اخبار قرآنی ( برگزاری 30 فعالیت قرآنی در 30 نقطه جهان )

در نشست خبری فعالیت‌های قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان شد


برگزاری 30 فعالیت قرآنی

در 30 نقطه جهان

در سال ۳۰ پیروزی انقلاب اسلامی

     

نشست خبری اعلام برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ماه مبارک رمضان و در خارج از کشور با حضور دکتر محمود واعظی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  برگزار شد.

 

دکتر محمود واعظی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام فعالیت در رایزنی‌ها، هدایت و ساماندهی بخش بین‌المللی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و تمرکز برای بزرگداشت روز جهانی قدس را سه شاخه اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی این سازمان برشمرد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: اصل فعالیت‌ها در رایزنی‌های ایران در خارج از کشور و به طور مشخص و موکد 30 فعالیت در 30 نقطه جهان به مناسبت سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی شامل تواشیح، تلاوت قاریان نوجوان و جوان ممتاز، برپایی نمایشگاه‌های متنوع شامل خوشنویسی و ...، مسابقات متنوع فرهنگی و دینی، محافل انس با قرآن و ... اجرا خواهد شد.

دعوت از هنرمندان و پژوهشگران خارجی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

وی درباره شاخه دوم و سوم فعالیت‌های سازمان متبوعش افزود: امسال هدایت و ساماندهی بخش بین‌الملل شانزدهمین نمایشگاه قرآن به عهده این سازمان گذاشته شده است و ما هم در این زمینه 24__ 25 هنرمند خادم قرآن از کشورهایی چون آذربایجان، انگلیس، بحرین، پاکستان و ... همچنین پژوهشگرانی را از اروپا، آسیا و آفریقا دعوت کرده‌ایم که به نمایشگاه امسال خواهند آمد.

 

واعظی گفت: همچنین بنا داریم تا روز جهانی قدس را که روزی شاخص و نمادین برای مبارزه علیه رژیم اشغالگر قدس است با محافل قرآنی پیوند دهیم و با اجرای جشنواره‌ها و مسابقات متنوع این روز را یادآوری کنیم تا انشاء الله این یادآوری‌ها به انرژی‌ و ظرفیتی برای مبارزه و نابودی این رژیم تبدیل شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: توانمندی‌های بی‌نظیری در زمینه قرآنی در جهان اسلام داریم و اگر چه ما آغازگر این عرصه نبوده‌ایم اما کارهای بسیار بسیار بی‌نظیری طی 30 سال پیروزی انقلاب اسلامی از راه‌اندازی خبرگزاری ایکنا گرفته تا تولید انواع محصولات فرهنگی و قرآنی که به تعبیر من برخی از بخش‌ها اشباع شده صورت گرفته است البته ما متاسفانه نتوانسته‌ایم این توانمندی‌های بی‌نظیر را در قالب محصولاتی با بسته‌های زیبا به عرصه بین‌المللی ارایه کنیم.

بکارگیری توانمندی‌های قرآنی ایران در خارج، عزم جدی سازمان فرهنگ و ارتباطات

وی افزود: عزم جدی ما این است که با شناسایی ظرفیت‌های قرآنی داخل نظام و شناسایی مجموعه‌های فعال و موفق در این زمینه، فعالیت‌های ماندگاری را در دیگر کشورها انجام دهیم که توسط مجموعه‌های بومی حمایت شوند به گونه‌ای که حتی بدون حضور نیرویی از داخل کشور آن کار تداوم یابد و ماندگار باشد.

واعظی ادامه داد: امسال با مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان اوقاف بسته‌هایی را برای اهدا به کشورهای دیگر می‌فرستیم اما باید کاری انجام دهیم تا ماندگار باشد.

وی افزود: به عنوان نمونه می‌توان نرم‌افزاری را به سودان فرستاد اما اگر زمینه‌ای ایجاد شود تا این کار در آن کشور انجام شود و از سوی مرکزی در داخل همان کشور مورد حمایت قرار گیرد و بومی شود ماندگار خواهد بود و گرنه تنها بردن نمایشگاه به کشورهای دیگر و یا ارسال بسته‌های فرهنگی هنر نیست.

برنامه‌های ما در خارج از کشور نسخه واحدی ندارد

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایکنا که برنامه‌های شما در خارج از کشور با حضور چند گروه تواشیح، قاری و حافظ برگزار می‌شود و ایا تفاوتی میان برنامه‌هایتان در کشورهای اروپایی و کشورهای اسلامی وجود دارد با بیان اینکه آماری از تعداد گروه‌های تواشیح و قاریان اعزامی ندارد، تصریح کرد: ما در فعالیت‌هایمان نمی‌توانیم نسخه واحدی بپیچیم، برنامه‌های باید مشتری محور و مطابق ذائقه مخاطب باشد، گاهی زحمت زیادی می‌کشیم ولی اثربخشی لازم را ندارد. مقام معظم رهبری در دیداری به تعبیر من فرمودند که ما خیلی تلاش در عرصه فرهنگی داشته‌ایم اما کمتر تلاش کرده‌ایم پیاممان را از گوش مخاطب به قلب او برسانیم و به رفتار در وجود او تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه اگر در کشوری مانند هند، قرآن با ویژگی خاص آن کشور لازم است، قرآن به آنجا می‌فرستیم یا در جایی که ممکن است مباحث کلامی حساسیت‌زا باشد تنها به برپایی نمایشگاه و کارهای غیرحساسیت‌زا اکتفا و یا مطابق نیاز آن کشور اقدام می‌کنیم مثلا اتریش امسال فقط گروه تواشیح از ما خواسته‌اند آنهم گروه تواشیح جانبازان را. به هر حال مخاطبان قرآن در جهان متنوع هستند و دارای ذوق‌های گوناگون و برنامه‌های ما نیز به همین دلیل باید متنوع باشد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: این برنامه‌ها در مناطقی مانند بلگراد، برلین، صوفیه، لندن، پاریس، کادنادا و در کشورهای اسلامی مانند بحرین، کویت، مصر،مانیل، تاجیکستان، اندونزی، باکو و ... برگزار می‌شود.

انتخاب افراد و گروه‌های قرآنی به عهده رایزنان

واعظی گفت: انتخاب اصلی با رایزنان ماست که بر اساس نیاز و اقتضائات هر کشور در این زمینه اقدام می‌کنند، بعضا با ارتباطی که برخی از رایزنان ما با گروه‌های تواشیح و قاریان دارند آن‌ها را به اقتضای خودشان انتخاب می‌کنند و یا گاهی برخی از این گروه‌ها و افراد خودشان مراجعه می‌کنند و کارنامه فعالیتشان را به ما ارایه می‌دهند و گاهی هم برخی نهادها به ما معرفی می‌کنند.

وی  افزود: با توجه به فضای سیاسی میان ایران و مصر ما نمی‌توانیم فعالیت چندانی در آنجا داشته باشیم و تنها در بخش علمی و در قالب تبادل فعالیت‌های علمی به صورت نه چندان رسمی فعالیت داریم.

دشمنان شبهات را در جهان اسلام پمپاژ می‌کنند

واعظی با اشاره به مباحثه‌ای که چند سال قبل میان وی و یک استاد دانشگاه از یکی از کشورهای اسلامی در کنار خانه خدا درباره این موضوع که قرآن شیعیان با سایر مسلمانان متفاوت است، صورت گرفته بود تصریح کرد: متاسفانه دشمنان آنقدر قوی شبهات را در جهان اسلام پمپاژ می‌کنند که فردی که استاد دانشگاه هم بود تحت تاثیر قرار گرفته بود البته ما سعی داریم از طریق ارسال مقالات و کتاب‌های علمی (مانند کتاب‌های آیت‌الله معرفت در زمینه علوم قرآنی) به این شبهات پاسخ دهیم.

وی افزود: همین اعزام قاریان نوجوان و جوان ممتاز ما که به خوبی به تلاوت می‌پردازند و یا حافظانی که با تسلط به سئوالات مخاطبان جواب می‌دهند آنقدر صحنه‌های زیبایی را ایجاد می‌کند که خود به خود به بسیاری از این شبهات پاسخ داده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد