اخبارقرآنی ( نشست تخصصی «بررسی آیات دشوار قرآن» )

نشست تخصصی «بررسی آیات دشوار قرآن» در مرکز فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد

 نشست تخصصی «بررسی آیات دشوار قرآن» با حضور آیت‌الله «ابوالقاسم خزعلی»، آیت‌الله «حسینی قزوینی»، حجت‌الاسلام «عبدالکریم بهجت‌پور» و با مشارکت اعضای هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن قم،  برگزار شد.

در آغاز این نشست تخصصی، حجت‌الاسلام والمسلمین «یوسفی مقدم» سرپرست مرکز فرهنگ و معارف قرآن ضمن خیرمقدم به آیت‌الله خزعلی و حضور ایشان در این نشست تخصصی به طرح مسئله درباره مفهوم و مصداق متقین در آیه دوم سوره بقره پرداخت.

وی گفت: آیت‌الله خزعلی علاقه‌مند است تا مفهوم این واژه از سوی حاضران واکاوی شود و هر یک از اعضای حاضر در نشست دیدگاه و نظریات خویش را درباره آن بیان کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «کوثری» عضو هیئت علمی مرکز و از محققان طرح فرهنگ قرآن با اشاره به اختلاف موجود در این‌باره گفت: یکی از محورهای مورد بحث در هدی‌للمتقین این است که اینان چه کسانی هستند؟ در این جا سه نظریه مطرح شده است که یکی از آن‌ها همان نظریه علامه طباطبایی است که می‌فرماید«مراد از متقین که هدایت برای آنان است کسانی هستند که دارای فطرت سلیم بوده و از این روحیه برخوردار هستند که در مقابل حق و حقیقت خضوع دارند. آیت‌الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قرآن، یا متاثر از علامه و یا بر اساس تفکرات خویش به این نظریه متمایل است.»

 کوثری:
یکی از محورهای مورد بحث در هدی‌للمتقین این است که اینان چه کسانی هستند؟ در این جا سه نظریه مطرح شده است که یکی از آن‌ها همان نظریه علامه طباطبایی است که می‌فرماید«مراد از متقین که هدایت برای آنان است کسانی هستند که دارای فطرت سلیم بوده و از این روحیه برخوردار هستند که در مقابل حق و حقیقت خضوع دارند. آیت‌الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قرآن، یا متاثر از علامه و یا بر اساس تفکرات خویش به این نظریه متمایل است.»

وی ادامه داد: بنابر این تفسیر متقی دو هدایت دارد یکی هدایتی است که بر اساس فطرت سالم به آن گرایش دارد و خود را نیازمند فقری به خدا می‌بیند و بر اساس همین فطرت و هدایت ابتدایی در مقابل حق خاضع است. مانند سلمان محمدی که این گونه بود و پیش از این که با پیامبر(ص) دیدار داشته باشد از هدایت فطری برخوردار بوده و در جست و جوی حق می‌گشت و همین که آن را یافت در کنارش قرار گرفت.

کوثری یادآور شد: این افراد روحیه پذیرش و خضوع در برابر حق را دارند. مساله دیگر آن که روحیه انکار و جحد نداشته باشند. قرآن بیان می‌کند که برخی از افراد با آن که یقین و قطع دارند و از نظر شناختی به شناخت کامل دست یافته اند با این همه آن را نمی‌پذیرند و انکار می‌کنند، و جحدوها و استیقنتها؛ با آن که شناخت دارند ولی همان یافته خویش را انکار می‌کنند.

ادامه این خبر را در خبرگزاری قرآنی ایکنا www.iqna.ir بخوانید

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد