسجد امیرالمومنین(ع) برگزار شد. |