اخبار قرآنی ( قرآن نفیس در موزه میرعماد )

  

  

 نمایش قرآن نفیس خطی  

 

در نمایشگاه آثار موزه میرعماد 

 

     

 

قرآن نفیس خطی متعلق به قرن دوازدهم ه.ق از آثار استاد احمد تبریزی در نمایشگاه آثار برگزیده موزه میرعماد در تالار موزه هنرهای زیبای مجموعه سعدآباد به نمایش گذاشته شد.

 

 عشرت شایق، مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد با اعلام این خبر گفت: این قرآن نفیس به خط نسخ ایرانی و در 670 صفحه کاغذ از جنس الوان به ابعاد 25 در 16 سانتیمتر کتابت گردیده است افزود: نحوه نگارش این اثر دفتری بوده و مرکب به کار رفته و در آن طلا، جوهر و سفید آب است و حواشی آن باتذهیب تزئین شده است.
وی گفت: جلد این قرآن مجید ضربی طلاکوب از جنس چرم می باشد که با نقش ترنج و سرترنج و لچک همانند آثار دوران صفوی تزئین یافته است.
شایق افزود: احمد تبریزی از مشهورترین نسخ نویسان ایران و ابداع کننده خط نسخ ایرانی است که ابتدا شاگرد آقا محمدصادق ارجستانی و سپس شاگرد محمد ابراهیم قمی بوده و همه عمر خود را صرف نگارش قرآن، صحیفه ادعیه دیگر نموده و بیشتر حق الکتابه خود را صرف فقرا می‌کرد. از او قطعه خطی در مدح رسول اکرم (ص) به آب زر بر کاغذ خانبالیغ موجود است.
استاد احمد تبریزی در 103 سالگی وفات یافت و در کربلای معلی به خاک سپرده شد و در حال حاضر 99 جلد قرآن و 77 صفحه و ادعیه و مرقع از این استاد چیره دست بر جی مانده است.
نمایشگاه آثار برگزیده موزه میرعماد تا پایان دهه فجر برپا بوده و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از ساعت 9 الی 16:30 دقیقه به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، موزه هنرهای زیبا مراجعه کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد