اخبارقرآنی ( فصل‌نامه «پژوهش و حوزه» )

  مقایسه و نقد دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى معاصر

 درآخرین شماره فصل‌نامه «پژوهش و حوزه»

 مقاله «مقایسه و نقد دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى معاصر»، نوشته «محمدعلى رضایى اصفهانى»، در آخرین شماره فصل‌نامه پژوهشی «پژوهش و حوزه» منتشر شده است.

نوشتار حاضر جستارى است در چیستى دائرة‏المعارف و ویژگى‏ها و تاریخچه آن. سپس دائرة‏المعارف گونه‏هاى قرآنى پیشین را برمى‌رسد.

این نوشتار هم‌چنین به معرفى سه دائرة‏المعارف بزرگ معاصر، مى‏پردازد؛ یعنى دائرة‏المعارف قرآن لایدن، دائرة‏المعارف قرآن کریم مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دانش‌نامه قرآن‏شناسى پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى. در پایان نیز این سه دائرة‏المعارف را در اهداف، ساختار و مدخل مقایسه مى‏کند و نقاط قوت و ضعف هر کدام را مى‏شمارد.

به اعتقاد نویسنده، اصطلاح دائرة‏المعارف را نخستین بار پطرس بستانى، در حدود 1876 م، به زبان عربى و حوزه فرهنگ اسلامى وارد کرد. معادل واژه دائرة‏المعارف در فارسى، «دانش‌نامه» است.

از نظر نگارنده، مهم‏ترین ویژگى‏هاى یک دائرة‏المعارف مطلوب، عبارت است از: 1. ارائه اطلاعات جامع در یک موضوع یا رشته علمى که محقق را از منابع فرعى بى‌نیاز گرداند؛ 2. نظام‏یافتگى اطلاعات درقالب مقالات، یا ساختار موضوعى یا الفبایى و نظمى منطقى؛ 3. پیروى از شیوه علمى تدوین مقالات دائرة‏المعارفى، از جمله: گزارشى بودن مقالات؛ رعایت بى طرفى در ارائه مطالب، دیدگاه‏ها و دلایل در موضوع موردبحث و پرهیز از پیش داورى و تحمیل نظر بر خواننده؛ رعایت شیوه‏هاى فنى نگارش؛ گزیده‌نویسى و پرهیز از پرگویى و تکرار؛ مستند بودن مطالب؛ استفاده از منابع اصیل و معتبر؛ استفاده از نثر علمى و پرهیز از عبارت‏پردازى‏هاى شاعرانه؛ ارائه نظام‏مند و منسجم مطالب و پرهیز از نظریه‏پردازى‏هاى نوظهور.

نویسنده معتقد است که تأکید بر این نکته لازم است که اصل اساسى در دائرة‏المعارف‏نگارى، گزارش بى‏طرفانه اطلاعات و پرهیز ازپیش‏داورى است و بهترین راه براى دفاع از عقیده حق نیز دورى از غرض‏ورزى و بیان عین حقیقت است. بنابر این لزومى ندارد که مطالب با عبارت‏هاى غیر علمى و متعصبانه درآمیزد تا از حقیقت دور شود. این آسیب همان‏طور که برخى نوشته‏اند، موجب مى‏شود برخى از دانشوران به تدوین دائرة‏المعارف، در باب موضوع‏هاى مقدس و مذهبى رغبت نشان ندهند.

دائرة‏المعارف‏نگارى در جهان، پیشینه‏اى دیرینه دارد. گویا چینى‏ها نخستین ملتى بوده‏اند که در اندیشه تألیف آن برآمده‏اند و پانزده سده پیش از میلاد، مجموعه‏هایى پرحجم و جنگ‏گونه نوشتند که برخى از آن‌ها هنوز پابرجا است

رضایی اصفهانی تأکید می‌کند که گسترش علوم بشرى و نیاز به مراجعه به کتاب‏هاى گوناگون و لزوم دسترسى سریع و آسان به اطلاعات، همگان را به سوى دائرة‏المعارف‏نویسى سوق داد که فشرده علوم را در هر موضوع، در جایى گردآورند تا افراد بتوانند به جاى مراجعه به صدها منبع، به یک منبع مراجعه کنند و مطالب مورد نظر را بیابند.

دائرة‏المعارف‏نگارى در جهان، پیشینه‏اى دیرینه دارد. گویا چینى‏ها نخستین ملتى بوده‏اند که در اندیشه تألیف آن برآمده‏اند و پانزده سده پیش از میلاد، مجموعه‏هایى پرحجم و جنگ‏گونه نوشتند که برخى از آن‌ها هنوز پابرجا است.

به زعم رضایی، در بین مسلمانان در سده‏هاى نخستین اسلامى، انواع تألیفات دائرة‏المعارف‏گونه پدید آمد که مشتمل بر مسائل و مباحث علوم و فنون گوناگون بود. دهخدا معتقد است که فکر دائرة‏المعارف‏نویسى در قرن سوم پیدا شد و رسائل اخوان‏الصفا از دائرة‏المعارف‏هاى اختصاصى است. نیز کتاب‏هایى هم‌چون عیون‏الاخبار ابن‌قتیبه و الحیوان جاحظ را نخستین نسل دائرة‏المعارف‏هاى جهان اسلام شمرده‏اند. مجموعه‏هایى چون احصاءالعلوم فارابى، مفاتیح‏الغیب خوارزمى، جامع‏العلوم فخر رازى، مفاتح‏العلوم سکاکى و نفائس‏الفنون آملى را هم در این مسیر برشمرده‏اند.

رضایی تصریح می‌کند که اما دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى نیز هم‌چون دائرة‏المعارف‏هاى عمومى، سیرى تکاملى داشته‏اند؛ به طورى که با تنظیم «قاموس‏ها وفرهنگ‏ها و واژه‏نامه‏هاى قرآنى» شروع شده و با گردآورى «مجموعه مقالات و گفتارها در مورد مفاهیم و موضوعات قرآنى» ادامه یافته‏اند. سپس دانشنامه‏ها و دائرة‏المعارف‏هاى قرآنى نیز به آن‌ها ملحق شده‏اند.

فصل‌نامه پژوهشی و اطلاع‌رسانی «پژوهش و حوزه»، به صاحب امتیازی معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و مدیر مسئولی «علی‌رضا امینی» به بازار علم عرضه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد