اخبار قرآنی ( کارگاه‌ خوشنویسی «زنان برگزیده در قرآن» )

 

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س)

کارگاه‌ خوشنویسی «زنان برگزیده در قرآن»

در پارک لاله برگزار می‌شود

Go to fullsize image    Go to fullsize image

 کارگاه‌های هنری مختلف از جمله کارگاه کالیگرافی «زنان برگزیده در قرآن» به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) در روزهای 3 و 4 تیر در پارک لاله برگزار می‌شود.

 
«مجتبی قاسمی»

«مجتبی قاسمی» هنرمند خوشنویس در کارگاه‌های هنری که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 3 و 4 تیر ماه در پارک لاله برپا می‌شود، غرفه‌ای را به آثار کالیگرافی خود با موضوع «زنان برگزیده در قرآن» اختصاص داده‌است.

وی با اعلام این خبر عنوان‌کرد: بعد از تحقیق در موضوع «زن در ادیان الهی» به خلق چند اثر خوشنویسی در این موضوع پرداختم اما برای حضور در این نمایشگاه مناسب دیدم به آیات مربوط به 4 زن برتر (حضرت فاطمه، حضرت مریم، هاجر و آسیه) که در قرآن به آنها اشاره شده پرداخته و این آیات را به همراه ترجمه انگلیسی آنان ارائه کنم.

این هنرمند که به صورت تخصصی به خوشنویسی لاتین می‌پردازد، اظهارداشت: بر اساس ترجمه‌های انگلیسی قرآن که توسط محمد شاکر و عبدالله یوسف ترجمه شده، به سبک کاپر پلیت و گوتیک آیات منتخب را بر روی کاغذ ابر و باد خوشنویسی کردم که در دو اثر مربوط به حضرت فاطمه(س) آیات سوره کوثر و دعای اللهم بفاطمه و ابیها و بعلها و بنیها را روی کاغذی کار کردم که زمینه آن طرح‌های بته‌جقه‌ای به شکل بانویی خمیده است.

وی بیان‌کرد: توجه به خوشنویسی لاتین و ارائه متون دینی با استفاده از این هنر در جلب مخاطبان خارجی که زبان‌های فارسی و عربی نمی‌دانند بسیار موثر است و می‌توان از این طریق به گسترش فرهنگ اسلامی و به ویژه فرهنگ شیعی مدد رساند البته به این علت که هیچ ترجمه‌ای رسایی و ابهت نص قرآن را ندارد در آثار ارائه شده آیات قرآن به شیوه نستعلیق نیز خطاطی شده‌است.

قاسمی که در جشنواره کریمه اهل بیت(س) نیز حضور داشته، ابرازکرد: در جشنواره‌های متعددی که برگزار می‌شود همواره خلا توجه به خوشنویسی لاتین به علت گستره وسیع مخاطبان آن در تمام جهان احساس می‌شود زیرا خوشنویسی به زبان فارسی و عربی تنها محدود به مخاطبان منطقه خاورمیانه می‌شود همچنین این هنر می‌تواند کاربردهای مختلفی در اماکن مقدس داشته‌باشد به عنوان نمونه قرار دادن زیارتنامه‌ها به زبان انگلیسی امری است که زوار خارجی غیر عرب را با عمق مفاهیم دینی آشنا می‌کند.

وی همچنین توضیح‌داد: در جشنواره کریمه اهل بیت و جشنواره روح‌الله در برگه‌های تذهیب شده کوچکی جملاتی را خوشنویسی کرده و به عنوان هدیه بین مردم پخش کردم که بازخورد مناسبی نیز داشت به همین علت قصد دارم در این کارگاه نیز این تجربه را تکرار کرده و عبارات مرتبط با نمایشگاه را خطاطی کرده و به علاقمندان هدیه کنم.

 بی‌توجهی به خوشنویسی لاتین
در جشنواره‌های متعددی که برگزار می‌شود همواره خلا توجه به خوشنویسی لاتین به علت گستره وسیع مخاطبان آن احساس می‌شود زیرا خوشنویسی به زبان فارسی و عربی محدود به مخاطبان منطقه خاورمیانه می‌شود

قاسمی در پایان هدف خود از پرداختن به خوشنویسی لاتین را تبلیغ قرآن برای تمام افراد دنیا دانست و تصریح‌کرد: هنرمندان می‌توانند به صورت خودجوش در ارائه فرهنگ دینی تلاش کرده و با حداقل امکانات تمام مردم دنیا را مخاطب قرار دهند همچنین هر فردی که در این کارگاه دو روزه موضوع جدیدی را به من پیشنهاد دهد یک تابلوی نفیس هدیه خواهدگرفت.

کارگاه‌های هنری با عنوان خیابان هنر به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 3 و 4 تیر ماه در پارک لاله برپا می‌شود که شامل رشته‌های مختلفی مانند سفال، نقاشی، گرافیک، تایپوگرافی، صنایع دستی و... بوده و طی آن هنرمندان به خلق اثر به صورت زنده می‌پردازند.

مجتبی قاسمی متولد 1347 خوشنویسی را به صورت آماتور از سنین نوجوانی آغاز کرد و بعدها به واسطه آشنایی با هنر خوشنویسی لاتین آن را به عنوان شیوه کار تخصصی و مورد علاقه خویش برگزید. وی با توجه به جدید و نو بودن این هنر در ایران و دشواری‌های فراوان در زمینه تهیه ابزار کار و نبود اطلاعات جامع با پشتکار و جدیت این هنر را دنبال کرد و موفق به دریافت گواهینامه بین‌المللی از انجمن خوشنویسان class لندن شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد