اخبار قرآنی ( تاثیر قرآن در شاهنامه)

میرجلال‌الدین کزازی درباره تأثیر قرآن بر شاهنامه فردوسی سخن گفت

میرجلال‌الدین کزازی در نشستی دیگر از سلسله نشست‌های بخش شعر و ادبیات پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم حضور یافت و درباره تأثیر مفاهیم قرآنی بر شاهنامه فردوسی سخن گفت.

 میرجلال‌الدین کزازی در این برنامه که شب گذشته برگزار شد گفت: شاهنامه، شاهکاری است که فرهنگ و آموزه‌های اسلامی در آن به شیوه نهان‌گرایانه بازتاب یافته است.

وی ادامه داد: از این‌رو کسانی‌که می‌خواهند بازیافته‌های نُبی (نام پارسی قرآن) را در شاهنامه بجویند، کم‌تر با نمونه‌های برونی روبه‌رو می شوند.

کزازی با اشاره به بیت آغازین شاهنامه «به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد» اظهارکرد: این‌که استاد، پروردگار را آفریننده جان و خرد بیان می‌کند، برترین ستایش پروردگار است و همین جان و خرد است که حکمت و جهان‌بینی مشاء را پدید کرده است.

وی با اشاره به اینکه راه سر، آموختن و اندوختن و راه دل، زدودن و افروختن است ادامه داد: در بیت‌های پسین، فردوسی ما را به شناخت ‌‌پروردگار از راه دل تشویق می‌کند و با مصراع «نخست آفرینش، خرد را شناس» بر اهمیت و ویژگی خرد توجه می‌دهد.

کزازی همچنین با فرخ‌باد ماه خجسته رمضان، آنرا ماه امیرالمومنین(ع) دانست و بر شناخت ویژگی‌های سترگ آن امام همام تاکید کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد