اخبار قرآنی( کوچکترین کتیبه قرآنی جهان)

نمایش کوچکترین
 
 کتیبه قرآنی جهان روی دانه
 
  گندم در سعدآباد
 
 کوچکترین کتیبه قرآنی جهان روی ساقه گندم در نمایشگاهی از آثار هنر سوخته کاری از ۲۶ خرداد به مدت یک هفته در مجموعه فرهنگی و هنری سعدآباد به نمایش در می آید.
"مرتضی نداف" استاد هنر سوخته‌کاری با بیان این مطلب گفت: در این نمایشگاه علاوه بر قرآن نوشته شده روی گندم، انواع آثار سوخته کاری روی چوب ، ارزن ، ساقه و دانه گندم به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی اغلب آثار عرضه شده در نمایشگاه سعدآباد را منحصر به فرد خواند و از تصمیم خود برای ثبت جهانی آن خبر داد.
سوخته کاری از هنرهای سنتی و فراموش شده ایران زمین است که با همت استاد ندّاف طی حدودً یک ده? فعالیت احیا شده است.در این هنر دقت از جایگاه بالایی برخوردار است زیرا کوچکترین بی دقتی و حواسپرتی باعث از بین رفتن اثر به طور کامل خواهد شد.
در سوخته کاری از دو رنگ اصلی قهوه ای و طلایی استفاده می شود و طیف های مختلفی که از این دو رنگ بوجود می آید، تعیین کننده زیبایی اثر خواهد بود.خلق کنتراستهای مختلف از دو رنگی که گفته شد و برقراری تناسب بین آنها، مهمترین اقدامی است که یک هنرمند سوخته کار پس از انتخاب شایسته طرح باید به منص? ظهور بگذارد.
نداف که در حال حاضر تنها هنرمند فعال سوخته کار کشور است و برای اولین بار با استفاده از سوخته کاری آیات قرآن و احادیث را روی ارزن و دانه گندم نوشته است، تصریح کرد:"در این نمایشگاه به طور زنده ریز نویسی بر روی گندم و ارزن را با چشم غیرمسلح انجام می دهم و به نیت حضرت زهرا (س)، امام خمینی ( ره ) و شادی روح شهدا، به مدعوین هدیه می کنم."
نداف یادآور شد: در مدت برگزاری این نمایشگاه، آموزشهای لازم در زمینه هنر سوخته کاری به افراد علاقمند و با استعداد ارائه خواهد شد.
برگزاری آثار چوبی با بهره گیری از مضامین دینی از دیگر بخشهای نمایشگاه سوخته کاری نداف در مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران اعلام شده است.
مرتضی نداف، هنرمند سوخته کاری روی چوب که به واسطه درج قطعه های از قرآن روی دانه و ساقه گندم و ارزن، به شهرتی فرامرزی دست یافته، متولد 1359 در شهر کاشمر است و از حدود 14 سالگی فعالیت هنری خود را آغاز کرده است.
او، هنرمند نمونه سال 82 منتخب موزه معاصر صنایع دستی ایران است که در سال 83 از سوی سازمان صنایع دستی به درجه استادی رسید و شماری از آثار او در موزه هنرهای معاصر و موزه صنایع دستی در تهران و موزه امام رضا(ع) در شهر مشهد نگهداری می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد