اخبارقرآنی( معرفی بزرگان شیعه در 110 مجلد)

 

معرفی بزرگان شیعه در 110 مجلد

طرح 110 جلدی بزرگان شیعه از سوی مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام «رضامختاری»، مسئول کتاب‌شناسی شیعه گفت: هر جلد از این دوره 110 جلدی به یکی از عالمان بزرگ شیعه اختصاص دارد و حجم هر جلد به‌طور متوسط 400 تا 600 صفحه وزیری خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این طرح همه عالمان شیعه معرفی نمی‌شوند گفت: در طرح دانش‌نامه علمی آثار شیعه که از دیگر طرح‌های مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه است، به همه عالمان شیعه امامیه پرداخته می‌شود، اما در این طرح عالمان پرتألیف یا کسانی که به‌نوعی در بیشتر علوم خدمت زیادی کرده‌اند معرفی می‌شوند.

مختاری گفت: عمده توجه در این مجموعه به آثار مکتوب و آرا و نظرات عالمان شیعه است و داستان‌ها، سوانح حیات و مانند آن جنبه طفیلی و ثانوی دارد.

مسئول کتاب‌شناسی شیعه، با بیان اینکه اجرای این طرح در انجام طرح دانشنامه آثار علمی نقش به‌سزایی دارد گفت: در آغاز همه کارهای انجام شده، شخصیت‌های مورد بحث اعم از کتاب و مقاله معرفی می‌شوند و منابع ارزشمند و دست اول دارای مطالب بکر از سایر منابع تمییز داده می‌شود و نیز معین می‌شود که ما از کدام منبع بیشتر استفاده کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام مختاری گفت: در این طرح شرح‌حال خود نوشت یا کوتاه هر شخصیت در منابع اولیه مانند شرح‌حال شیخ مفید و شیخ صدوق در رجال نجاشی عینا درج می‌شود، همچنین فوائد و اجازات کوتاه اشعار متفرقه و دستور‌العمل‌های مختصر عینا می‌آید.

وی هدف از اجرای این طرح را تبیین پشتوانه علمی ـ فرهنگی قوی مذاهب تشیع دانست و گفت: فاز اول این طرح مشتمل بر 110 نفر از میان عالمان است که تا سال 1400 قمری از دنیا رفته‌اند.

مسئول مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه گفت: تاکنون کار 20 جلد از مجلدات این طرح به انجام رسیده است و ملاک در ترتیب شماره جلدها، تاریخ فوت است، به‌طوریکه جلد اول آن اختصاص به «فضل‌بن‌شاذان» دارد.

مختاری افزود: تاکنون بیش از 20 محقق برای اجرای این طرح همکاری داشته‌اند و امیدواریم تا 10 سال آینده فاز اول طرح به اتمام برسد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد