اخبار قرآنی ( 18 نشست علمی قرآنی در قم)

برگزاری 18 نشست علمی قرآنی به همت انجمن قرآن‌پژوهی قم در ماه مبارک رمضان

 18 نشست علمی، تخصصی قرآنی به همت انجمن قرآن‌پژوهی وابسته به حوزه علمیه قم در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

تزئینی

«محمد پروینی» سردبیر انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم  ضمن سپاس‌گزاری از فعالیت‌های این خبرگزاری به تشریح فعالیت‌های انجمن قرآن‌پژوهی پرداخت و گفت:این انجمن نشست‌های علمی، کارگاه‌های آموزش قرآنی و همچنین نشست‌های تخصصی و کمیته‌ای را که تا به حال برگزار می‌کرد در ماه مبارک رمضان با همکاری پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی و در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران، ادامه می‌دهد.

وی گفت: معاونت بخش پژوهشی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بخش پژوهشی قرآنی استان قم را به عهده انجمن قرآن قرار داده است و این گروه اقدام به انجام کارهای زیرگروهی کرده است که به سه نمونه از آن می‌توان اشاره کرد: اول برگزاری نشست‌های تخصصی، دوم برگزاری جلساتی برای انتخاب پارلمان و نخبگان قرآن کریم که در یکی از کمیته‌های پژوهشی انجام می‌شود و سوم معرفی آثار برتر قرآنی که توسط انجمن قرآن‌پژوهی و زیرگروه این انجمن انجام می‌شود.

وی درباره نشست‌های تخصصی این انجمن در ماه رمضان گفت: بررسی آرای «راترد ویلاند» درباره تفسیر قرآن در دوره معاصر، نسخه‌های خطی قرآن کریم، قرآن و علوم تربیتی، بررسی تربیت نزول و بررسی جدیدترین تفاسیر شیعی و اهل سنت، نشست‌هایی است که از تاریخ 24 شهریورماه تا 27 شهریورماه سال جاری برگزار شده است.

پروینی درباره موضوعات نشست‌های روزهای آینده این انجمن گفت: برگزاری نشست بایست‌های پژوهشی قرآنی، قرآن و انسجام اسلامی، مکاتب تفسیری، قرآن و معرفی نرم‌افزارهای قرآنی، نقد و بررسی روایات خواص و فضائل آیات و سور قرآن، پاسخ‌گویی به نیازهای عصر حاضر، نقد و بررسی مقاله‌ علم قرآنی از دایرة‌المعارف لایدن، وحی و رابطه آن با عالم غیب، قرآن و عرفان، قرآن و هنر، قواعد تفسیر و در آخر قرآن و مهدویت را برای ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پروینی گفت:  این نشست‌ها تبدیل به سی‌دی صوتی و تصویر می‌شود و اگر امسال هم سی‌دی این نشست‌ها در نمایشگاه ارائه نشود و در اختیار قرآن‌پژوهان قرار نگیرد در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ارائه خواهد شد و حتی سی‌دی‌های آن برای دانشجویان علوم قرآن و حدیث قابل عرضه خواهد بود همچنین جزواتی در موضوعاتی که طرح شد آماده خواهد شد و این جزوات می‌تواند بهترین راه کارهای تحقیق برای دانشجویان علوم قرآنی و حدیث قرار گیرد.

وی گفت: انجمن قرآن‌پژوهی سعی دارد در ماه مبارک رمضان موضوعات جدیدی را بررسی کند نه این موضوعاتی را که کارشناسان محترم در نشست‌های قرآنی دیگر مطرح کرده‌اند، به عنوان مثال نشست «نسخه‌های خطی قرآن» که با حضور استاد «محمد تهرانی» و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید «صادق احمدی اشکوری» همراه بود موضوع نوع و جدیدی برای قرآن‌پژوهان بود و همین نسخه‌های خطی قرآن کریم خیلی از حرف‌های ناگفته تاریخ انسانیت و آدمیت در آن‌ها نهفته است که می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که به طور عمیق روی آن تحقیق و بررسی انجام شود.

 سردبیر انجمن قرآن‌پژوهی:
در نشست «نسخه‌های خطی قرآن کریم» خیلی از حرف‌های ناگفته تاریخ انسانیت و آدمیت نهفته است که می‌تواند یکی از موضوعاتی باشد که به طور عمیق روی آن تحقیق و بررسی انجام داد

وی گفت:  انجمن قرآن‌پژوهی توانسته در عرض پنج شش ماه اخیر فعالیت‌های وسیعی را انجام دهد که حاصلش خبرنامه شماره جدید انجمن است که به شکل وزینی چاپ شد و در اختیار نهادهای قرآنی قرار گرفت.

وی در آخر گفت: برگزاری نشست علمی «زبان قرآن از دیدگاه امام (ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری نیز از جمله کارهای این انجمن بود.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت حضور در این نشست به آدرس قم، روبروی راهنمایی و رانندگی، بلوار جوهوری اسلامی، کوچه شماره 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمن‌های علمی حوزه مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد