اخبار قرآنی(جزوه قرآنی نفیس قرن ششم به کتابخانه آستان قدس برگشت)

جزوه قرآنی نفیس خطی متعلق به قرن ششم به کتابخانه آستانه قدس برگشت

جزوه قرآنی خطی نفیسی که در قرن ششم هجری قمری کتابت و وقف کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شد، با تلاش شورای ارزیابی کتب خطی آستان قدس رضوی به این کتابخانه برگردانده شد.

به نقل از روابط عمومی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رئیس اداره مخطوطات این سازمان با بیان اینکه این جزوه قرآنی یکی از سی پاره هایی است که در آن جزء پنجم قرآن کریم به خط نسخ کتابت شده است، گفت: واقف این اثر نفیس خانم نورستی بنت علی بن محمد معروف به صلاح نیشابوری است که مجموعه جزوات آن در سال 607 ق وقف روضه منوره شده است.

فاضل هاشمی خاطرنشان کرد: دو صفحه اول این اثر دارای کتیبه و حاشیه مذهب و منقش است که در میان کتیبه ها به خط کوفی با سفید اب "الجزء" و "الخامس" و در تمام نسخه کلمه جلاله با طلا و تحریر شنگرف کتابت شده است. فواصل آیات آن نیز گوی زرین و در حاشیه نشانه ها قرص مذهب و منقش با شکل قندیل مانند است.

وی افزود: این قرآن به دلایل نامعلومی از سالهای بسیار دور نزد خانواده ای نگهداری می شده است و پس از شناسایی توسط شورای ارزیابی نسخ خطی به وسیله عصمت منتظریان تسلیم کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی شد.

رئیس اداره مخطوطات، کتابخانه آستان قدس رضوی را با تاریخ هزار ساله به عنوان یکی از کتابخانه های قدیمی ایران و جهان نام برد و افزود: از آنجا که نگهداری کتب خطی و اسناد تاریخی در منزل غیرممکن است توصیه می شود این گونه آثار را به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تحویل دهند تا در این مرکز به شیوه های نوین علمی حفاظت و نگهداری شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد