کلام خداوند نجاتبخش است و مهندسی فرهنگی نهفته در آن مهندسی همه جانبه، هدایت و نجات برای امت اسلامی و بدون تردید منبعی برای الهامگیری است. «مینا حاجیزاده» استاد دانشگاه پیام نور با بیان این مطلب و در پاسخ به این پرسش که قرآن در مهندسی فرهنگی کشور ما چه جایگاهی دارد و یا باید داشته باشد، گفت: قرآن تأمینکننده سعادت دنیا و آخرت انسان و ادارهکننده زندگی فردی و اجتماعی جامعه مسلمانان است. قرآن همان بسط عبارت «لا اله الا الله» است که حضرت امامرضا(ع) فرمودند دژ محکم خداوند است و هر که در آن دژ درآید از عذاب نجات پیدا میکند و این رهایی از عذاب رهایی از عذاب همه جانبه است. وی تصریح کرد: چنگزدن به قرآن و اهلبیت(ع) توسط مردمی عاشق قرآن و اهلبیت(ع) آنان را در برابر جهانی مسلح و بدطینت از چنان پیروزی درخشانی برخوردار کرد که با تمامی آثار شگفت امروزی آن باید دنبالههای حقیقی این پیروزی را در چهره آینده و آیندگان شاهد باشیم و این همان جایگاه قرآن است در عظمت آفرینی و عزت بخشی به مسلمانان که با این همه شواهد از آن غفلت داریم. حاجیزاده در ادامه افزود: قرآن روابط فرد و جامعه را طوری تنظیم میکند که انسان را از همه عذابهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میرهاند و همه روابط انسانها در قرآن به نظم و مطابق نیاز آدمی است و بسط آن در کلام و سیره ائمه به وضوح و شرح کافی آمده است.این استاد دانشگاه با اشاره به پاسخگویی جامع قرآن به نیازهای بشری عنوان کرد: به طور مثال قرآن میگوید آموزش و پرورش چگونه باید باشد، ازدواج و هدف از آن چیست، اهمیت خانواده و شرایط استحکام و پایداری آن در چه حدی است، کسب و کار بر چه مبنایی سنجیده میشود، اصل و پایه روابط اجتماعی چیست، اقتصاد و سیاست دارای کدام قله حقیقی و نجات بخشنده است و ... همه اینها در قرآن مهندسی و تنظیم شده است و در کلام و سیره ائـمه مـعصومـین علیهم السلام شرح داده شده است و در تدوین مهندسی فرهنگی کشور و بالاتر از آن در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... باید مد نظر قرار گیرد. حاجیزاده در ادامه یادآور شد: اگر ما از این همه منابع عظیم اسلامی دور ماندهایم به این علت است که دنبال منابع دیگری رفتهایم که نه استعداد و نه قصد چنین نجاتبخشی را دارند، این منابع قبل از آن که نجاتبخش باشند گمراه کنندهاند در حالی که در قرآن به صراحت اعلام میدارد که کلام خدا نجاتبخش است، تاریخ و فرهنگ مسلمانان نیز شاهد بر این معناست که هر جا مسلمانان به دامان اسلام و قرآن چنگ زدهاند، آن پتانسیل عظیم الهی در آنان آشکار شده و نه تنها ناممکنها را ممکن کرده است بلکه شگفتی نیز آفریده است. حاجیزاده با اشاره به این موضوع که مدیریت غلط از صدر تا ذیل را گرفتار تار عنکبوت نامرئی منفعتطلبی خواهد کرد، افزود: در اینجاست که آنکه منفعت بیشتری جذب کند، بر صدر مینشیند و حرف آخر را میزند و حتی نخبگانی را که میتوانند برای او و در خدمت او به جذب سود بیشتر کمک کنند، به خدمت میگیرد و اصالت حکومتشوندگان را هم مخدوش و گاه از بین میبرد بلکه تحت نام آزادی و دموکراسی و تربیت و عدالت و امنیت، همه اینها را به پای جلب سود، قربانی میکند اما صدای آزادی و دموکراسی و حقوق مردم سر میدهد تا خود سود کند.وی عنوان کرد: نگاهی به آمارهای سنگین جرم و جنایت غرب آن هم پس از چند صد سال که از رنسانس علمی آن میگذرد، بیانگر ذات مدیریت خطی و افقی است و هر کس آن را بیازماید جز این نتیجهای نمیگیرد هر چند ظاهرش نظم و آرامش و قانون باشد. این استاد دانشگاه با اشاره به مدیریت قرآنی تاکید کرد: مدیریت قرآنی، مدیریتی است که هم خطی است و هم عمودی یعنی مدیریتی که نگاه به روح دارد و آنگاه روی خط افقی حرکت میکند همان مدیریتی که اسلام آن را معرفی میکند، ابتدا خدابین است و سپس حکم به اداره میکند، رها و یله نیست، گوش به فرمان برای خدا میخواهد و تنها برای خدا کار میکند. چنین مدیریتی به هر ابزاری دست دراز نمیکند، هر منفعتی را منفعت نمیداند، ظلم نمیکند، دروغ نمیگوید و پایههای افتخارش بر سودی است که خدا برای او میخواهد. حاجیزاده قدرت در مدیریت قرآنی را وسیله حقستانی نه حقکشی معرفی کرد و یادآور شد: مدیریت قرآنی با زیردست کردن و رعیتپروری میستیزد، دشمن ظلم است، دین را مایه و خاستگاه منفعت مشروع میداند و از دین گسسته نیست صندلی و میز به مدیریت تشخص نمیدهد بلکه این مدیر الهی است که به صندلی و میز تشخص و اعتبار میبخشد. وی در ادامه تصریح کرد: آدمها تشنه قدرت و حکومت نیستند، بلکه شیفته خدمتاند و برتر از خود را به کرسی مینشانند، شایستهسالاری حکم فرماست و اولیاء مهجور نیستند، پول و پارتی نقش در مدیریت ندارد و در چنین مدیریتی به دستگاه عریض و طویل نیاز نیست، پاسبان چندانی نمیخواهد و امنیت مردم در نوسان نیست و فرهنگ و تمدن مورد هجوم قرار نمیگیرد. این استاد دانشگاه نمود چنین مدیریتی را در هشت سال جنگ تحمیلی عنوان و حاصل آن را چنان پتانسیلی معرفی کرد که شرق و غرب هجومکننده را نه تنها پس زد بلکه نتایج باور نکردنی بی شماری به دنبال داشت و تاکید کرد: این وعده خداست که کار برای خدا و مدیریت و اداره مردم برای خدا، دارای چنان استعداد شگرفی باشد. وی در پایان یادآوری کرد: ما باید به اصل خودمان یعنی مدیریت عمودی و آنگاه خطی که مبتنی بر آموزههای متمدن قرآنی است بازگردیم و الگوی غربی را رها کنیم. |