اخبار قرآنی(یک ورق از قرآن نزدیک ‪ ۵‬میلیون دلار به فروش رفت)

 

یک ورق از قرآنی نفیس

 

نزدیک به ۵‬ میلیون دلار به فروش رفت

 


 یک برگ از کلام الله مجید متعلق به سالهای نخستین ظهور دین اسلام ، روز سه شنبه در حراجی کریستیز در لندن به بهای ‪ ۴‬میلیون و ‪ ۹۲۴‬هزار و ‪۲۷۹‬ دلار به فروش رفت .

این مبلغ بالاترین بهایی است که تاکنون در جهان برای یک نسخه خطی اسلامی پرداخت شده ، در حالیکه پیشنهاد اولیه برای فروش آن ‪ ۲۰۰‬تا ‪ ۳۰۰‬هزار دلار بود.

مبدا احتمالی این نسخه خطی بازسازی شده از قرن هفتم میلادی که روی پوست گوساله نگارش شده ، شهر مدینه اعلام شده است .

همچنین یک سر ستون مرمر متعلق به دوران حکومت بنی امیه از شهر قرطبه ( کوردوبا) در جنوب اسپانیا به بهای ‪ ۲‬میلیون و ‪ ۵۹۳‬هزار و ‪ ۴۴۷‬دلار حراج شد مبلغ پرداخت شده برای این اثر نیز در تاریخ خرید و فروش آثار حجاری شده اسلامی بی‌سابقه بوده به گونه‌ای که در ابتدا فقط ‪ ۱۰۰‬تا ‪ ۱۴۰‬هزار دلار برای حراج آن برآورد شده بود.

ویلیام رابینسون مدیر بین‌الملل بخش هنر و فرشهای اسلامی در کریستیز شگفتی خود را از بهای پرداخت شده برای خرید این دو اثر نفیس اعلام کرد.

در این روز، آثار اسلامی نفیس دیگری در این حراجی بین‌المللی به بهایی بالاتر از ارقام پیشنهاد شده اولیه به فروش رفتند.

یک جلد قرآن مجید با خط نستعلیق و با امضای حسین السحاوی التبریزی متعلق به سالهای ‪ ۱۵۴۰‬تا ‪ ۱۵۵۰‬میلادی به بهای یک میلیون و ‪ ۳۷۲‬هزار و ‪۵۳۵‬ دلار به فروش رفت .

پیشنهاد اولیه کریستیز برای حراج این اثر ‪ ۴۰۰‬تا ‪ ۶۰۰‬هزار دلار بود.

نیمی از قرآن سلطنتی عصر حکومتهای مغول در هند و نیز مجموعه‌ای از اوراق قرآن کریم بازمانده از عصر تیموری و آق قویونلو در ایران نیز به ترتیب به بهای ‪ ۶۱۷‬هزار و ‪ ۷۸۹‬دلار و ‪ ۵۹۵‬هزار و ‪ ۵۹۱‬دلار به فروش رفتند.

در کنار نسخه‌های نفیس قرآن کریم ، یک تنگ آبخوری از جنس نقره و مس و همچنین شمعدانی برنز هر دو متعلق به قرن دوازدهم میلادی از منطقه شمال غرب ایران به بالاترین پیشنهاد ارایه شده به بهای ‪ ۳۸۱‬هزار و ‪ ۵۳۵‬دلار و نیز ‪ ۳۵۷‬هزار و ‪ ۷۵۱‬دلار به فروش رفتند.

کریستیز مجموع مبالغ پرداخت شده برای این آثار را بیش از دو برابر ارقام پیش بینی شده برای حراج آنها و نشانه‌ای از افزایش علاقمندی تملک آثار هنری اسلامی توسط خریداران بین‌المللی اعلام کرده است .





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد