اخبارقرآنی ( انتشار تازه‌ترین نشریه «قرآن و مستشرقان» )

تازه‌ترین شماره نشریه «قرآن و مستشرقان» منتشرشد

شماره دوم «مجله قرآن و مستشرقان» نخستین مجله قرآن‌پژوهی منتشرشد.

این مجله هر دو فصل یک بار، به همت مرکز تحقیقات قرآن المهدی منتشر می‌شود.

مقاله‌های این شماره با عناوین «نشست‌های قرآن و مستشرقان»، «دوره‌های استشراق»، «تفسیر قرآن در دوره جدید و معاصر»، «طرح مستندسازی متن قرآن و چاپ انتقادی آن»، «نقد و بررسی واژه کتاب در آیات قرآن از نگاه مستشرقان»، «تأثیرپذیری دکتر نصر حامد ابوزید از مستشرقان» و «قرآن‌پژوهی گلدزیهر» چاپ شده است.

در مقاله «تفسیر قرآن در دوره جدید و معاصر از راترود ویلانت» زیر عنوان «شیوه تفسیر ادبی» می‌خوانیم: «استفاده از مطالعات و بررسی‌های ادبی در تفسیر قرآن عمدتاً به‌وسیله امین الخولی، استاد زبان و ادبیات عرب در دانشگاه مصر، ابداع گردید.

او معتقد است که در بررسی شیوه تفسیر ادبی دو گام اساسی باید برداشته شود:

1. در نظر گرفتن زمینه تاریخی و فضای نزول قرآن، مطالعه آداب و سنن دینی و فرهنگی و موقعیت اجتماعی عرب آن زمان که طرف خطاب قرآن قرارگرفتند، زبان و دستاوردهای ادبی پیشین و اسباب‌‌النزول

2. مفسر باید در برابر یکایک کلمات و عبارات قرآنی، خود را به جای عرب عصر نزول فرض کند و با دقت ببیند که از آن چه برداشتی می‌نماید.

3. همچنین در این کتاب از زبان یکی از شاگردان امین الخولی به نام «خلف‌الله» بیان می‌شود که بارزترین مصداق هنرنمایی ادبی را می‌توان در قصص قرآنی یافت که تأثیرات عمیق روحی و عاطفی در مخاطبان خود ایجاد می‌کند.

دو فصلنامه «قرآن و مستشرقان» با سردبیری محمدجواد اسکندرلو در قطع رقعی، با شمارگان 3000 و به بهای 1500 تومان منتشر شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد