اخبار قرآنی ( تازه های نشر قرآنی)

        تازه های نشر قرآنی

 

 

                           

 

۱- مقاله «قرآن‌کریم در آینه روایات اصول الکافی» توسط «محمدعلى تسخیرى»

 در این نوشتار، نگارنده، در پى آن است تا تصویرى از قرآن کریم و ویژگى‏‌هاى آن را با توجه به روایات مندرج در کتاب الکافی، ارائه کند و اعتقاد شیعیان را نسبت به این کتاب آسمانى، بیان کند.

از این رو به بررسى روایت «کتاب فضل القرآن» الکافی پرداخته و گستردگى علوم مندرج در قرآن کریم، حجّت قطعى بودن قرآن، ارایه تصویر انسان کامل در قرآن، معیار بودن قرآن براى سنجش درک صحیح، دارا بودن قرآن از تمامى آموزه‏هاى پیامبران و جامع بودن آن از سایر کتب آسمانى را، از اعتقادات شیعیان نسبت به قرآن کریم دانسته است.

نگارنده همچنین اوصافى دیگر از قرآن را که در روایات الکافی آمده‌اند، شرح کرده و دیدگاه شیخ کلینى را درباره تحریف قرآن، بیان می‌کند.

وی معتقد است که کلینی هیچ گاه قائل به تحریف قرآن نبوده و روایات الکافی نیز به هیچ وجه گویاى چنین مطلبى نیست.

۲- کتاب «درایه الحدیث»، تألیف «شادی نفیسی»، عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث

  این کتاب که به بازپژوهی مصطلحات حدیثی در نگاه فریقین می‌پردازد دارای چهار فصل با موضوعات مباحث مقدماتی، مفاهیم اولیه، تقسیمات خبر و مباحث تکمیلی است.

کتاب درایة الحدیث برای دانشجویان رشته الهیات (علوم قرآن و حدیث) در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس «مصطلح الحدیث» به ارزش چهار واحد تدوین شده است.

فصل اول این کتاب با عنوان مباحث مقدماتی شامل تعریف و هدف دانش درایة الحدیث، دانش‌های حدیثی از دیدگاه شیعه و اهل سنت، سیر تاریخی نگارش‌ها در درایة الحدیث، سیر تاریخی نگارش‌ها در شیعه و تأملی در شیوه تقسیم‌بندی کتاب‌های درایه توسط مؤلف آورده شده است.

مباحثی که این کتاب به آنها پرداخته است عبارتند از: تعریف درایة، جایگاه، تاریخچه و منابع آن، مفاهیم اولیه این دانش با بیان ١٥ اصطلاح، تقسیمات خبر و ٤٨ قسم از اقسام خبر، حجّیت سنت، اوصاف و شرایط راوی، اقسام اسامی مشترک و مشابه و همچنین اقسام کتاب‌های‌ حدیثی است.

کتاب «درایة الحدیث» در 324 صفحه و با قیمت 27000 ریال آماده شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب در تهران به دانشکده علوم حدیث و دفتر انتشارات سازمان سمت مراجعه کنند.

 

۳- کتاب «جوامع حدیثی شیعه»، از منابع درسی رشته علوم حدیث توسط دانشکده علوم حدیث

 این کتاب توسط «هادی حجت»، عضو هیئت علمی دانشکده، تألیف شده است.

کتاب جوامع حدیثی شیعه در پانزده بخش به رشته تحریر درآمده که از آن جمله می‌توان به جوامع اولیه، کلینی و کافی، شیخ صدوق و کتاب من لایحضره الفقیه، شیخ طوسی و تهذیب الاحکام، تهذیب و استبصار و بحار الأنوار اشاره کرد.

دانشکده علوم حدیث تاکنون پنج عنوان کتاب از منابع درسی رشته علوم حدیث را چاپ کرده و کارهای اجرایی چاپ سه عنوان کتاب دیگر هم در حال انجام است.

کتاب «جوامع حدیثی شیعه»، تألیف «هادی حجت»، توسط نشر مشترک سازمان سمت و دانشکده علوم حدیث در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری و در 270 صفحه منتشر شده است و به بهای 22000 ریال در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد