اخبارقرآنی( «فارُقلیت» اناجیل همان «محمد» قرآن است)

اندیشمند عراقی:

 به اعتقاد علامه بلاغی

 «فارُقلیت» اناجیل همان «محمد» قرآن است

شواهد حاکی از آن است که علامه «محمد جواد بلاغی» به‌عنوان تنها مجتهد مسلط به چهار زبان و همچنین با کاوش‌های زبان‌شناسانه در کتب مقدس به این نتیجه رسید که از واژه «فارقلیت» اناجیل اربعه ـ که تا به امروز ترجمه نشده‌است ـ همان معنی «محمد(ص)» در قرآن افاده‌می‌شود.

حجت الاسلام‌ «حسن کریم ماجد الربیعی»، استاد حوزه و دانشگاه در نجف اشرف با بیان این مطلب گفت: اسلوب علامه بلاغی در نقد کتب مقدس بر حسب متون این کتاب‌ها و مصداق عینی قاعده فقهی «الزموهم بما الزموا انفسهم» (آن‌ها را به آنچه خود ملزم می‌دانند، الزام‌کنید) بود‌ه‌است.

 کیاست علامه در شناخت تصحیف و تحریف کتب مقدس:

علامه بلاغی در محاجه با اهل کتاب، نوبت‌های چاپ کتاب‌های مقدس را نیز مدنظر داشت و از بین‌رفتن یا اضافه‌شدن برخی واژه‌ها را به آن‌ها گوشزدمی‌کرد

اسلوب علامه بلاغی در نقد کتب مقدس:

وی افزود: علامه بلاغی در محاجه با اهل کتاب، نوبت‌های چاپ کتاب‌های مقدس را نیز مدنظر داشت و از بین‌رفتن یا اضافه‌شدن برخی واژه‌ها را به آن‌ها گوشزدمی‌کرد و این بیانگر زیرکی و کیاست علامه در شناخت تصحیف(عوض‌شدن متن بعد از هربار چاپ) و تحریف کتب مقدس بود.

الربیعی که در رشته فقه و حقوق اسلامی به درجه دکتری نایل شده‌ و پژوهش خود را به مبحث ادیان‌پژوهی علامه بلاغی اختصاص داده‌است، گفت: بسیاری از مباحث ادیان‌پژوهی علامه مفقودشده و مقاله‌ای که ارائه‌کردم، حاصل تحقیق و بررسی سه مقاله از علامه بلاغی درباره انجیل و تورات ـ منتشرشده توسط مجله «الهدی العماریه» عراق در سال 1929ـ بود.

وی افزود: ادیان‌پژوهی علامه بلاغی در رد اعتراضات یک مسیحی علیه قرآن و پیامبر اسلام(ص) بوده‌است که دقت فراوان علامه در این باب، جلب توجه می‌کند.

وی با اشاره به شمول‌گرایی در رویکردها و فرامذهبی ‌بودن بلاغی نسبت به دین اسلام و همچنین تتبع وحدت موضوعی نسبت به آموزه‌های قرآنی و اسلامی گفت: علامه بلاغی اسلام را به چشم یک دکترین و نظریه واحد نگاه‌می‌داشت و تجلی آیه 10 سوره مبارکه حجرات «انما المومنون اخوه» بود.

مکتب صادقی؛ روش علامه در گفتمان‌:

نویسنده کتاب‌های دانشگاهی در زمینه حقوق اسلامی در عراق، با بیان این که علامه بلاغی در دو جبهه فکری نبرد‌می‌کرد، گفت: ایشان در جبهه اول با جریان‌های تندرو و افراطی داخل دایره اسلام و در جهبه دوم با گروه‌های تبشیری و تک‌نگاشته‌های مغرضانه از اسلام و قرآن در نبرد بود.

 استاد حوزه و دانشگاه در نجف اشرف:

آیت‌الله محمدجواد بلاغی مبتکر یک رویکرد نو و جدید در مباحثه و گفت‌گوهای علمی بر مبنای تعالیم و مفاهیم قرآن بود

وی با اشاره به پررنگ‌بودن ساختارهای قرآنی در گفت‌وگو‌های علامه با این دو جریان داخلی و خارجی تأکید کرد: آیت‌الله محمدجواد بلاغی مبتکر یک رویکرد نو و جدید در مباحثه و گفت‌گوهای علمی بر مبنای تعالیم و مفاهیم قرآن بود.

دکتر الربیعی خاطرنشان کرد: علامه بلاغی این روش را به تأسی و الهام‌بخشی از حضرت امام جعفر صادق(ع) بنیانگذار آن و به تبع ایشان، علمای شیعه به ارث برده بود که در مکتب صادقی، اقناع طرف مقابل با بیان آراء مختلف اهل حجاز و بیان نظریات اهل عراق و در نهایت طرح عقیده و باور شیعه امامیه حاصل‌می‌شد که این شیوه از گفت‌وگو در کتاب «الخلاف» شیخ طوسی نیز مشهود است.

وی با اشاره به این‌که گرامی‌داشت فعالان قرآن و علوم قرآنی همچون علامه بلاغی، گامی مهم در راستای کاربردی‌کردن آموزه‌های قرآن در جامعه تلقی‌می‌شود، علامه بلاغی را مؤسس یک مکتب تفسیری متمایز‌خواند و تصریح‌کرد: آثار این مکتب را می‌توان در کتاب‌های تفسیری شاگردان ایشان همچون «آیت‌الله سید ابوالقاسم خوئی» در کتاب «البیان فی تفسیر القرآن» و نیز «آیت‌الله سید ابوالاعلی سبزواری» در کتاب «مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن» مشاهده‌کرد.

نویسنده کتاب «ابراهیم محمد الثقفی الکوفی الاصفهانی مورخاً» در پایان، علامه بلاغی را از پیشگامان نظریه گفت‌و‌گوی ادیان و تمدن‌ها برشمرد


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد