اخبارقرآنی ( لحن استاد «عبدالباسط» پیچیدگی‌های فنی بسیاری دارد )

لحن استاد «عبدالباسط» در عین سادگی، پیچیدگی‌های فنی بسیاری دارد

استاد «عبدالباسط»

لحن استاد «عبدالباسط» در عین سادگی ظاهری، پیچیدگی‌های فنی بسیاری برای متخصصان علم قرائت قرآن کریم دارد.

«مجید باوردی» قاری و داور کشوری قرآن کریم، با بیان این مطلب گفت: صافی، قدرت و دل‌نشینی صدای استاد عبدالباسط و نیز حال و هوایی که وی در هنگام تلاوت قرآن کریم داشت، عوامل مهم ماندگاری این استاد در ذهن و دل مردم است.

وی افزود: با وجود این‌که در میان عوام و افراد مبتدی در علم قرائت مشهور است که لحن استاد عبدالباسط ساده است ولی در واقع از نظراهل فن، متخصصان و کسانی که بحث علمی مطرح می‌کنند، لحن عبدالباسط پیچیده و دارای ظرایف بی‌شماری است.

 قاری و داور کشوری قرآن کریم:
با وجود این‌که در میان عوام و افراد مبتدی در علم قرائت مشهور است که لحن استاد عبدالباسط ساده است ولی در واقع از نظراهل فن، متخصصان و کسانی که بحث علمی مطرح می‌کنند، لحن عبدالباسط پیچیده و دارای ظرایف بی‌شماری است.

باوردی با اشاره به شیوه تلاوت استادان بزرگ قرآن کریم، اظهار کرد: به نظر من زمانی که استادان بزرگی چون «مصطفی اسماعیل» قرآن را تلاوت می‌کنند اگر بتوان یک گوشه‌هایی از ظرایف آن‌را یاد گرفت می‌توان خیلی راحت در یک چارچوب مشخص تمام آن‌را دنبال کرد و آموزش دید.

این استاد قرائت قرآن کریم تصریح کرد: درباره سبک تلاوت عبدالباسط نمی‌توان از قاعده بالا بهره برد چراکه تلاوت وی در عین سادگی، از نظر علم قرائت نکات پیچیده‌ای دارد که هر فرد ناآشنایی به آن پی نمی‌برد.

وی یادآور شد: از زمانی که وارد علم قرائت شدم، نوارهای استاد عبدالباسط را گوش می‌کردم و می‌دیدم که با صدای شش‌دانگی که استاد داشت همه افراد مبتدی و غیرمبتدی از آن بهره می‌بردند.

باوردی در پایان گفت: با توجه به شخصیت عبدالباسط و محبوبیت وی نزد مسلمانان خاطرات زیادی درباره این استاد قرائت قرآن کریم نقل می‌کنند که در مجموع از دل‌نشینی صدای عبدالباسط حکایت می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد