اخبار قرآنی(حضور چشمگیر ناشران قرآنی در نمایشگاه کتاب )

حضور چشمگیر ناشران قرآنی

 در بیست و یکمین نمایشگاه کتاب

 بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی‌ کتاب تهران با حضور چشمگیر ناشران قرآنی صبح دیروز پنج‌شنبه 12 اردیبهشت در مصلای امام خمینی(ره) تهران آغاز به کار کرد.

ترافیک خیابان‌های اطراف مصلی می‌تواند خبرساز باشد؛ خبری با این تیتر: بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌ا‌لمللی کتاب تهران شروع به کار کرده است.

مقابل درب خیابان بهشتی مصلی از تاکسی پیاده و وارد مصلی می‌شوم. جمعیتی در حال ورود به مصلی هستند. با آن‌ها همقدم می‌شوم. پس از طی مسافتی نخستین نشانه‌های نمایشگاه به چشم می‌خورد. مکان‌های ویژه «از من بپرسید» که نقشه محل قرار گیری ناشران در مصلی را توزیع می‌کنندغ جایگاه‌های ویژه اطلاع‌رسانی رایانه‌ای؛ غرفه‌های مواد خوراکی و ...

به سمت شبستان مصلی حرکت می‌کنم. با وجود اینکه هنوز ساعاتی از آغاز به کار نمایشگاه کتاب نگذشته است جمعیت زیادی در فضای مصلی به چشم می‌خورند. مأموران انتظامات مصلی نیز در همه‌جا حضور دارند و گاها به راهنمایی افراد در یافتن مکان مورد نظرشان می‌پردازند.

وارد شبستان مصلی که می‌شوم از یک طرف هوای خنک داخل به استقبالم می‌آید و از طرف دیگر ازدحام جمعیتی که بر خلاف انتظار اولیه‌ام است. برخی از غرفه‌ها تازه مشغول چیدن کتاب‌‌ها بر روی میزهایشان هستند. برخی دیگر مشغول معرفی و نشان دادن کتاب‌ها به افراد هستند.

ناشران مانند سال گذشته بر اساس حرف الفبا از ابتدای شبستان آغاز می‌شوند. در ابتدای و انتهای ورودی هر راهرو فهرست الفبای ناشران به چشم می‌خورد که بر روی دیواره غرفه ابتدایی نصب شده است. غفاری مسئول یکی از این غرفه‌ها ضمن ابراز نارضایتی از این کار می‌گوید: این کار موجب شده است تا ما دائما مشغول پاسخ‌دادن به افرادی که به دنبال ناشر خاصی می‌گردند باشیم. نصب این فهرست بر دیواره غرفه موجب می‌شود تا عده‌ای این گونه تصور کنند که این‌جا مرکز اطلاع‌رسانی است.

 حضورناشران‌قرآنی‌درنمایشگاه‌کتاب
ناشران قرآنی نیز در کنار سایر ناشران حضور خوبی در نمایشگاه دارند. تقریبا در هر راهرویی چندین ناشر قرآنی به چشم می‌خورد؛ ناشرانی مانند اسوه، مرکز فرهنگ و معارف اسلامی، سبحان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، حکمت، دارالحدیث و... . غرفه‌هایی که به ناشران قرآنی اختصاص داده شده است نسبتا در مکان‌های خوبی قرار گرفته است که می‌تواند کمک شایانی به فروش محصولات قرآنی و به تبع رواج فرهنگ قرآنی در جامعه کند

در فاصله صحبت من با غفاری چندین نفر از او آدرس غرفه‌های سایر ناشران را پرسیدند و صحت گفته‌های وی تأیید شد.

برخی غرفه‌ها در مکان‌های خوبی قرار گرفته‌اند و برخی دیگر نه. غرفه‌هایی هم مانند آستان قدس رضوی با نمای بیرونی غرفه که یادآور معماری دینی است و غرفه سروش در مرکزیت سالن شبستان توجه هر گذر‌کننده‌ای را به خود جذب می‌کنند.

ناشران قرآنی نیز در کنار سایر ناشران حضور خوبی در نمایشگاه دارند. تقریبا در هر راهرویی چندین ناشر قرآنی به چشم می‌خورد؛ ناشرانی مانند اسوه، مرکز فرهنگ و معارف اسلامی، سبحان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، حکمت، دارالحدیث و... . غرفه‌هایی که به ناشران قرآنی اختصاص داده شده است نسبتا در مکان‌های خوبی قرار گرفته است که می‌تواند کمک شایانی به فروش محصولات قرآنی و به تبع رواج فرهنگ قرآنی در جامعه کند.

«م،نجاریان» خانم سی ساله‌ای که کتابدار یکی از واحد‌های دانشگاه آزاد است می‌گوید: من عمدا امروز را برای آمدن به نمایشگاه انتخاب کردم تا با فراغ بال و به‌دور از هیاهو و ازدحام جمعیت خرید کنم. البته روزهای آینده قطعا شلوغ‌تر خواهد بود اما امروز هم جمعیت بسیاری به نمایشگاه آمده‌اند.

نجاریان با پیشنهاد جداسازی موضوعی ناشران از هم گفت: اگر ناشران بر حسب موضوع از هم جدا شوند، بهتر است و وقت کمتری برای خرید کردن صرف می‌شود که این خود به ترافیک و کم‌کردن ازدحام جمعیت کمک شایانی می‌کند.

موسوی، دانشجوی دانشگاه فنی تهران نیز می‌گوید: کتاب‌های چندان جدیدی در نمایشگاه عرضه نشده است و جدیدترین کتاب‌ها عمدتا بر می‌گردد به هشت تا نه ماه پیش. این در حالی است که انتظار می‌رود برگذاری سالی یک بار نمایشگاه کتاب بسیار پربارتر از وضعیت موجود باشد.

موسوی هم‌چنین گفت: مکان دائمی نمایشگاه‌ها بسیار وسیع‌تر بود و مشکل ازدحام جمعیت در مقابل غرفه‌ها که تا چند روز آینده شاهد آن خواهیم بود وجود نداشت و خرید کردن راحت‌تر صورت می‌گرفت.

 نمایشگاه‌کتاب‌تهران‌ومصلای‌امام‌خمینی
تاکنون بیست دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده است که نوزده دوره آن در مکان دائمی نمایشگا‌ه‌ها برگزار شده؛ ولی به دلایلی از جمله مشکل ترافیک شهری محل برگزاری بیستمین نمایشگاه کتاب سال گذشته به مصلی تهران منتقل شد که موافقان و مخالفان بسیاری داشت. امسال نیز بنا به صلاح‌دید مسئولان امر، بیست و یکمین دوره نیز در مکان مصلی برگزار شد

برگزاری نمایشگاه کتاب برای رشته‌های خاص در ایران چندین دهه سابقه دارد، اما نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نخستین نمایشگاه عمومی از این نوع در کشور بوده‌است. این رویداد فرهنگی که زیر نظر وازت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارمی‌شود، همه ساله علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.

تاکنون بیست دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده است که نوزده دوره آن در مکان دائمی نمایشگا‌ه‌ها برگزار شده؛ ولی به دلایلی از جمله مشکل ترافیک شهری محل برگزاری بیستمین نمایشگاه کتاب سال گذشته به مصلی تهران منتقل شد که موافقان و مخالفان بسیاری داشت. امسال نیز بنا به صلاح‌دید مسئولان امر، بیست و یکمین دوره نیز در مکان مصلی برگزار شد.

در هر دوره از نمایشگاه افت و خیزهایی در تعداد ناشران شرکت‌کننده، عناوین کتاب‌ها، تعداد کشورهای شرکت‌کننده و استقبال مخاطبان وجود داشته است. بیشترین عنوان کتاب شرکت‌کننده را در دوره هجدهم یعنی سال هشتاد و چهار شاهد بودیم که دویست و پنجاه و شش کتاب عرضه شد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دواردهم تا بیست و دوم اردیبهشت از ساعت ده صبح تا ده شب در مصلی تهران دایر خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد