اخبار قرآنی (شکایت از محسن نامجو به اتهام توهین به قرآن)

شکایت از محسن نامجو
 به اتهام توهین به قرآن
    
عباس سلیمی، خادم‌ قرآن و چهره شناخته‌شده‌ قرآنی،
 از محسن نامجو به دلیل قرائت توهین‌آمیز آیاتی از قرآن و انتشار آن،
به دادستان عمومی انقلاب شکایت کرد.

چندی پیش قطعه‌ای موسیقی از محسن نامجو در سایت‌های اینترنتی منتشر شد که در آن آیه‌هایی از قرآن به شکلی غیرمتعارف و موهن قرائت شده‌بود.

عباس سلیمی، خادم‌القرآن و چهره شناخته‌شده‌ قرآنی، در شکواییه‌ای که تقدیم قاضی مرتضوی، دادستان عمومی و انقلاب تهران کرده‌است، خواستار رسیدگی به این توهین و مجازات خاطی شده‌است.

متن این شکواییه به شرح زیر است:

جناب آقای مرتضوی دام عزه

دادستان عمومی و انقلاب تهران

با اهدا سلام و تحیت، چندی است که خواننده‌ای به نام محسن نامجو، برخی از آیات قرآن کریم را به‌نحوی سخیف و موهن، و در قالب موزیکال اجرا نموده‌ که در سایت متعلق به مشارالیه قابل رویت و استماع است؛

از آنجا که عمل ارتکابی توسط مشارالیه از مصادیق بارز استخفاف دین و قرآن به‌شمار می‌آید، ضمن اعلام جرم علیه نامبرده، تقاضای رسیدگی و مجازات وی را دارم.

با سپاس

خادم‌القرآن/ عباس سلیمی 1387/6/6


لازم به ذکر است که این قطعه موسیقی حدود یکسال پیش از طریق برخی سایت‌های اینترنتی منتشر شد و بر خلاف دیگر قطعات موسیقی این خواننده که مورد توجه بسیاری از مخاطبان جوان قرار گرفته بود، مورد توجه قرار نگرفت و عموما با واکنش منفی مخاطبان آثار وی مواجه شد.

نامجو خواننده و نوازنده جوانی است که به نحوی غیرمتعارف و متفاوت با دیگر خوانندگان به اجرای قطعات موسیقی می‌پردازد و اولین آلبوم وی موسیقی وی با نام «ترنج» چندی پیش با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

تا کنون تیتراژ آغازین دو سریال تلوزیونی نیز با صدای نامجو تهیه شده که یکی از این سریال‌ها سال گذشته از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده‌است. همچنین این خواننده بارها به اجرای برنامه در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران پرداخته‌است.

آنچه که موجبات اعتراض بحق جامعه قرآنی کشورمان را در قبال این قطعات موسیقایی از قرآن برانگیخته است عبارتند از:

1- وهن آیات متعالی و متبرکه قرآن کریم از طریق آمیختن آیات با موسیقی که اینکار بر اساس نظر مراجع و احادیث معتبر، حرمت شرعی دارد.

2- عدم رعایت شان و حرمت متعالی آیات الهی در لحن و نوای قطعات یادشده

3- قرائت اشتباه آیات الهی

به نظر می رسد ضرورت دارد تا خواننده قطعات موهن یادشده در اسرع وقت نسبت به عذرخواهی از مسلمانان و پیروان کتاب مقدس و آسمانی قرآن کریم و نیز جبران شایسته اشتباهات خویش اقدام نماید؛ بدیهی است در غیر این صورت موضع گیریهای جامعه قرآنی و مراجع عظام در این خصوص شکل جدی تری به خود خواهد گرفت.

قانون چه می‌گوید؟


ماده 513 قانون مجازات اسلامی (ق.م.ا.) - هرکس به مقدسات اسلام و یا هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین ( ع ) یا حضرت صدیقه طاهره ( س ) اهانت نماید اگر مشمول حکم سب النبی باشداعدام می شود و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد.

قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت ، توهین و یا هتک حرکت مندرج در مقررات جزائی مواد (513)،(514)،(608)،(609) قانون مجازات اسلامی و بندهای (7(و (8) ماده (6) و مواد (26) و (27) قانون مطبوعات

موضوع استفسار:

ماده واحده ـ آیا منظور از عبارت (اهانت ، توهین و یا هتک حرمت) مندرج مقررات جزائی از جمله مواد (513)،(514)،(608)،(609) قانون مجازات اسلامی و بندهای (7) و (8) ماده (6) و مواد (26) و (27) قانون مطبوعات عبارت است از بکار بردن الفاظی که دلالت صریح برفحاشی و سب و لعن دارد یا خیر؟ و در صورت عدم صراحت مطلب و انکار متهم بر قصد اهانت و هتک حرمت آیا موضوع از مصادیق مواد مورد ذکر میباشد یا خیر؟

نظرمجلس :

از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین و … عبارت است از بکاربردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه و با درنظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و موقعیت اشخاص موجب تخفیف و تحقیر آنان شود و با عدم ظهور الفاظ توهین تلقی نمیگردد.

قانون فوق مشتمل برماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ چهارم دی ماه یکهزار و سیصد و هفتاد و نه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1379/10/10 به تایید شورای نگهبان رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد