اخبار قرآنی ( رونمایی نرم‌افزار کتابخانه جغرافیای جهان اسلام)

رونمایی نرم‌افزار

 کتابخانه جغرافیای جهان اسلام

 کمتر از ده روز دیگر با حضور شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی از نرم‌افزار کتابخانه جغرافیای جهان اسلام رونمایی خواهد شد.

«جعفر سلطان‌پور» مدیر اجرایی معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

 در قم، «جعفر سلطان‌پور» مدیر اجرایی معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی عصر دوشنبه 20 خردادماه در کنفرانس خبری خود در جمع خبرنگاران استان افزود: با اتمام مراحل ورود اطلاعات و برنامه نویسی این نرم‌افزار تا ده روز آینده طی مراسمی از نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام رونمایی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: نرم‌افزار کتابخانه جغرافیای جهان اسلام برای کمک به محققان و دانش‌پژوهانی که در زمینه «ظهور و گسترش اسلام در نقاط مختلف دنیا» مشغول به فعالیت هستند، نقش بسزایی ایفا می کند.

 سلطان‌پور:
نرم‌افزار کتابخانه جغرافیای جهان اسلام برای کمک به محققان و دانش‌پژوهانی که در زمینه «ظهور و گسترش اسلام در نقاط مختلف دنیا» مشغول به فعالیت هستند، نقش بسزایی ایفا می کند

سلطان‌پور اظهار کرد: این نرم‌افزار در زمینه تعیین موقعیت مکان‌ها، شناخت راه‌ها، اندازه‌گیری زمین و ... منابع و مطالب گسترده‌ای را در خود جای داده است.

وی به سرفصل‌های مختلف این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: جغرافیای عمومی، معجم جغرافیا، شرح حال، تاریخ و جغرافیای شهرها، سفرنامه، مزارات، مسالک، جغرافیای فلک و... از جمله سرفصل‌های این نرم‌افزار است.

مدیر طرح تولید «نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام» در خصوص سفرنامه‌های مختلف این نرم‌افزار اظهار کرد: سفرنامه ناصرخسرو و ابن‌بطوطه به همراه ترجمه از جمله سفرنامه‌های این نرم‌افزار است.

وی با بیان اینکه پرداختن به تاریخ و جغرافیای بلاد اسلامی از جمله برنامه‌های این نرم‌افزار است، گفت: جمع‌آوری اطلاعاتی از جمله خصوصیات اقوام، اماکن معروف بلاد، حوادث و رویدادهای آن، چگونگی آداب و رسوم شهرهای معروف جهان اسلام همچون نیشابور، مصر و حلب از جمله اقدامات صورت گرفته در این نرم‌افزار به شمار می‌آورد.

سلطان‌پور در ادامه به بخش‌های دیگر این نرم‌افزار اشاره کرد و گفت: از دیگر امکانات این برنامه، بخش نمایش است که شامل نمایه‌زنی، حاشیه‌نویسی، علامت‌گذاری، ارجاع به قرآن و لغت‌نامه است.

در این برنامه از 169 جلد کتاب استفاده شده که برخی از آنها عبارتند از: یاقوت حموی، معجم ما استعجم، الروض المعطار حمیری، المسالک و الممالک، البلدان، احسن التقاسیم و ...

وی جستجو را بخش دیگری از این نرم‌افزار معرفی کرد و گفت: در این بخش امکانات متنوعی برای جستجوی الفاظ و عبارات، جستجو در متن کتب، جستجو در عناوین فصل‌ها و ابواب کتب در اختیار محقق قرار می‌گیرد.

سلطان‌پور همچنین در توضیح بخش قرآن نرم‌افزار جغرافیای جهان اسلام گفت: این بخش شامل نمایش و جستجو در متن قرآن، ترجمه فارسی و انگلیسی است.

وی به جزئیات بیشتر این برنامه اشاره کرده و افزود: در این برنامه از 169 جلد کتاب استفاده شده که برخی از آنها عبارتند از: یاقوت حموی، معجم ما استعجم، الروض المعطار حمیری، المسالک و الممالک، البلدان، احسن التقاسیم و ...

سلطان‌پور همچنین آثار مؤلفانی مانند ابن خردادبه، قدامة بن جعفر، ابن واضح یعقوبی، ابن رسته، اصطخری، ابن حوقل، مقدسی را از جمله دیگر کتب مورد استفاده در این نرم‌افزار عنوان کرد.

وی در پایان با بیان اینکه نرم‌افزار کتابخانه جغرافیای جهان اسلام همچون سایر محصولات این مرکز مجهز به لغتنامه و یا فرهنگنامه‌های مختلف است، گفت: این نرم‌افزار در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تولید و عرضه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد