اخبار قرآنی ( «پل‌صراط» منتشر شد )

منتشر شد : 

«پل‌صراط»

پژوهش قرآن و روایی درباره صراط

   

کتاب «پل‌صراط» پژوهشی قرآن و روایی درباره صراط، به قلم «علیرضا زکی‌زاده‌زمانی» و توسط انتشارات دیوان منتشر شد.

 

 این کتاب تحقیقی درباره پل صراط از دیدگاه قرآن و روایات است که از پنج فصل تشکیل شده است.

در فصل اول ضمن اشاره به مفهوم‌شناسی واژه «صراط» به مصادیق صراط‌ ‌مستقیم، عقاید، ویژگی‌ها و رابطه اعمال و رفتار انسان با صراط پرداخته شده است.

در فصل دوم به عقبه‌های صراط و پرسش‌های عقبه‌های آن اشاره شده و در فصل سوم عبور گروه‌های مختلف از صراط مورد بحث قرار گرفته است.

مولف در فصل چهارم امید به رحمت خدا، پذیرش ولایت، شناخت، دوست داشتن و زیارت اهل‌بیت(ع)، وضو گرفتن، شرکت در نماز جماعت، نماز شب، یاری کردن برادر مؤمن، صدقه، قربانی کردن و مسائلی از این دست را به عنوان عوامل پایداری بر صراط مورد بحث قرار داده است.

در فصل پایانی نیز به فلسفه عبور و نخستین کسی که از صراط می‌گذرد اشاره شده است.

پل صراط بر اساس دین اسلام پلی است که در روز قیامت هر فردی برای ورود به بهشت باید از آن بگذرد، گفته شده که این پل نازک‌تر از مو و برنده‌تر از شمشیر است که باعث می‌شود گناهکاران از روی آن به درون آتش جهنم که در زیرش قرار دارد بیافتند.

اگر بخواهیم انعکاس پل صراط در آیات و روایاترا بررسی کنیم به آثار متعددد بسیاری برخورد خواهیم کرد، امام صادق(ع) درباره صراط فرموده است، «الناس یمرون على الصراط، والصراط اءدق من الشعر و من حد السیف/ و بدانید که مردم از پل صراط عبور داده مى‌شوند، و صراط پلى باریکتر از مو و لبه تیز شمشیر است»، على(ع) نیز درباره صراط فرموده است «و اعلموا اءن مجازکم على الصراط و مزالق دحضه، و اءهاویل زلله و تارات اءهواله/ و بدانید که گذرگاه شما صراط، پل ویژه دوزخ و مکان‌هاى لغزش و فرو افتادن، و ترس از لغزش‌ها و نوبت‌هاى ترس‌ها است.

شیخ طبرسى رحمة‌الله علیه در تفسیر آیه «ان ربک لبالمرصاد»، سوره فجر، آیه 15 نوشته است، یعنى راه بندگان خدا در روز قیامت از مرصاد کمینگاه ویژه مى‌گذرد و کسى نیست که از آن عبور نکند...، معناى آیه این است که هیچ عملى از بندگان خدا از دیدگان خداوند پنهان نمى‌ماند زیرا او همه سخنان آنان را شنیده و همه کارهاى آنان را مى بیند، مانند کسى که در کمینگاه قرار گرفته باشد، از نکات بالا می‌توان اهمیت پل صراط را در دین اسلام را دریافت و چه منبعی با ارزش‌تر و کامل‌تر از قرآن و روایات، در مورد پل صراط می‌توان یافت.

یکى از نکاتى که درباره قیامت مطرح است و دانستن آن داراى ارزش به سزایى است، همین بحث پل صراط است و دانستن چند و چون ماجرا از زبان قرآن و روایات می‌تواند در فهم واقعیت پل صراط کمک بزرگی برای مومنین باشد.

این کتاب به قلم «علیرضا زکی‌زاده‌زمانی» و توسط انتشارت دیوان منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد