کتاب «اعجازالبیان فی تفسیر امالقرآن»، اثر «صدرالدین قونوی»، با تصحیح استاد «جلالالدین آشتیانی» و به کوشش انتشارات «مؤسسه بوستان کتاب قم» تجدید چاپ شده است.
مهمترین وظیفه برخى از عارفان، تأویل آیههاى قرآن کریم به حوزههاى عرفان و معرفت شهودى است.
در این کتاب نیز «صدرالدین محمد بن اسحاق قونوى» که از شاگردان برجسته محیىالدین عربى است در شرح و تفسیر سوره (فاتحةالکتاب) به چنین تلاشى دست زده است. وى در هر آیه به تفسیر و سپس تأویل و شرح و توضیح آن پرداخته است. چاپ جدید این کتاب، اینک با تحقیق و تصحیح روشمند، پیش روى خوانندگان محترم است.
«سیدجلالالدین آشتیانی»، (1304 ـ 1384ش) اندیشور بزرگ فلسفى و عرفانى معاصر است. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایى در آشتیان، براى فراگیرى علوم دینى به قم هجرت کرد، پس از چند سال، براى تکمیل درسهاى نقلى و عقلى به قزوین و سپس به نجف اشرف شتافت.
اساتید وی در قم، آیات عظام علامه «طباطبائى»، «سیدمحمدتقى خوانسارى»، «سیدمحمد حجت»، «میرزارضا تبریزى» و شیخ «مهدى کلاهى» بودند. در قزوین آیتالله «ابوالحسن رفیعىقزوینى» و در نجف اشرف آیات «میرزاحسن بجنوردى»، «سیدمحسن حکیم»، شیخ «حسین حلى» و «میرزا عبدالهادى شیرازى»، بودهاند.
وى از این بزرگان، علوم عقلى و نقلى را آموخت و سپس با همتى سترگ، به تحقیق و تفکر پرداخت و آثار ماندگار فراوانى از خود بر جاى گذاشت. مؤسسه بوستان کتاب قم به خواست استاد در 1375 عهدهدار نشر آثار وی شد. تاکنون آثار زیر را با ویرایش جدید منتشر کرده است: «اصولالمعارف»، «هستى از نظر فلسفه و عرفان»، «المظاهرالالهیه»، «نقدى بر تهافتالفلاسفه»، «منتخباتى از آثار حکماى الهى ایران»، «مشارقالدرارى»، «المبدأ و المعاد»، «الشواهدالربوبیه»، «تمهیدالقواعد»
از اساتید علامه آشتیانی در قم، آیات عظام علامه «طباطبائى»، «سیدمحمدتقى خوانسارى»، «سیدمحمد حجت»، «میرزارضا تبریزى» و شیخ «مهدى کلاهى» بودند |
دیگر آثار منتشر شده وی عبارتند از: «شرح رساله المشاعر ملاصدرا»، «شرح مقدمه قیصرى»، «تفسیر فاتحةالکتاب»، «شرح حال آرای فلسفى ملاصدرا»، «سه رساله فلسفى ملاصدرا»، «مشرعالخصوص فى شرحالنصوص»، «شرح بر زادالمسافر»، «شرح فصوصالحکم (جندى)»
کتاب «اعجازالبیان فی تفسیر امالقرآن»، اثر «صدرالدین قونوی»، با تصحیح استاد «جلالالدین آشتیانی» و به کوشش انتشارات «مؤسسه بوستان کتاب قم»، در خردادماه سال جاری به چاپ دوم رسیده است و به بهای 50000 ریال در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. |