اخبارقرآنی( انتشار کتاب «امپراتوری اسلامی» به کوشش نشر «ققنوس»)

 

انتشار کتاب «امپراتوری اسلامی» به کوشش نشر «ققنوس»

 

 کتاب «امپراتوری اسلامی» نوشته «فیلیس کورزین» با ترجمه «مهدی حقیقت‌خواه» به کوشش نشر «ققنوس» منتشر شده است.

 در پیش‌گفتار این اثر تاریخی می‌خوانیم: «حدود 1400 سال پیش، زمانى‌که اروپاى غربى در قرون تاریک تحلیل مى‏رفت، صحراهاى عربستان به یک امپراتورى درخور توجه هستى بخشید. جنگ‌جویان عرب، که دین تازه‏اى به نام اسلام محرکشان بود، در ظرف یک‌دهه آن‌چه را اکنون سوریه، فلسطین، مصر و بیش‏تر عراق است فتح کردند.

آن‏ها در ظرف کمى بیش از یک قرن‏ امپراتورى‏اى را بنا نهادند که بخش‏هاى عمده‏اى از سه قاره ـ آفریقا، آسیا و اروپا ـ را در برمى‏گرفت و جانشین تمدن‏هاى قدیمى‏تر بیزانس در غرب و ایران ساسانى در شرق شد.

امپراتورى‏اى که این جنگ‌جویان راه خدا ایجاد کردند در اوج خود بزرگ‏تر از امپراتورى‏روم بود و از اسپانیا و پرتغال در غرب تا مرزهاى هندوستان و چین در شرق امتداد داشت. امپراتورى اسلامى، در جریان این گسترش‏یابى، دین و زبان خود را براى‏مردمانى با پیشینه‏هاى قومى، دینى و زبانى مختلف به ارمغان آورد.

نه امپراتورى‏هاى‏ روم، بریتانیا، یا روسیه چنین جمعیت گوناگونى را به خود جذب کردند و نه هیچ‏امپراتورى دیگرى پیش یا پس از آن. به گفته پژوهشگر «آلبرت هورانى»، امپراتورى‏اسلامى از وحدتى برخوردار بود که مرزهاى زمانى و مکانى را درنوردید؛ زبان عربى ‏توانست راه به دیوان بگشاید و در سرتاسر دنیا نفوذ کند؛ مجموعه دانشى که سلسله‏اى‏ از آموزگاران بلندآوازه آن را طى قرن‏ها انتقال دادند، جامعه‏اى اخلاقى را محفوظ نگه‏داشت، حتى زمانى که فرمانروایان تغییر کردند؛ مکان‏هاى زیارتى، مکه و بیت‏المقدس، قطب‏هاى ماندگار دنیاى انسانى بودند؛ هرچند قدرت از شهرى به شهردیگر نقل مکان مى‏کرد.»

کتاب 128 صفحه‌ای «امپراتوری اسلامی» نوشته «فیلیس کورزین» با ترجمه «مهدی حقیقت‌خواه» با بهای 25000 ریال و شمارگان 3000 نسخه به کوشش نشر «ققنوس» برای نخستین‌بار در سال جاری منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد