اخبار قرآنی ( ۵۰ میلیون قرآن در مقابل ۱۰۰ میلیون انجیل)

 

چاپ سالانه ۵۰ میلیون قرآن 

  در مقابل ۱۰۰ میلیون انجیل در جهان  

8g7334h.jpg         480764.jpg

دومین نشست علمی همایش «قرآن، انسان و پرسش»، امروز دوشنبه، 29 مهرماه جاری، با موضوع «آسیب‌شناسی مراکز پاسخگویی به سؤالات قرآنی» در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار ‌شد.  

 

«محمدرضا پورمعین» رئیس فرهنگ‌سرای قرآن طی سخنانی در این نشست درباره وضعیت قرآنی کشور در حوزه تبلیغ و ترویج گفت: سالانه بین 425 تا 650 میلیون دلار انجیل در جامعه آمریکا فروخته می‌شود که سرانه هر نفر بین سه تا چهار جلد است همچنین انجیل به بیش از دو هزار زبان و لهجه و گویش ترجمه شده است.

وی به نقل از مجله «اکونومیست»اظهار کرد: بیشترین کتاب مورد مطالعه در کشورهای اسلامی، قرآن است و سالانه کمتر از 50 میلیون جلد قرآن در جهان چاپ و توزیع می‌شود و ثروت‌ سعودی‌ها مهمترین منبع تامین هزینه چاپ قرآن در میان کشورهای اسلامی است.

پورمعین با بیان اینکه هم‌اکنون دو میلیارد مسیحی و 5/1 میلیارد مسلمان در جهان زندگی می‌کنند و بزرگان مسیحی معتقدند که در سال 2050، اسلام به بزرگ‌ترین مذهب جهان تبدیل می‌شود، تصریح کرد: «هاپرکالینز» یکی از بزرگ‌ترین انتشارات غربی، انجیل را به 60 نوع چاپ می‌کند که انجیل برای دختران، پسران، انجیل بازاری، 100 دقیقه‌ای، محاوره‌ای و ... از جمله آن‌ها است. البته در حوزه چاپ قرآن هم تنوع خوبی را شاهد هستیم و قرآن به صورت جیبی، تصویری، صوتی و ... نمونه‌ای از آن است.

چاپ تقریبا 10 میلیون جلد قرآن در کشور

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن با بیان اینکه چاپ قرآن در کشور در میان سایر کتاب‌ها رتبه اول را دارد اظهار کرد: تقریبا 10 میلیون جلد قرآن در کشور چاپ می‌شود البته طبق آمار سال 1386 بین هفت تا 10 میلیون جلد اختلاف است.

وی با اشاره به وضعیت رسانه‌های قرآنی در کشور افزود: طبق آمار سال 1382، 70 روزنامه و حدود 280 ــ 90 نوع مجله در کشور چاپ می‌شوند که تنها یکی دو مجله و یا روزنامه قرآنی بیشتر نداریم که یکی از این مجله‌ها به نام گلستان قرآن هم به دلایلی دو تا سه سال است که تععطیل شده و در دو سه سال اخیر هم یک روزنامه با نام اعتدال منتشر می‌شود.

وی افزود: سرانه وجود مراکز پاسخگویی به سئوالات دینی و قرآنی حتی در مقایسه با سایر مراکز فرهنگی قابل قیاس نیست چه رسد به حوزه‌های دیگر غیر فرهنگی. به طور مثال اگر برای هر 100 هزار نفر یک سینما در کشور وجود داشته باشد این نسبت در زمینه وجود مراکز پاسخ‌گویی به یک مرکز برای یک و نیم میلیون نفر است.

 

لزوم سرعت در پاسخگویی به سئوالات دینی

انجم شعاع مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و مراکز قرآنی استان تهران، در این نشست با تاکید بر لزوم سرعت در پاسخگویی به سئوالات قرآنی اظهار کرد: بر اساس یک تحقیق میدانی تنها شش درصد مراکز پاسخگویی زیر 24 ساعت به سئوالات پاسخ می‌دهند، 17 درصد تا سه روز، نزدیک 50 درصد یک هفته بعد از طرح سئوال و برخی مراکز هم بیش از سه هفته به سئوالات دینی و قرآنی مردم پاسخ می‌دهند در صورتی که شبکه‌های مایکروسافت کمتر از 12 ساعت به سئوالات پرسش‌کنندگان پاسخ می‌دهند.

حدود هزار آیه در قرآن انواع و اشکال گوناگون «سؤال» را مطرح کرده است

در ادامه «محمدهادی موذن»، مشاور عالی شهردار تهران با بیان اینکه از نگاه قرآن، فرشتگان، نخستین سؤال‌کنندگان بودند، گفت:حدود هزار آیه در قرآن انواع و اشکال گوناگون «سؤال» را مطرح کرده است که سؤالات تعجبی، تشویقی، حقیقی، مجازی و ... نمونه‌هایی از آن آن‌ها است.

وی افزود: عنوان این همایش(قرآن، انسان، پرسش) بحثی کلیدی است. از پیامبر(ص) نقل شده است که «العلم خزائن و مفاتیحه السئوال»، همچنین در روایات داریم که سئوال باعث رحمت الهی می‌شود و چهار نفر از پرسش اجر می‌برند؛ سائل، جواب‌دهنده، مستمع و محب.

موذن با بیان اینکه سئوال باید موجب رشد انسان شود نه اینکه برای مچ‌گیری باشد، به دیدگاه برخی از بزرگان دنیا درباره سئوال پرداخت و اظهار کرد: گاندی گفته است که سئوال پایه همه پیش‌رفت‌های بشر است همچنین هایدگر گفته که سئوال پارسایی ذهن است.

وی با تشریح بخشی از آیات مربوط به قصه حضرت ابراهیم(ع) در شکستن بت‌ها و قصه حضرت موسی(ع)، سئوال و پاسخ گفتمانی را از لطایف زیبای قرآن عنوان و تاکید کرد: ماجرای این دو پیامبر بزرگوار در قرآن پر از سئوال و پاسخ‌های گفتمانی است.

موذن با بیان اینکه قوم حضرت موسی با وجود وی گمراه و 40 سال سرگردان شدند، سخنان خود را با طرح این سئوال که اکنون که ما در آستانه ظهور قرار داریم و بوی ظهور نزدیک است، چه کرده‌ایم و چه باید بکنیم؟ پایان داد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد