اخبارقرآنی ( عرفان‌های صوفیانه ریشه‌ای در قرآن ندارد)

 

آیت‌الله سبحانی:

عرفان‌های صوفیانه ریشه‌ای در قرآن ندارد

رییس مؤسسه علمی، تحقیقاتی امام صادق(ع) در دیدار اعضای کنگره آیت‌الله ملکی تبریزی گفت:عرفان‌های صوفیانه ریشه‌ای در قرآن و روایات ندارد.

اعضای کنگره آیت‌الله ملکی تبریزی روز گذشته 29 فروردین با آیت‌الله جعفر سبحانی، دیدار و گفتگو کردند.

وی با بیان این که سخن گفتن درباره مرحوم ملکی تبریزی نیازمند فرصت مناسبی است، افزود: باید با تحقیق درباره این عالم بزرگ، جنبه‌های مختلف شخصیت وی را بیشتر به مردم معرفی کرد.

این مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به این که آیت‌الله ملکی تبریزی از مجتهدان زمان خود بود، ادامه داد: با این حال وی در سیر و سلوک بی‌نظیر و از جمله عالمان عامل و به دور از جنجال‌های صوفی‌گرانه بود، به گونه‌ای که امروز روش آن بزرگوار می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان و علاقه‌مندان به درک حقایق باشد.

آیت الله سبحانی خاطر نشان کرد: اگر مرحوم ملاقلی همدانی و سیدعلی شوشتری را از شخصیت های درجه اول آن زمان در بحث‌های عرفانی بدانیم، بی‌گمان آیت‌الله ملکی تبریزی پس از آن دو بزرگوار سرآمد روزگار خود بوده است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به این که مرحوم ملکی تبریزی پس از غوغای مشروطیت از مشهد به قم آمد تا به دور از آن جنجال‌ها در گوشه‌ای به عبادت خویش بپردازد، یادآور شد: این در حالی است که در آن زمان تنها برخی از بزرگان قم ایشان را می شناختند و پس از آن که مرحوم حایری در سال 1340 حوزه علمیه قم را تاسیس کرد، وی شناخته شد.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با ییان اینکه عرفان‌های صوفیانه ریشه‌ای در قرآن و روایات ندارد، گفت: عرفان آیت‌الله ملکی تبریزی برگرفته از آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) و در نتیجه تزکیه نفس بود.

رییس مؤسسه علمی، تحقیقاتی امام صادق(ع) به جوانان توصیه کرد تا از پناه بردن به دیر و خانقاه برای رسیدن به کمال خودداری کنند و تنها راه رشد و هدایت خود را در عمل به آموزه‌های مکتب اهل‌بیت(ع) جستجو کنند.

وی در پایان از دست‌اندرکاران کنگره آیت‌الله ملکی تبریزی خواست تا با چاپ کتب آن بزرگوار، آثار وی را ماندگار کنند

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد