اخبارقرآنی ( نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام رونمایی شد )

 

نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام رونمایی شد

نرم افزار جغرافیای جهان اسلام رونمایی می‌شود

 

 نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی قم رونمایی شد.

 دکتر منصور داداش زاده، مسؤول پروژه تولید نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام، در آیین رونمایی از این نرم‌افزار که با حضور شخصیت‌های حوزوی، در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد، گفت: دانش جغرافیا از علومی است که همپای تمدن اسلامی رشد کرد و به شکوفایی رسید تا جایی که یکی از شاخه‌های علوم اسلامی به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: تاریخ و جغرافیا با یکدیگر مرتبط هستند و جغرافیا، ظرف تاریخ محسوب می‌شود، اگر بخواهیم تحلیل جامعی از رخدادهای تاریخی داشته باشیم؛ باید برای این کار تحلیل جغرافیایی مناسبی فراهم کنیم.

دکتر داداش زاده دانستن محل رخداد وقایع تاریخی را از نیازهای اصلی یک محقق تاریخ دانست و اظهار داشت: جغرافیا در تحلیل‌های کلان تاریخی به محقق کمک می‌کند؛ اما در نقد گزارش‌های تاریخی، جغرافیا علمی است که به کمک تاریخ می‌آید.

وی نقد و تبیین گزارش‌های تاریخی را از زمینه‌های ارتباط جغرافیا و تاریخ معرفی کرد و بیان داشت: جغرافیا به دلیل این که از علوم کمکی است، می‌تواند به کمک مورخان بیاید، به همین سبب ضرورت تولید این نرم‌افزار در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی احساس شد.

مسؤول پروژه تولید نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام به زمینه‌های علاقه مسلمانان به جغرافیا اشاره کرد و ابراز داشت: سفر حج و زیارت اماکن مقدسه، نیازمند اطلاعات جغرافیایی بوده که همین زمینه عاملی برای کسب اطلاعات جغرافیایی از سوی مسلمانان محسوب ‌شده‌است.

وی نیاز به کسب آگاهی درباره سرزمین‌های فتح شده و بازرگانی و کسب معاش را از دلایل دیگر برای مراجعه مسلمانان در دوره‌های مختلف به جغرافیا معرفی کرد.

دکتر داداش زاده درباره نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام خاطر نشان کرد: در این نرم‌افزار، متن کامل 79 عنوان کتاب فارسی و عربی، در 169 جلد از منابع جغرافیای عمومی، معجم جغرافیا، شرح حال، تاریخ و جغرافیای شهرها، سفرنامه، مزارات، مسالک و جغرافیای فلک؛ فراهم شده که متن کامل کتاب‌هایی چون یاقوت حموی، معجم مااستعجم، الروض المعطار حمیری، المسالک و الممالک، البلدان و احسن التقاسیم؛ از جمله امکاناتی است در این نسخه دیجیتالی جغرافیای جهان اسلام وجود دارد.

وی دسترسی به بیش از بیست هزار اسم از مکان‌هاکه در منابع برنامه به کار رفته از طریق گزینه جست و جوی متن، و امکان ارتباط بیش از چهار هزار واژه مکان با نقشه‌های مربوط به آنها در قسمت جست و جوی نقشه را از دیگر امکانات این نسخه دیجیتالی معرفی کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه نسخه دوم جغرافیای جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در نسخه دوم دیجیتالی جغرافیای جهان اسلام، امکانات و منابعی که فراهم شده، سه برابر نسخه اول است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد