اخبار قرآنی( پرسش‌های قرآنی نوجوانان در مدارس بی‌پاسخ می‌ماند )

پرسش‌های قرآنی نوجوانان

 در مدارس بی‌پاسخ می‌ماند

 

 متاسفانه بسیاری از دانش آموزان پاسخ برخی پرسش‌های قرآنی‌شان را در مدارس دریافت نمی‌کنند و در برخی زمینه‌ها شبهات بزرگی در ذهن آنها ایجاد می‌شود که به صورت شبهات سخت و وحشتناکی در سنین بالاتر بروز می‌کنند.

«محمدرضا ستوده‌نیا» استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم، با بیان این مطلب اظهار کرد: باید به آن‌چه توسط معلم به دانش‌آموزان در مقطع دبستان آموزش داده می‌شود، ارزش و بهای بیشتری داد.

وی در ادامه افزود: از مباحث مختلف قرآنی باید استدلالات بیشتری ارائه شود که متأسفانه آن‌چه در مقاطع دبستان و راهنمایی ارائه می‌شود از قوت لازم برخوردار نیست و به بسیاری از مسائل نظیر صحبت نکردن با نامحرم، نماز، حجاب و غیره پرداخته نمی‌شود، در صورتی که جای این سوال است که پاسخ این مطالب را چه زمانی باید داد؟ و متأسفانه این مباحث به صورت شبهات سخت و وحشتناکی در سنین بالاتر بروز می‌کنند که به سختی می‌توان ‌آن‌ها را رفع کرد.

ستوده‌نیا تصریح کرد: بنابراین جهت برطرف کردن این معضلات باید شیوه‌های جدیدی ارائه کرد و از کارشناسان و متخصصان خبره و با تجربه بهره گرفت.

این استاد قرآنی یادآور شد: در سال‌های قبل، مباحث قرآنی و دینی در آموزش و پرورش به کارشناسان جوان و زحمت‌کش سپرده می‌شد که به اندازه توان و اندیشه خود به فعالیت پرداخته‌اند و متأسفانه در همین دوران چندین بار کتاب‌های درسی قرآن و معارف اسلامی با تغییر طیفی از افراد در آموزش و پرورش، دچار تحول شد و همین مسئله نیز مشکلاتی در پی داشت.

وی تصریح کرد: کتاب‌های قرآن مدارس به شیوه‌ای علامت‌گذاری شده که با قرآن‌های موجود در مساجد و حسینیه‌ها بسیار متفاوت است و آیا این موضوع در دانش‌آموزان ایجاد دوگانگی نمی‌کند؟ هنوز هم این دوگانگی وجود دارد، بنابراین آموزش و پرورش باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهد که کتاب‌های درسی قرآن کریم در مدارس به همان شیوه معمول به دانش‌آموزان ارائه شود.

 «محمدرضا ستوده‌نیا»:
چرا نباید موضوعات مختلف قرآنی از همان مقطع راهنمایی مستدل و اثبات شود، درحالی که در سایر علوم معادلات مختلف و پیچیده مطرح و به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود اما به قرآن به شکلی کم‌رنگ پرداخته می‌شود، به صرف این‌که مباحث قرآنی خارج از طاقت دانش‌آموزان است و افراد از مطالب قرآنی زده می‌شوند ولی این طور نیست

ستوده‌نیا اظهار کرد: امیدوارم کارشناسی واقعی و لازم جهت تألیف کتاب‌های قرآنی و دینی توسط فضلای حوزه‌، استادان و کارشناسان دانشگاه که دارای علم، هنر، دانش و فن کافی هستند صورت گیرد چراکه کتاب‌های قرآنی و دینی مانند فضای علوم تجربی نیستند که فرضیه‌های جدیدی بتوان در آن ارائه کرد بلکه به طور صرف روش‌ها را می‌توان نو کرد و البته من نیز روش‌های جدید را نفی نمی‌کنم.

وی در ادامه افزود: در همین فرصت از مسئولان آموزش و پرورش، وزارت علوم‌، تحقیقات و فن‌آوری و حتی مدارج بالاتر خواستارم که نسبت به این موضوع عنایت بیشتری داشته و بزرگ‌ترین خدمتی که عالمان می‌توانند در این حوزه داشته باشند، پرداختن به دوره دبستان و راهنمایی به طور جدی و اساسی است چراکه همه از این دوره عبور می‌کنند و یادگیری و تعلیم در این دوره بسیار مهم است و یادگیری در این دوره تا پایان زندگی انسان تأثیر بهینه و مثبتی دارد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: چرا نباید موضوعات مختلف قرآنی از همان مقطع راهنمایی مستدل و اثبات شود، درحالی که در سایر علوم معادلات مختلف و پیچیده مطرح و به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود اما به قرآن به شکلی کم‌رنگ پرداخته می‌شود، به صرف این‌که مباحث قرآنی خارج از طاقت دانش‌آموزان است و افراد از مطالب قرآنی زده می‌شوند ولی این طور نیست و همان ذهنی که به حل و اثبات معادلات می‌پردازد در دریافت متون آموزشی مربوط به مباحث دینی و قرآنی نیز توانایی لازم را دارد.

وی تاکید کرد: متون قرآنی و دینی را می‌توان با استدلالات شیرین و به روز در کتاب‌ها قرار داد و معلمان هم باید دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را طی کنند که به طور حتم با رعایت این موضوعات، دانش‌آموزان جذب علوم قرآنی و دینی شده و حتی در این زمینه می‌توان از تجهیزات و امکانات سمعی، بصری، اینترنتی و غیره نیز بهره گرفت تا بتوان به طور مطلوب این علوم را به فراگیران منتقل کرد.

این استاد قرآنی یادآور شد: در سال‌های قبل، مباحث قرآنی و دینی در آموزش و پرورش به کارشناسان جوان و زحمت‌کش سپرده می‌شد که به اندازه توان و اندیشه خود به فعالیت پرداخته‌اند و متأسفانه در همین دوران چندین بار کتاب‌های درسی قرآن و معارف اسلامی با تغییر طیفی از افراد در آموزش و پرورش، دچار تحول شد و همین مسئله نیز مشکلاتی در پی داشت.

وی تصریح کرد: کتاب‌های قرآن مدارس به شیوه‌ای علامت‌گذاری شده که با قرآن‌های موجود در مساجد و حسینیه‌ها بسیار متفاوت است و آیا این موضوع در دانش‌آموزان ایجاد دوگانگی نمی‌کند؟ هنوز هم این دوگانگی وجود دارد، بنابراین آموزش و پرورش باید به این موضوع اهمیت بیشتری بدهد که کتاب‌های درسی قرآن کریم در مدارس به همان شیوه معمول به دانش‌آموزان ارائه شود.

 «محمدرضا ستوده‌نیا»:
چرا نباید موضوعات مختلف قرآنی از همان مقطع راهنمایی مستدل و اثبات شود، درحالی که در سایر علوم معادلات مختلف و پیچیده مطرح و به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود اما به قرآن به شکلی کم‌رنگ پرداخته می‌شود، به صرف این‌که مباحث قرآنی خارج از طاقت دانش‌آموزان است و افراد از مطالب قرآنی زده می‌شوند ولی این طور نیست

ستوده‌نیا اظهار کرد: امیدوارم کارشناسی واقعی و لازم جهت تألیف کتاب‌های قرآنی و دینی توسط فضلای حوزه‌، استادان و کارشناسان دانشگاه که دارای علم، هنر، دانش و فن کافی هستند صورت گیرد چراکه کتاب‌های قرآنی و دینی مانند فضای علوم تجربی نیستند که فرضیه‌های جدیدی بتوان در آن ارائه کرد بلکه به طور صرف روش‌ها را می‌توان نو کرد و البته من نیز روش‌های جدید را نفی نمی‌کنم.

وی در ادامه افزود: در همین فرصت از مسئولان آموزش و پرورش، وزارت علوم‌، تحقیقات و فن‌آوری و حتی مدارج بالاتر خواستارم که نسبت به این موضوع عنایت بیشتری داشته و بزرگ‌ترین خدمتی که عالمان می‌توانند در این حوزه داشته باشند، پرداختن به دوره دبستان و راهنمایی به طور جدی و اساسی است چراکه همه از این دوره عبور می‌کنند و یادگیری و تعلیم در این دوره بسیار مهم است و یادگیری در این دوره تا پایان زندگی انسان تأثیر بهینه و مثبتی دارد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم یادآور شد: چرا نباید موضوعات مختلف قرآنی از همان مقطع راهنمایی مستدل و اثبات شود، درحالی که در سایر علوم معادلات مختلف و پیچیده مطرح و به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود اما به قرآن به شکلی کم‌رنگ پرداخته می‌شود، به صرف این‌که مباحث قرآنی خارج از طاقت دانش‌آموزان است و افراد از مطالب قرآنی زده می‌شوند ولی این طور نیست و همان ذهنی که به حل و اثبات معادلات می‌پردازد در دریافت متون آموزشی مربوط به مباحث دینی و قرآنی نیز توانایی لازم را دارد.

وی تاکید کرد: متون قرآنی و دینی را می‌توان با استدلالات شیرین و به روز در کتاب‌ها قرار داد و معلمان هم باید دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را طی کنند که به طور حتم با رعایت این موضوعات، دانش‌آموزان جذب علوم قرآنی و دینی شده و حتی در این زمینه می‌توان از تجهیزات و امکانات سمعی، بصری، اینترنتی و غیره نیز بهره گرفت تا بتوان به طور مطلوب این علوم را به فراگیران منتقل کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد