اخبار قرآنی(«احترام به والدین از دیدگاه قرآن» در فضای مجازی)

 

 

«احترام به والدین از دیدگاه قرآن» 

 

 به روایت فضای مجازی 

  

 

       

بلاگر «رو به آینه» که از سرویس‌دهنده بلاگفا استفاده می‌کند، در یکی از جدیدترین پست‌های‌ خود موضوع «احترام به پدر و مادر از دیدگاه قرآن » را بررسی کرده است. 

 

 

 

 بلاگر «رو به آینه» در این‌باره می‌نویسد: «احترام در حوزه کنش‌های ارتباطی از جایگاه خاصی برخوردار است. اصولاً انسان‌های بی احترام نمی‌توانند اجتماعی را تشکیل دهند. از این رو احترام متقابل به عنوان عنصر و مولفه اصلی در ایجاد جامعه دارای جایگاه و اهمیت خاصی است. باحفظ حریم‌ها و حرمت‌ها است که زمینه تعامل سازنده و مثبت میان دو شخص فراهم می‌شود.»

«به هر حال دو شخص، شخصیت‌ها و اندیشه‌ها و خواسته‌ها و منافع و نیازهای مستقل و جداگانه‌ای دارند و گاه این تفاوت‌ها خود عامل مهمی برای اختلاف و جدایی است. از این رو برخی از اندیشمندان چون مرتضی مطهری بر این باور هستند که اصل، در میان انسان اختلاف است و تنها با بهره‌گیری از اصولی انسانی می توان آن را به اتحاد تبدیل کرد.»

بلاگر می‌افزاید: «اصول اجتماع بر پایه احترام متقابل و حفظ قانون و رعایت آن نهاده شده است. البته پیش از این که قانون حضور یابد، احترام متقابل است که پایه‌های اجتماع را حفظ می‌کند و جامعه را معنا می‌بخشد. دو شخص، تنها زمانی نیاز به قانون پیدا می‌کنند که نتوانند با توجه به اصول انسانی و ظرفیت‌های عاطفی و اخلاقی با یک دیگر تعامل سازنده داشته باشند و کنار بیایند.»

نویسنده می‌نویسد: «مسئله زن و شوهر در تحلیل قرآنی از هر اجتماع دیگری متفاوت است و تحلیل و تبیین دیگری دارد. اصولا نمی‌توان روابط زن و شوهر را براساس روابط اجتماعی سنجید و یا تحلیل کرد که بیرون از دایره زن و شوهری هستند. زن و شوهر در تحلیل قرآنی تنها برای استخدام اجتماع، خانواده تشکیل نمی‌دهند تا اصول اجتماعی آن را همانند دیگر اجتماع فرض کرد و یا اصول اجتماعی بیرون از دایره خانواده را بدان تعمیم و گسترش داد. خانواده از نظر قرآن تنها نهادی است که بر پایه عاطفه و احساس شکل می‌گیرد و مرد در تحلیل قرآنی تنها با زن آرامش و سکونت پیدا می‌کند، زن بی‌مرد اصولا قوام پیدا نمی‌کند و بی بهره‌گیری از تکیه‌گاهی به نام شوهر نمی‌تواند برپا باشد.»

بلاگر تصریح می‌کند: «احترام از واژه‌های غیرمصرح قرآنی است که از ریشه حرم و حرمت گرفته شده است. حریم چاه به معنای آن محدوده1ای است که نمی توان بدان نزدیک شد و کسی حق تصرف و حفر چاه دیگر در آن محدوده را ندارد.»

«حرمت شخص به معنای چیزی است که شخص از آن حمایت و دفاع می1کند. احترام براین اساس چنان که در اصطلاحات عرفی نیز آمده به معنای تعظیم و تکریم و گرامی داشت شخص است، که بی ارتباط با معنای لغوی آن نیست، زیرا شخص یا هر چیز دیگری که محل احترام است، از نظر مردم دارای حرمت و حریمی است که می‌بایست آن را حفظ کرده و هتک آن نکرد.» نقل از ایکنا


برای مشاهده ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد