عبور از «ظاهر لفظ» و پرداختن به «معانی الفاظ» یکی از راههای نوآوری در نرمافزارهای قرآنی است. محورهای معانی الفاظ قرآنی و ارتباط بین آیات و باطن آن، از دیگر راهکارهای نوین در تولید این نرمافزارهاست.
|
محمد سهیلی پور؛ مدیر موسسه مکتب فردا |
نشست بررسی نوآوری در تولید نرمافزارهای قرآنی، با حضور «سیدمحمد بنیهاشمی»، مدیر مؤسسه بنیهاشم، «محمد سهیلیپور»، مدیر مؤسسه مکتب فردا و «محمد قدوسی»، ناظر طرحهای نرمافزاری قرآنی و کارشناس و مؤلف کتب درسی آموزش و پرورش برگزار شد.
در این نشست محورهایی چون، محدودیتهای نوآوری در محتوای نرمافزارهای قرآنی، ظرفیتهای موجود در این حوزه، چگونگی بالا بردن جذابیتهای بصری نرمافزارهای قرآنی، نیازسنجی مخاطبان و تأثیر آن در نوآوری در نرمافزارهای قرآنی و ... بررسی شد.
این نشست با تعریف کارشناسان حاضر از مفاهیم اصلی مورد بررسی چون «نوآوری» و «نرمافزار قرآنی» آغاز شد.
سهیلیپور در ابتدا به تعریف نوآوری پرداخت و گفت: مفهوم اصلی و عرفی نوآوری مشخص است به معنای امری است که سابقه نداشته و قبلاً مثل و شبیه آن نیامدهاست. مقام معظم رهبری هم به این دلیل که حرکتهای نوینی در راستای همه علوم انجام شود امسال را سال نوآوری نامیدند.
وظیفه مدیران |
وظیفه مدیران موسسات تولیدی نرمافزاری در سال جاری ایجاد پل بین ظاهر لفظ و معنی لفظ است و باید وارد معانی الفاظ شده و از بحث ظاهر لفظ پلی به معنای لفظ بزنند. |
وی با اشاره به کمبود حرکتهای نوین در گذشته ادامه داد: به عبارتی حرکتهایی که در گذشته در زمینه علمی، فرهنگی و قرآنی جامعه انجام شده، قانع کننده و کافی نبوده و سبب شده تا امسال سال نوآوری و شکوفایی نامیدهشود، تا حرکتهای ریشهدار، اساسیتر و تأثیرگذارتری انجام شود.
این تولیدکننده نرمافزارهای قرآنی در تعریف این نوع نرمافزارها افزود: آنچه اکنون بازار نرمافزارها را اشباع کرده، بیشتر نرمافزارهایی هستند که الگوهایی مشابه همدیگر دارند، به عنوان نمونه متن قرآن دارند، ترتیل دارند، جستجو دارند و... این الگو، الگویی است که ما تقریباً بیش از یک دهه مشغول آن هستیم.
سهیلیپور توضیح داد: بحث عبور از الفاظ و رسیدن به معانی، یکی از محورهای نوآوری در حوزه نرمافزارهای قرآنی است.
مدیر مؤسسه مکتب فردا در تشریح بیشتر این موضوع گفت: قرآن ابتدا یک ظاهر لفظی دارد و بعد از آن معنای لفظ را به همراه دارد. آنچه که ما عموماً در نرمافزارهای گذشته به آن میپرداختیم «ظاهر لفظ» بود، قدمی که اکنون باید برای نوآوری برداشتهشود، پرداخت به «معانی الفاظ» است.
سهیلیپور در ادامه افزود: اگر بخواهیم به معانی الفاظ بپردازیم بحث مهم دیگری تحت عنوان «ارتباط آیات قرآن» مطرح میشود که خود میتواند یکی از محورهای نوآوری باشد.
وی توضیح داد: وظیفه مدیران مؤسسات تولیدی نرمافزاری در سال جاری ایجاد پل بین ظاهر لفظ و معنی لفظ است. تولیدکنندگان باید وارد معانی الفاظ شوند و از بحث ظاهر لفظ پلی به معنای لفظ بزنند.
|
سید محمد بنی هاشمی؛ مدیر موسسه انتشارات بنی هاشم |
این محقق قرآنی مرحله بعد از معنای لفظ را، «باطن قرآن» دانست و گفت: پرداختن به باطن قرآن بعد از پرداخت به معنی الفاظ بسیار حائز اهمیت است، بنابراین محورهای معانی الفاظ قرآنی و ارتباط بین آیات قرآن و باطن قرآن محورهای نوینی است که در سال نوآوری و شکوفایی باید به آن پرداختهشود.
بنیهاشمی در ادامه بحث به تعریف خود از نوآوری پرداخت و افزود: هر نوع نوآوری در هر زمینهای به این معنی است که ما چیزی را از قرآن کشف کردهایم و آبی را به اندازه ظرف خودمان از اقیانوس بیکران قرآن برداشتهایم.
این کارشناس خاطرنشان شد: بنابراین باید فکری داشته باشیم تا در نرمافزارها، حتی در نوع خواندن قرآن، در نحوه نگاه کردن به قرآن، در چاپ قرآن، حتی در کاغذ قرآن و در نهایت در نرمافزار که یک کار چند رسانهای است، چند کار را با هم به مخاطب ارائه دهیم و در بحث قرآنی از هر مبحثی که نوآوری داشته باشد استقبال کنیم.
محورهای نوآوری |
محورهای معانی الفاظ قرآنی و ارتباط بین آیات قرآن و باطن قرآن محورهای نوینی است که در سال نوآوری و شکوفایی باید به آن پرداختهشود. |
مدیر مؤسسه بنیهاشم تصریح کرد: در حال حاضر لازم است که یک حرکت به عقب داشته باشیم، چراکه هرچه به سمت جلو حرکت کردیم و موضوع پیشرفت دستگاههای الکترونیکی با هدف انس و ارتباط بیشتر ما با قرآن، بیشتر شده، اتفاق دیگری افتاده و این تکنولوژی انس و ارتباط ما را با قرآن کم کردهاست.
وی ادامه داد: این درحالی است که در زمانهای گذشته نصف بیشتر مردم قرآن را حفظ بودند و مهمتر اینکه قرآن را به زندگیشان هم داخل کردهبودند و دستورات آن را عمل میکردند، اما در حال حاضر تعداد کسانی که قرآن را حفظ هستند و آن را وارد زندگی روزمره خود کردند بسیار محدود است.
بنیهاشمی اضافه کرد: امروزه مؤسسات تولید نرمافزارای تولید صوت قرآن یا چند برنامه سطح پایین را کنار هم قرار میدهند و میگویند این نرمافزار است و تولید نرمافزار خودش یک نوآوری است اما این نوآوری نیست. نوآوری یعنی اینکه ما بتوانیم در زمینه آشنایی مردم با قرآن به صورت محسوس در زندگی شان تأثیر بگذاریم.
او گفت: برای چنین تأثیرگذاری از دستگاههای الکترونیکی، از نرم افزارها، از کامپیوتر و از هر دستگاه و تولیدات جدید دیگری باید استفاده کرد اما اینها همه وسیله است و اصل، پذیرش این مطلب است که قرآن وارد زندگی ما شود و وقتی این را پذیرفتیم به دنبال نرم افزارهای قرآنی و وسایلی برویم که ما را به این هدف برساند. |