اخبار قرآنی ( نرم‌افزار آوایی قرآن در الجزایر منتشر شد)

منتشرشد

نرم‌افزار آوایی قرآن در الجزایر

almobin.jpgl1183399868.gifalmobin.jpg

 

 «اسماعیل بودشیش»(Smail Boudechiche) طراح الجزایری در همایشی که در کارگاه آواشناسی مؤسسه ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه «سعد دهلب» شهر بلدیه در الجزایر برگزار شد، از انتشار نرم‌افزار جدید قرآنی خبر داد.

 در این نرم‌افزار که شامل متن کامل قرآن کریم با طراحی جدید است، شیوه‌ای نوین برای آموزش متون قرآن ارئه شده است. به گفته طراحان، هدف از این طراحی آشنایی با جایگاه آواشناسی در متون قرآنی است.

اسماعیل بودشیش، طراح اصلی این نرم‌افزار گفت: سوره شوری به‌عنوان یکی از سوره‌های کلیدی در زمینه آواشناسی همواره دغدغه ذهن پژوهشگران بوده است. در ساختار زبان‌شناسی این سوره برای مثال، هشت صنعت تشبیه وجود دارد که به صورت نظم و در قالب قافیه آزاد و آیه‌های کوتاه در کنار یکدیگر چیده شده‌اند.

وی افزود: این سوره به‌منظور هشداردادن به مردم مکه نازل شد چراکه در آن زمان اهالی مکه خود را صاحبان اصلی زبان عربی می‌دانستند و به اشعار خود به‌ویژه اشعاری که بر دیوارهای کعبه حک شده بود می‌بالیدند و قرآن را کلام شیطانی و پیامبر اسلام(ص) را امی می‌خواندند؛ نزول این سوره نقطه عطفی در زندگانی پیامبر اعظم(ص) و نخستین کسانی بود که به کلام وحیانی ایشان ایمان آوردند.

یادآوری‌می‌شود رسم‌الخط و روش دیداری ـ شنیداری این نرم‌افزار از جمله نوآوری‌های علمی ارائه شده در این محصول قرآنی است که روشی نوین، سریع و آسان برای آشنایی قرآن‌آموزان و قرآن‌پژوهان با تحلیل آوایی آیات قرآن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد