یک کلیسا در انگلیس به مسجد تبدیل شد
دولت انگلیس یک کلیسا در منطقه "لانکشایر" این کشور را به طور رسمی به مسجد تبدیل کرد.
به دنبال بحث و جدل ها برای تغییر کلیسا به مسجد در شهر "کلزروی" در منطقه لانکشایر انگلیس، مقامات این کشور در پایان این مکان را به عنوان مسجد و مکان عبادت مسلمانان به ثبت رساندند.
مسلمانان این شهر برای برپایی مسجد با درگیری ها، سختی ها و موانع زیادی روبه رو بودند زیرا مقامات از افزایش تعداد و فعالیت مسلمانان هراس داشتند.
بنا به گزارش روزنامه اللواء، نژادپرستان شهر کلزروی پس از اعلام تبدیل کلیسای این شهر به محل عبادت مسلمانان به این مسجد جدید حمله کردند و پنجره های آن را شکستند.
شهر کلزروی واقع در منطقه لانکشایر در شمال انگلیس است. مقامات انگلیسی پس از بحث و جدل هاى بسیار، کلیسای این شهر را به مسجد تبدیل کردند
سبقت آیات الهی
در کشف آثار روانی بر ظاهر شخص
تحقیقات علمی بشر همواره سبقت آیات قرآنکریم در اثبات پدیدههای علمی را نشاندادهاست و این پژوهشها هرچه بیشتر در جهت اثبات وقایع مختلف با دید علمی گامبرمیدارد؛
از سوی دیگر حقانیت آیات الهی را اثبات و اعجاز علمی کلامالله را تأییدمیکند. به نقل از پایگاه اطلاعرسانی محیط، از جمله اثباتهای علمی مطابق با آیات نور، اختراع دستگاه دروغسنج است که با اندازهگیری سرعت ضربان نبض، تغییرات ظاهری شخص همچون عرقکردن دستها و صورت و بالارفتن فشارخون را نشانمیدهد، این درحالیاست که در بسیاری از آیات قرآنکریم با تعابیری همچون «فلعرفتهم بسیماهم» این تغییرات به وضوح ذکرشدهاست.
در آیات مبارک 22 تا 24 سوره مطففین «إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ (22) عَلَى الْأَرَائِکِ یَنْظُرُونَ (23) تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِیمِ»، چهره زیبای مؤمنان در روز قیامت، دلیل صداقت و راستگویی آنان عنوانشدهاست و از طرفی آیه 60 سوره مبارکه زمر «وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ تَرَى الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًى لِلْمُتَکَبِّرِینَ» نیز اصرار کافران بر کذب و دروغگویی، عامل اصلی سیهچرده بودن آنها در روز قیامت را بیانمیکند.
اشاره قرآن کریم به آثار ظاهری دروغگو |
کلمه «لحن القول» در آیه 30 سوره محمد «وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِیمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکُمْ» به تغییر لحن شخص حین دروغگویی اشارهدارد |
همچنین دانشمندان با اختراع سامانهای الکترونیکی اذعانکردهاند که فرد در حالت دروغگویی لحن صدایش تغییرمیکند؛ آیه 30 سوره محمد (وَلَوْ نَشَاءُ لَأَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِیمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ الْقَوْلِ وَاللَّهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکُمْ) و کلمه «لحن القول» ضمن اشاره مستقیم به تغییر لحن شخص دروغگو، بر این کشف علمی صحهمیگذارد.
از سوی دیگر، گروهی از دانشمندان نیز بر این باورند که تکرار کارهای روزمره توسط انسان منجر به نمود این کارها حتی در چهره او خواهدشد که در آیه 29 سوره فتح (مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ) با اشاره به تکرار سجده توسط مؤمنان و ظاهرشدن آثار آن در پیشانی، این امر را بهروشنی نشاندادهاست.
در آیه 66 سوره احزاب آنجا که خدواند متعال میفرماید «یَوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ یَقُولُونَ یَا لَیْتَنَا أَطَعْنَا اللَّهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا» با اشاره به سوختن چهره منافقان در روز قیامت، بر ظاهرشدن آثار نفاق و دورویی در چهره تأکیدمیکند.
این موارد تنها نمونههای واضحی از اعجاز علمی قرآنکریم در اثبات حقانیت کلامالله مجید بود که بشر پس از سالها تحقیق و پژوهش و به مرور زمان، با عقل ناقص خود فقط به گوشههایی از قدرت الهی و اعجاز کلام وحی پیبردهاست
استاد دانشگاه برونئی:
قرآنکریم
الهامبخش خلق آثار بدیع ادبی است
پرفسور«هاشم آوَق»، استاد ادبیات دانشکده هنر و علوم اجتماعی دانشگاه دارالسلام برونئی در مقاله خود در نشست نویسندگان خلاق سال 2007 در کوآلالامپور، قرآنکریم را الهامبخش نویسندگان مسلمان در خلق آثار بدیع عنوانکرد.
به نقل از پایگاه اطلاعرسانی« Brunei Direct »، هاشم آوَق، در مقاله خود با عنوان «فنون نگارش در ادبیات اسلامی» که در نشست نویسندگان خلاق سال 2007 در کوآلالامپور ارائهکرد، با بیان این مطلب، نویسندگان و فعالان ادبی مسلمان را به تجزیه و تحلیل آیات قرآنکریم بهمنظور استفاده از فنون هنری و ادبی بهکاررفته در این کتابآسمانی دعوتکرد.وی معتقد است نویسندگان مسلمان میتوانند با دقت در آیات قرآنکریم، تکنیکهای نوشتاری مناسبی را کشفکنند. آوَق در اینباره میگوید: بسیاری از موضوعات روزمره از طریق تفاسیر و مثالهای آیات قرآنکریم قابلبررسی هستند و نویسندگان مسلمان در صورت مطالعه دقیق جزییات و محتوای آیات قرآنکریم، میتوانند آنها را اساس کار خود قراردهند.
ترجمه انجیل مربوط به دوران نادرشاه با تصحیح حجتالاسلام رسول جعفریان منتشر میشود.
به گزارش ایسنا، این کتاب با نام «انجیل نادری»، تصحیحی است بر ترجمه چهار انجیلی که به دستور نادرشاه از سوی میرزا مهدی استرآبادی به فارسی ترجمه شدهاند.
به گفته نویسنده، انجیل نادری، با مقایسه سه نسخه خطی انجیل متعلق به کتابخانه ملی ایران، کتابخانه ملی فرانسه و کتابخانه واتیکان تصحیح شده و تا دو ماه دیگر برای انتشار آماده است.
این نویسنده همچنین تصحیحی از کتاب «سفرنامه مکه»، نوشته میرزا عبدالحسین افشار ارومی را از سوی نشر علم زیر چاپ دارد.
این کتاب شرح سفر ارومی به حج در سال 1299 هجری قمری است و چهارمین سفرنامهای است که امسال با تصحیح جعفریان منتشر خواهد شد.
پیش از این نیز سفرنامههای «روزنامه سفر حج»، نوشته بانویی کرمانی، سفرنامه مردی هندی با نام «تذکرةالطریق» مربوط به دوران فتحعلیشاه و سفرنامه «مکه معظمه»، نوشته محمدرضا طباطبایی تبریزی مربوط به سال 1296 هجری قمری با تصحیح جعفریان منتشر شدهاند.
این سفرنامهها دربردارنده راههای حج، شهرهای گوناگونی که راویان دیدهاند، وقایع سیاسی مهم و... است که به گفته نویسنده، بخشی از ادبیات حج در زبان فارسی بهشمار میرود.
دفتر شانزدهم مقالات تاریخی جعفریان با نام «مجموعه مقالات تاریخی» نیز بهتازگی از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.
این کتاب دربردارنده 21 مقاله تاریخی مربوط به تاریخ شیعه، گزارشی از سفر به ژاپن، تاریخ مکه مربوط به قرن دهم هجری، راه سفر ابن بطوطه به حج، گزارشی از سفر ناصرخسرو به حج، تصحیح متنی با نام «جواهر التاریخ» و موضوعات دیگر است، که نیمی از آنها پیشتر در نشریات منتشر شدهاند.
مسیحیان از واژه الله استفاده نکنند!
واحد کنترل مطبوعات در وزارت امنیت کشور مالزی به یک هفتهنامه کاتولیک کشور اعلام کرد که استفاده از واژه الله را در بخش زبان مالزیایی خود متوقف کند در غیر این صورت اجازه چاپ این نشریه متوقف و تجدید نخواهد شد.
وی افزود: مسیحیان نمی توانند از واژه الله استفاده کنند این واژه تنها به مسلمانان تعلق دارد. الله تنها خدای مسلمانان است و این امر می تواند برای مردم مبهم تلقی شود. این هفته نامه باید از واژه "Tuhan" استفاده کند که عبارت کلی و ترجمه خداوند در زبان مالایایی است.
در مالزی که 60 درصد از 27 میلیون نفر جمعیت آن مسلمان هستند موضوعات دینی بسیار حساسیت برانگیز است. اقلیتهای چینی پیرو مسیحی، بودیسم این کشور 25 درصد جمعیت کشور را تشکیل داده و هندی ها که جمعیت مسلمان و مسیحی دارند نیز 10 درصد جمعیت قومی مالزی را به خود اختصاص داده اند.
هفته نامه کاتولیک هرالد با شمارگان 12 هزار نسخه به چهار زبان انگلیسی، مالایایی، ماندارین و تامیل منتشر می شود.
لارنس اندرو سردبیر هرالد گفت: استفاده از واژه الله در این نشریه با هدف اهانت به مسلمانان صورت نگرفته است. ما از انجیل الگوبرداری کرده ایم و انجیل مالایایی زبان از واژه الله به جای خداوند و " Tuhan" استفاده کرده است. ما در دعاهای روزانه در کلیسا و مراسم عشای ربانی به زبان مالایایی از واژه الله استفاده می کنیم.
این هفته نامه که 13 سال از تاریخ فعالیت آن می گذرد در حال مذاکره با مقامات برای تجدید اجازه چاپ خود است که تاریخ 31 دسامبر پایان می یابد.
چه دین یوسف گفت: مسیحیان هنگام نیایش به زبان انگلیسی از واژه الله استفاده نمی کنند بنابراین زمانی که به زبان مالایی نوشته یا دعا می کنند نیز نباید از واژه الله استفاده کنند.
چگونه یک حدیث، اینشتین را شگفتزده کرد؟
«آلبرت اینشتین» فیزیکدان بزرگ معاصر، در آخرین رساله علمی خود با عنوان "دی ارکلارونگ Die Erklarung – به معنای بیانیه" که در سال 1954 در آمریکا و به زبان آلمانی نوشت، اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح داده و آن را کاملترین ومعقولترین دین دانسته است.
این رساله در حقیقت همان نامهنگاری محرمانه اینشتین با مرحوم آیتالله العظمی بروجردی است. اینشتین در این رساله "نظریه نسبیت" خود را با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از کتابهای شریف نهج البلاغه و بحارالانوار تطبیق داده و نوشته است که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمیشود وتنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه ی پیچیده "نسبیت" را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان آن را نفهمیدهاند.
یکی از این حدیثها حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل میکند که: «هنگام برخاستن از زمین، لباس یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی میخورد و آن ظرف واژگون میشود. اما پس از اینکه پیامبر اکرم(ص) از معراج جسمانی باز میگردند مشاهده میکنند که پس از گذشت این همه زمان، هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است». اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه "نسبیت زمان" دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن مینویسد. اینشتین همچنین در این رساله "معاد جسمانی" را از راه فیزیکی اثبات میکند. او فرمول ریاضی معاد جسمانی را عکس فرمول معروف "نسبیت ماده و انرژی" میداند
یک آیه از قرآن کریم،
کشیش آمریکایی را متحول کرد
تفکر در آیه "ذلک الکتاب لاریب فیه" باعث گرویدن یک کشیش آمریکایی به دین مبین اسلام شد.
"علی قواتیمالا" کشیش آمریکایی تازه مسلمان که در مناسک حج تمتع امسال شرکت کرده بود در گفتگو با یکی از خبرنگاران شبکه های اینترنتی اظهار داشت: من کشیش شهر کوین واقع در جنوب ایالت متحده آمریکا بودم و با فعالیت در زندان های این شهر، زندانیان را با دین مسیحیت آشنا می کردم.
"سیزیدورویس" که پس از اسلام آوزدن نام خود را به علی تغییر داده است، افزود: پیش از فارغ التحصیلی از مدرسه مسیحیت از ما خواسته شد با تحقیق در کتاب های آسمانی، آگاهی بیشتری را درخصوص دیگر ادیان الهی کسب کنیم.
وی ادامه داد: در میان کتب آسمانی وقتی به قرآن کریم رسیدم در آغاز این کتاب شریف آیه "ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین" از سوره مبارکه بقره توجه من را به خود جلب کرد و نقطه تحول من در تغییر دینم شد.
قواتیمالا اظهار داشت: با وجود آنکه کشیشان دیگر مرا را از خواندن قرآن منع می کردند، مطالعه این کتاب آسمانی را تا چند ماه ادامه دادم و ایمان پیدا کردم که این کتاب الهی است و نوشته بشر نیست.
وی ادامه داد: روزهای متوالی در منزل درباره دین اسلام تفکر کردم و از خداوند خواستم تا راه راست را به من نشان دهد.
قواتیمالا افزود: از منزل خارج شدم و مردمی را دیدم که به سوی مسجد می رود با آنها به مسجد رفتم و از دین اسلام پرسیدم و به این ترتیب پاسخ بسیاری از سوالاتم را از مردمی که در مسجد بودند دریافت کردم.
بنا به گزارش محیط، این کشیش تازه مسلمان تصریح کرد: با وجود آنکه خواهرم یهودی بود و مانع توجه من به دین اسلام می شد، من این دین آسمانی و کامل را با کمال یقین و ایمان انتخاب کردم.
علی قواتیمالا در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضورش در مراسم حج تمتع اظهار داشت: امسال برای نخستین بار برای ادای مناسک حج به مکه مکرمه آمدم و آرامش واقعی را در منا درک کردم
تفسیر سورههای «جمعه، منافقون و یوسف» از آیتالله طاهری خرمآبادی منتشر میشود | ||
تفسیر سورههای «جمعه، منافقون و یوسف» از آیتالله «سید حسن طاهری خرمآبادی» با همکاری مرکز فرهنگ و معارف قرآن قم پس از غنیسازی و مستندنگاری بهزودی منتشر میشود. آیتالله سید «حسن طاهری خرمآبادی» که روز گذشته سوم دیماه از مرکز فرهنگ و معارف قرآن دیدار میکرد، ضمن بیان این خبر افزود: تفسیر سوره جمعه، منافقون و یوسف را در زمانی که در پاکستان بودم در جامعه المنتظر(عج) لاهور برای شماری از طلاب مدرسه تدریس میکردم؛ نوشتههای موجود همان درسهایی است که داشتم. وی افزود: سوره یوسف به دلایلی به پایان نرسید و 30 آیه آن باقی ماند. دلیل این مسأله آن بود که در آن زمان مسایلی از سوی سپاه صحابه و برخی دیگر از گروههای وابسته به وهابیت مطرح میساختند و شبهاتی ضد شیعه رواج میدادند که نیازمند پاسخگویی بود. از این رو به جای درس تفسیر به پاسخگویی به شبهات به ویژه در حوزه کلامی پرداختم و درس تفسیر به این صورت به جهت مقتضیات و شرایط منطقهای تغییر کرد. همچنین، آیتالله طاهری خرمآبادی افزود: برای غنیسازی و مستندنگاری این مجموعه در اختیار مرکز فرهنگ و معارف قرآن قم قرار گرفت تا پس از تکمیل و ویراستاری چاپ و منتشر شود. |
در روششناسی قرآن کار در خور توجه و شایسته ارائه نشده است
| ||||
در روششناسی و تشخیص قواعد و اصول و مبانی تفسیر قرآن تاکنون در حوزههای علمیه کاری شایسته و در خور توجه ارائه نشده است. حجتالاسلام «احمد مبلغی» معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتوگو با خبرنگار افتخاری ایکنا با اشاره به این مطلب گفت: به نظر میرسد که قرآن در حوزههای علمیه هنوز مهجور است با آن که تلاشهای بسیاری در این زمینه انجام شده است.
وی با اشاره به فعالیتهای مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: بخش پژوهشی در حوزه قرآنی با فعالیتهای مرکز فرهنگ و معارف قرآن جانی به خود گرفته است ولی در حوزههای بسیاری حتی آموزشی گامهای چندانی موفقی برداشته نشده است. وی با اشاره به نظام آموزشی حوزههای علمیه گفت: نظام آموزشی حوزهها در حال حاضر قرآن را به عنوان درس جنبی میشناسد و برای این که این تفکر تغییر یابد، باید بسیار تلاش کرد. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در حوزه روششناسی کاری انجام نشده است و مبانی و اصول خاص تفسیر و قواعد آن از جهات مختلف مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است. اگر همان اهتمامی که به فقه و اصول فقه میشود در حوزه قرآن داشته باشیم شاهد پیشرفتهای خوبی در این حوزه خواهیم بود. وی افزود: برخی میخواهند از راه روشهای اصولی در حوزه استنباط قرآنی وارد شوند و مبانی و اصول فقه را در تفسیر قرآن به کار گیرند در حالی که اگر با اصول فقه در حوزه کلام وارد شویم گاه به کفر و زندقه میانجامد.
وی تأکید کرد: اصولی که باید در تفسیر قرآن به کار رود نمیتواند همان اصول و مبانی و قواعد فقهی باشد بلکه نیازمند تفسیر خود در حوزه روششناسی نیازمند اصول و قواعد خاص خود است که باید بررسی و تحقیق و تحلیل شود. حجتالاسلام مبلغی افزود: در تفسیر قرآن باید اصول و قواعدی خاص با توجه به گزارههای قرآنی شکل گیرد. وی گفت: تهیه متن درسی برای همه سطوح آموزشی حوزههای علمیه و برگزاری درسهای خاص در بخش متن و روششناسی ضروری است. وی در پایان گفت: باید راهاندازی درس خارج تفسیر به عنوان یک شعار در حوزهها مطرح شود تا این حرکت به سرانجامی برسد و حوزههای هم در تفسیر و متن و هم در اصول و روششناسی اصول تفسیر با طلابی آگاه و عالم به سوی مهجوریتزدایی از قرآن گام بردارد. |