اخبار قرآنی( قرآن ؛ جلوه‌ای خارق‌العاده از تلاقی هنر و مذهب)

قرآن ؛ جلوه‌ای خارق‌العاده از تلاقی هنر و مذهب

با توجه به تأثیر شگرف موسیقی در روح انسان، خداوند کتاب آسمانی خود را با موسیقی اعجازآمیزی خلق کرده تا روح انسان را تعالی بخشیده و در عمق هستی انسان تأثیر گذارد. بنابراین اعجاز بیانی و الحان موسیقایی قرآن از جمله جلوه‌های خارق العاده آن به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از جنبه‌های اعجاز بیانی قرآن، نظم آهنگ و موسیقی آن است . از آنجا که موسیقی و صوت زیبا تأثیر به سزایی در تحول و دگرگونی روح انسان دارد، خداوند آیات کتاب خود را با موسیقی اعجازآمیزی تلفیق کرده است.

دین و هنر از گذشته‌های بسیار دور، هزارتوی حیات و هستی بشر را پیموده‌اند. بنابراین دین و هنر ریشه در عمق هستی انسان و جهان دارند، از این رو همچنان که دین مقدس و متعالی است، هنر ریشه در قداستها و تعالی‌جویی‌های انسان دارد. اما همانطور که دین بدون پیامبران به کژی می‌گراید، هنر نیز بدون رهنمود به بیراهه می‌رود.

بنابراین خداوند برای هدایت و سعادت انسان و گسترش کمال و زیبایی‌های انسانی، قرآن را نازل کرد که اعجاز بیانی قرآن از جمله جلوه های خارق العاده قرآن است.

اگر چه فصات و بلاغت والای قرآن و گزینتش دقیق کلمات بافتی به هم پیوسته در قرآن پدید آورده و یا سبک و شیوه بیان قرآن موجب جذابیت آن شده، اما یکی از مهمترین جنبه‌های اعجاز بیانی قرآن نظم آهنگ و موسیقی آن است.

از آنجا که موسیقی و صوت زیبا تأثیر شگرفی در تحول و دگرگونی روح انسان دارد، خداوند آیات قرآن را با موسیقی اعجازآمیز در هم تنیده است. آهنگ کلمات و موسیقی ترکیبی قرآنی چنان هماهنگ و متناسب با معانی و مقاصد آیات است و آن چنان فضایی از قداست و طهارت در روح آدمی می‌آفریند که بی اختیار روح در تسخیر قرآن قرار می‌گیرد که حتی اگر انسان کلمه‌ای از آن را تغییر دهد از قدرت جذابیت موسیقایی آن می‌کاهد.

نظم آهنگ واژگان قرآن دارای نغمه‌های دلکش و نوایی دلپذیر است که احساسات آدمی را بر می‌انگیزد.

بنابراین می‌توان گفت قرائت قرآن یک هنر است، چرا که دارای لحنی موسیقایی است، به‌ طوری ‌که الحان موسیقی در آیات قرآن و واژگان آن نهفته است و خود به خود ما را وادار می‌کند که آن را آهنگین و موزون بخوانیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد