اخبار قرآنی(فایل صوتی درس تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب )


منتشر شد: 

فایل صوتی درس تفسیر قرآن


رهبر معظم انقلاب اسلامی 

 

                              


   


  فایل صوتی درس تفسیر قرآن کریم توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1350 در قالب ویژه‌نامه‌ای اینترنتی - قرآنی با عنوان «باقی فسانه است» از سوی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  تدوین و منتشر شد.



مشخصات بخش «بسم‌الله» ویژه‌نامه اینترنتی - قرآنی «باقی فسانه است»


در بخش «بسم‌الله» این ویژه‌نامه مطالبی با عناوین: هر روز باید...، بالاتر از همه و صوت درس تفسیر رهبر انقلاب در سال 1350، ملاحظه می‌شود. در عنوان «هر روز باید...» که گزیده‌ای از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرزندان شهید حافظ قرآن در سال 1374 است چنین می خوانیم:

«بعضى فقط در ماه رمضان قرآن مى‌خوانند؛ این خطاست. هر روز باید قرآن بخوانید. بعد از نماز صبح یا آخر شب که مى‌خواهید بخوابید و یا وسط روز، خواندن مقدارى از قرآن لازم است. البته خواندن قرآن به تنهایى کافى نیست؛ باید معناى آن را هم بفهمید. هر کس که مى‌تواند بفهمد، چه بهتر، اما کسى که نمى‌فهمد، باید از ترجمه‌هاى قرآن استفاده کند و هر آیه‌اى را که مى‌خواند به ترجمه‌ى آن نیز بنگرد. اخیراً هم به لطف خدا ترجمه‌هاى متعدّدى درآمده است که از ترجمه‌هاى قبلى بهتر است. در دوره‌ى انقلاب، ظاهراً چهار پنج شش و یا شاید بیشتر ترجمه‌ى جدید چاپ شده است که نسبتاً خوبند.»  

در عنوان «بالاتر از همه» که گزیده‌ای از سخنرانی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دیدار با قاریان قرآن؛ شعبان عبدالعزیز صیاد و محمود صدیق منشاوى درج گردیده است نیز چنین می خوانیم:  

«دأب و فکر من این است و مى‌خواهم در جامعه‌ى ما کارى بشود که براى قرّاء قرآن منبر بگذاریم و هم‌چنان که الان وعاظ منبر مى‌روند، قاریان قرآن هم منبر بروند و مثلاً نیم‌ساعت قرآن بخوانند و مردم آن زلال کلام الهى را مستقیم از او بشنوند و دل‌هایشان بلرزد و اشک بریزند و موعظه بشوند و بلند شوند و بروند. ولى ما حالا قرآن کریم را فقط مقدمه‌ى سخنرانى قرار داده‌ایم.

من در سال‌هاى 51 و 52 و 53 در مشهد سخنرانى مى‌کردم؛ مى‌ایستادم سخنرانى مى‌کردم. بعد هم که حرف من تمام مى‌شد، روى زمین مى‌نشستم. سپس صندلى مى‌گذاشتیم تا قارى قرآن تلاوت کند. همین آقاى فاطمى و بعضى از برادران دیگر روى صندلى مى‌نشستند و قرآن مى‌خواندند. من مى‌گفتم که حرف من مقدمه‌ى تلاوت قرآن است. من ایستاده صحبت مى‌کردم، اما صندلى بلند و قشنگى- مثل منبر- گذاشته بودیم و این‌ها روى آن مى‌نشستند و بعد از صحبت من قرآن مى‌خواندند؛ همان آیاتى که من قبلاً تفسیر کرده بودم. فکر من این است.

من مى‌گویم که در جامعه، قرآن اصل است. امت حزب‌الله باید یواش‌یواش با قرآن آشنا بشوند؛ آن‌طورى که بتوانند مستقیم قرآن را از شماها گوش کنند و بفهمند.»

شایان ذکر است در پایان این متن، فایل صوتی درس تفسیر رهبر معظم انقلاب در سال 1350 قرار داده شده است.

مشخصات بخش «راه» ویژه‌نامه اینترنتی - قرآنی «باقی فسانه است»

در بخش «راه» این ویژه‌نامه مطالبی با عناوین: زمزمه‌ای از بالا، به شما یک انگشتر خواهم داد، متولی مشخصی نداریم، ایران و نشر وحدت اسلامی با قرآن، نشانه را بخاطر بسپار، سه خاطره قرآنی، ذهن که قرآنی شد، کدهای بازنشده، اراده می‌خواهد و توفیق و قصد قربت، و آنچه خدا خواسته است، ملاحظه می شود.
برای دیدن ویژه‌نامه مذکور اینجا را کلیک کنید!


احمد ابوالقاسمی - داور و قاری بین‌المللی قرآن کریم در این بخش با بیان خاطره‌ای از تلاوت قرآن کریم در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی می گوید:

ماه مبارک رمضان سال 1386 خیلی مشتاق بودم که از آقا یک هدیه و یادگاری بگیرم. به ذهنم رسید که اگر بتوانم یک انگشتری از آقا بگیرم، می‌تواند همیشه با من باشد. شاید عبا و چفیه را نشود همیشه همراه داشت، اما انگشتر را می‌شود. این از ذهنم گذشت.

وقتی تلاوت کردم و رفتم خدمت ایشان، گفتند شما دوتا بارک‌الله دارید؛ یکی به خاطر تلاوت امروزتان و یکی هم به خاطر تلاوت چند روز پیش در مبعث پیامبر اسلام صلّی‌الله‌ علیه ‌و آله که خیلی زیبا بود. گفتند: «شما تلاوتتان روز به روز بهتر می‌شود، اما به این حد قانع نشوید.» بعد دستانشان را آوردند بالا و با حرکتی نشان دادند و گفتند: «سه برابر این، جای رشد دارید شما!» من هم بین شوخی و جدی گفتم: «شما که می‌فرمایید من خواندنم این ‌طور است، نمی‌خواهید یک هدیه‌ای به من بدهید؟» فرمودند: «چرا؛ من به شما یک انگشتر خواهم داد.»

چند روز بعد، از طرف ایشان یک انگشتر جدید برایم فرستادند با ذکر «لا إله الا الله الملک الحق المبین».


در قسمت دیگری از بخش «راه» این ویژه‌نامه، به مطلبی از حجت‌الاسلام‌ و المسلمین قرائتی اشاره شده است. ایشان در بخشی از این مطلب چنین بیان داشته‌اند:

« ما مأمور به تدبر در قرآن هم هستیم. متأسفانه نه در حوزه‌های علمیه‌ی ما قرآن در بورس است، نه در دانشگاه‌های ما. نمی‌دانم آیا الآن درس‌ تفسیر 2 درصد از درس‌های حوزه را هم تشکیل می‌دهد یا نه؟ فکر نمی‌کنم. اگر 400 درس رسائل و مکاسب و خارج داشته باشیم، هفت هشت درس تفسیر هم به ازای آن نداریم.»

حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی در ادامه مطلب خود، راه‌کار برون‌رفت از معضل کم‌توجهی به قرآن کریم را چنین بیان داشته است: «باید خود مراجع راه بیافتند. آیت‌لله وحید چهارشنبه‌ها درس تفسیر می‌گویند، اما چرا حالا بعد از هشتاد سال و چرا این ‌قدر محدود؟ من این را خدمتشان گفتم. خوب است یک ‌جوری بشود این طلبه‌هایی که به درس خارج رهبر معظم انقلاب می‌روند- و بیشترشان شاغل هستند؛ امام جماعت، مسؤول عقیدتی سیاسی، قاضی و...- اگر دو روز درس خارج می‌خوانند، یک روز در هفته هم درس قرآن و نهج‌البلاغه بخوانند. البته ظاهراً در ابتدای درس خارج آقا، نکات تفسیری و حدیثی گفته می‌شود که خوب است، اما می‌تواند گسترده‌تر بشود


مشخصات بخش «پنجره» ویژه‌نامه اینترنتی - قرآنی «باقی فسانه است»

در بخش «پنجره» این ویژه‌نامه اینترنتی، مطالبی با عناوین ذیل ملاحظه می‌شود: حلقه مشهد ( گزارشی از فعالیتهای قرآنی رهبر انقلاب)، کرامت‌های مسجد کرامت، این رسالت ماست، باید برای گرایش عمومی به قرآن تلاش کنیم، به دنبال مخاطب کیفی هستیم.

در عنوان «حلقه مشهد»، به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیتهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی به قلم هادی سجادی‌پور پرداخته شده است. در بخشی از این یادداشت چنین می‌خوانیم: « در مسجد امام حسن(ع) هم در ظهر‌های ماه رمضان، آیت‌الله خامنه‌ای به بیان مسائل تفسیری و اعتقادی می‌پرداختند. علی‌رغم تبلیغات ساواک و برخی مرتجعین علیه آیت‌الله خامنه‌ای، این جلسات با استقبال شدید مردم و به‌ویژه دانشجویان مواجه می‌شد. این حرکت قرآنی شامل درس‌ تفسیر، جلسات قرائت و حتی تکثیر و ترویج نوارهای اساتید مشهور مصری در سطحی گسترده در میان جوانان و علاقه‌مندان بود».

مشخصات بخش «هدیه» ویژه‌نامه اینترنتی - قرآنی «باقی فسانه است»

آخرین قسمت از این ویژه‌نامه اینترنتی با عنوان «هدیه»، به ارائه دو بخش صوتی با عناوین: «قرآن همه چیز ماست» و «دوری از قرآن» پرداخته شده است. در فایل صوتی «قرآن همه چیز ماست» به ارائه کلیپ صوتی بسیار زیبا و پرمعنایی از تلفیق بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره ضرورت توجه خاص به تدبر و عمل به مفاهیم و دستورات قرآنی همراه با قطعات زیبایی از آیات الهی پرداخته شده است. بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این کلیپ صوتی عبارتند از: «همین که قرآن را در جیب‌مان بگذاریم کافی است؟ این که در هنگام سفر از زیر قرآن رد بشویم کافی است؟ این که ما در جلسه تلاوت قرآن شرکت کنیم کافی است؟ این که حتی قرآن را با صدای خوش تلاوت کنیم یا آن تلاوت را بشنویم و از آن لذت ببریم کافی است؟ یک چیز دیگری لازم دارد. آن چیست؟ تدبر در قرآن است. قرآن همه چیز ماست. خیلی فاصله داریم، باید پیش برویم
کلیپ صوتی «قرآن همه چیز ماست» را می توانید اینجا بشنوید!

در فایل صوتی «دوری از قرآن» نیز همانند فایل صوتی «قرآن همه چیز ماست»، به ارائه بیاناتی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به همراه آیاتی از کلام وحی پرداخته شده است. بخش‌هایی از بیانات معظم‌له در این کلیپ صوتی عبارتند از: «این خواندن قرآن و تلاوت قرآن، قدم اول است؛ قدم آخر نیست.»، «تلاوت قرآن با صوت خوش، با آداب که شیوه خاصی دارد، موسیقی خاصی دارد، روش خاصی دارد، این‌ها چیزهای لازمی است، این‌ها انسان را نزدیک می‌کند، اما این کافی نیست. مشکل بزرگ مسلمانان دنیا دوری از قرآن است.»
کلیپ صوتی «دوری از قرآن» را از اینجا دانلود کنید!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد